Annons

Nikon Kundservice

Produkter
(logga in för att koppla)
Har haft med Nikon att göra en gång & det var en mycket trevlig upplevelse.
Jag bor i Stockholm & kunde gå dit direkt, vilket säkert hjälpte.
Samma sak med Lasses kameraservice fast om möjligt ännu bättre.

Tänkte lite upplyftande info kunde vara bra i misären.

Hoppas Nikon tar sitt ansvar och ger dig en D800 som kompensation :)
 
Har haft med Nikon att göra en gång & det var en mycket trevlig upplevelse.
Jag bor i Stockholm & kunde gå dit direkt, vilket säkert hjälpte.
Samma sak med Lasses kameraservice fast om möjligt ännu bättre.

Tänkte lite upplyftande info kunde vara bra i misären.

Hoppas Nikon tar sitt ansvar och ger dig en D800 som kompensation :)
Kring Mars månad köpte jag en Nikkor 24-70 2,8 från Hegethorns som felfokuserade. Jag skickade i den och hade tillbaka gluggen på en vecka. Snabbt jobbat. Men egentligen, om det inte handlar om väntetid på reservdelar, borde det väl knappast behöva ta längre tid. Handlar ju även här om en nyköpt pro-glugg som inte uppför sig som förväntat. Borde väl prioriteras rätt högt då det är malfunction på nyköp.

Vad gäller kompensationen nöjer jag mig inte med mindre än en D4 och en 200 2,0 VR
 
Kontaktade Nikon idag. Inget har hänt med mina grejer. De säger att prylarna som skickades i fredags förra veckan från MM Norrköping kom till de i tisdags. Fram till nu har ingen tittat på mitt objektiv och kamerahus. Det blir alltså helg nr 8 utan min nyköpta optik, samt min kamera som nödvändigtvis för tredje gången följer med. Irriterande som sjutton? Missar mina, barns skolavslutningar, samt hela den fotovänliga studentveckan och mina vänners barns utspring.

Om de från Nikons sida hade satt igång med gluggen omgående när den kom så hade jag kunnat haft mina grejer, imorgon fredag, eller rent av idag. Varför denna onödiga och orättfärdiga latens på service av mina grejer. De är inskickade för tredje gången och jag har inte haft tillgång till min egen utrustning sedan den 24/4. Vad väntar man på i Nikoverkstaden.
 
Beklagar ditt dilemma lika mycket som jag förvånas över den i mitt tycke underliga hanteringen mellan MM och Nikon.

Verkar som du hamnat mellan 2 stolar. Det sägs att de är vi kunder som styr marknaden. Detta kan tas med en så stor nypa salt att man får mäta saltmängden i enheten nypa som kubikmeter.

Den enda verkliga makt vi har är att välja märke. Och även den makten är svag då det är krångligt att byta system plus att alla märken ändå drabbas av fel och sedan långa servicetider.

Som både Nikon, Sony- och Canonanvändare genom åren har jag noterat att det tyvärr ligger till så.

Hursomhelst beklagar jag, och skulle jag representerat Nikon skulle jag skämts. Men som jag tidigare skrivit: Tyvärr missade du 30-dagars returrätt på MM. Det var där eländet började. MM borde upplyst dig om att man kunde ge dig annat objektiv eller pengarna tillbaks. När det nu sedan blev som det blev borde Nikon agerat snabbare då du antagligen påtalat dilemmat.
Brist på "kundomvårdnad" m a o. Du borde givetvis erbjudas kompensation. Skicka gärna hänvisning till denna tråd till Nikon Service.

De förlorar good-will som är det tyngsta kapital ett företag kan ha på lång sikt gentemot sina kunder.

Hoppas det löser dig snabbt!

//Lennart
 
Det står väldigt tydligt på alla kassakvitton från MM. (Ledsen att behöva vara tråkig ;) )
Visst, just den biten är ju också mitt ansvar. Men i dåläget 24/4 var ju förväntad servicetid ca en vecka, så det kändes inte aktuellt med återköp. Även nu vill jag ju helst ha min optik, bara det någon gång fungerar.
 
