Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D800, en bra kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Karl R

Aktiv medlem
Sann historia ur den fotografiska vardagen:
Min fru, närmare 60, är sedan 70-talet rutinerad fotograf. Specialintresse växter. Behärskar ”handflateknepet” till fulländning. Speciellt mål att fotografera alla vilda orkidéarter i Sverige. Mindre än halvdussinet arter återstår, främst de alpina. Och, hon använder kameran i läge M.
I våras var vi på några dagars resa till Skåne och Österlen. Utöver min nikonutrustning hade vi också min Sony R1 för hustrun ville öva med digitalkamera. Hon övade förstås också med min Nikon med 105:an (Micro Nikkor) och vinkelsökare på det som blommade på strandängarna. Vädret var fint och hon tyckte det var roligt, precis som förr när vi var ute på botaniska expeditioner. ”Du kanske skulle ha egna grejor”, sade jag och den berömda polletten ramlade ner. Efter lite diskuterande konstaterade hustrun att hon ville ha det bästa. Eftersom jag hade nikonprylar var det ju vettigt att satsa på Nikon. Valet blev då en Nikon D800, vinkelsökare, batterigrepp och Micro Nikkor 60 mm. Summa drygt 38000 kr. Senare skulle ett ”normalobjektiv” skaffas ( den nya 24 – 85 mm ).
Efter drygt 2 ! månader kom paketet. Vi började packa upp och hustrun öppnade vinkelsökarkartongen och läste på databladet som låg i. D800-modellen var inte med i listan över passande kamerahus. Neej, sade hustrun jag vill inte ha kameran. Skickar tillbaka grejorna. Hon blev oerhört ledsen, tyckte att det var som ett slag i ansiktet. (Vinkelsökaren har en central roll i detta projekt ) Vinkelsökaren skulle ju passa men i manualen hittade jag inte instruktion om hur man monterar den. Hittade dock information på nätet ( där stod också att Nikon inte beskriver hur man gör ). Men, det är krångligt att montera vinkelsökaren. En liten metallring skruvas av och på. Inte rimligt att hålla på med detta i ett orkidéträsk. Tappar man ringen så går sökaren inte att använda. En dam på närmare 60 vill inte hålla på med sådant. En Nikon skall gå att använda under fältmässiga förhållanden. En Nikon skall man kunna lita på.
Nästa dag ringde jag svenska Nikon och berättade om detta. Snillet jag talade med ansåg det vara olämpligt att montera/demontera vinkelsökaren utomhus, ”den monterar man inne så det inte kommer in smuts i kameran”. Således behöver man två kamerahus, sedan ett för varje objektiv för snillet tyckte även att det var olämpligt att skifta objektiv utomhus.
Den fråga man då måste ställa är: Är Nikons ”finkamera” verkligen en bra kamera?
Nu handlar det inte om pixlar och andra tekniska märkvärdigheter, utan om fotografering ute i fält. Vi, hustrun och jag, är vana vid att våra kameror fungerar på ett vettigt sätt. Vi har krupit omkring i diken, under buskar och legat platt på mage i orkidéträsk (det var inte så djupt men blött). Detta skall även en ny Nikon D800 med originaltillbehör klara ( vi doppar naturligtvis inte kameran i vatten ). Eller är det meningen att man skall nöja sig med att ta konstnärliga bilder av lyktstolpar?
Denna historia fick ett bra slut men det berättar jag inte om. Cyberphoto skötte sin del av detta på ett utmärkt bra sätt.

På min D90 m fl modeller är det mycket enkelt att hänga på vinkelsökaren och den
används ganska flitigt i flera olika sammanhang. Det borde snarare vara enklare på ”finmodellerna”.!

Detta var alltså ett tag innan modellen D600 presenterades

Kart R

Nej, det är uppenbarligen en jättedålig kamera. O lägga 38kkr för att fota lite blommor på fritiden, hur tänkte ni då?

Det går visst att använda sökaren även om man skulle tappa bort ringen med skyddsglaset, men det blir ju inte särskilt roligt att hålla ögat mot den. Förmodligen finns det förlängningsringar man kan montera dit så att det går att sätta på och ta av vinkelsökaren utan att fippla med ytterligare en lös pryl, för gängan är samma som hos Nikon F5 och F6 och jag tror knappast att ni skulle vara ensamma om detta problem.

