Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Byta från ADSL till 4G

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Startar den här tråden som en utbrytning från en tråd som mest går ut på att gnälla på Apple eller Samsung ...

Jag hoppas personligen att inte så många hoppar på 4G i närheten av min mast, då jag får så bra fart på den just nu och trafikbegränsningen på mitt abonnemang gäller bara om jag använder det när masten är under hög belastning :)

Jag är dock rätt sur på BBB som när jag sade upp mitt ADSL skickade ett brev som meddelade att de ville ha betalt för de modem de skickat ut sedan 2004 (totalt tre stycken) när jag sagt upp abonnemanget. Om de ville ha tillbaks trasiga modem borde de skickat retursedlar och krävt tillbaks dem när de skickade nya. Efter ett ganska upprört (från min sida) samtal fick jag dem att förstå att de får tillbaks det fungerande modem jag använder nu, och endast om de betalar frakten själva (vilket de gick med på).

Det är lite magstarkt att kräva pengar för åtta år gamla prylar som de inte velat ha tillbaks tidigare när jag totalt betalat minst 40 000:- för mitt bredband hos dem sedan jag blev kund ...

Någon annan som har erfarenheter av hur operatörerna beter sig när man säger upp sina avtal? I det här fallet gick de med på mitt resonemang för att jag fortfarande är kund hos dem och deras 4G-tjänst, men jag tycker ändå det var rätt illa ..

Sade i dagarna upp mitt avtal med Comhem eftersom vi drar in fiber via Telia nu, men i samtal med Comhem sade de att jag inte behöver skicka in alla modem jag "fått" av dem under åren (5 st). ;)

Så länge 4g är stabilt och man har obegränsad trafik så är det ok.
Vad har ni för priser på erat 4g?

Sade i dagarna upp mitt avtal med Comhem eftersom vi drar in fiber via Telia nu, men i samtal med Comhem sade de att jag inte behöver skicka in alla modem jag "fått" av dem under åren (5 st). ;)

Verkar som om Comhem är snällare då - enligt kundtjänstmänniskan på BBB kräver de alltid tillbaks alla modem, eller så får man pröjsa (fast det gick uppenbarligen att bråka om den saken). Operatörerna har knappast något intresse av att få tillbaks gammal elektronikskrot, men de ser det väl som en möjlighet att få in några extra slantar från de som säger upp tjänsten.

De vill ha tillbaks allt som hör till modemet, och jag kommer ju inte riktigt ihåg vad det var, så jag funderar på att skicka dem en flyttkartong med allt som nånsin varit kopplat till modemet så får de reda ut det själva ...

Det är väl bara för att djävlas, skiten lär väl hamna på skroten ändå. Sedan undrar man ju varför de isf inte krävt tillbaka den gamla utrustningen i samband med att de bytt ut den till nyare?

Så länge 4g är stabilt och man har obegränsad trafik så är det ok.
Vad har ni för priser på erat 4g?

399:-/månad från BBB. De har de snällaste avtalen om man har hög trafik såvitt jag förstått det (alltså bättre än Telenor som kör samma infrastruktur). Helst skulle jag ha en router för 4G, men tills jag hittar nån som funkar bra kommer jag köra gammal hederlig Internet Connection Sharing som på modemtidem (blir snabbast så) :)

Det är väl bara för att djävlas, skiten lär väl hamna på skroten ändå. Sedan undrar man ju varför de isf inte krävt tillbaka den gamla utrustningen i samband med att de bytt ut den till nyare?

Det undrade jag också, och eftersom de inte kunde svara på det fick de svårt att kräva betalt. De hävdade att det står i villkoren för tjänsten, men de kunde inte påvisa att det stod i avtalen för åtta år sedan när jag skaffade tjänsten :)

399:-/månad från BBB. De har de snällaste avtalen om man har hög trafik såvitt jag förstått det (alltså bättre än Telenor som kör samma infrastruktur). Helst skulle jag ha en router för 4G, men tills jag hittar nån som funkar bra kommer jag köra gammal hederlig Internet Connection Sharing som på modemtidem (blir snabbast så) :)

Det är alltså så korkat att BBB ville ha pengar trots att du dessutom var kvar som kund hos dem? Har de varit på kurs hos Radiotjänst i Kiruna? :eek:

Det är alltså så korkat att BBB ville ha pengar trots att du dessutom var kvar som kund hos dem? Har de varit på kurs hos Radiotjänst i Kiruna? :eek:

Nja, de insåg efter en stund att det var fånigt att kräva att jag skulle betala returfrakten för mitt gamla modem, då jag betalar för deras 4G, så de gav upp det också. Måste dock skicka tillbaks mitt gamla ADSL-modem och allt som hör till för att slippa betala 500:-.

Jag letar nu efter största möjliga kartong att packa modemet och allt som nånsin varit kopplat till det i - jag kommer ju inte ihåg vad som följde med modemet, så det är bäst att skicka med allt elektroniskt som kan ha tänkas hört dit.

Nja, de insåg efter en stund att det var fånigt att kräva att jag skulle betala returfrakten för mitt gamla modem, då jag betalar för deras 4G, så de gav upp det också. Måste dock skicka tillbaks mitt gamla ADSL-modem och allt som hör till för att slippa betala 500:-.

Jo, jag förstod det, men hela tanken ter sig helt absurd. Å andra sidan är det väl snarast "standard business practice" att jävlas så mycket som möjligt när det gäller telekombolagen.

Jag letar nu efter största möjliga kartong att packa modemet och allt som nånsin varit kopplat till det i - jag kommer ju inte ihåg vad som följde med modemet, så det är bäst att skicka med allt elektroniskt som kan ha tänkas hört dit.

Jag har en kartong till en 22" bredbildskärm här. Är du spekulant? :D

Jo, jag förstod det, men hela tanken ter sig helt absurd. Å andra sidan är det väl snarast "standard business practice" att jävlas så mycket som möjligt när det gäller telekombolagen.

Jag har en kartong till en 22" bredbildskärm här. Är du spekulant? :D

Jag har mer elektronikskrot de kommer få i sin kartong än de kan hantera, så tack, men nej tack :) Hoppas bara att det inte står någon viktbegränsning på den retursedel de skickar ...

Det är inte omöjligt att jag lyckas rota fram modemen de var ute efter från början, men jag vet inte var de är, så jag skickar allt som ser ut som modem.

Jag har mer elektronikskrot de kommer få i sin kartong än de kan hantera, så tack, men nej tack :) Hoppas bara att det inte står någon viktbegränsning på den retursedel de skickar ...

Det är inte omöjligt att jag lyckas rota fram modemen de var ute efter från början, men jag vet inte var de är, så jag skickar allt som ser ut som modem.

Jag erbjöd bara kartongen, men jag kan skicka med en 20-tummare som har lila och gröna horisontella ränder om så önskas. :p

Jag erbjöd bara kartongen, men jag kan skicka med en 20-tummare som har lila och gröna horisontella ränder om så önskas. :p

Undrar om de kan vägra ta emot nåt som kanske inte hör ihop med deras modem., fast nästan alla mina prylar har nån gång varit kopplade till modemet och jag vet ju inte vad som är vad ... ;)

Undrar om de kan vägra ta emot nåt som kanske inte hör ihop med deras modem., fast nästan alla mina prylar har nån gång varit kopplade till modemet och jag vet ju inte vad som är vad ... ;)

Jag gillar hur du tänker. Hoppas dom har enorm avsaknad av humor på BBB.
Fruktansvärt trams att kräva tillbaks elektronikskrot även om dessa saker skulle fungera.

ANNONS
Götaplatsens Foto