Det står väldigt tydligt på alla kassakvitton från MM. (Ledsen att behöva vara tråkig ;) )

Visst, det står klart och tydligt: "Öppet köp i 30 dagar produkt & förpackning i nyskick med org.kvitto". Under det står produkter som ej omfattas. Och i den gruppen ingår INTE objektiv, kameror.

Det faller ju i förstaläget helt klart på kundens ansvar att kolla bestämmelserna och möjligheterna. Det är inget som jag på något vis motsäger.

Mitt inlägg skrev jag i akt och mening att MM därmed har uppfyllt sin informationsplikt. Men jag kan tycka att när en produkt strular samma dag som inköpet skett skulle det vara på plats när kunden återvänder att själva komma med frågan: " Okej, tråkigt det här, men vi kan ju ta hem ett nytt exemplar eller återta objektivet och du får pengarna tillbaks eller ett tillgodohavandekvitto"

Orsak: En fotoavdelning på MM som anger att man har pro-status måste ju i rimlighetens namn veta att det är långa servicetider. Allt annat är undantag om kunden inte är NPS-eller CPS-medlem (om det nu är Nikon eller Canon man köpt). Speciellt eftersom TS uppenbarligen är en trogen och välkänd kund på MM.

På det MM jag brukar handla av (Växjö) var det precis vad som hände mig när dagen därpå efter att köpt ett objektiv hittade fel på det. Hade själv tänkt att åberopa 30-dagarsregeln, men försäljaren (Jonas) framlade själv alternativen.

Sedan kan MM givetvis inte lastas för att det är långa servicetider hos Nikon.

Jag bara menar att det varit smartast av MM att påpeka det hela, ge honom alternativen och sedan om TS valt att de skulle ta hem ett annat objektiv eller fått pengarna tillbaks har ju MM helt klart sådana resurser att de kan skicka objektivet på service och låta det ta sin tid. När de får det tillbaka är det ju okej och kan säljas till nästa kund.

Nu blev det merarbeta för MM och tråkigheter för kund. Det enda Nikon drabbats av är ett vanligt garanti/serviceärende.

Men givetvis är det ingen plikt för MM att infa muntligt. Kassakvittot anger klart och tydligt vad som gäller.

//Lennart
 
Visst, just den biten är ju också mitt ansvar. Men i dåläget 24/4 var ju förväntad servicetid ca en vecka, så det kändes inte aktuellt med återköp. Även nu vill jag ju helst ha min optik, bara det någon gång fungerar.

Visst! En vecka är en vecka+in och utgående posttid=c:a 10-12 dagar. Kalkylerar man med detta och till råga på allt blir berövad såväl kamera som objektiv under mångdubbelt så lång tid så har man rätt att bli såväl förbannad, ledsen och uppgiven.

Personligen tror jag att om du verkligen pratar mer med MM i Norrköping kan de lösa det trots att de 30 dagarna passerat. Jag har handlat på MM i Norrköping ett par gånger på den tiden jag vistades av och till i Nyköping och har ett gott intryck därifrån.

Tyvärr har jag den erfarenheten att om ett objektiv väl börjat jäklas och det tar lång tid att få tillbaks den samt att servicverkstaden säger att "det är inom toleranserna" och det fortfarande inte ser bra ut så är det kört. Gluggen blir aldrig som den ska vara utan måste bytas ut i slutänden.

Hoppas att du slipper den karusellen. Speciellt då ditt kamerahus är inblandat också.

//Lennart
 
Visst, det står klart och tydligt: "Öppet köp i 30 dagar produkt & förpackning i nyskick med org.kvitto". Under det står produkter som ej omfattas. Och i den gruppen ingår INTE objektiv, kameror.

Det faller ju i förstaläget helt klart på kundens ansvar att kolla bestämmelserna och möjligheterna. Det är inget som jag på något vis motsäger.

