Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

windows 10 ?

Produkter
(logga in för att koppla)

mamiyaolympus

Avslutat medlemskap
Hej.
Har win 7 professional. Har nu fått erbjudande om att installera win 10.
7:an funkar hur bra som helst för mig. Finns det anledning att uppdatera?
Ang. bilder använder jag Ph.Ninja, Lr, och Faststone.

Min åsikt är att så länge Windows 7 har support och Windows 10 inte innehåller något jag behöver så finns det ingen anledning att uppgradera. Troligen kommer jag ändå att byta inom den tid Microsoft erbjuder att man kan uppgradera utan ytterligare avgifter. Jag tycker det är klokt att vänta tills plattformen stabiliserat sig. Om möjligt väntar jag tills det är dags att byta hårdvara.

Jag har uppgraderat från W7 till W10 med gott resultat, men naturligtvis händer det saker....I W10 började Lightrrom krascha så fort jag ville gå in i framkallningsmodulen, har dock löst sig genom att starta programmet som administratör. Jag upplever inte W10 som påtagligt snabbare än W7 - små skillnader kanske till W10s fördel. Tar lite tid att lära sig det nya systemet - ganska stora förändringar i kontrollpanelen/inställningar. Men är man road av datorer och finner visst nöje att ägna tid åt detta, tycker jag absolut att man skall byta.

/Anders

Jag gick över till 8:an några månader efter dess lansering, men ångrade mig ganska omedelbart, men eftersom jag inte orkade installera om 7:an, så blev jag kvar med 8:an.

10:an installerade jag så fort den släpptes, för att slippa ifrån "Metro"-gränssnittet som finns i 8:an och för att få tillbaka startmenyn, som dessvärre är sämre än 7:ans startmeny.

Att jag inte kör 7:an beror på att jag fortfarande har ett visst datorintresse och därför vill hänga med i utvecklingen, men när det gäller Windows 8/10, så tycker jag inte utvecklingen har gått direkt framåt och då syftar jag främst på gränssnittet och dess utseende. Samtliga "appar" är sämre än dess "program"-motsvarighet och jag kan för mitt liv inte förstå varför någon skulle vilja köra dessa "appar" på en fullstor skärm. På en mobil, visst, men inte på en dator.

fula-ikoner.PNG

När det gäller appar och program, så har exempelvis miniräknaren i Windows ersatts av en "app", alltså ett mobilanpassat program. Det är segare att ladda in och det är inte vackert, enligt mig. Detsamma gäller vissa funktioner i kontrollpanelen. De är segare och fulare än de tidigare traditionella programmen. Ikonerna för de medföljande programmen i Windows ser ut att vara hämtade från Windows 3 eller tidigare då de enbart består av ett par färger (se bilden ovan som visar Startmeny- och miniräknarikonerna). Det är inte vad jag kallar utveckling, men är å andra sidan en smaksak och idag verkar minimalistiskt vara på modet och jag är uppenbarligen ingen modemänniska :)

10:an är dock snabbare i uppstarten än 7:an, men sedan märker jag ingen direkt skillnad och jag stänger sällan av datorn utan sätter den i viloläge. Och ifall det tar 30 eller 60 sekunder att få igång datorn har faktiskt ingen som helst betydelse för mig. Jag brukar hälla upp kaffe under tiden :)

DirectX 12 finns endast till Windows 10, men är förstås endast av intresse om du spelar och än så länge finns det väl inte ens något spel som är skrivet för DirectX 12...

För min del har det inte varit några problem att uppgradera till 10:an, men jag valde att göra en ren installation istället för att "uppgradera" min befintliga Windowsinstallation.

Har du inget direkt intresse av att testa något nytt och är nöjd med 7:an, så skulle jag inte rekommendera dig att byta.

Hej.
Har win 7 professional. Har nu fått erbjudande om att installera win 10.
7:an funkar hur bra som helst för mig. Finns det anledning att uppdatera?

