Annons

Äntligen Nikon D800

Tror att dom kör med gråimport. Så dom kan säkert komma över några ex. "svensksålda" Nikonkameror kommer först till Holland och därifrån skeppas dom till Solna, sen vidare till butiker. Medan webhallen troligtvis köper sina direkt från Holland eller Tyskland.
Du måste skilja på gråimport och gråimport. Kameror köpta via vedertagna kanaler inom EU behandlas på samma sätt som svensksålda. Du har alltså fulla garantier och servicemöjligheter från Nikon Sv och alla andra Europeiska Nikonkontor

Problemet är de kameror som kommer in via kanaler utanför Nikon Europa. Speciellt svårt att se det hela blir när en butik köper från ett bolag i Europa som i sin tur handlar via tex Nikon HongKong eller för den delen en grossist i Kina... Nikon Sv stoppar inte en gråimporterad kamera från service. Därmot får du betala för reparationen oavsett hur gammal den är. Vill du ha den reparerad kostnadsfritt får du lämna kameran till inköpsstället och de ombesörjer reparationen. Antingen hos Nikon Sv eller där de själva köpt kameran
 
Hur ter sig d800 som filmkamera?

Kan någon som har kameran visa upp filmklipp från:

* Klassisk scen som kan producera moaré
* Klassisk låg-ISO-scen (ISO 800, 1600, 3200, 6400, osv.)
* Panorering, snabb & långsam

Ingen av de klipp jag sett från YouTube har varit särskilt informativa i dessa avseenden.

Tyvärr, några klassiska scener kan vi inte åstadkomma. Varken Ingrid Bergman och Humphrey Bogart lever längre.
 
Tyvärr, några klassiska scener kan vi inte åstadkomma. Varken Ingrid Bergman och Humphrey Bogart lever längre.

Var inte dom flesta klassiska scenerna redan inspelade när Ingrid Bergman föddes? Charlie Chaplin, Mae West och den tyska filmindustrin hade gjort massor med klassiker som Metropolis, Faust (med Gösta Ekman d.ä.).

/Karl
 
Det var då en välsignelse att jag fick tag i en D800 i lördags så att jag kunde fotografera dagens elände med värmepumpen i bra upplösning, ha ha!!
Skämt åsido, kameran är fantastisk än så länge.

En sak som dyker upp ibland är att efter att jag tagit en bild så dyker ett timglas upp i displayen och det tar 20 sek. innan den tagna bilden visas, har hänt ett par gånger.

Leif

Händer samma sak för mig också! Kanske var 10:e bild så låser sig kameran i 5 sek innan bilden visas, dock så kan man fortsätta fota men nånting händer med den första bilden. Skumt, men hoppas att de släpper firmware-uppdatering som löser detta.
 
Tyvärr, några klassiska scener kan vi inte åstadkomma. Varken Ingrid Bergman och Humphrey Bogart lever längre.

Jag tar din humor som att du inte har koll men gärna vill starta sidospår. Någon som faktiskt har koll på d800 får gärna höra av sig med input rörande filmläget.
 
Hmm, var o tittade på D800 på Mediamarkt. den känns hyggligt solid men det är verkligen ingen D3, D3s eller D4. Gjorde också en snabb jämförelse på iso 6400 i befintlig belysning som iofs inte säger så mycket, men på de bilderna var det inga stora skillnader. Tror jag behåller min D3 tills priserna på D4 börjar krypa neråt. Man sitter väl inte i sjön, trots allt.
 
Hmm, var o tittade på D800 på Mediamarkt. den känns hyggligt solid men det är verkligen ingen D3, D3s eller D4. Gjorde också en snabb jämförelse på iso 6400 i befintlig belysning som iofs inte säger så mycket, men på de bilderna var det inga stora skillnader. Tror jag behåller min D3 tills priserna på D4 börjar krypa neråt. Man sitter väl inte i sjön, trots allt.