Mitt inlägg skrev jag i akt och mening att MM därmed har uppfyllt sin informationsplikt. Men jag kan tycka att när en produkt strular samma dag som inköpet skett skulle det vara på plats när kunden återvänder att själva komma med frågan: " Okej, tråkigt det här, men vi kan ju ta hem ett nytt exemplar eller återta objektivet och du får pengarna tillbaks eller ett tillgodohavandekvitto"

Orsak: En fotoavdelning på MM som anger att man har pro-status måste ju i rimlighetens namn veta att det är långa servicetider. Allt annat är undantag om kunden inte är NPS-eller CPS-medlem (om det nu är Nikon eller Canon man köpt). Speciellt eftersom TS uppenbarligen är en trogen och välkänd kund på MM.

På det MM jag brukar handla av (Växjö) var det precis vad som hände mig när dagen därpå efter att köpt ett objektiv hittade fel på det. Hade själv tänkt att åberopa 30-dagarsregeln, men försäljaren (Jonas) framlade själv alternativen.

Sedan kan MM givetvis inte lastas för att det är långa servicetider hos Nikon.

Jag bara menar att det varit smartast av MM att påpeka det hela, ge honom alternativen och sedan om TS valt att de skulle ta hem ett annat objektiv eller fått pengarna tillbaks har ju MM helt klart sådana resurser att de kan skicka objektivet på service och låta det ta sin tid. När de får det tillbaka är det ju okej och kan säljas till nästa kund.

Nu blev det merarbeta för MM och tråkigheter för kund. Det enda Nikon drabbats av är ett vanligt garanti/serviceärende.

Men givetvis är det ingen plikt för MM att infa muntligt. Kassakvittot anger klart och tydligt vad som gäller.

//Lennart

Jag kan inte tänka mig att MediaMarkt kunde ha en aning om att ett felfokuserande objektiv, och påföljande synkning av objektiv och hus skulle ta uppåt två månader? Känns helt meningslöst att skylla MM för de problemen. Trådskaparen ville ha objektivet, inte lämna tillbaka det, och fann väl därför ingen rimlig anledning att häva köpet. Inte heller borde MM haft rimlig anledning att påpeka att han borde göra det, för att det skulle kunna ta väldigt lång tid för Nikons kundservice att få tummarna ur. Och det handlar inte om att speciellt ogilla Nikon. Hade det varit Canon hade jag tyckt precis likadant. Men nu är det Nikon, och inte MediaMarkt som skulle fixa fokusproblemen.
Och istället borde det varit Nikon som när resonlig tid passerat utan att de löst problemen, skulle skickat kunden ett nytt objektiv, eller krediterat MM ett nytt, så att de i sin tur kunde erbjudit kunden nytt eller pengarna tillbaka.

Egentligen tycker jag att trådskaparen ska ha en eloge för att han har gjort precis så som man ska göra. Man ska inte häva köp och krångla bara för att man kan.
 
Lennart: Nu har jag påtalat önskemål om att få häva köpet. MM skulle ta en diskussion med Nikon. Om jag tillåts häva mitt köp kommer jag skaffa en Zeiss 100 2,0 istället. Känns som om det sällan är fel på Zeiss gluggar. Har nu ägt 4 st och ingen har krånglat hittills. Någon mer Nikon 85:a blir det inte. Back to basic med Zeiss 35 2,0 och 100 2,0. Kanske behåller min 180 2,8 den är ju trots allt en riktigt bra optik.
 
Hoppas du får igenom hävningen! Får du inte det låter det bra konstigt....

Med Zeiss klarar du dig iallafall ifrån problem med AF ;-)
 
Hoppas du får igenom hävningen! Får du inte det låter det bra konstigt....

Med Zeiss klarar du dig iallafall ifrån problem med AF ;-)
Det var tanken från min sida. Att fortsättningsvis slippa af-tjafset. Har stött på problem flera ggr tidigare och den här händelsen var droppen. Kvalitetsavvikelserna är oerhört stora på fotoutrustning. Vi kunder är alldeles för toleranta. Man skall inte behöva acceptera att dyra produkter har sån usel kvalitetskontroll. Man är ju inte direkt ensam om att ha haft hus och objektiv som lägger fokus fel.
 
