Annons

Allmäna spånerier om Sony och annat

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Det är just p.g.a. motorcykeln jag inte har råd med så mycket kameragrejjer (och heller inte vill ha stora prylar). Hade jag mer pengar skulle jag satsa på Fuji X-Pro 2 och ett knippe små, bra och ljusstarka fasta brännvidder. Att räkna objektiv med adapter som objektiv till A6x00 blir lite märkligt - jag är inte intresserad av en MC11 och en massa objektiv gjorda för tjockkameror. Jag vill ha obektiv i samma klass och storlek som Sonys utmärkta 35/1,8 OSS. En ny 16-35 för FF är för mig helt ointressant, även om den blir hyfsat vidvinklig också på APS-C blir den alldeles för stor.
 

smislo

Aktiv medlem
Det skulle de säkert kunna om de ville, men det skulle varken bli mindre eller lättare (eller billigare) än att köra med separat adapter. Jag tror inte särskilt många efterfrågar det.

Men om objektiv med adapter inte är tillräckligt infött för dig så får du helt enkelt hitta något annat som passar, eller byta system om du inte kan det, och leva med det systemets kompromisser i stället.
Jag har NIKON som primärt system än så länge. SONY är min vardags kompis, smidig och lätt. Tanken är att så småningom hamna bara på ett system. Som det ser idag, håller jag mig till båda idag men om inom snart framtid SONY inte kommer med vettiga alternativ i 16-50/2.8; 50-150/2.8 zoom (APS-C) lär jag väl byta mot FUJI och skrota både NIKON och SONY.

Vill se hur FUJIs XT2 (AF) better sig mot SONYs A6300 och NIKONs D500. För icke rörande motiv duger alla 3 lika bra, tror jag...
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det är just p.g.a. motorcykeln jag inte har råd med så mycket kameragrejjer (och heller inte vill ha stora prylar). Hade jag mer pengar skulle jag satsa på Fuji X-Pro 2 och ett knippe små, bra och ljusstarka fasta brännvidder. Att räkna objektiv med adapter som objektiv till A6x00 blir lite märkligt - jag är inte intresserad av en MC11 och en massa objektiv gjorda för tjockkameror. Jag vill ha obektiv i samma klass och storlek som Sonys utmärkta 35/1,8 OSS. En ny 16-35 för FF är för mig helt ointressant, även om den blir hyfsat vidvinklig också på APS-C blir den alldeles för stor.
Det förstår jag och så tänker jag också när det gäller de fasta objektiv även jag föredrar om man ska resa lätt eller alltid ha en enda kamera med sig. Jag har oftast bara min Zeiss 35:a på FF-husen. Funkar alldeles utmärkt i 90% av mina motiv. På en APS-C så skulle det funka bra med ett enda bra 24mm objektiv om jag inte hade min 17-70mmm zoom, så jag kanske köper ett sånt med AF vad det lider. Jag har ju annars ett 24mm Hexanon med MF och det använder jag faktiskt även på min A6300 ibland då jag ju gillar "old school foto" ibland precis som Leif/Jeduvden skrivit ovan. Zoomar gör foto bra mycket tråkigare tycker jag. De förslappar. Bättre att gå närmare ofta.

Men jag tror faktiskt att det här är lite mer komplext än så. APS-C är och förblir en kompromiss i vissa avseenden och särskilt i den korta änden kommer man alltid dras med problem av olika slag p.g.a. cropfaktorn. Det är ofta en fördel åt telesidan med cropfaktorn men verkligen en nackdel och ett problem åt andra hållet där man tvingas till mer extrema objektiv för att åstadkomma samma bildvinkel som mer vanliga vidvinkelbrännvidderna för småbild. Hade det inte varit ett problem så skulle vi säkert sett ett större utbud av mer extrema vidvinklar för även FF tidigare. Det blir ännu mer plågsamt med MFT som ju har en cropfaktor på 2,0. Ett skäl till att jag tidigt valde bort det vid sidan av de små sensorerna.