Det finns förstås alltid risk för kompatibilitetsproblem bakåt, men i princip: ja. Uppdateringen är gratis, och tian har en hel del osynliga förbättringar under huven. Det är modernare (avser kompatibilitet framåt) och kommer stödjas längre. Däremot är det inte gratis hur länge som helst. Och vill du ha startmenyn från sjuan kvar finns det tredjepartsprogram som fixar detta - jag kör åttan nu med ett sådant program och har en lycklig OS-tillvaro.

Däremot är det inte jättebråttom. Jag sitter själv och väntar på att det ska gå några månader innan jag uppdaterar, så att de allvarligaste buggarna som oundvikligen dyker upp ska hinna åtgärdas.

Det är modernare (avser kompatibilitet framåt) och kommer stödjas längre.

Den absoluta majoriteten av framtida program kommer att fungera lika bra i Windows 7 som i 10, 14 eller 18 ;) Det är först när Microsoft får för sig att skriva om någon grundläggande funktionalitet i Windows som kompatibilitet bakåt försvinner och det har de mig veterligen inte gjort hittills.

Det Microsoft försöker göra är att tvinga över användarna till den senaste Windowsversionen genom att inte släppa vissa program till tidigare versioner, exempelvis kommer DirectX 12 endast till Windows 10. Edge (ersättaren till Internet Explorer) finns endast till Windows 10, men jag har svårt att tro att någon skulle bry sig :)

Den absoluta majoriteten av framtida program kommer att fungera lika bra i Windows 7 som i 10, 14 eller 18 ;) Det är först när Microsoft får för sig att skriva om någon grundläggande funktionalitet i Windows som kompatibilitet bakåt försvinner och det har de mig veterligen inte gjort hittills.

Det Microsoft försöker göra är att tvinga över användarna till den senaste Windowsversionen genom att inte släppa vissa program till tidigare versioner, exempelvis kommer DirectX 12 endast till Windows 10. Edge (ersättaren till Internet Explorer) finns endast till Windows 10, men jag har svårt att tro att någon skulle bry sig :)
Har google chrome och spelar inte.

Det framgick inte, men jag tänkte främst på hårdvara.

Något jäkligt irriterande med MS är att de uppenbarligen laddat ner Windows 10 på min Windows 7 maskin trots att jag aldrig beställt det!

Jag har uppgraderat en av mina datorer med hyfsat resultat och den andra går det inte alls att få in det i. Även den jag lyckats med har någon liten egenhet. Min Outlook mail varnar för att det ligger oskickade mail och de verkar aldrig gå iväg enligt varningen men det gör de så det är nog något annat fel. Dessutom så kan jag inte stänga av på normalt sätt. Väljer jag "Shut down" så skäcks skärmen efter ett tag och meddelandet "No signal" visas men datorn stängs inte ner utan disken tokjobbar och så håller den på tills jag hårdstoppar den brutalt med strömbrytaren.

I övrigt ligger ju i alla fall mina grejor kvar på skrivbordet vilket de inte gjorde med 8:an som hade egna lösningar på detta (tomt skrivbord) och annars modala telefonlika fönster utan multifönster hantering. Så 8:an var ju en oerhört arrogant uppvisning i hur man fullständigt skiter i sin installerade bas PC-användare och tror att dessa ska bli glada när man gjort deras normalt hyfsat effektiva PC-gränssnitt till en telefonjäkel. Vi fick eländet med frugans nya bärbara.

När 8.1 kom trodde man de skulle fixat blundern men icke. Det måste ha blivit väldigt rörigt i knoppen på dem av telefonhypningen och Nokia-affären. De har helt tappat sitt DNA och genom det tappat enormt på marknaden p.g.a. det här strulet och nu GER de bort ett OS ingen vill köpa. Har man hört på maken? Microsoft ger bort vad man lagt massor av miljoner på att utveckla, Steve Ballmer må rotera i sin grav. Mina PC-applikationer heter numera appar de med. Har man hört!

