Annons

Varför blir inte mina bilder skarpa???

Produkter
(logga in för att koppla)

HannnaP

Medlem
Hej!
Varför blir mina bilder (porträtt ffa) så sällan skarpa?? Jag har haft min systemkamera ett par år nu och tycker det är jättekul men nu börjar jag nästan tappa lusten att fota för jag tycker det är så himla trist när det är så få bilder som blir bra...Om jag tar med kameran på ett kalas eller nåt och tar 50 bilder så är det i bästa fall 5 st som är OK. Oftast är det skärpan som inte är bra.
Jag fotar oftast i AV läge (bländarprio) då det är det läge jag tycker jag fattar bäst hur det funkar. Väljer oftast ett lågt tal för att få mycket ljus och kort skärpedjup.
Här är några exempel från en session där jag fotade ca 30 bilder och ingen blev riktigt bra!! Blir så less:(
Tycker att förutsättningarna borde vara bra med fint ljus från fönstret.
Oftast fotar jag med fast 50 mm men just här använde jag mitt kitobjektiv 17-85. (brukar ha samma problem oavsett objektiv). Alla tre är tagna i AV-läge, med bländare 5.6, ISO 400. Slutartiden är 1/40 för den översta, 1/50 för den i mitten och 1/30 för den nedersta.

http://www.filedropper.com/img8736

http://www.filedropper.com/img8720

http://www.filedropper.com/img8722

Är detta rörelseoskärpa? Är det för lång slutartid?
Och hur gör jag för att komma vidare..? Tycker jag sitter fast och vet inte vad jag ska prova härnäst...Manuellt läge känns för svårt, eftersom jag ofta fotar barn har de redan hunnit springa iväg när jag väl klurat ut mina inställningar

Tacksam för feedback och råd....
 

HannnaP

Medlem
Ska tillägga att dessa bilder är helt oredigerade. Brukar såklart redigera men visar originalbilderna här så ni ser. Ofta är mina bilder såna att de kan se ok ut vid en snabb titt men zoomar man så ser man hur oskarpa de är.
Ska tillägga också att objektet satt hyfsat still, ska det behöva bli så mycket rörelseoskärpa då..???
 

Peterus

Aktiv medlem
Rörelseoskärpa beror inte bara på motivet utan även på att kameran inte hålls still. Testa kortare slutartid.
Många objektiv är också oskarpa vid stora bländare. Testa att köra runt 8 i stället.
Behövs då mera ljus så testa mer lampor/blixt innan ISO skruvas upp.
 

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Det hade nog varit bättre om du hade en direkt länk till bilderna, som ex flickr (eller varför inte lägga in dom i fotosidan?). Man ska inte behöva ladda ner dom för att se dom, iaf så gör inte jag det
 

Fogel70

Aktiv medlem
För barn i rörelse (finns det barn som är stilla?) behöver du förmodligen 1/250s eller kortare slutartid.
Då är det nog enklast att använda slutartidsprioritet för att kunna ställan in tillräckligt kort slutartid och sen låta kameran välja bländare och ISO (auto-ISO).

Är det inomhus så kan det krävas blixt om man inte vill använda så högt ISO.
 

HannnaP

Medlem
Tack för svar.
Angående att ladda upp på flickr så blir det väl inte i fullstorlek där? Har sett i andra trådar att folk vill kunna se bilden i fullsorlek för att kunna ge kritik.

Det tar emot att överge AV-läge då jag så gärna vill ha det korta skärpedjupet, det blir ju så mycket finare porträtt om bakgrunden är suddig.

Det är uppenbarligen möjligt att ta bilder som är: tagna inomhus, utan blixt, har suddig bakgrund och skärpa på objektet - jag ser det ju hela tiden i andras bloggar och sidor. Ser massor av bilder på just barn i inomhus-hemmiljö som har allt detta. Men jag får inte till det:(
 

erro.se

Aktiv medlem
Du har tre parametrar för att styra ljusheten i bilden: bländare, slutartid och ISO. Om du väljer en viss bländare i AV-läget för att få ett visst skärpedjup så har du kvar slutartid och ISO för att få rätt ljushet. Om bilderna blir suddiga p.g.a. kameraskakning eller att motivet rör på sig så måste du använda kortare slutartid, och därmed kompensera det genom att höja ISO.

Exponering och ljusmätning: http://sprng.me/cp06j
 

Fogel70

Aktiv medlem
Det tar emot att överge AV-läge då jag så gärna vill ha det korta skärpedjupet, det blir ju så mycket finare porträtt om bakgrunden är suddig.
Du kommer få kort skärpedjup även med TV om du använder kort slutartid, för det är troligtvis så dåligt ljus inomhus att kameran kommer välja största möjliga bländare och sen justerar den ISO så att exponeringen blir korrekt (om du använder auto-ISO).

