Annons

Äntligen Nikon D800

iSolen.se

Guest
Förvånar mig inte att Nikon inte leverar separat svensk manual om man fått "fel". Jag nämnde ovan att Nikon kommer vara tuffare mot gråimport, det här skulle kunna vara en metod för att tydliggöra gråimport.
Jag har köpt kameran från Goecker i Sverige, men kameran levererades från Danmark (Nikon Nordic) med Dansk manual, vilket var lite störande, men är lovad Svensk manual.[/QUOTE]

Då är det ju gråimport. Finns det någon fördel med dansk-gråimport? Priserna där är väl inte lägre precis. Fast ATT få en kamera spelar förstås roll också :)
 

iSolen.se

Guest
Moms har jag räknat med, tull hoppas jag Nikon har betalt. Hade jag köpt den i Sverige hade jag nog åkt på både tull och moms när jag tar hem den till Schweiz.

Räknar att som vanligt få tre manualer en på tyska, en på franska och en på italienska. Det fick jag i alla fall både till min D70 och min D700.

/Karl
Jaha, det var du som bodde i Schweiz, då är det ju en annan sak :)
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Jag har köpt kameran från Goecker i Sverige, men kameran levererades från Danmark (Nikon Nordic) med Dansk manual, vilket var lite störande, men är lovad Svensk manual.
Då är det ju gråimport. Finns det någon fördel med dansk-gråimport? Priserna där är väl inte lägre precis. Fast ATT få en kamera spelar förstås roll också :)[/QUOTE]

Goecker säger att det inte är gråimport eftersom Nikon Nordic står för leveransen till dom.
 

TVS

Aktiv medlem
http://www.tobiassolem.se/?p=210

Philip Bloom recenserar och jämför videofunktionen mellan D800, D4 och 5D Mark III ... han visar också upp AA-filtret till D800 som gör riktigt goda resultat. Luta er tillbaka och njut av ingenjörsmonstret D800 =)
 

iSolen.se

Guest
Goecker säger att det inte är gråimport eftersom Nikon Nordic står för leveransen till dom.

(kolla var quotetaggen hamnar, nu ser det ut som jag skrev det du skrev)

Gråimport är så vitt jag vet import vid sidan av de etablerade leveransvägarna. Import via Danmark, med en produkt avsedd för danska marknaden (dansk manual) borde väl ändå vara "grå".

Jag ska snacka med Nikon Sverige i morgon, jag kan passa på att fråga.
 

microo

Aktiv medlem
(kolla var quotetaggen hamnar, nu ser det ut som jag skrev det du skrev)

Gråimport är så vitt jag vet import vid sidan av de etablerade leveransvägarna. Import via Danmark, med en produkt avsedd för danska marknaden (dansk manual) borde väl ändå vara "grå".

Jag ska snacka med Nikon Sverige i morgon, jag kan passa på att fråga.
Fins inget Nikon Sverige, det är Nikon Nordic, däremot är den avsedd som sagt för Danska marknaden...
 

iSolen.se

Guest
Fins inget Nikon Sverige, det är Nikon Nordic, däremot är den avsedd som sagt för Danska marknaden...
Ok, ska prata med Nikon i Solna i vilket fall.

Det står dock, i såff fall rätt missledande, lite konstigt på deras webplats:

"DENNA WEBBPLATS DRIVS AV NIKON SVERIGE PÅ UPPDRAG AV NIKON EUROPE BV" och längst ner på sidorna står det Nikon Sverige. På kontaktsidan står det dock Nikon Nordic så du verkar ha rätt map Nordic.
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Ok, ska prata med Nikon i Solna i vilket fall.

Det står dock, i såff fall rätt missledande, lite konstigt på deras webplats:

"DENNA WEBBPLATS DRIVS AV NIKON SVERIGE PÅ UPPDRAG AV NIKON EUROPE BV" och längst ner på sidorna står det Nikon Sverige. På kontaktsidan står det dock Nikon Nordic så du verkar ha rätt map Nordic.
HMM. Lite konstigt känns det. Har köpt kameran av en Svensk representant för Goecker placerad på västkusten.
Fakturan är på Svenska och betalningen har gått till en Svensk Bank, men företagets adress är till Danmark.
På fakturan står det att jag har köpt: NIKON D800 KAMERAHUS, 6011070 SVENSK BRUKSANVISNING.
Det följde bara med en Dansk bruksanvisning, men jag är lovad en Svensk bruksanvisning inom 5-6 dagar (som nu har gått).
 

microo

Aktiv medlem
Ok, ska prata med Nikon i Solna i vilket fall.

