Annons

överföra endast märkta bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Finns det något program där man kan välja att endast överföra bilder från en kamera som är märkta på något sätt? Jag vet att Photo Mechanic kan överföra alla eller endast låsta bilder. I min 7D kan jag låsa eller betygsätta (1-5) direkt i kameran. Finns det något alternativ (gärna gratis) som klarar att plocka endast låsta eller betygsatta bilder?

Picasa

Picasa kan importera endast de bilder du önskar från minneskortet. Välj importera, markera de bilder som du önskar ladda in och importera. Det sparar både tid och utrymme, dessutom gratis:)

Jag använder Lightroom och där kan jag också välja vilka bilder jag vill överföra i mjukvaran. Men jag vill göra urvalet redan i kameran. När jag gör t.ex. en fotbollsmatch och ska ladda upp fem bilder i pausen så vill jag ha urvalet klart när jag pluggar in minneskortet.

Jag har ingen installation av EOS Utilitys här men jag har studerat manualen lite. Under "Download selected images" finns ett alternativ som kallas "select images by condition". Kan man hoppas på att det gåt att välja endast låsta eller betygsatta bilder där?

Dpp

Finns det något program där man kan välja att endast överföra bilder från en kamera som är märkta på något sätt? Jag vet att Photo Mechanic kan överföra alla eller endast låsta bilder. I min 7D kan jag låsa eller betygsätta (1-5) direkt i kameran. Finns det något alternativ (gärna gratis) som klarar att plocka endast låsta eller betygsatta bilder?

Om du märker dem i DPP (märkning 1-5) så kan du föra över t-ex. alla 1:eek:r till en mapp och alla 2:eek:r till en annan om du vill. Detta program har du ju redan på skivan du fick med kameran. Fast det går ju inte automatiskt. Du måste först trycka ctrl alt 1 och sedan dra över 1:eek:rna manuellt. fast det går ju fort. Och förresten, har du redan märkt dem i kameran behöver du ju inte märka dem igen-bara trycka ctrl alt "siffran" och sedan dra över till rätt mapp.

Antingen är jag lite otydlig i min problemställning eller så förstår jag nog inte riktigt. Jag vill alltså göra urvalet i kameran och endast tanka över de valda bilderna. Exempel: Jag har 200 bilder från första halvlek i en fotbollsmatch. Jag har märkt (låst eller betygsatt) fem bilder i kameran under matchens gång. Jag vill endast tanka över dessa bilder till datorn. Jag vill inte vänta på 200 bilder för att sedan välja fem som kanske redan är märkta på något sätt. Photo Mechanic fixar detta men jag söker billigare eller gratis alternativ.

EOS Utilitys fixar det tydligen :) Har installerat och testat nu. Här kan man välja vilka man vill importera.

Bilagor

• import.jpg
    import.jpg
    24.4 KB · Visningar: 131
EOS Utilitys fixar det tydligen :) Har installerat och testat nu. Här kan man välja vilka man vill importera.

Ha LR igång samtidigt som autoimporterar från en viss katalog så den lägger på den preset du önskar och snabbt kan föra över den till dropbox eller annan fildelning som du önskar.

/Stefan R. Nilsson

Det låter som nästa steg i planen. Av någon anledning så kraschade LRs importdialog när jag skulle importera bilder överförda med EOS U. Vet inte om det var en tillfällighet eller om det blev någon konflikt.

Detta var sannerligen ett ämne för gråa hår... Jag lyckas inte få autoimporten att fungera. Om jag överför bilder till en bevakad mapp så importeras inte dessa. Om jag däremot drar bilder från disken till den bevakade mappen så importeras dessa. Jag har hittat lite tecken som tyder på att detta har funnits sedan LR 3.x men jag har inte fattat riktigt hur man löser det.

http://www.lightroomforums.net/archive/index.php/t-10600.html?

ANNONS
Götaplatsens Foto