Annons

Problem med gråskalebilder till tidning

Produkter
(logga in för att koppla)

vekhyttan

Aktiv medlem
Min fru gör en tidning åt en förening sedan en liten tid tillbaka.

Men vid varje nummer har vi samma problem när det gäller bilderna.
Tidningen är till ca. 60% svart vit. Färgsidorna har jag inget problem med, jag konverterar bilderna till cmyk, justerar lite, provar att skriva ut och provtrycket brukar vara väldigt likt.
Problemet är gråskalebilderna på de svart/vita sidorna. Jag konverterar dem till gråskala i PS (har kallibrerad skärm). Allt ser bra ut i indesign och pdfen men vid utskrift och tryck är bilderna jättemörka.

Hittils har vi löst detta med att godtyckligt ljusa upp bilderna så att de ser hemska ut på skärm och kanske acceptabla vid utskrift, problmet är att de tappar jättemycket kontrast och det är knappast några bilder man är stolt över.

Hur ska man går till väga? Jag fattar över huvud taget inte vad som händer.

(provade att göra alla grå bilder till cmyk, då blir bilderna fina men har mycket blå-stick. Fungerar nog i sluttrycket, men inte provtrycket då den går på digital tryckpress. Rådet har varit att bildena ska vara grey-scale.)

Finns det någon kortare kurs man kan gå någon stans för att lära detta?

Tacksam för råd och tips!

Vad är det för tryckeri? Har de en färgprofil du kan installera?
Vilket papper?
Vilken tryckteknik?

Annars om det ser bra ut i tryck när du ljusat upp bilderna - så behöver det ju inte se bra ut i skärm?

/jonas

Vad är det för tryckeri? Har de en färgprofil du kan installera?
Vilket papper?
Vilken tryckteknik?

Annars om det ser bra ut i tryck när du ljusat upp bilderna - så behöver det ju inte se bra ut i skärm?

/jonas
Oj...

Pappret kan jag få reda på. Men det är matt papper, med lite silikon i samt ganska tunt (detta pga porto-kostnad)
Jag får helt enkelt fråga tryckeriet, men det ser likadant ut när jag printar hemma på laser.

Jag skulle ju vilja få till en standard kurva kanske som jag kan lyfta bilderna med. Lyfta dem i ljus, men inte förlora kontrasten. Problemet är att jag inte vet vad som händer och får ingen kontroll på det.

Jag får maila tryckeriet och höra med dem.

/Andreas

Oj...

Pappret kan jag få reda på. Men det är matt papper, med lite silikon i samt ganska tunt (detta pga porto-kostnad)
Jag får helt enkelt fråga tryckeriet, men det ser likadant ut när jag printar hemma på laser.

Jag skulle ju vilja få till en standard kurva kanske som jag kan lyfta bilderna med. Lyfta dem i ljus, men inte förlora kontrasten. Problemet är att jag inte vet vad som händer och får ingen kontroll på det.

Jag får maila tryckeriet och höra med dem.

/Andreas

Du har antagligen gråskala inställd på enpunktförstoring till 15%, som passar bra för bestruket arkoffset. Med det tryck du beskriver ska du snarare ha en punktförstoring på 20-25%. Ställ om i Photoshops färginställningar och synka sedan dina inställningar också till InDesign.

Du har antagligen gråskala inställd på enpunktförstoring till 15%, som passar bra för bestruket arkoffset. Med det tryck du beskriver ska du snarare ha en punktförstoring på 20-25%. Ställ om i Photoshops färginställningar och synka sedan dina inställningar också till InDesign.

Tack så hemskt mycket!
Jag visst att det skulle finnas folk som hade kunskap kring detta.
Det verkar fungera, kan skicka till protryck i morgon.

Däremot lyckades jag inte hitta inställningarna i InDesign, men det ser bra ut i programmet.
Pdf'erna däremot ser lite ljusa ut, men det spelar ju ingen roll, mer än när den ska göras för webb-publicering, men det är inte jätteviktigt.

Tack!
Håller tummarna för att provtrycket ser bra ut med.

/Andreas

ANNONS
Götaplatsens Foto