Men det är faktiskt också så att en del av de som köper Sonys spegellösa har helt andra krav. De gnäller istället över små kamerahus, små batterier med dålig kapacitet och att det inte finns fler kortplatser. De köper Sony-hus därför att Sony gör de bästa sensorerna på marknaden och fortfarande är man ensam om att sälja småbildskameror med bakbelysta sensorer. Man har fortfarande efter fem år markant bättre DR i sina sensorer på låga ISO.

Denna kundkrets jobbar ofta i studio med stativ och skiter fullständigt i om Sonys objektiv kostar 25000:- spänn för en GM-zoom som 24-50mm/2,8:an och att den är både stor och tung. De skriker istället tills nu om att de vill ha en normalzoom som är lika bra som Canons. För dessa kunder är det toppen att Sonys GM 85:a får lyrisk press och de bryr sig inte ett dugg om priset utan betalar vad de kostar för att få ett porträttobjektiv i toppklass.

Min poäng är att dessa hus kan vara små när man vill men kan även bestyckas med både Sonys GM- och G-objektiv, Sigmas alla ART-objektiv som alla stöder E-mount fullt ut. Accepterar man den funktionalitet som Metabones eller Sigmas adapter med Canons orginalobjektiv så går det bra att använda dessa också. Detta vare sig det är APS-C eller småbildshus vi talar om.

Det är många som har både A7:eek:r parallellt med A6000 eller numera även A6300 ute i stora världen och det finns en del även i Sverige. Det här ser jag som en väldig styrka för oss som idkar detta växelbruk. A6300 är ett väldigt bra komplement till A7:eek:r i olika former.

Fuji har valt väg och satsar bara på APS-C och det är ju toppen för de som är helt säkra på att de aldrig kommer vilja ha något annat. Men de som kanske vill skaffa en spegellös med större sensor senare och som gjort en satsning på enbart APS-C dedikerade objektiv kommer förmodligen upptäcka att de nog hamnat på ett stickspår med sina gamla objektiv den dag det sker. Visst kan man alltid skruva på ett APS-C -dedikerat objektiv även på en A7:a men det är ju att bara använda mindre än halva sensorytan och det var säkert inte för den finessen som fotografen köpte en A7:a.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Men jag tror faktiskt att det här är lite mer komplext än så. APS-C är och förblir en kompromiss i vissa avseenden och särskilt i den korta änden kommer man alltid dras med problem av olika slag p.g.a. cropfaktorn. Det är ofta en fördel åt telesidan med cropfaktorn men verkligen en nackdel och ett problem åt andra hållet där man tvingas till mer extrema objektiv för att åstadkomma samma bildvinkel som mer vanliga vidvinkelbrännvidderna för småbild. Hade det inte varit ett problem så skulle vi säkert sett ett större utbud av mer extrema vidvinklar för även FF tidigare. Det blir ännu mer plågsamt med MFT som ju har en cropfaktor på 2,0. Ett skäl till att jag tidigt valde bort det vid sidan av de små sensorerna.
Om man vill använda gamla småbildsobjektiv med adapter så har man förvisso inte lika stort urval av vidvinkelobjektiv som supertelen men för nykonstruktioner spelar beskärningsfaktorn ingen roll. Eller menar du att det skulle vara svårare (läs dyrare) att konstruera vidvinkelobjektiv för APS-C än för småbild? Varför, i så fall?
 

martinot

Aktiv medlem
Det finns faktiskt också hela Sigmas Global Vison utbud och en del av dessa är dedikerade APS-C -objektiv. Prioriterar man prestanda framför storlek så finns även DG-objektiven för verklig toppprestanda när det gäller både ljusstyrka och optiska egenskaper.

Alla dessa objektiv ca 15 st för egenskaper som är att betrakta som Sony Native då de stöder exv. alla nya AF-funktioner i exv. A6300. MC-11 adaptern ser till att allt det händer. Dessutom går det bra att skruva på Canons EF-objektiv på denna adapter (dock får man då inte stöd för funktioner som Lock on AF och följande Eye Focus utan bara det man kan förvänta sig i en vanlig Canon DSLR). Men Face Detection funkar i alla fall och det är väl alltid något :).