Något jag skulle sakna för dylik fotografering är vinklingsbar skärm, och det har än så länge bara Sony A99 av FF-kameror på marknaden, vad jag vet. Däremot finns mängder av små och lätta spegellösa kameror med vinklingsbar skärm, och fan vet om jag skulle köpa en FF-kamera om det var närbilder jag var ute efter att ta.

Jag ansluter mig till kommentarerna ovan. Jag lägger dock ingen värdering över hur mycket slantar var och en lägger på sitt intresse. Det låter väl vettigt att fortsätta komplettera inom det system man köpt in sig i. Men, om vi tittar utanför boxen lite.

Varför inte snegla på ett spegellöst system? Ex Olympus OM-D E-M5 med deras nya macro 60/2.8. Ett objektiv som får utomordentligt bra recensioner (huset också för övrigt). Ca priser, hus 9000, objektivet 5000.

Ett litet lätt system, vädertätat, vinklingsbar skärm, hyfsat objektivutbud (givetvis inte som Nikon men fullt tillräckligt för de flesta) m.m. Jag tror att det verktyget skulle passa alldeles utmärkt för era behov. Dessutom avsevärt billigare..... :)

http://www.olympus.se/site/sv/c/cameras/om_d_system_cameras/om_d_system_cameras_home.html

Jag ahr själv en D800, en fantastisk kamera som jag inte ångrar en sekund. Har dock aldrig använt en vinkelsökare till någon kamera. Jag tycker naturligtvis att tillbehör ska vara lätta att montera. Låter märkligt.

Men för närbilder är ju D800 exemplarisk eftersom man har så hög upplösning.

Nej, det är uppenbarligen en jättedålig kamera. O lägga 38kkr för att fota lite blommor på fritiden, hur tänkte ni då?

?!
Varför en sån oförskämd ton på en berättigad fråga från någon som efterfrågar något bortom pixel-utvecklingen som har drivit lanserandet av nya modeller de senaste ~15 åren? Tänk om man samtidigt utvecklat systemkameror där man kunde byta objektiv samtidigt som det regnar?
För en gång skull är det ju någon som har ett syfte bortom pixelpeeping och teknikporr med sin kamera, jag tycker det låter väldigt spännande med ett sådant fotoprojekt och det är ju inte så konstigt att man vill göra det med så bra teknik som möjligt.

Anledningen till att det är svårare att montera en vinkelsökare på D800 är nog för att den sitter tightare i och med att den skruvas fast. Jag tror även att vissa modeller av vinkelsökare tillåter att man vinklar den ner bakom kameran så att kameran med vinkelsökare blir hanterbar i en kameraväska. Sökar-adaptrar är nog en lite förbisedd del av kameran, de flesta låter sökaren vara som den är, särskilt efter att dioptri-justering blivit inbyggd i sökaren.

Kul att ni hittade en D600 istället.

Det var väl en onödig kommentar?

Nej jag tycker faktiskt inte det. Är en kamera dålig bara för man inte kan montera en viss typ av sökare på ett sätt som kanske funkar på en annan äldre kamera? O varför ska man ha den BÄSTA kameran som finns för att fota orkideer? Hon skulle klara sig alldeles perfekt utmärkt med en gammal D90. Folk jobbar för mycket för att tjäna ihop pengar för att köpa grejer dom inte behöver. Gör om gör rätt.

Det är aldrig kul när saker och ting strular, men som med allt gällande specialändamål så måste verkligen kolla allt väldigt noga innan man beställer. Jag håller med om att det verkar vara ett jobbigt handhavande med vinkelsökaren, men jag tror att dom flesta ute på fältet fotograferar utan vinkelsökare.

Det verkar dessutom som om ni blev pålurade en DR-4 istället för en DR-5 som också måste skruvas fast men som inte behöver någon mellanring.
https://nikoneurope-de.custhelp.com...E3%B6kare-kan-jag-anv%E3%A4nda-med-kameran%3F

Vill ni ha en kamera som har en vinkelsökare som går att sätta på lätt så är det dessa kameror ni skall titta på. D7000, D3200, D3100, D3000, D300s, D300, D200, D100, D90, D80, D70s, D70, D60, D50, D40x, D40

För makrofotografering kan en D3200 vara bildmässigt bättre än en D800 tack vare sin högre pixeltäthet och en mindre sensor ger ett större skärpedjup vilket oftast kan vara önskvärt vid makrofotografering. En D5100 kan säkert som Makten skriver även den vara praktiskt då den har en vinklingsbar skärm.

