Annons

Ljuset

Produkter
(logga in för att koppla)

Wonderful

Medlem
När jag ska fotografera porträtt på en som jag känner inomhus på kvällen blir jag aldrig nöjd med bilderna. Det är ljuset som är problemet...
Det är alldeles för mörkt för att fota utan blixt med bara vanliga lampor. Då måste jag höja ISO - talet så mycket så att bilden bara består av brus eller så måste jag låta slutartiden vara så lång att det inte går att få en skarp bild. Jag har den största bländaren (f/1.8).
Om jag använder blixten (inte en extern blixt alltså) blundar modellen hela tiden.

Vad ska jag göra? Några tips? (Nej, jag vill inte ha tex "Vänta tills det blir ljust" osv... ;))
Hur kan man få personen att titta in i kameran just när jag tar bilden när blixt används?
Vi har testat att hon blundar, jag räknar till tre och på tre tittar hon och jag tar då kortet men det har aldrig funkat.
Kan man "utnyttja" vanliga "svaga" lampor på något bra sätt? Eller något annat tips?

Blir väldigt tacksam över svar! :)

Varför inte sätta en extern blixt som du styr via kabel eller trådlöst, kan du nog få för mindre än 1000. Alternativ att sätta en softbox på den inbyggda blixten

En möjlighet om du har en systemkamera är att hon blundar av förblixten som används för att mäta ljuset. Då kan det hjälpa att ställa in blixten i manuellt läge istället och själv ställa in styrkan (se kameramanualen om du inte vet hur man gör...). Ett visst gissningsmoment uppstår förstås, men det brukar går att hitta rätt.

Fast blixt, oavsett sort, kommer ju att förändra ljuset så om det är därför du inte vill vänta tills det blir ljust blir det svårt...

Jag har nyligen läst om att man kan skaffa en extern blixt, rikta den uppåt/bakåt och låta ljuset studsa på en reflexskärm. Det borde bli ett fint, starkt och jämnt ljus?
Dock försvinner nog inte problemet med att modellen blundar, eller vad säger ni?

Jag har nyligen läst om att man kan skaffa en extern blixt, rikta den uppåt/bakåt och låta ljuset studsa på en reflexskärm. Det borde bli ett fint, starkt och jämnt ljus?
Dock försvinner nog inte problemet med att modellen blundar, eller vad säger ni?

Vissa personer har en otrolig förmåga att blunda på nästan alla bilder. Ta fler bilder eller ta bilden när personen öppnar ögonen.
Blixt "off the camera" som det brukar heta kan ge naturliknande ljus om det studsas mot en ljus vägg eller liknande. Antingen trådlöst eller med förlängningssladd.

Blixt "off the camera" som det brukar heta kan ge naturliknande ljus om det studsas mot en ljus vägg eller liknande. Antingen trådlöst eller med förlängningssladd.

Okej, så modellen får lättare att hålla upp ögonen då, om man studsar ljuset mot en vit vägg till exempel? Men visst försvinner mycket av ljuset då, eller har jag helt fel?

Okej, så modellen får lättare att hålla upp ögonen då, om man studsar ljuset mot en vit vägg till exempel? Men visst försvinner mycket av ljuset då, eller har jag helt fel?

Avståndet till vägg eller tak är helt avgörande för ljusstyrkan, tydlig förklaring här.
http://www.youtube.com/watch?v=nk9cTa3UthM

Blixten borde vara snabbare än en blinkreflexen, men det kan vara en mängd förblixtar från den inbyggda blixten som får modellen att blinka, dessa slipper du med moderna externa blixtar som ofta bara skickar en snabb förblixt. Undantaget längre slutartider där förblixten syns.

Avståndet till vägg eller tak är helt avgörande för ljusstyrkan, tydlig förklaring här.
http://www.youtube.com/watch?v=nk9cTa3UthM

Blixten borde vara snabbare än en blinkreflexen, men det kan vara en mängd förblixtar från den inbyggda blixten som får modellen att blinka, dessa slipper du med moderna externa blixtar som ofta bara skickar en snabb förblixt. Undantaget längre slutartider där förblixten syns.

Okej, så det borde bli skillnad när man använder en extern blixt? :)

Absolut, extern blixt ger möjlighet till oändligt kreativ ljussättning. Det ger dig helt andra möjligheter och gör det dessutom ännu roligare att fotografera, investera och njut.

Okej, men med en extern blixt - är det svårare för modellen att blunda just när kortet tas, eller är det ungefär lika svårt för modellen att titta som med en inbyggd blixt?

Okej, men med en extern blixt - är det svårare för modellen att blunda just när kortet tas, eller är det ungefär lika svårt för modellen att titta som med en inbyggd blixt?

Det bör vara lättare, ta med modellen till en butik och prova. Eller bjud på ett glas vin så att personen slappnar av.

Tillhör själv skaran av personer som blundar på förblixten :(

Om du använder den inbyggda eller extern blixt spelar ingen roll, så länge som du använder förblixt, dvs TTL läge så kommer man att blunda oavsett.

Bäst är att ställa in blixten manuellt, så att man undviker förblixten. Men har man riktig otur så hinner modellen trots detta reagera på synkblixten, har själv gjort det ett par gånger. Då blir det ett trött utseende för man hinner inte blunda helt utan får halvstängda ögon.

För att förtydliga, så är det inte bara en blixt utan minst tre trots att man bara upplever det som en enda:

1. Förblixt, mäter ljus och väljer styrka för korrekt exponering
2. Synkblixt, signal till alla blixtar att utlösa
3. Huvudblixt, deet vi normalt nämner blixt, dvs det som påverkar bilden

Lättaste sättet att undvika att modellen blundar är att ha rikligt med allmänljus i "studion". Då blir pupillerna mindre och man blir mindre känslig. I bra ljus har jag själv t.o.m. klarat av när förblixt använts ;)

Synkblixt får du ju bara om du fjärrstyr blixtarna.

Om du har en extern blixt monterad i kamerans blixtsko blir det två blixtar: förblixt (för ljusmätning), samt huvudblixt (för exponeringen).

ANNONS
Götaplatsens Foto