Annons

APS-C eller fullformat

Produkter
(logga in för att koppla)

MarkusFjellsson

Aktiv medlem
Vad jag kan se så finns APS-C-sensorerna på instegsmodellerna, och fullformatssensorerna på proffsmodellerna, med något undantag. Om man ska försöka sälja bilder via bildbyråer, bör man då gå upp till fullformat, eller spelar det ingen roll i det avseendet? Vilken skillnad blir det på slutresultatet, allt annat lika?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det spelar ingen roll. Ingen kan titta på en färdig bild och avgöra om den är tagen med aps-c eller fullformat.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Jag säger, det beror på vad du vill fota? Gå in på 500px.com och kolla på alla fina porträtt och landskapsbilder, sannolikt fotar > 95% av medlemmarna med fullformat.

Jag har både och men väljer FF för detaljerna i bilderna, höga ISO-talen och flexibiliteten.

/Ulf
 

MarkusFjellsson

Aktiv medlem
Det är lite så jag tänker. Eftersom jag inte är så intresserad av den tekniska biten, och jag kommer säkert inte att utnyttja mer än en bråkdel av kamerans olika tekniska finesser, så vill jag inte köpa något onödigt stort, om det inte är behövligt.
(Jag går alltså i kameraköpartankar)
 

b1967

Aktiv medlem
Det är lite så jag tänker. Eftersom jag inte är så intresserad av den tekniska biten, och jag kommer säkert inte att utnyttja mer än en bråkdel av kamerans olika tekniska finesser, så vill jag inte köpa något onödigt stort, om det inte är behövligt.
(Jag går alltså i kameraköpartankar)
Du kan antagligen ta bra bilder med bägge typerna. Det är ju ändå fotografen som gör bilderna och inte kameran.

Börja med att fundera på vilken budget du har. Det kan lätt avgöra valet åt dig.
FF-kameror är mycket dyrare än de med cropsensor. Objektiv till FF-kameror är mycket dyrare än de du kan köpa till en cropsensor-kamera.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Det är lite så jag tänker. Eftersom jag inte är så intresserad av den tekniska biten, och jag kommer säkert inte att utnyttja mer än en bråkdel av kamerans olika tekniska finesser, så vill jag inte köpa något onödigt stort, om det inte är behövligt.
(Jag går alltså i kameraköpartankar)
Jag utnyttjar min kameras finesser förhållandevis lite,,,men vill ha optimala bilder tekniskt, lågt brus, möche detaljer och kunna fota handhållet med höga ISO-tal. Där tycker jag FF (so far) är mer ändamålsenligt före APS, även om det är bra kameror.

Vilka fördelar (förutom priset) ger APS före FF, när det kommer till bild?

/Ulf
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Vad jag kan se så finns APS-C-sensorerna på instegsmodellerna, och fullformatssensorerna på proffsmodellerna, med något undantag. Om man ska försöka sälja bilder via bildbyråer, bör man då gå upp till fullformat, eller spelar det ingen roll i det avseendet? Vilken skillnad blir det på slutresultatet, allt annat lika?
Det var länge sedan fullformat var synonymt med enbart yrkesfotografer. Möjlighet till kortare skärpedjup, generellt bättre ISO prestanda (förutsatt att man jämför sensorer från någorlunda samma generation) och större sökare är några av fördelarna som tilltalar många. Sen om man är i behov av det och/eller känner att det är värt prispåslaget är en annan femma. En del fotografer föredrar ju mindre sensorer för ”crop” effekten.

"Sälja bilder" är ju ett milsvidt område.
 

MarkusFjellsson

Aktiv medlem
Jo, frågan är ganska öppen, det inser jag. Men jag tror jag förstår era synpunkter. Jag kommer att titta på begagnatmarknaden, så priset blir nog överkomligt på båda alternativen, även om det det skiljer mellan dom. Dessutom kommer jag att rikta in mig mot naturfoto, mestadels på kusten.
 

AWid

Aktiv medlem
Läs gärna detta inlägg skrivet av en fotograf/fotolärare som vet vad han talar om. Dessutom - som flera andra sagt - det är fotografen som skapar bilden. Inte kameran. (Det är snickaren som bygger huset - inte hammaren:)

FFvsAPS-c
AWd
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Det är två frågor,,,"bra" bilder kan man ta med en mobilkamera, men fota med höga ISO-tal, lågt brus och stor detaljrikedom fixar inte mobil, där börjar kedjan via olika kameror, det handlar främst om vad man efterfrågar.
 

MarkusFjellsson

Aktiv medlem
Tack för alla svar! Jag tror jag börjar förstå.


Läs gärna detta inlägg skrivet av en fotograf/fotolärare som vet vad han talar om. Dessutom - som flera andra sagt - det är fotografen som skapar bilden. Inte kameran. (Det är snickaren som bygger huset - inte hammaren:)

FFvsAPS-c
AWd
Det var étt intressant inlägg som ju handlade precis om min frågeställning. Kul! Och lite lustigt att han gav rådet att inte läsa på fotoforum på internet. Men i det här fallet har det ju funkat utmärkt!!
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Läs gärna detta inlägg skrivet av en fotograf/fotolärare som vet vad han talar om. Dessutom - som flera andra sagt - det är fotografen som skapar bilden. Inte kameran. (Det är snickaren som bygger huset - inte hammaren:)

FFvsAPS-c
AWd

Bra länk tack.

Jag är oxå van vid att ta bilder med vanlig 35 mm film
När jag bytter från crop till FF kände jag mig mer hemma med brännvidderna igen, när jag läste den länkade artikeln så slog det mig att det faktiskt är en anledning till att jag trivs bra med FF.

Fast jag är ändå lite sugen på en crop kamera 7D mark ii att ha till sportfoto..... :)
 

LGNLGN

Aktiv medlem
mer intressant frågeställning än vad det verkar

har bägge varianterna. Rättar sagt jag själv använder en FF Nikon D800 och min fru en Nikon D7100.

Vi tar ofta bilder på samma motiv så det är lätt att jämföra skillnaderna. Rättare sagt att det inte skiljer sig speciellt mycket. Fördelen med FF vid porträtt fotografering väger lätt när skärpedjupet vid makrofotografering, som är min/vår huvudinriktning, ibland är löjligt tunt.

Använder gärna blixtljus som komplement så där ger FF sensorn med mer ljusinsläpp inte någon större fördel. Dynamiskt omfång... ja det finns fördelar men för mig på marginalen. Har nyligen beställt mitt nya tele där brännvidden är vald utifrån nästa steg för mig.
När Nikon kommer med sina spegellösa... kommer jag inte att köpa FF igen
 
ANNONS