Dyrast är inte alltid bäst för alla ändamål och det gäller i stort sett alla produktkategorier.

/Karl

Jag tycker både Martin (Makten) och Karl (Falumas) har en poäng när de lyfter fram att FF kanske inte är det optimala när man ska ta närbilder på blommor. Jag tror också att det är lättare att få damen ifråga nöjd med resultaten om man väljer kameror som ger längre skärpedjupsupplevelse än en FF gör, som man ju väljer av motsatt skäl oftast. Kort skärpedjup kan vara en stor irritationsfaktor vid makrofoto.

Varför inte göra som Martin föreslår och använda en MFT (2.0 i förlängningsfaktor) med vinklingsbar skärm om det nu finns något bra makro att tillgå till det systemet. Personligen labbar jag t.o.m. med Ricoh-kompakten R8 (som jag lagt på hyllan för år sedan) bara för att den har en bra makrofunktion och mycket längre skärpedjup än min NEX 7 eller min tjockkamera A580 med makroobjektiv.

Jag klagar inte på mina andra grejor men ibland vill även jag ha ett betydligt längre skärpedjup än mina makrogrejor med eller utan teleförlängare kan ge. Vinklingsbar skärm är lysande vid makrofoto och det har tyvärr inte min lilla Ricoh men väl min NEX 7, som är min nuvarande makrokamera. Det korta skärpedjupet är det största skälet till att jag inte valt FF. Jag har normalt mer problem med kort än långt skärpedjup i den fotografering jag sysslar med. Jag är säkert inte ensam om den ståndpunkten.

Varför ska man inte få ifrågasätta om en av marknadens mest uppburna och högpresterande kameror när det gäller detaljåtergivning, trots det är rätt val för uppgiften? Jag tycker det är mer än relevant att fråga sig om "det bästa" i alla lägen är "bäst". Den som föreslår en D800 till en som vill ha "det bästa" kan väl sova lugnt i visshet att han inte kan klandras för det rådet rent generellt, men det är ju långtifrån detsamma som att det rådet är det bästa för just denna dam. Det mesta tyder väl på motsatsen.

Senast ändrad:
Använder Nikon och vinkelsökare ganska mycket. Hade tidigare kameror där vinkelsökaren var relativt enkel att montera och nu D700/D800.
För att montera DR-6 måste man först pilla bort gummigrejen på okularet för att sedan montera vinkelsökaren på samma plas.
Med DR-5 (D800/D700/D3/D4 mm) måste man först stänga okularet med en liten spak, sedan skruva av okularet, på med den lilla ringen och slutligen skruvas vinkelsökaren på plats. Mycket pilligt och litet tålamodsprövande och i princip omöjligt med kalla fingrar. För att få loss den lilla ringen vid demontering behövs ett litet verktyg som levereras tillsammans med vinkelsökaren, tappar man det i fält är det väldigt svårt att få loss ringen. Argumentet med skit i kameran är alltså ovidkommande då man stänger okularet med spaken.

En STOR nackdel med DR-6 är att dne lossnar så lätt. Hänger man kameran över axeln är det nästan garanterat att den hopar loss, min ramlade av många gånger.

En STOR fördel med DR-5 är att den sitter där den skall.

Det är bara att väga för- och nackdelar. Jag tröttnade rejält på DR-6 och även om DR-5 är pillig föredrar jag den. Om DR-5 är monterad och man behöver den vanliga sökaren är det bara att skruva av vinkelsökaren, då sitter den lilla ringen med okular kvar, det enda som fattas är gummiringen runt sökaren så jag tycker inte det är ett så stort problem.

Jag tror ni hade haft kvar D800/DR-6 om ni hade fått veta och kunnat testa ordentligt men det är ju litet sent nu. Har ni hittat alternativ så är det utmärkt. Är alternativet DR-6 så låt den inte hänga på när ni bär kameran över axeln eller runt halsen, vinkelsökaren kommer garanterat att ramla av och har ni otur märker ni det för sent.

/Frode

Toppen Carlos! Tack för det klippet. 60mm tänkte jag först, men sedan kom jag ju på att det faktiskt ska multipliceras med 2 :).