Det var tanken från min sida. Att fortsättningsvis slippa af-tjafset. Har stött på problem flera ggr tidigare och den här händelsen var droppen. Kvalitetsavvikelserna är oerhört stora på fotoutrustning. Vi kunder är alldeles för toleranta. Man skall inte behöva acceptera att dyra produkter har sån usel kvalitetskontroll. Man är ju inte direkt ensam om att ha haft hus och objektiv som lägger fokus fel.

Tycker jag låter som ett utmärkt val. Har kört Zeiss Distagon 35/2 ZF på D800. Gäller non-CPU varianten och även den fungerar ju med exv auto i A-läget. Fokuseringshjälp får man via gröna dioden också, men det är inte alltid tillförlitligt då den dioden är kopplad till AF-systemet.

Men tack vare den utmärkt mjuka och exakta snäckan i fokusringen på objektivet tycker jag det är ovanligt lätt att ställa skärpan även vid full öppning ganska snabbt.

Önskar dig lycka till att du får igenom hävningen.

//Lennart
 
Jag kan inte tänka mig att MediaMarkt kunde ha en aning om att ett felfokuserande objektiv, och påföljande synkning av objektiv och hus skulle ta uppåt två månader? Känns helt meningslöst att skylla MM för de problemen. Trådskaparen ville ha objektivet, inte lämna tillbaka det, och fann väl därför ingen rimlig anledning att häva köpet. Inte heller borde MM haft rimlig anledning att påpeka att han borde göra det, för att det skulle kunna ta väldigt lång tid för Nikons kundservice att få tummarna ur. Och det handlar inte om att speciellt ogilla Nikon. Hade det varit Canon hade jag tyckt precis likadant. Men nu är det Nikon, och inte MediaMarkt som skulle fixa fokusproblemen.
Och istället borde det varit Nikon som när resonlig tid passerat utan att de löst problemen, skulle skickat kunden ett nytt objektiv, eller krediterat MM ett nytt, så att de i sin tur kunde erbjudit kunden nytt eller pengarna tillbaka.

Egentligen tycker jag att trådskaparen ska ha en eloge för att han har gjort precis så som man ska göra. Man ska inte häva köp och krångla bara för att man kan.

Nej, men vi är i stort sett överens. Det ser du om du läser mitt inlägg noga en gång till. Sedan är ju inte detta något märkesinlägg.
Dock tycker jag att din mening "Man ska inte häva köp och krångla bara för att man kan" är malplacerad om nu varan är felaktig. Annars håller jag med om ordalydelsen.
Vidare håller jag med om " att trådskaparen ska ha en eloge för att han har gjort precis så som man ska göra" .
Tyvärr straffas alltför ofta de som är artiga, snälla och tysta i vårt samhälle numera. Gäller inte bara vid köp av varor som inte fungerar som de bör.
Själv är jag nog ganska lik TS i det avseendet. Det är därför jag alltid numera tar med egen kamera när jag ska köpa objektiv för att testa INNAN köpet. Jag orkar nämligen inte tjafsa med serviceverkstäder och blir väldigt besviken när jag lagt ut en massa ihopsparade tusenlappar på något som inte fungerar.

Slutligen än en gång: Det som hänt TS är inte MM:s fel eller ansvar juridiskt. Jag anser bara att tidslängden på ärendet är oacceptabel och att MM i ett sådant fall har oerhört mycket större resurser att sätta en blåslampa i häcken på Nikon än vad deras trogna och tålmodiga kund har.

//Lennart
 
MM Norrköping var inte så pigga på att häva mitt köp. De vill vänta tills optiken kommer tillbaka från verkstaden, när nu det sker. De vill av någon anledning diskutera hävningen av mitt köp med Nikon först och Nikon har inte hört av sig till dem i frågan. Om gluggen inte är ok när den återkommer kan de tänka sig att beställa en ny likadan optik till mig. Jag ville ju häva köpet för att få tillbaka min kamera omgående och slippa vänta på att objektivet skall bli ok. Har ju två andra objektiv hemma som jag kan använda. Tveksamt om jag kommer köpa något mer av MM Norrköping i fortsättningen. Är nog trots allt lite besviken på att inte muntligt blivit upplyst om mina möjligheter/rättigheter från personalen. Kanske borde man från deras sida reagerat i tidigare skede, typ efter ca 3-4 veckor och erbjudit mig en alternativ lösning.