Det står dock, i såff fall rätt missledande, lite konstigt på deras webplats:

"DENNA WEBBPLATS DRIVS AV NIKON SVERIGE PÅ UPPDRAG AV NIKON EUROPE BV" och längst ner på sidorna står det Nikon Sverige. På kontaktsidan står det dock Nikon Nordic så du verkar ha rätt map Nordic.
Jo det är i Solna som Nikon Nordic ligger, prata med dem du! I sak har jag ingen anmärkning på det.
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
HMM. Lite konstigt känns det. Har köpt kameran av en Svensk representant för Goecker placerad på västkusten.
Fakturan är på Svenska och betalningen har gått till en Svensk Bank, men företagets adress är till Danmark.
Vet inte om du köpt den till egen firman, men om du gjort det så kolla om det är svensk momsregistrering på fakturan!

Jag använder själv Surftown och deras fakturor ser helt svenska ut inkl 25% moms, men adressen OCH momsnummer går till Danmark, dvs jag får INTE dra av momsen i Sverige. För att få tillbaka momsen måste jag skicka en begäran om återbetalning av moms från annat EU-land. Än så länge har jag inte brytt mig då summan är för liten, men en D800 är ju några kronor mer i moms ;)
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Vet inte om du köpt den till egen firman, men om du gjort det så kolla om det är svensk momsregistrering på fakturan!

Jag använder själv Surftown och deras fakturor ser helt svenska ut inkl 25% moms, men adressen OCH momsnummer går till Danmark, dvs jag får INTE dra av momsen i Sverige. För att få tillbaka momsen måste jag skicka en begäran om återbetalning av moms från annat EU-land. Än så länge har jag inte brytt mig då summan är för liten, men en D800 är ju några kronor mer i moms ;)
Det framgår inte av fakturan. Men det står momspliktigt belopp 25%. Eftersom jag köpt den till min enskilda firma så borde dom i så fall bett om mitt VAT-nr och levererat den momsfritt.
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Det framgår inte av fakturan. Men det står momspliktigt belopp 25%. Eftersom jag köpt den till min enskilda firma så borde dom i så fall bett om mitt VAT-nr och levererat den momsfritt.
Sorry, är nog omvänt. Det är den som köper som skall uppge VAT :(

... och som jag skrev så anger även danska Surftwon 25% moms, även när de skickar till svenska kunder.

Men kolla vad hur deras momsnummer ser ut och jämför med ditt eget org.nr, eller ännu bättre fråga dem innan Skatteverket gör det och du åker på straffavgift och dubbel moms :( :(.
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Sorry, är nog omvänt. Det är den som köper som skall uppge VAT :(

... och som jag skrev så anger även danska Surftwon 25% moms, även när de skickar till svenska kunder.

Men kolla vad hur deras momsnummer ser ut och jämför med ditt eget org.nr, eller ännu bättre fråga dem innan Skatteverket gör det och du åker på straffavgift och dubbel moms :( :(.
Jag anser att jag har handlat här: http://webshop.goecker.se/ men att leveransen och fakturan kom ifrån Danmark. Dom uppger org.nr: 556813-8449.
 

iSolen.se

Guest
HMM. Lite konstigt känns det. Har köpt kameran av en Svensk representant för Goecker placerad på västkusten.
Fakturan är på Svenska och betalningen har gått till en Svensk Bank, men företagets adress är till Danmark.
På fakturan står det att jag har köpt: NIKON D800 KAMERAHUS, 6011070 SVENSK BRUKSANVISNING.
Det följde bara med en Dansk bruksanvisning, men jag är lovad en Svensk bruksanvisning inom 5-6 dagar (som nu har gått).
Kul faktura, det ska inte behöva specificeras svensk manual, det finns som sagt lagar om det :)

Jag anser att jag har handlat här: http://webshop.goecker.se/ men att leveransen och fakturan kom ifrån Danmark. Dom uppger org.nr: 556813-8449.
Det är väl "ljusgrå" import :)
 

j2^

Aktiv medlem
Kul faktura, det ska inte behöva specificeras svensk manual, det finns som sagt lagar om det :)



Det är väl "ljusgrå" import :)
'
Det finns ju dock kryphål i det där med svenska manualer.

Först så behöver den inte levereras i tryckt form. Elektronisk går lika bra.
Det andra är att om det rör sig om kvalificerad produkter med begränsad kundkrets så finns inte ens det kravet. Så, frågan är ju om man kan räkna D800 dit.

(Källa, konsumentverket)
 

iSolen.se

Guest
'
Det finns ju dock kryphål i det där med svenska manualer.

Först så behöver den inte levereras i tryckt form. Elektronisk går lika bra.
Det andra är att om det rör sig om kvalificerad produkter med begränsad kundkrets så finns inte ens det kravet. Så, frågan är ju om man kan räkna D800 dit.

(Källa, konsumentverket)

Jo jag känner till "kvalificerad produkter med begränsad kundkrets", och en D800 som säljs i tusentals exemplar kan knappast räknas dit, speciellt som det FINNS en manual, det handlar ju bara om att leverera den.

Meningen med formuleringen "kvalificerad produkter med begränsad kundkrets", är typ (special)utrustning som säljs till få.

Det här har varit uppe förut.
 
ANNONS