Varför skulle inte detta kunna funka?
Litet och kompakt ekipage med fantastisk detalj.
... kanske till halva priset dessutom?

Damen ifråga kanske också skulle uppskatta att denna lösning väger en bråkdel av vad en D800 med ett makroobjektiv skulle väga och är betydligt mindre skrymmande.

Visst finns det fler pixlar i en D800 men kolla på exempelbilderna i länken ovan och fråga er om inte detta är rätt OK trots allt om det nu är blommor som ska avbildas. Jag tror det blir kalas. Hade jag inte en NEX 7 redan så skulle jag säkert köpt en Olympus OM-D eller något för länge sedan. Olympus gör en del väldigt fina grejor nu och de som vält en OM-D är väl bara att gratulera. Mycket bättre bildkvalitet blir det väl inte nu med denna tekniska nivå och den sensorstorleken.

Varför inte svälja förtreten och rekommendera damen att kolla på dessa grejor istället. Vid sidan av blommor så kan hon väl ha detta fina lilla objektiv till att ta porträttbilder med också. 499$ (förmodligen kring 5000 SEK) är väl hyfsat för ett sådant objektiv. Priset från dPreview review.

Nu verkar det dock finnas ett bra Nikonutbud inom familjen. Vilket kan vara något som dom vill utnyttja.
På äldre dagar är dessutom ofta rejäla saker lättare att ha att göra med en något litet och petigt.

Om detta inte är några problem så håller jag med om att dom små systemkamerona numera är väldigt kompetenta.

Finns det ens vinkelsökare till OM-D och NEX?

/Karl

Nu verkar det dock finnas ett bra Nikonutbud inom familjen. Vilket kan vara något som dom vill utnyttja.
På äldre dagar är dessutom ofta rejäla saker lättare att ha att göra med en något litet och petigt.

Om detta inte är några problem så håller jag med om att dom små systemkamerona numera är väldigt kompetenta.

Finns det ens vinkelsökare till OM-D och NEX?

/Karl
har inte kollat upp vinkelsökare - men OM-D har ju vinklingsbar skärm, som i sin tur kan du "avtrycka" genom touchskärmen - var du vill på skärmen och bilden fokuseras där och tas. Tillsammans med ett m43 objektiv (som typ denna 60mm macro) är fokus blixtsnabb. Lägg till den fenomenala 5 axis IBIS... så.

?!
Varför en sån oförskämd ton på en berättigad fråga från någon som efterfrågar något bortom pixel-utvecklingen som har drivit lanserandet av nya modeller de senaste ~15 åren? Tänk om man samtidigt utvecklat systemkameror där man kunde byta objektiv samtidigt som det regnar?
För en gång skull är det ju någon som har ett syfte bortom pixelpeeping och teknikporr med sin kamera, jag tycker det låter väldigt spännande med ett sådant fotoprojekt och det är ju inte så konstigt att man vill göra det med så bra teknik som möjligt.

Kul att ni hittade en D600 istället.

Men, fortsättningen på historien blev att jag köpte en D600 + 24-85mm och b-grepp. Vinkelsökaren till min D90 passar ju perfekt. Enkel att montera på och av. Därför ingen risk att den glider av, man stoppar den ju i fickan (i fodralet). Hustrun tycker att det blir bra. Det fåniga tjafset om vinklingsbar skärm fungerar ju bara i teorin, inte ute i fält. Närbilder på blommor och annat ställer högre krav. Den som inte sett sådana tagna med diafilm förstår nog inte. Fullformat ger lägre förstoringsgrad och det ökar skärpeintrycket. Man måste ju förstås blända ner också. Så nu disponerar hustrun min D600 till blommor och samtidigt lånar jag hennes nya Nikon NN. Gemensamma objektiv (FX förstås).
Så nu har min D90 stoppats undan ( mitt 16-85mm har vår äldsta son som långtidslån) och jag övar med den nya. Lite ovant men samtidigt precis som förr. Så hustrun kommer nog att gilla den, nu gäller det ju att hon övar lite. Fin kommentar, ectober. Den värmde.//Karl R

har inte kollat upp vinkelsökare - men OM-D har ju vinklingsbar skärm, som i sin tur kan du "avtrycka" genom touchskärmen - var du vill på skärmen och bilden fokuseras där och tas. Tillsammans med ett m43 objektiv (som typ denna 60mm macro) är fokus blixtsnabb. Lägg till den fenomenala 5 axis IBIS... så.