Kolla utbudet genom att klicka på "lenses"-fliken:
http://www.sigma-global.com/en/lenses/cas/


Du kanske missade denna: (18-35/1,8 genom hela zoomområdet)
http://www.sigma-global.com/en/lenses/cas/product/art/a_18_35_18/
Tycker att det är tekniskt kul att det finns en massa adaptrar för sådant här. Men jag har två stora problem med det för att vara en praktisk lösning (för just mig och min situation).

1. Rent praktiskt så är det alldeles för mycket strul med adaptrar. Inte nog med att man, precis som tex en telekonverter eller mellanring, introducerar en ytterligare mekanisk felkälla (inte så farligt om det är någon gång då och då, men inte som permanent och normal lösning), men dessutom så verkar det vara en massa strul när all elektronik och mjukvara skall stödja AF. Finns på många olika forum långa trådar om problem med MC-11 (kan tom länka till en sådan tråd här på svenska Fotosidan).

2. Jag har inte flera olika kamerasystem i olika storlekar för att jag vill köra samma optik på dom alla. Helt meningslöst för mig. För att ta ett exempel på ytterkanten (för att göra det hela tydligt för de som inte förstår min invändning, eller ser den som teoretisk/akademisk): vad vinner jag på att sätta mitt stora tunga fullformatstele Nikon 150-500/5,6 på mitt lilla M4/3-hus GM-5? Ingenting mer än en kul grej och festligt test för stunden flr att konstatera att det rent tekniskt "går". Rent praktiskt blir det bara ett obalanserat skitsystem. Nu är detta en ytterlighet, men jag är inte intresserad att köpa små fina spegellösa Fuji APS-C-hus (eller Sony för den delen), och sedan huvudsakligen fortsätta köra mina samma stora och tunga optik som är gjord för mina fullformatssensorer och mycket större DSLR-hus. Jag köper inte små M43-hus ifrån Panasonic som ett väldigt lätt superlitet kompakt resesystem, för att sedan vilja köra med mina mellanstora Fujinon-objektiv på dem (eller ännu värre FF Nikon). Då har jag tappat hela vitsen med att få tillgång till det extremt stora utbudet av kompakta små lätta M43-glas. Kan ju då lika gärna skippa både M43 och Fuji X om jag skall främst köra samma gamla vanliga fullstora Nikon FF-objektiv som innan.

Detta innebär konkret (för mig):

A. För mig handlar det också om pengar/tid. Jag har inte råd (och prioriterar inte) att lägga en massa av min tid på tekniskt strul med krånglande AF i diverse adapterlösningar. Jag vill istället normalt ägna den tiden åt fotografering (inte normalt en massa tekniska experiment, även om det kan vara väldigt kul/intressant någon enstaka gång - när jag så önskar - inte för att jag är tvungen till det för att "native"-optik saknas).

B. Har jag investerat i små lätta kamerahus så vill jag också ha råd att investera i bra kompakt lätt optik som är optimerade för dom. Då skall de finnas ett stort grundutbud av "native"-optik ifrån samma tillverkare som gjort kamerahusen (sedan kan jag på test köpa någon intressant tredjepartare på chans någon gång då och då). Det investerar jag gärna i (tappar inte riktigt lika fort i värde som själva digitala kamerahusen - som är korta avskrivningar på).

C. Däremot så får denna originaloptik inte kosta hutlöst med pengar. Då blir det för dyrt även för mig även om det i sig kanske är småsummor för varje enskilt objektiv. Som de flesta andra så har även jag en massa andra dyra hobbies/intressen förutom fotografering (istället för MC hos AFE så är det vår segelbåt som gäller för mig just nu, och dessutom ny huvudfastighet för hela familjen). Då kan jag inte prioritera hur dyr optik som helst (även om jah skulle rent finansiellt har råd med det mesta). Får passa på att välja med omsorg, inte spendera hur mycket som helst varje månad. Passa på när det är rea, cash back och även bra beg. fynd emellan varven.