Det dröjer nog ett tag innan folk på seriöst vis kommer kalla en D3/D700 för en okompetent kamera. Dessutom har betydligt sämre kameror lyckats med bedriften att ta bra bilder.
Själv sitter jag med en D700 och saknar egentligen bara filmfunktionen och är tillräckligt tekniknördig för att ha lyckats övertala mig själv om att en D800 tvunget skulle beställas.

/Karl
 
Det dröjer nog ett tag innan folk på seriöst vis kommer kalla en D3/D700 för en okompetent kamera. Dessutom har betydligt sämre kameror lyckats med bedriften att ta bra bilder.
Själv sitter jag med en D700 och saknar egentligen bara filmfunktionen och är tillräckligt tekniknördig för att ha lyckats övertala mig själv om att en D800 tvunget skulle beställas.

/Karl

Hmm, undras om man klarar sig särskilt länge utan en D800 ; )

/K
 
Jag mejlade precis efter ett samtal med Cyberphoto (inga goda besked om leveranser inom närmaste veckorna) ekonomiavdelningen på Cyberphoto och bad om att dom skulle sätta tillbaka mina pengar på mitt konto igen. Tycker att det är dåligt stil av Nikon att vara så nonchalanta och inte ens ge butikerna lite halvklara besked. Jag har ju kvar min plats i kön på CP, men vad hjälper det? Bättre att ha pengar i handen och kunna kommer över ett exemplar någonstans än att vänta på ett ställe bara. Här är Canon helt överlägsna, dom klarar av att leverera. Spelar ingen roll hur bra en sensor om dom inte lyckas få ut dom till kund. Ska kanske tillägga att jag har plats 5 i kön på CP, det var så bombsäkert att jag skulle få min vid första leveransen, dom har fått två leveranser redan och totalt 3 kameror. Så jag frågade naturligtvis, "så om ni får två till så får jag en av dom?" Svar "njae det kan jag inte svara på, vet inte riktigt hur det ser ut med NPS kunderna" Återigen.. Absolut inte Cyberphotos fel, dom är underbara, det är Nikon som håller på fakkar upp. Jag ger det en vecka till, händer det inget så köper jag 5D3, spelar ingen roll om den är sämre och dyrare. Ja det är lite idiotiskt kan man tycka, men bättre att ha en kamera och inte missa våren än att inte ha en kamera alls.
 
Senast ändrad:
Skit också. Blir svårare och svårare att stå emot. Trodde jag skulle kunna låta bli och helt enkelt vara nöjd med d700:an, men jag gillar ju att fota landskap så att ...
Pendlar fram och tillbaka varje dag i min obeslutsamhet. D700 klarar allt jag gör och förmodligen kommer att vilja göra. Men, tänk om man någon gång tar en bild som man vill smälla upp i A1 eller större och fortfarande ha bra detaljer. Då är det ju trevligare om man råkade ta den bilden med en D800.

Får se hur det går. Kan nog dock hålla mig till juni/juli och då borde man väl kunna knalla in lite varstans och handla en?
 
Amazon har visst skickat ut och begärt att deras kunder skall godkänna (eller få ordern annulerad) nytt leveransdatum på 20 Aprill. Så det kan nog ta en månad för oss också.
Det var samma visa när jag väntade på mitt 18-200VRII gen1 också, det tog över en månad innan jag fick mitt objektiv då efter att första leveranserna hade kommit.
Men som ordspråket säger man skall inte ropa hej förän man är över ett bäcken, så det kanske dimper ner en D800 i brevlådan nästa vecka. :)

/Karl
 
Jag ger det en vecka till, händer det inget så köper jag 5D3, spelar ingen roll om den är sämre och dyrare. Ja det är lite idiotiskt kan man tycka, men bättre att ha en kamera och inte missa våren än att inte ha en kamera alls.
En vecka? Lycka till...

Vet inte hur det ser ut på Cyberphoto, men för ett tag sedan hörde jag att Scandinavian hade 40 NPS-exemplar först i kön. Min är en av dom, och jag har inte hört ett pip än.

Å andra sidan är det ju bara att ta en annan kamera och använda den... :)
 
ANNONS