Håller med att det blivit sämre i vissa avseenden så det kan ju vara bra att ha en gammal ikon till den gamla kontrollpanelen för den finns ju kvar där nere i gröten. Den nya webbläsaren Edge vet jag heller inte vad den ska vara bra för eller Mailprogrammet som bara känns fånigt i en jämförelse med Outlook.

Till sist min andra dator. Där klagade den på att Nero Photo Snap Viewer (bra JPEG-Viewer) inte var kompatibel. Märkligt nog har jag samma Viewer på min andra dator och där gick det bra med den. Så här kör uppgraderingen igång och går i typ en halv minut bara för att stänga ner utan några felmeddelanden eller någonting annat.

Till de som är tveksamma efter min berättelse vill jag säga: Det är hyfsat OK nu (om det funkar som det ska) men tänk på att ett OS är inget annat än något man behöver för att starta sina program och sköta sitt filunderhåll med. Så länge Microsoft patchar även Windows 7 så finns överhuvudtaget inga skäl att uppgradera och det vet ju Microsoft också så det är ju därför de ger bort 10:an och avskedar massor med folk för att de inte längre kan ta betalt för en av sina basprodukter,

Något jäkligt irriterande med MS är att de uppenbarligen laddat ner Windows 10 på min Windows 7 maskin trots att jag aldrig beställt det!

Man kan säga mycket om Microsoft men det har de inte. De har bara lagt ett erbjudande i din dator om gratis uppgradering. Det står dig fritt att avstå från det. För att ladda ner uppgraderingen så måste du aktivt be om det och då beställer man det och sedan laddas den ner i bakgrunden. För att den ska gå in måste du sedan aktivt "gå vidare" och acceptera uppgraderingen.

En del är säkert glada åt denna gratisuppgradering för förr eller senare MÅSTE de uppgradera för att framtidssäkra din PC eller köpa en ny dator med Windows 10 eller senare. En dag kommer Microsoft sluta att supporta Windows 7 precis som de slutat med Vista, XP, Windows 2000, Windows 98 och 95 och Windows 3.o och 3.5 och t.o.m. 2.21 från början på 90-talet. Men än är det ingen panik.

Man kan säga mycket om Microsoft men det har de inte. De har bara lagt ett erbjudande i din dator om gratis uppgradering. Det står dig fritt att avstå från det. För att ladda ner uppgraderingen så måste du aktivt be om det och då beställer man det och sedan laddas den ner i bakgrunden. För att den ska gå in måste du sedan aktivt "gå vidare" och acceptera uppgraderingen.
Sorry friend, men jag har en $Windows.~WS folder som innehåller samma installationsfiler på min stationära som på vår bärbara. Den bärbara är uppgraderad till Windows 10, men den stationära har jag aldrig reserverat det nya OS:et på, så installationsfilerna är helt klart nerladdade utan att jag bett om dem. Dessutom går det inte att ta bort foldern med Disc Cleanup, vilket det går att göra med den andra uppgraderingsfoldern som heter ~B och är vanliga Windows update.

Sorry friend, men jag har en $Windows.~WS folder som innehåller samma installationsfiler på min stationära som på vår bärbara. Den bärbara är uppgraderad till Windows 10, men den stationära har jag aldrig reserverat det nya OS:et på, så installationsfilerna är helt klart nerladdade utan att jag bett om dem. Dessutom går det inte att ta bort foldern med Disc Cleanup, vilket det går att göra med den andra uppgraderingsfoldern som heter ~B och är vanliga Windows update.

Det låter väldigt märkligt eftersom det tar en evighet att just få ner dessa filer när man gått med på att ladda ner dem och det belastar nog Microsofts distributionsservrar riktigt hårt så det är därför man bokar sig för OS:et först och sedan laddar de ner det när de har möjlighet. Under ikonen man får ner så borde det bara ligga en "boot strap" som drar igång nedladdningsdialogen och det är nog den och inget annat som startas när man klickar på ikonen.

