Janne H
Aktiv medlem
Blir glad varje gång jag lyfter upp den till ögonen.
Låter som en riktig reklamslogan, men just så är det
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Blir glad varje gång jag lyfter upp den till ögonen.
Kolla gärna om Bushnel Legacy 10-22X50 är något för dig. Själv gillar jag zoomkikare. Denna är weatherproof så den borde vara tät nog mot sand och annat skräp.
Köps för 119 USD hos B&H, totalkostnad inkl tull, moms, trasport och avgifter ligger på ca 1600 - 1700 SEK, dvs inom din budget.
Jag har inte hunnit använda min så mycket, men den känns rejäl med bra skärpa även i 22 läget. Säljs tyvärr inte i några fysiska butiker i Sverige så svårt att känna på den.
... jag fick ju ett tips via Fotosidan om en billig (2-300 spänn) och bra kikare som mycket riktigt fanns på LIDL på söder. Dessa kommer tydligen in ibland och de låg inte framme utan i kassan.
Det märkliga var att tipset var galet bra...
Kan bekräfta detta. Lidlkikaren dyker upp ett par gånger om året och är sensationellt bra för att kosta 200 kr. Tidigare kallades den Bresser 10x50, men den senaste gången användes ett annat varumärke. Dock verkade det vara samma kikare, med några kosmetiska förändringar.
Det finns en speciell tråd om denna kikare som man hittar om man söker på Bresser eller Lidl.
Det är kanske inte en kikare som TS vill ge sin pappa i present. Däremot kanske någon annan familjemedlem kan ha glädje av den på safarin.
Kolla gärna men ha en ¨normal¨ med 8x42 som referens när du testar så inser du snart nog varför Zoomkikare inte rosat marknaden....
Canon har implementerat sin IS bildstabiliseringsteknik även i sina kikare. Trots att jag har haft min 15x50 IS i ganska många år nu, är det alltid lika fantastiskt att få en nästan helt stabil bild när man aktiverar IS, även med den kraftiga förstoringen.
Jag tyckte att det där lät intressant och testade just 15x50 mot min Swaro 8,5x42 för några år sedan. Tyvärr kunde jag inte se att Canonmodellen gav mig någon ökad detaljering eller andra fördelar.
Tyckte du inte heller att IS gav en stabilare bild?
Har du sagt bu får du väl säga bä, själv tycker jag om zoomkikare......
Enligt min erfarenhet så blir alltid synfältet smalare, bilden mörkare, mindre briljant och allmänt mycket jobbigare i längden om man jämför med ljus skärpa o briljans i en bra 8x42 kikare!
Mvh.
/Janne
Min Swarovski 8x42 har snart 10 år på nacken men känns o upplevs nästan som ny.
Har även några billigare kikare, men ljus, skärpa o briljans i dessa är inte riktigt i samma klass.
Inte bara en "erfarenhet" utan en fysikalisk lag!
/Oscar
Inte bara en "erfarenhet" utan en fysikalisk lag! Vid högre förstoringsgrad desto snävare synfält, kortare skärpedjup (mer pillande på skärpeinställningen), sämre ljusstyrka (dock i förhållande till frontlinsens diameter), sämre skärpa (pga värmedaller, föroreningar i luften (partiklar etc) mm.
7-10x har alltid varit de gängse förstoringsgraderna för handkikare, där det idag är 8x som är alltmer populärast. Vid förstoringar större än 10x, så är det tubkikare på stativ som gäller, så även vid variabla förstoringsgrader (zoomar).
/Oscar
Eftersom du ska ha kikaren till Safari så ska du ha en ljuskänslig en, alltså en "otymplig" stor en, storlekar som ovan nämnts. Jag antar då att du ska turista som de flesta, i bil, och då behöver du inte tänka på storlek och tyngd. Det är då viktigare att kunna se bra i gryning och skymning. Jag kan inte det segmentet så jag vet inte vad som är prisvärt där. Pocket kikare måste man betala mycket mer än de 2000:- som har nämnts om man ska ha något som är dugligt, annars kan man lika gått köpa något för kring 500:-.
Som tidigare nämnts så är Gunnars en fantastisk affär med tålmodig och kunnig personal. Rekommenderas.
De allra mest prisvärda kikarna är Kamakura. Det är så att ett stort antal av märkes kikarna är produceras av just Kamakura men då blir ju samma kikare mycket dyrare med ett sådant känt märke på samma kikare som annars står Kamakura på.