Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fisheye till Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)

touchofred

Aktiv medlem
Hej !

Har tänkt att köpa ett Fisheye till min Flickvän, och hon har en Canon Eos 1000d.
Har tittat lite på ebay och där ligger dom på cirka 40dollar.
Men vet inte riktigt om man vågar beställa sånt på Ebay? Har beställt massor saker innan på ebay så det är inga problem, men liksom vad FÅR man för priset?

Får man den där "Runda" effekten på bilden? om ni vet vad jag menar?

Annars, vart finns det billigare Fisheye linser? runt 600kr.

Tack så hjärligt på förhand !

De flesta fisheyeobjektiv ger inte den runda effekten på en kamera med APS-C sensor, som en 1000D har. Det kräver extremt kort brännvidd hos en fisheye.
Canons egen EF 8-15 mm f/4L USM är ett fisheye som kan zooma, så att man både kan få en rund bild och en fisheyebild som går ut hörnen, men det kräver att kameran har en sensor på 24*36 mm. Det innebär alltså kameror som EOS 5D Mark II eller liknande. Dyrt i största allmänhet.

Med Canonobjetkivet kan man med brännvidder mellan 10 och 15 mm få mer eller mindre vidvinkliga resultat som fyller ut hela bilden på en 1000D. Går man under 10 mm börjar det bli svart i hörnen, men sensorn är inte stor nog för att täcka hela den cirkel som objektivet tecknar.
Nu spelar detta ingen roll i det här fallet, då det objektivet kostar ca 14000 kronor, utan detta skrevs bara i informativt syfte.

Det du sannolikt funnit på eBay är en fisheye lins du monterar på ditt normala objektiv i filtergängan. Det du bör tänka på om du nu skulle inhandla ett är att du köper rätt storlek så att det passar i filtergängan på objektivet.
Jag har sett ett sådant och det var inte mycket att ha, blev rätt oskarpa bilder och tecknade inte ut hela sensorytan.

Den vanliga regeln brukar gälla; man får vad man betalar för.

Det billigaste bra fisheye objektivet som tecknar ut hela sensorytan på crop-kamerahus och som brukar rekommenderas är Samyang 8 mm fisheye, det är ett objektiv man manuellt fokuserar, men då skärpedjupet är så långt vid 8 mm brännvidd så kvittar det i princip och gör autofokus är onödigt, det objektivet kostar nytt ca 2700 kr. Vill du ha ett med autofocus så har jag för mig Sigmas 8 mm fisheye är billigast och kostar ca 7000 kr.

Sen är det ju upp till dig om du vill lägga ut ~2700 kr på ett objektiv som säkert sällan kommer att användas. Då kanske det för $40 kan vara ett alternativ om det inte finns så höga krav på bilderna ni får ut av det. Det får nog räknas mer som en leksak helt enkelt.

De flesta fisheyeobjektiv ger inte den runda effekten på en kamera med APS-C sensor, som en 1000D har. Det kräver extremt kort brännvidd hos en fisheye.
Canons egen EF 8-15 mm f/4L USM är ett fisheye som kan zooma, så att man både kan få en rund bild och en fisheyebild som går ut hörnen, men det kräver att kameran har en sensor på 24*36 mm. Det innebär alltså kameror som EOS 5D Mark II eller liknande. Dyrt i största allmänhet.

Med Canonobjetkivet kan man med brännvidder mellan 10 och 15 mm få mer eller mindre vidvinkliga resultat som fyller ut hela bilden på en 1000D. Går man under 10 mm börjar det bli svart i hörnen, men sensorn är inte stor nog för att täcka hela den cirkel som objektivet tecknar.
Nu spelar detta ingen roll i det här fallet, då det objektivet kostar ca 14000 kronor, utan detta skrevs bara i informativt syfte.

Så då är det i princip kört? :p

ANNONS
Götaplatsens Foto