Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompactkamera för macrofotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanK84

Aktiv medlem
Undra om någon kan tipsa om en bra kompactkamera för Macrofotografering.
Är tänkt att användas som vardagskamera men med kravet att den även ska gå och använda till macrofotografering utav fjärliar, blommor, mossor och annat ute i naturen

Hade tänkt en prisklass upp till 4000 kr

De flesta kompakter med små sensorer klarar att fokusera riktigt nära. Canon G12 med sin svängbara skärm bör funka bra. Vettigt att kika på just nu är annars Olympus XZ1 för 3000 hos cyberphoto, och Panasonic LX5 (dock med fast skärm). Jag har själv en LX3, som ibland används för närbilder. Dock är det i vidvinkelläget de riktigt nära bilderna kan tas, med allt vad det innebär - kul på många sätt, begränsande på andra.

Problemet med kompakter är nog just att makrofunktionen förutsätter mycket kort avstånd. Funkar bra med mossa, mindre bra med fjäril.

Problemet med kompakter är nog just att makrofunktionen förutsätter mycket kort avstånd. Funkar bra med mossa, mindre bra med fjäril.

Nja, det går faktiskt ganska bra att ta bilder på fjäril med kompakt kamera.
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=172796 bilderna i albumet är från en och samma fotorunda och tagna med Canon G7.

Insekter reagerar på rörelser som kommer ovanifrån och snabba rörelser. Så tricket är att ligga lågt och långsamt sträcka fram kameran lågt gärna under insekten eller jämnhöjd och det är enklare med en kompaktkamera (åtminstone om man jämför med en DSLR utan liveview..)

Så en kompakt med vinklings/vridbar skärm av bra kvalité är ju ett tips. Sen kan man kanske kolla om det går att sätta filter på den så kam man ju alltid klämma dit en närbildslins av bra kvalité.

Nja, det går faktiskt ganska bra att ta bilder på fjäril med kompakt kamera.
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=172796 bilderna i albumet är från en och samma fotorunda och tagna med Canon G7.

Insekter reagerar på rörelser som kommer ovanifrån och snabba rörelser. Så tricket är att ligga lågt och långsamt sträcka fram kameran lågt gärna under insekten eller jämnhöjd och det är enklare med en kompaktkamera (åtminstone om man jämför med en DSLR utan liveview..)

Så en kompakt med vinklings/vridbar skärm av bra kvalité är ju ett tips. Sen kan man kanske kolla om det går att sätta filter på den så kam man ju alltid klämma dit en närbildslins av bra kvalité.

Bra svar, tack för tipsen.

/Anders

Ricoh har väl haft en närgräns på 1 cm åtminstone från modellen R3 till R7 som är den sista jag använt. Det stöds säkert av de modeller som ersätt dessa äldre modeller.

Den fina närgränsen på kompakter brukar bara gälla på
kortaste brännvidden. För insekter skadar det inte med över
mots. 100mm för att ha lite avstånd till motivet.
När du tar makrobilderna brukar det vara fullt solljus,
så en olead skärm är bra så man ser motivet.
Jag har tyvärr inte tagit så många makrobilder med min Samsung EX1
för att avgöra om den är bra i olika situationer, men max brännvidd är bara
motsvarande ca 75mm, men vridbar skärm har den.
Funkar för övrigt som fattigmans Leica.

Funderar på en Pentax Q, det ska komma en K adapter med
bländarkontroll. Då kan jag sätta på min DA35 makro eller FA 50 makro
som mots. 190 och 275mm och min 50-135/2,8 mots. 275-740mm,
kan funka till fåglar å sånt.

Väldigt många kompakter har närgräns på en eller ett par cm. Men det är nog, som sagt, svårt att komma så nära de flesta insekter.

Jag såg detta på Ricoh för många år sedan för de har säket haft det sedan typ 2005. I övrigt är makrofotografering i bra ljus med kompakter underskattat. Jag skulle inte vilja ha någon FF i dessa sammanhang utan ser en fördel i det längre skärpedjupet med kompakter i just detta sammanhang. Kort skärpedjup är verkligen inte alltid en fördel vilket många förleds att tro vid den typen av diskussioner där skärpedjup diskuteras.

ANNONS