Annons

Sensorfläckar på helt ny kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
Jag köpte mig en canon 6D i förra veckan. Har nu sett efteråt att jag har sensorfläckar redan på mina allra första bilder.
Jag monterade ihop allting i min lägenhet. Satte på objektivet som tar max 2-3 sek. Sen öppnade jag balkongdörren och tog ett par bilder. På dessa bilder finns det i alla fall två st sensorfläckar.

Ska man behöva tolerera det eller ska/kan jag skicka tillbaka den?
det är ju inte så svårt att klona bort några fläckar men det är lite tråkigt när kameran är helt ny.

/andreas

Jag köpte mig en canon 6D i förra veckan. Har nu sett efteråt att jag har sensorfläckar redan på mina allra första bilder.
Jag monterade ihop allting i min lägenhet. Satte på objektivet som tar max 2-3 sek. Sen öppnade jag balkongdörren och tog ett par bilder. På dessa bilder finns det i alla fall två st sensorfläckar.

Ska man behöva tolerera det eller ska/kan jag skicka tillbaka den?
det är ju inte så svårt att klona bort några fläckar men det är lite tråkigt när kameran är helt ny.

/andreas

Syns fläckarna på stora bländare eller krävs det att du bländar ner till bländare f/8 eller mindre?

Är fläckarna oregelbundna är de säkert från tillverkningen, har sett det ett par gånger.

Du kan väl gå tillbaka till affären och där får du den säkert rengjord,annars kan du väl prova att blåsa rent med gummiblåsa eller t o m göra rent sensorn om du är van.

dom syns redan vid f/4 och blir värre och värre ju mer jag bländar ner.
När jag bländar ner till f/22 är det rätt prickigt överallt tycker jag. Men väldigt små prickar. Inte som klassiska sensorfläckar som är helt runda och sitter på samma ställe.

Jag beställde på cyberphoto så det blir ju att skicka iväg den i så fall. Riktigt drygt.
Jag kan inte rengöra själv. Testade en gång på min 600d utan att veta hur man skulle göra så jag borstade med en liten rengörningsborse och kom nog åt brevis sensorn och kletade ut olja. Inte så lyckat så det kommer jag inte göra igen

dom syns redan vid f/4 och blir värre och värre ju mer jag bländar ner.
När jag bländar ner till f/22 är det rätt prickigt överallt tycker jag. Men väldigt små prickar. Inte som klassiska sensorfläckar som är helt runda och sitter på samma ställe.

Jag beställde på cyberphoto så det blir ju att skicka iväg den i så fall. Riktigt drygt.
Jag kan inte rengöra själv. Testade en gång på min 600d utan att veta hur man skulle göra så jag borstade med en liten rengörningsborse och kom nog åt brevis sensorn och kletade ut olja. Inte så lyckat så det kommer jag inte göra igen
Been there done that.

Pensel för 1000 kr rätt ned i oljan utanför sensorn på 40D. Sålde penseln för halva priset och investerade i spatlar och Eclipse istället. Tre våtsvabbningar senare var all olja borta från sensorn.

Har dock aldrig behövt våtsvabbat varken 6D eller 7D. På sin höjd blåst sensorerna max 2 gånger per år.

Alternativ jag kan se som du kan göra är:

• Lämna tillbaks och påpeka att det ser ut som en hagelsvärm. Kommer kosta dig frakt och du är av med kameran.
  • Beställer Eclipse och våtsvabbar själv. Kostar 130+500 kr för 12 svabbar
  • Lämnar in på Intervision i Stockholm. Du är du av med kameran i tre veckor och får stå för frakten.
  • Lämnar in kameran hos en lokal kameraverkstad/butik och får den rengjord för 700 kr.

ringde nyss till cyberphoto och pratade med dom. dom byter ut den sa hon. Jag skulle skicka in hela kitet med objektiv och allt så får jag nytt. Dock hade hon inget på lager tyvärr så då föreslog hon att vi skulle skicka in den på rengöring. Det gick jag inte med på då det brukar ta för lång tid samt att jag inte ska behöva va inne i en helt ny kamera och pilla för att den ska vara i nyskick.

Då sa hon att jag skickar in kameran ändå till dom så ska dom försöka "trolla" och ge mig en ny kamera ändå. (vad nu det innebär)

Jag frågade om jag bara inte kunde få en ny kamera istället för hela kikat men då stämde det inte med seriemunret på kameran och kartongen. Men det kanske var det hon skulle trolla med.

ANNONS
Götaplatsens Foto