Ja det är ju genom att vinkla skärmen och använda den som typ gammal schaktsökare som jag tycker revolutionerat makrofoto för mig i alla fall. Fotar man exv. lite lättstörda motiv såsom insekter så är det nödvändigtatt ha koll både på komposition och var objektivänden befinner sig i någon form av split vision och det fixar i alla fall inte jag med en vanlig optisk sökarepå på ett lika bra sätt. Jag och många med mig har använt det ända sedan de första modellerna kom med vinklad skärm (bl.a. Sony A350 och A300) för ett antal år sedan. På den tiden hade samtliga andra större tillverkare inga bra alternativ för alla hade fast skärm. Behovet av vinkelsökare har nog minskat rätt starkt sedan de vinklingsbara skärmarna kom. Nu har väl snart alla tillverkare sånt.

Focus peaking är den andra byggklotsen i detta för min del. Med peaking och focusing aid (förstoring) får man en helt annan precision än jag sett i något annat sammanhang, men peaking är än så länge bara Sony. Vinkelsökare går bort för mig för den gör att jag inte har koll på var objektivänden befinner sig. Det är just möjligheten till "split vision" som jag tycker är omistlig.

Omdömet om vinklingsbara skärmar som tjafs kan väl kanske förstås mot bakgrund av dessa Nikonkamerors omvittnat dåliga skärmar. Det är väl kanske en av dessa kamerors få svaga punkter. Så självfallet krävs det en hyfsad skärm och det har jag och en del andra.

Tur med märkesvalet.

....
Nästa dag ringde jag svenska Nikon och berättade om detta. Snillet jag talade med ansåg det vara olämpligt att montera/demontera vinkelsökaren utomhus, ”den monterar man inne så det inte kommer in smuts i kameran”. Således behöver man två kamerahus, sedan ett för varje objektiv för snillet tyckte även att det var olämpligt att skifta objektiv utomhus.
.....
Kart R

Många som kommer med råd om andra utrustningar, men inte mycket om Nikons svar ovan. Skall vi därav dra slutsatsen att en bedövande majoritet här anser det helt naturligt att gå inomhus varje gång man skall byta objektiv på en Nikon, och att Nikon Sveriges råd om detta inte är någonting att höja på ögonbrynen för?

Det var då en himla tur att jag valde ett annat märke! Och skönt att det ordnade sig för er!

Men, fortsättningen på historien blev att jag köpte en D600 + 24-85mm och b-grepp. Vinkelsökaren till min D90 passar ju perfekt. Enkel att montera på och av. Därför ingen risk att den glider av, man stoppar den ju i fickan (i fodralet). Hustrun tycker att det blir bra. Det fåniga tjafset om vinklingsbar skärm fungerar ju bara i teorin, inte ute i fält. Närbilder på blommor och annat ställer högre krav. Den som inte sett sådana tagna med diafilm förstår nog inte. Fullformat ger lägre förstoringsgrad och det ökar skärpeintrycket. Man måste ju förstås blända ner också. Så nu disponerar hustrun min D600 till blommor och samtidigt lånar jag hennes nya Nikon NN. Gemensamma objektiv (FX förstås).
Så nu har min D90 stoppats undan ( mitt 16-85mm har vår äldsta son som långtidslån) och jag övar med den nya. Lite ovant men samtidigt precis som förr. Så hustrun kommer nog att gilla den, nu gäller det ju att hon övar lite. Fin kommentar, ectober. Den värmde.//Karl R

Trevligt om ni lyckats lösa ert behov!

Eftersom jag med mitt tidigare inlägg har anslutit till de som föreslagit alternativ till Nikon undrar jag bara vad som menas med " Det fåniga tjafset om vinklingsbar skärm....osv"? Jag kan inte se något annat än förslag på alternativ.

Du skriver också "Närbilder på blommor och annat ställer högre krav". På vadå?

Vidare säger du "Den som inte sett sådana tagna med diafilm förstår nog inte".

Jag missförstod nog tråden och vad du önskade för kommentarer. Enligt min tolkning verkar du veta bäst själv och med ovanstående inklippta inlägg och dina formuleringar verkar din attityd lite von oben.

Tråkigt.

ANNONS
Götaplatsens Foto