Summering:

Allt hänger på att det finns ett rejält stort utbud av väldigt väl presterande originaloptik, väl optimerat till kamerasystemets storlek/vikt (både kamerahusen och sensorstorlek), till någorlunda vettiga pengar (inga exotiskt dyra Zeiss-linser som tex Otus för mig). Detta påverkar ergonomin, hur trevligt ett kamerasystem är att fotografera och arbeta med, totalbudgeten och vad du får för pengarna (inkluderat även kampanjer, reor och beg.marknaden) - allt styrs av utbudet av ny optik.
 
Senast ändrad:

martinot

Aktiv medlem
A6000är väl inte "discontinued" än så svaret på den frågan är väl A6000.
Exakt! Ser ingen poäng i att släppa en massa nya kamerahus "bara för att", och som inte har några större och helt avgörande skillnader (förutom för PR-avdelningens sysselsättning).

A6300 är ju däremot högst motiverad då den tar både EVF och AF ett rejält stort steg framåt jämfört med tidigare (sedan om den hellre skulle hetat A7000, eller något annat, må så vara).

Tycker faktiskt att det är bara *bra* om Sony fokuserar lite mindre på att släppa en massa nya kamerahus väldigt ofta, och istället fokuserar på att oftare släppa ny vettig optik till de.

Känns som om Sony gjort helt rätt (här iaf)!
 

martinot

Aktiv medlem
Sigma har ju trots allt gjort ett antal verkligt små objektiv till A6300 som de t.om. numera givit ART-status. 19mm, 30mm och 60mm. Alla dessa är verkligt små och har F=2,8. Lägger man upp 4500:- spänn så får man alla tre!!
Jag känner absolut väl till de (har hyfsad koll på det mesta i optikväg, även om jag är långt ifrån kunnig på allt).

Har faktskt ett av objektiven ovan, 30mm:aren (fast med fattning för M43 istället för E-mount). Eller rättare sagt föregångaren (Sigma EX 30/2,8 DN) som är exakt samma som den nya (Sigma 30/2,8 DN Art).

Enda skillnaden är att de försämrat den genom att göra greppet hopplöst halt och totalt oanvändbart. Hade tur att köpa föregångaren (med vettigt användbart grepp för manuell fokus) på kampanj för nästan halva priset innan den såldes slut.

Objektivet är kanske OK för priset (800 pix), men samtidigt bra mycket sämre än de vanliga (fast iofs mycket dyrare) fasta objektiven ifrån Panasonic och Olympus. Upplever det som optiskt det klart sämsta objektivet som jag äger (alla system inräknande). Dessutom med en klart mycket sämre ljusstyrka. Normalt brukar jag aldrig köpa fast optik till M43 eller APS-C som är ljussvagare än 1,7-2,0 såvida det inte är rena pannkakor eller liknande specialvarianter (till Fuji så använder jag helst mina 1,2-1,4-glas om jag inte behöver vädertätning).

Sedan så skall jag väl inte kommentera kvaliteten eftersom jag bara ägt och använt Sigmat i några få månader, men rent spontant så känns inte byggkvaliteten så övertygande. Rasslar också lite om objektivet när jag skakar lätt på det. Inte alls samma känsla som mina andra M43-objektiv inger (men är medveten om att detta bara är en subjektiv känsla jag har, och ingen som helst fakta).

Skulle jag köpa fler Sigma-objektiv (i denna serien)?

Nej, jag tror faktiskt inte det (trots att jag fick de för halva priset som detta).
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag har NIKON som primärt system än så länge. SONY är min vardags kompis, smidig och lätt. Tanken är att så småningom hamna bara på ett system. Som det ser idag, håller jag mig till båda idag men om inom snart framtid SONY inte kommer med vettiga alternativ i 16-50/2.8; 50-150/2.8 zoom (APS-C) lär jag väl byta mot FUJI och skrota både NIKON och SONY.