Vill du styra slutartid indirekt via AV så blir det oftast krångligare då du hela tiden måste justera ISO manuellt för att få till rätt slutartid för varje bild.
AV kan vara bra att använda om ljuset är så starkt att slutartiden blir tillrackligt kort redan på lägsta ISO, men det gäller i regel bara utomhus.

Kan du använda auto-ISO i manuellt läge på din kamera så fungerar även det väldigt bra, för då får du full kontroll över både bländare och slutartid, och kameran justerar bara ISO för rätt exponering.
 

mikael.b.roos

Aktiv medlem
Jag har inte sett bilderna sen jag ogärna laddar ner sådär!

Men rent spontant så är din lsutartid för lång. om du inte har bildstabilisering påslagen!
Om du tycker manuellt är för svårt, så dyk rakt in i det istället för att gå omvägar runt det! Det är så man utvecklas!
Jag fotar alltid manuellt, även sport osv.. sker det mycket ljusförändringar kör man på autoISO som beskrivits ovan :) kameran är smart, men inte SÅ smart som du skulle vilja. Därför måste du vara bossen och berätta för kameran vad den ska göra!

En annan anledning kan vara din fokus. kör du autofokus? vilket läge på autofokus? ett rörligt objekt ska fotas med AF servo(canon) och nikon vet jag inte vad det heter men typ kontinuerlig AF.
Om du låser fokus och sen rör dig det minsta lilla innan du knäpper av bilden är det lätt att objektet hamnar utanför fokusplanet speciellt när du kör stora bländaröppningar!..

Övning ger färdighet. experimentera mera!
 

jelu1661

Aktiv medlem
Det är uppenbarligen möjligt att ta bilder som är: tagna inomhus, utan blixt, har suddig bakgrund och skärpa på objektet - jag ser det ju hela tiden i andras bloggar och sidor. Ser massor av bilder på just barn i inomhus-hemmiljö som har allt detta. Men jag får inte till det:(
Tänk på att du sällan ser andras bilder i full storlek, utan nedskalade. Jag har bara kollat på din första bild där man ser uppenbar rörelseoskärpa i stort format, men nedskalat till lagom "bloggstorlek" så ser det alldeles utmärkt ut! Försök att bedöma dina egna bilder utifrån det tänkta presentationsformatet, inte hur de ser ut i 100% på skärmen.

Vad du hade kunnat göra för att få precis samma bild skarp även vid 100% utan att greja med blixtar och lampor vore att höja ison ett par snäpp. Det blir förstås brusigare och det är upp till dig att bestämma om det är bättre eller sämre än rörelseoskärpan.

Edit: om du tycker att det här är jobbigt så kan du alltid testa kamerans "sportläge". Det brukar indikeras av en springande gubbe på programknappen.
 

iSolen.se

Guest
Hej!
Varför blir mina bilder (porträtt ffa) så sällan skarpa?? Jag har haft min systemkamera ett par år nu och tycker det är jättekul men nu börjar jag nästan tappa lusten att fota för jag tycker det är så himla trist när det är så få bilder som blir bra...Om jag tar med kameran på ett kalas eller nåt och tar 50 bilder så är det i bästa fall 5 st som är OK. Oftast är det skärpan som inte är bra.
Jag fotar oftast i AV läge (bländarprio) då det är det läge jag tycker jag fattar bäst hur det funkar. Väljer oftast ett lågt tal för att få mycket ljus och kort skärpedjup.
Här är några exempel från en session där jag fotade ca 30 bilder och ingen blev riktigt bra!! Blir så less:(
Tycker att förutsättningarna borde vara bra med fint ljus från fönstret.
Oftast fotar jag med fast 50 mm men just här använde jag mitt kitobjektiv 17-85. (brukar ha samma problem oavsett objektiv). Alla tre är tagna i AV-läge, med bländare 5.6, ISO 400. Slutartiden är 1/40 för den översta, 1/50 för den i mitten och 1/30 för den nedersta.

http://www.filedropper.com/img8736

http://www.filedropper.com/img8720

http://www.filedropper.com/img8722

Är detta rörelseoskärpa? Är det för lång slutartid?
Och hur gör jag för att komma vidare..? Tycker jag sitter fast och vet inte vad jag ska prova härnäst...Manuellt läge känns för svårt, eftersom jag ofta fotar barn har de redan hunnit springa iväg när jag väl klurat ut mina inställningar

Tacksam för feedback och råd....
Lägg bilderna på något bättre ställe eller ladda upp dem här i 100% crop.

Föreslår att du fotar i manuellt läge med f/5.6 och 1/250s samt autoiso. Eller varför inte jobba med blixt?

Eller fortsätt med tidsautomatik och håll koll så tiden inte blir så lång, 1/50 är för långt.