Nedladdningen börjar när man "bokat" sig för Windows 10. Det är ju så tung hantering detta att jag har svårt att tro att Microsoft skulle trycka ut detta OS även till de som absolut inte vill ha det. Det här är ju en trestegsraket. Det är ett aktivt val man gör när man startar hämtningen och ett aktivt val att starta installationen.

Varför skulle de låta en öppna en nedladdningsdialog om de redan laddat ner filerna?? Har du inte aktiverat det hela av misstag och ren nyfikenhet då?

Ring annars och fråga dem om du är upprörd över det du uppenbarligen uppfattar som ett intrång.

Kan det ha att göra med hur man konfigurerat Windows Update tro? Det är det enda jag kan komma påsom skulle kunna vara något. Jag låter aldrig WU automatiskt lägga in något i min maskin men det kanske du gör.

Det är ju så tung hantering detta att jag har svårt att tro att Microsoft skulle trycka ut detta OS även till de som absolut inte vill ha det.

ladda-ner-uppdateringar-fran-lan.PNG

Att ladda ner från andra platser är aktiverat som standard i Windows 10.

Kan det finnas en funktion i "uppgraderingsprogrammet", programmet bakom den lilla ikonen som gör reklam för Windows 10 på äldre versioner av Windows och där man kan anmäla sitt intresse, som letar efter datorer på det lokala nätverket som har installationsfilerna och laddar ner dessa i bakgrunden?

Men oavsett, så verkar det väldigt konstigt att filerna skulle laddats ner i bakgrunden utan att användaren bett om det, såvida man inte har detta valt som standard i Windows Update.

Jag är lika förvånad som ni. Men så här ser det ut:

Tillägg; windows update står på automatiska nerladdningar, men det ska väl knappast inkludera nya OS.
.

Bilagor

• sc.jpg
    sc.jpg
    90.8 KB · Visningar: 94
Inte så mycket att snacka om där. Ganska uppenbart att installationsfilerna har laddats ner, men frågan är varifrån och varför?

Har de laddats ner från nätet utan ditt medgivande, så är det väldigt konstigt, men om de laddats ner från din andra dator via det lokala nätverket, så är det mindre irriterande, men fortfarande inte okej.

Jag har dock ingen aning om vad som hänt, så jag är lika förbryllad som du :)

To my surprise... not bad at all actually...

.
If you are interested... I will try to be brief regarding what I think here.
.
  • I am running one Win10 machine, one Win8 machine and sever al Win7 machines (now virtual only, in the past my physical Win10 was on the 7 version).
  • I can't stand Win8.
  • I like Win7 a lot, it is probably my favorite OS.
  • Just prior to upgrade I was warned that VMware workstation might not be compatible with Win10, but since I had a backup image of Win7 I thought I try to upgrade "just for the fun of it".
  • Up to now I have had no problems, and the potential problem with VMware workstation was quickly resolved, just a NIC setting in the VM.
  • All the software on my Win10 works perfectly fine, and believe you I have lots of software... big and small types.
  • Overall, the process and the end result was the best upgrade I have ever experienced in my entire IT history, I was quite impressed.
  • Another positive is that even though Win10 is not noticeable faster on my SSD drive... the boot up process is a lot quicker though.

In conclusion, if I went back in time and had the choice all over... then yes, I would probably still upgrade to Win10.

PS: The only negative I have found is that you cannot control updates any longer, it just pushes down whatever it likes to your machine either you like it or not. Also some IT-pros are concerned about privacy issues because the new OS "talks too much" to Microsoft all the time... even if you disable as much of the privacy bits as you can.

Hope that helps somehow,
MK

Jaha, där ser man. Men hur ser man om min dator blivit laddad utan min vetskap. Fick ju erbjudande om gratis nedladdning och tryckte på "tingaknappen" I "hämtade filer" syns i alla fall inget Win 10.

ANNONS
Götaplatsens Foto