Vill se hur FUJIs XT2 (AF) better sig mot SONYs A6300 och NIKONs D500. För icke rörande motiv duger alla 3 lika bra, tror jag...
Fujis 16-55f/2.8 väger 655 gram kostar nära 11000 kr, undrar om det inte blir något för stor om ett likvärdigt skulle komma till A6300. Fuji X-T2 är väl större så där passar objektivet bättre.
 

afe

Aktiv medlem
Har faktskt ett av objektiven ovan, 30mm:aren (fast med fattning för M43 istället för E-mount). Eller rättare sagt föregångaren (Sigma EX 30/2,8 DN) som är exakt samma som den nya (Sigma 30/2,8 DN Art). .
Jag har också den gamla 30mm, och tycker den är riktigt bra optiskt. Skramlet beror på konstruktionen och är helt normalt. Byggkvaliteten är som man kan förvänta sig för priset, men min 19mm i samma serie har lagt av och är helt oanvändbar nu - det går inte att fokusera vare sig manuellt eller med AF (och det var dyrare än 30mm).

Den här obektivserien har heller inte stöd för hybridfokuseringen i A6x00, så de är långt från optimala på de kamerorna.
 

afe

Aktiv medlem
Man brukar få vad man betalar för...
Ja, och det är väl ungefär det jag skriver. Däremot tycker jag man får en mycket hög bildkvalitet för pengarna med dessa objektiv. Jag tycker Sonys egna 20/2,8 verkar sämre än Sigmas 19/2,8 (fast den kostar nästan det dubbla) vad gäller skärpa och kontrast. Den är dock klart mindre och mycket bättre byggd.
 

pic-tor

Aktiv medlem
Tycker att det är tekniskt kul att det finns en massa adaptrar för sådant här. Men jag har två stora problem med det för att vara en praktisk lösning (för just mig och min situation).

1. Rent praktiskt så är det alldeles för mycket strul med adaptrar. Inte nog med att man, precis som tex en telekonverter eller mellanring, introducerar en ytterligare mekanisk felkälla (inte så farligt om det är någon gång då och då, men inte som permanent och normal lösning), men dessutom så verkar det vara en massa strul när all elektronik och mjukvara skall stödja AF. Finns på många olika forum långa trådar om problem med MC-11 (kan tom länka till en sådan tråd här på svenska Fotosidan).
Skaffade nyss Sigma 150-600/5-6,3 DG OS HSM Sports till Canon och MC-11. Har testat ett par gånger och AF fungerar mycket bra tillsammans med A7RII.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag köper inte små M43-hus ifrån Panasonic som ett väldigt lätt superlitet kompakt resesystem, för att sedan vilja köra med mina mellanstora Fujinon-objektiv på dem (eller ännu värre FF Nikon). Då har jag tappat hela vitsen med att få tillgång till det extremt stora utbudet av kompakta små lätta M43-glas.
Du skulle kunna köpa Canon EOS-kameror för att sätta gamla Olympus OM-objektiv på (om du hade en hel drös gamla OM-objektiv liggande sen 1970- och 1980-talen). Ibland kan det vara kul att ens gamla objektiv som har samlat damm i ett par decennier kan komma till lite användning igen. OM-objektiv är i allmänhet bra mycket mindre än EF-objektiv.

(Generalisera för andra kombinationer av kameror och objektiv).
 

martinot

Aktiv medlem
Fujis 16-55f/2.8 väger 655 gram kostar nära 11000 kr, undrar om det inte blir något för stor om ett likvärdigt skulle komma till A6300. Fuji X-T2 är väl större så där passar objektivet bättre.
Håller med helt. Inget som jag normalt skulle se som bekvämt eller ergonomiskt på mitt X-E1-hus eller X-T10. X-T2 kan nog däremot bli en bättre matchning precis som du förslår.
 

martinot

Aktiv medlem
Du skulle kunna köpa Canon EOS-kameror för att sätta gamla Olympus OM-objektiv på (om du hade en hel drös gamla OM-objektiv liggande sen 1970- och 1980-talen). Ibland kan det vara kul att ens gamla objektiv som har samlat damm i ett par decennier kan komma till lite användning igen. OM-objektiv är i allmänhet bra mycket mindre än EF-objektiv.
Säkert helt OK lösning för många andra! 😄

Själv så vill jag normalt ha tillgång till hyfsat snabb AF på mina moderna digitala kameror och dess optik (men med bra manuell styrning när så behövs/önskas).