Och öva öva öva. Finns inga genvägar.
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Oftast fotar jag med fast 50 mm men just här använde jag mitt kitobjektiv 17-85. (brukar ha samma problem oavsett objektiv). Alla tre är tagna i AV-läge, med bländare 5.6, ISO 400. Slutartiden är 1/40 för den översta, 1/50 för den i mitten och 1/30 för den nedersta.
.
Om du gillar Av läget så skall du fortsätta med det, men du måste ändå hålla koll på slutartiden. Prova att höja till ISO 3200 så kommer tiderna att bli något bättre 1/120, 1/150 resp 1/90 s. Kan du även blända upp till bländare 4.0 så halverar du tiderna en gång till. Det brus du får pga höga ISO får du ta bort i efterbehandlingen.
 
Är detta rörelseoskärpa? Är det för lång slutartid?
Och hur gör jag för att komma vidare..? Tycker jag sitter fast och vet inte vad jag ska prova härnäst...Manuellt läge känns för svårt, eftersom jag ofta fotar barn har de redan hunnit springa iväg när jag väl klurat ut mina inställningar

Tacksam för feedback och råd....
Rörelseoskärpa är när motivet rör sig och slutartiden är för lång för att "frysa" skeendet.

Skakningsoskärpa är när fotografens rörelser med kameran påverkar skärpan. Detta kan till viss del räddas genom kortare slutartid.

Ta provbilder med olika slutartider och se om det är du som skakar eller motiven som rör sig, och därför kräver kortare slutartider.

Handhållet har jag ogärna slutartider under 1/100 om jag saknar bildstabilisering. Det finns säkert de som är stadigare än jag på hand och fixar längre tider.
 

HannnaP

Medlem
Kalibrerat objektivet? Detta är tyvärr rena grekiskan för mig...får väl googla på det:)

Tack för att ni tar er tid att svara. Det är guld värt att få råd så här. Ska testa mig fram lite mer...

Angående att ladda upp på ett bättre ställe, tips? I en annan tråd tipsades om filedropper och därför valde jag det, så vitt jag kunde begripa skulle det bli en direktlänk till min bild men så var det visst inte.
 

Erikhaglund

Aktiv medlem
Hej!

När det gäller nedladdning/länkar så är det som så att hade du lagt upp direktlänkar till dina bilder så hade någon garanterat tyckt att du skulle lagt upp via en filöverföringssida......

När det gäller dina bilder så har du kanske redan fått alla tips du behöver. Hur som, så här skulle jag tagit bilderna:
helst det fasta 50 mm-objektivet (för att få stor bländaröppning), manuellt läge med bländaren på mellan 2 och 2,8. Slutartiden på 1/125. Auto-ISO. Men se upp så du inte får för ljusa bilder nu, visar kameran på överexponering så höj slutartiden. Tryck armarna mot kroppen och håll andan när du knäpper av. Mittersta fokuspunkten och sikta på det ögat som är närmast kameran. Tryck av direkt när fokus är låst (annars kanske fokus hinner flyttas från där du vill ha det). Alternativt kan du använda Servo AF så följer fokus med ifall barnet rör på sig (detta är viktigt, på första bilden är det bortre ögat skarpare än det främre vilket nog inte var din avsikt).

Och som nån sa, visar du bilderna på en blogg så behöver dom inte se superskarpa ut i 100% förstoring i ett bildredigeringsprogram.

Tänk även på att bilder med rörelseoskärpa kan vara snygga om man gör det med finess. Det förstärker känslan av fart och liv och dessutom så ser dina bilder ut som "alla andras" bloggbilder.


Lycka till.
 

iSolen.se

Guest
Rörelseoskärpa är när motivet rör sig och slutartiden är för lång för att "frysa" skeendet.

Skakningsoskärpa är när fotografens rörelser med kameran påverkar skärpan. Detta kan till viss del räddas genom kortare slutartid.

Ta provbilder med olika slutartider och se om det är du som skakar eller motiven som rör sig, och därför kräver kortare slutartider.

Handhållet har jag ogärna slutartider under 1/100 om jag saknar bildstabilisering. Det finns säkert de som är stadigare än jag på hand och fixar längre tider.
Kortare slutartid hjälper förstås både mot rörelseoskärpa i motivet och skakningsoskärpa i kameran. Kan inte bara fixa till viss del genom kortare slutartid utan lösas helt, det handlar bara om att välja kort tid nog.

Till TS - det finns en regel om att man bör ha slutartid kortare än ett genom brännvidden, dvs med 50mm ska man hålla sig under 1/50s. Med brännviddsförlängning blir det alltså 1/75s. Med VR kan du hålla lite längre tider men VR kan bara stabilisera mot dina händers rörelse, motiven rör sig fortfarande plus att om du är lite ovan ska du skärpa regeln lite. 1/250s blir nog bra med lite marginal på 50mm.
 
ANNONS