Att ha missat tillfället att fota min vänners barns student-utspring med efterföljande fest sved ordentligt. Jag skall under nästa vecka försöka få fatt på någon övergripande chef för MM:s kundtjänst och diskutera mitt ärende. Även om inga formella fel gjorts av vare sig Nikon eller personal på MM så är min situation helt orimlig och för varje butik och leverantör som utger sig för att vara serviceminded, fullständigt oacceptabel.
 
MM Norrköping var inte så pigga på att häva mitt köp. De vill vänta tills optiken kommer tillbaka från verkstaden, när nu det sker. De vill av någon anledning diskutera hävningen av mitt köp med Nikon först och Nikon har inte hört av sig till dem i frågan. Om gluggen inte är ok när den återkommer kan de tänka sig att beställa en ny likadan optik till mig. Jag ville ju häva köpet för att få tillbaka min kamera omgående och slippa vänta på att objektivet skall bli ok. Har ju två andra objektiv hemma som jag kan använda. Tveksamt om jag kommer köpa något mer av MM Norrköping i fortsättningen. Är nog trots allt lite besviken på att inte muntligt blivit upplyst om mina möjligheter/rättigheter från personalen. Kanske borde man från deras sida reagerat i tidigare skede, typ efter ca 3-4 veckor och erbjudit mig en alternativ lösning.

Att ha missat tillfället att fota min vänners barns student-utspring med efterföljande fest sved ordentligt. Jag skall under nästa vecka försöka få fatt på någon övergripande chef för MM:s kundtjänst och diskutera mitt ärende. Även om inga formella fel gjorts av vare sig Nikon eller personal på MM så är min situation helt orimlig och för varje butik och leverantör som utger sig för att vara serviceminded, fullständigt oacceptabel.

Åberopa ARN, Allmänna reklamationsnämnden. Gå in på deras hemsida och kolla. Du kan sannolikt inte klaga över MM:s agerande när det gäller deras engagemang att åtgärda objektivet MEN mer sannolikt att man inte under tiden upplyst dig om 30-dagarsregeln.
I och för sig står det på kvittot, men du kom i ett sådant tidigt skede att det på goda grunder kan antas stt du knappt hunnit titta på köpehandlingarna. Hade du kommit senare hade det sannolikt varit kört. Det är inte säkert att ARN kan göra något just p g a att de 30 dagarna står på inköpskvittot. Men det vore kanske läge att upplysa MM om att du tänker kontakta ARN eller konsumentrådgivare. Kan ju ge dem en liten knuff i "rätt riktning".

Det viktiga är att DU som konsument är den som INTE felat det minsta. Det är viktigt att inte vika från den pinkten en tum.

Varför de ska behöva diskutera hävningen av ditt köp med Nikon begriper jag absolut inte. Det är väl ett beslut MM kan fatta själva. Inte fasiken diskuterar ICA med Arla-mejerier om du vill återlämna 2 liter mjölk som sålts långt efter att datummärkningens sista förbrukningsdag passerats.

//Lennart
 
Nej, den existerar inte. När man ringer in så kan de inte ens de mest grundläggande saker om varken kameror eller bildbehandling i sina egna program och försöker bara låtsas som problemet inte existerar. Bla annat därför jag hoppas Pentax släpper en FF nästa år ;)

Vilket tyvärr gäller de flesta s k "Kundservice". Undrar om företagen själva har en susning om hur löjligt namnet Kundservice klingar. Jag har ringt till ett par andra också. Begreppet Goddag Yxskaft får verkligen ett ansikte. KS betyder inte kundservice. Troligen Kundskrämmare.
 
ANNONS