Funderar däremot på att bli Leica kameraägare igen genom att skaffa ett par klassiska filmkameror (funderar på kombon av en M3 för svartvit film och en M7 för färg). Då känns det mer rätt och retro att köra helt manuellt fokuserade objektiv (som mitt Zeiss Biogon och andra Leica M gluggar). Väldigt kompakta och smidiga objektiv på matchande kamerahus.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Exakt! Ser ingen poäng i att släppa en massa nya kamerahus "bara för att", och som inte har några större och helt avgörande skillnader (förutom för PR-avdelningens sysselsättning).

A6300 är ju däremot högst motiverad då den tar både EVF och AF ett rejält stort steg framåt jämfört med tidigare (sedan om den hellre skulle hetat A7000, eller något annat, må så vara).

Tycker faktiskt att det är bara *bra* om Sony fokuserar lite mindre på att släppa en massa nya kamerahus väldigt ofta, och istället fokuserar på att oftare släppa ny vettig optik till de.
med om att
Känns som om Sony gjort helt rätt (här iaf)!
Sony har en rätt bra och fräsch kamerahus-plattform nu så jag håller med om att de gärna får komma med mer APS-C -optik nu de också. Jag tror dock att fokus fortsatt kommer ligga på de dyrare FF-kamerorna och objektiv till dessa eftersom marginalerna är mycket bättre där.

Men jag tror faktiskt det kommer fler hus och jag skulle inte bli särskilt förvånad om det kommer ett nytt spegellöst flaggskepphus med många pixlar, BSI-sensor och större kamrerahus med både större batterier och flera minneskortplatser och sedan precis allt och lite till vi sett hittills av ny AF-teknik. Tror dessutom att det är dags för mer "IntelliSense" som kommer hjälpa folk till effektivare hantering av kameran och då inte minst när det gäller alla AF, ljud- och videorelaterade funktioner.

Där är väl även dags att få lite bättre ordning på menysystemet så att man bättre håller ihop relaterade funktioner. Tidigare har det varit väl mycket av "strukturell tillväxt" där man bara bultat på nya grejor utan att infoga dessa i befintlig helhet.

De skulle faktiskt också kunna bjuda på att räta upp detta med en firmware-uppgradering till befintliga hus som nu är ute på marknaden. Det skulle vara en bra gest till de som nojar över menyerna mer än jag som ju sällan behöver in i dessa efter att jag konfigurerat om användargränssnittet. Det är ju det första många gör innan de ens börjar fota.
 

Bengf

Aktiv medlem
Det är klart att man hoppas StenÅke just med objektiven, men varför är det så segt, om det reageras så starkt här på fotosidorna som trots allt är en relativt liten fotodel, vad säger övriga länder. Hur får man i hop ljusstarka objektiv så dom blir både små, vädertätade och väger lite, samtidigt som dom skall hålla livet ut. Ena dagen pratas det ekvivalens och närmast katastrof om inte objektivet stannar vid f/1,4, sedan kör många alla dagar i veckan med 24-120f/4 på sina FF-kameror, för det blir lättare och mera praktiskt, och ett nytt sådant skall släppas till nya 5D4 som kommit.

Vi får hoppas det kommer objektiv, Tokina och Tamron har dom inget på gång till E- fattning och APS-C. Klart att A6300 var helt nödvändig och att man inte stannade med A6000, och jag hoppas verkligen att A7-serien släpper nya modeller, A7RII har mängder av tillkorta kommande och som inte går att fixa med FW, och så är det så att i Sverige så köper man helst en Sonykamera om den bara är riktigt billig, C/N får gärna kosta mera för dom har en mycket starkare ställning och status, Fuji ser ut att gå samma väg, XT2 kostar mer än A6300 men inget käbbel om för högt pris där inte.
 

