Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera med autotagning?

Produkter
(logga in för att koppla)

MrLind

Aktiv medlem
Hej,
Vet inte riktigt vad jag skall söka efter för termer.

Men det jag är ute efter är en kompakt liten kamera (gärna så lätt som möjligt) som automatiskt kan ta en bild i ett givet tidsintervall. Exempelvis en gång var 5:e minut eller kanske var 5:e sekund. Kameran behöver kunna detta utan att vara kopplad till en dator.

Vad är det för kamera jag är ute efter?

Vad heter den egenskapen jag är ute efter?

Tack

Jag är rätt säker på att GoPro klarar av det, fast då får du extrem vidvinkel och ingen zoom förstås.

Hej,
Vet inte riktigt vad jag skall söka efter för termer.

Men det jag är ute efter är en kompakt liten kamera (gärna så lätt som möjligt) som automatiskt kan ta en bild i ett givet tidsintervall. Exempelvis en gång var 5:e minut eller kanske var 5:e sekund. Kameran behöver kunna detta utan att vara kopplad till en dator.

Vad är det för kamera jag är ute efter?

Vad heter den egenskapen jag är ute efter?

Tack

På min kamera (Nikon D7000) tror jag det kallas intervalltimerfotografering.

Jag är rätt säker på att GoPro klarar av det, fast då får du extrem vidvinkel och ingen zoom förstås.

Gopro har jag kikat på. En sådan skall jag köpa fast till andra ändamål. Och det är som du säger mycket vidvinkel på den vilket inte passar just för detta ändamål.

Det bästa vore någon form av kompakt med möjlighet att fota 50mm eller liknande.

Kolla dprewiev!

På dpreview har de en väldigt trevlig sökfunktion. Ibland har jag saknat modeller i databasen, men användbart är det:

* Gå till http://www.dpreview.com/products/search/cameras
* välj "Show advanced search filters"
* kryssa i "time lapse".

Jag kom på att jag tycker det skulle vara hemskt smidigt med en liknande funktion hos en svensk näthandlare så jag mailade mina två favoritaffärer och föreslog det.

Pentax har intervallfunktion på sina systemkameror och vissa kompaktkameror.

Det är kanske vettigt att satsa på en tålig kompaktkamera som tex Pentax WG1 så den tål dåligt väder om vill kunna använda den ute.

ANNONS
Götaplatsens Foto