Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Wohlfie

Aktiv medlem
Har två stycken Sigma objektiv som jag använder mycket.

Men så ser jag en knapp där det står OS off,1,2
Försökt hitta i manualen förklaring.

alltid kört med off.

Vad blir skillnaden i 1 o 2.

Det jag ser o läser i boken något med lodrätt o vågrätt.. men förstår inte vad det menas.

Någon som kan detta o kan förklara vad denna knapp gör.
Gärna när man ska använda det.

Objektiven är sigma 150-500
Och Sigma 105mm macro

Då har väl bildstabiliseringen varit avstängd...
1 är gissningsvis bildstabilisering.
2 är gissningsvis bildstabilisering när man panorerar.

Men läs manualen en gg till så kanske det utkristalliserar sig.
Trevlig helg

ja jag misstänker att det är något med bildstabiliseringen.
Har ju kört med stativ mesta dels.

så utan stativ skulle läge 1 vara ett bra alternativ.

Jag har ett Sigma 150-600.
I manualen står bl a
att mode 1 kompenserar för kamerans oavsiktliga rörelse,
att mode 2 även kompenserar mot ofrivilliga vertikala rörelser och skall vara effektivt mot föremål i rörelse.
att OS-funktionen får ström från kamerans batterier och kan göra att kameran reagerar långsammare,
att OS-knappen skall ställas i off-läge vid på-/av-montering av objektivet, samt
att OS inte bör användas vid bilder tagna med stativ.

Det vanligaste är väl att läge 1 används vid "vanlig" fotografering, alltså att kameran hålls "vågrätt".
Läge 2 "skall" då användas när kameran hålls på "höjden" även kallat porträttläge.

Va!

Det vanligaste är väl att läge 1 används vid "vanlig" fotografering, alltså att kameran hålls "vågrätt".
Läge 2 "skall" då användas när kameran hålls på "höjden" även kallat porträttläge.

Det låter som en grov missuppfattning. Läge 2 kompenserar för vertikala skakningar då man t.ex. panorerar och givetvis inte kan använda läge 1 (försök så blir du sjösjuk och får suddiga bilder). Gyrot känner av i båda lägen om du håller kameran vågrätt eller på höjden. Det är rörelsen som gör att läge 2 bör användas då man panorerar/rör objektivet. Detta för att inte OS ska börja kompensera för dina medvetna rörelser (i ett plan) av objektivet.

ANNONS
Götaplatsens Foto