Bengf

Aktiv medlem
På tal om menyerna så tror jag inte att Sony är ensam om behövande förbättringar, så fruktansvärt krångligt är inte systemet, det har skapats en mytbild som härmas och byggs upp till ofantliga proportioner, Alla kameror är proppfulla med inställningar, det kan väl inte undgås att man blir tvingad till att bläddra, det fins Fn knapp och Q-knappar, växla mellan AF ock MF beroende på olika modeller. Sedan är fotonörden Raw-fotograf så vad gör han/hon inne bland Jpeg inställningarna, allt justeras i Lightroom eller liknande program.

Sony behöver visst strukturera om och speciellt autofokusdelen som är utspridd över allt, men är det inte nästan för mycket av inställningar i dom flesta kameror, det är HDR det är DRO, det är vitbalans gafflingar och exponerings gaffling som går att välja i alla möjliga olika steg, Canon har färdiga AF-fönster så dom sitter väl på någon C1-knapp så det går fort att välja när det är bråttom, fotonörden har alltid så bråttom, kameran skall vara skottklar på noll och ingenting, hur förbereder man sig och sin kamera på det, är man ute och knallar så går man från sol till skugga hela tiden bara det kan ju ställa till problem.

Jag vill se förbättringar som också passar äldre intresserade fotografer, jag har inte så mjuka fingerleder som när jag var 20 år, splitvision är eller inte lika effektiv i dag som förr. Men det kanske vid kan ta i annan tråd.
 

Photocon

Aktiv medlem
Jag blir allt mer eftertänksam när jag läser den här tråden. Trots att alla verkar vara överens om att "ingen kamera är bäst på allt" verkar det som om det är just en sådan man letar efter.

Liten och behändig vid resor, promenader för att sedan kunna blåsas upp till större och bära stora tunga objektiv, AF måste kunna följa allt och alla gluggar måste vara kompatibla (oavsett märke) via intelligent adapter.
Batterikapacitet ska vara jättehög när kameran är liten, fps och minnesbuffert ska vara jättesnabb. Kontakter för anslutningar av externa enheter en grosse etc...etc...

Som extra krav ska kameran dessutom samtidigt inte vara dyr i inköp. Ergonomin i topp och snabb service också.

Jamen, hur kul är det egentligen. T o m ett teknikfreak som jag tycker det känns tråkigt med alla dessa krav.

Själv har jag bara några grundkrav.
1/ Kameran ska passa min dominerande typ av fotografering
2/ Ha tillgång till riktigt bra native objektiv.
3/ Relativt hög upplösning och bra DR
4/ Inte kännas obekväm att hantera (efter inlärningstiden ett nytt kamerahus alltid kräver).

I övrigt kan väl jag också klaga över petitesser av och till. Men så är det väl med alla appagrunker vare sig det gäller kameror, dammsugare, båtmotorer, bilar etc.

Det finns mycket att var nöjd över vad gäller Sonys utbud. Minuset för mig är bristen på native bra objektiv till aps-c systemet. Ett plus är ju ändå möjligheten att använda MF med nästan alla på marknaden förekommande objektivmärken.
 

Bengf

Aktiv medlem
Klart att man kan vara lite avundsjuk på C/N enorma objektivutbud, Canon är väl inne på generation 4 av optisk stabilisering i objektiven som exempel, nya versioner av objektiv leder till billigare av dom gamla, dit har inte Sony kommit ännu, FE objektiven har inte så många år på nacken inte lätt att hinna i kapp C/N, på analoga tiden var 28mm optiken populära kanske inte så ljusstarka men inte eller så dyra, en bra vidvinkel tyckte man då i alla fall.

KM5D som jag använde mest under 6 år 2005-2011, där var aldrig greppet 100% för mig, objektiven är lätta till den så visst gick det hyggligt bra ändå, man får inte allt så är det i bland, Canons MKII och A900 är nog bland dom bästa jag hållit i vad gäller fingergreppet, men då är det större kameror, dom mindre rackarna blir alltid en kompromiss hur man än vrider och vänder på det.
 
ANNONS