Ja det lät lite osäkert kan jag hålla med dig om.....
Men det jag är osäker på är när det kommer till just studiofotografering då jag hållt på alldeles för lite med det. Jag har haft mina studioblixtar i snart ett år & har haft en lite studio hemma på ca 3x4 m, men nu ska jag sätta upp blixtarna på ett annat ställe som är både mycket större & höhre i tak. Och det var då jag kom på att det är bra med tips & råd från de som kan...
Fotografering i sig & hur all teknik på kameran kan jag (det lät kanske inte så...)
Men det är just när det kommer in blixtar jag känner mig osäker....
Jag tar mer än gärna emot fler tips.
Tack på förhand
QUOTE=Tomas Töråsen;1929213]Jag är imponerad över att du lyckas få en del fina bilder som du själv skriver. Får nästan intrycket att du kanske är onödigt osäker på dej själv... ?
Ju högre bländarvärde desta djupare skärpedjup. Ju närmare motivet/motiven du är desto kortare är skärpedjupet på samma bländare, oavsett vilken. Ju kortare brännvidd/mer åt vidvinkel, desto större skärpedjup på samma avstånd.
Det lättaste är nog att prova dej fram bara, testa olika bländare. Fotar du med 600w-blixtar så måste du justera effekten på blixten/bländaren för att få en ok exponering. Är du väldigt osäker på den biten så kan du köpa en billig ljusmätare som utlöser blixtarna och säger åt dej vilken bländare du behöver på en viss effekt, vid en viss punkt ifrån blixtarna. Själv testar jag mej fram och går efter erfarenhet, ta hjälp av histogramet i bildvisningen i kameran annars.
För maximalt skärpedjup så bör du använda liten bländare, t.ex F/16, vilket inte borde va nåt problem med flera 600w blixtar.
Kvaliteten på ljuset har med storleken på ljuskällan att göra, t.ex en 1,5m softbox har ett mjukare ljus på samma avstånd jämfört med en mindre softbox. Ju närmare du placerar ljuskällan/blixt och softbox/paraply desto större i förhållande till motivet blir den.
För att imitera solens hårda ljus t.ex... tänk dej att du sätter ett finger framför solen med ett par starka solglasögon på dej så att du kan se rakt mot den, du kan hålla ett finger framför solen och se hur långt ifrån dej du behöver hålla det för att exakt täcka solen. Om du överför det i ljuskälla, placerar du en softbox, oavsett storlek, så att den till synes för dej har samma storlek i synfältet som solen, så kommer du få exakt samma hårdhet på skuggor som solen ger, ju större ljuskällan blir därifrån, desto mjukare blir ljuset.[/QUOTE]