Jag gick över till 8:an några månader efter dess lansering, men ångrade mig ganska omedelbart, men eftersom jag inte orkade installera om 7:an, så blev jag kvar med 8:an.
10:an installerade jag så fort den släpptes, för att slippa ifrån "Metro"-gränssnittet som finns i 8:an och för att få tillbaka startmenyn, som dessvärre är sämre än 7:ans startmeny.
Att jag inte kör 7:an beror på att jag fortfarande har ett visst datorintresse och därför vill hänga med i utvecklingen, men när det gäller Windows 8/10, så tycker jag inte utvecklingen har gått direkt framåt och då syftar jag främst på gränssnittet och dess utseende. Samtliga "appar" är sämre än dess "program"-motsvarighet och jag kan för mitt liv inte förstå varför någon skulle vilja köra dessa "appar" på en fullstor skärm. På en mobil, visst, men inte på en dator.
När det gäller appar och program, så har exempelvis miniräknaren i Windows ersatts av en "app", alltså ett mobilanpassat program. Det är segare att ladda in och det är inte vackert, enligt mig. Detsamma gäller vissa funktioner i kontrollpanelen. De är segare och fulare än de tidigare traditionella programmen. Ikonerna för de medföljande programmen i Windows ser ut att vara hämtade från Windows 3 eller tidigare då de enbart består av ett par färger (se bilden ovan som visar Startmeny- och miniräknarikonerna). Det är inte vad jag kallar utveckling, men är å andra sidan en smaksak och idag verkar minimalistiskt vara på modet och jag är uppenbarligen ingen modemänniska
10:an är dock snabbare i uppstarten än 7:an, men sedan märker jag ingen direkt skillnad och jag stänger sällan av datorn utan sätter den i viloläge. Och ifall det tar 30 eller 60 sekunder att få igång datorn har faktiskt ingen som helst betydelse för mig. Jag brukar hälla upp kaffe under tiden
DirectX 12 finns endast till Windows 10, men är förstås endast av intresse om du spelar och än så länge finns det väl inte ens något spel som är skrivet för DirectX 12...
För min del har det inte varit några problem att uppgradera till 10:an, men jag valde att göra en ren installation istället för att "uppgradera" min befintliga Windowsinstallation.
Har du inget direkt intresse av att testa något nytt och är nöjd med 7:an, så skulle jag inte rekommendera dig att byta.