Annons

Allmäna spånerier om Sony och annat

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag har i en veckas tid förtvivlat försökt köpa appen för TimeLapse hos Sony https://www.playmemoriescameraapps.com

Det appar som är gratis funkar bra att ladda till kameran.
När man så ska köpa och betala blir det alltid "okänt fel" !!!!

Att få någon support någonstans hos Sony är hopplöst!

Har någon lyckats med ett köp??
Jag lyckades få det att funka via kameran direkt efter ett tag men först hade jag problem då jag hade glömt mitt Sony ID. Sonys site var också så korkad då jag inte först hittade något ställe att byta lösenordet via automail. Ringde supporten svarade på helt fel frågor så det blev lite av "God dag yxskaft" över den konversationen. Det blev väl så då den sidan man felanmäler är så yxig. Fixade problemet själv till slut då jag lyckades snubbla över en annan sida där jag kunde byta lösen själv.

Man behöver ett Sony Entertainment ID om man ska handla och det behöver man egentligen så fort man sätter igång och konfigurerar kameran. Har man det och en WIFI-accesspunkt man lagt in i kamerans konfiguration, så funkar det.

Sonys support är inte bra. Det här ska ju vara en skitsak egentligen.
 

martinot

Aktiv medlem
Det spelar nog faktiskt ingen större roll vad Sony tycker i detta.
Jag tror tyvärr att Fujifilm aldrig kommer att släppa objektiv för en fattning som inte har tillverkarens fulla stöd och medgivande för att göra så. Så de ifrån början redan små chanserna blir dessvärre ännu mindre utan Sonys eventuella engagemang och involvering/godkännande.

Därav att det har stor betydelse vad Sony tycker och tänker om E-mount och tredjepartsleverantörer (som Fujifilm/Fujinon eventuellt skulle kunna varit).

Med detta sagt så tycker jag det skulle vara väldigt intressant om någon lyckades göra vad Sigma gjort med sin adapter (men dock inte lyckats fullt ut med än) även för Fujis APS-C -objektiv. De har ju som enda tillverkare lyckats göra en smart adapter som fullt ut även stöder följande Eye Focus och Lock on AF, vilket inga andra adaptrar gör inklusive Metabones. Tyvärr har ju Sony inte lagt in IBIS ens i A6300, så då vill man ju helst att själva objektiven skulle vara stabiliserade också. IBIS finns ju nu bara i FF-modellerna och det är ett visst aber. Jag gillar inte att tvingas skruva på något längre ostabiliserat objektiv på min A6300.
Fujifilm X-mount: 17,7 mm
Sony E-mount: 18 mm
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag tror tyvärr att Fujifilm aldrig kommer att släppa objektiv för en fattning som inte har tillverkarens fulla stöd och medgivande för att göra så. Så de ifrån början redan små chanserna blir dessvärre ännu mindre utan Sonys eventuella engagemang och involvering/godkännande.

Därav att det har stor betydelse vad Sony tycker och tänker om E-mount och tredjepartsleverantörer (som Fujifilm/Fujinon eventuellt skulle kunna varit).



Fujifilm X-mount: 17,7 mm
Sony E-mount: 18 mm
Det kan säkert vara så men allt kan ändras om någon räknenisse faktiskt kan räkna fram svart på vitt att de skulle tjäna en del pengar på detta. Konstigare saker har väl hänt. Vissa tillverkare ser i ju värden i samarbeten och viss samproduktion.
 

martinot

Aktiv medlem
Det kan säkert vara så men allt kan ändras om någon räknenisse faktiskt kan räkna fram svart på vitt att de skulle tjäna en del pengar på detta. Konstigare saker har väl hänt. Vissa tillverkare ser i ju värden i samarbeten och viss samproduktion.
Absolut. Hoppet finns (är som sagt helt för).

Däremot så blir ditt förslag med adapter tyvärr fysikaliskt svårt med tanke registeravstånden.
 

Photocon

Aktiv medlem
Jaha, ännu en "uppgradering" . A6300 anses tydligen för gammal. Ingen IBIS eller touchscreen. Snart får väl Sony börja tillverka enligt devisen "Månadens kamera".

Tänk efter före vore bättre och fortfarande lackar objektivsidan vad gäller E-mount. Men kamerahus i massor spottas ut.

Detta får Fujis filosofi att kännas som ett benchmark för hur utveckling och struktur ska skötas vad gäller kameragenerationerna.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jaha, ännu en "uppgradering" . A6300 anses tydligen för gammal. Ingen IBIS eller touchscreen. Snart får väl Sony börja tillverka enligt devisen "Månadens kamera".

Tänk efter före vore bättre och fortfarande lackar objektivsidan vad gäller E-mount. Men kamerahus i massor spottas ut.

Detta får Fujis filosofi att kännas som ett benchmark för hur utveckling och struktur ska skötas vad gäller kameragenerationerna.
Dom kunde ha gjort fingergreppet större på T2, hur blir det med 100-400 påskruvat, då måste man köpa en FF-kamera också, allround kameran får lite slagsida där tycker jag eftersom det är största APS-C-modellen, D500 ligger inte så där himla långt borta vad gäller prisbild eller.
 

Bengf

Aktiv medlem
IBIS är med redan nu enl SAR. Hade inte varit mycket att uppdatera annars...

Vi var ett antal som förväntade sig en A7000 med ibis, men det kom en A6300 utan ibis, Lennart menar nog att A6300 borde ha fått IBIS och Touch skärm. och jag själv tycker jag att den också skulle fått ett främre hjul vid avtryckaren som är en standard sedan länge på påkostade kameror plus då plats för dubbla kort, sådana saker som FW inte kan fixa. A6300 har många andra fina egenskaper av hög klass, så visst är den mycket bra. Bara lite synd om det måste gå tre år för att plocka på vad man kunnat göra från början, i sannings namn hade inte Fuji X-T1 eller allting i sin kamera, men som är nästan löst med T2.
 

JaQoB

Aktiv medlem
Vill gärna se det på ytterligare någon sida, men verkar mer eller mindre bekräftat nu.
http://www.sonyalpharumors.com/sr5-leaked-first-image-new-sony-a6500-announcement-today/

"The camera has 5 axis stabilziation and touchscreen!"

Lite beroende på var priset hamnar så hade jag varit lite upprörd om jag precis beställt en A6300.

Edit:
Officiellt
http://www.sony.com/electronics/interchangeable-lens-cameras/ilce-6500

Edit2:
http://www.sonyalpharumors.com/press-text-α6500-aps-c-flagship-camera-announced/

The Sony α6500 interchangeable lens camera will ship this November for about $1,400 US and $1,750 CA. It will be sold at a variety of Sony authorized dealers throughout North America.

Så typ 40% dyrare.
 
Senast ändrad:

JaQoB

Aktiv medlem
https://www.engadget.com/2016/10/06/sony-reveals-the-a6500-its-new-e-mount-mirrorless-flagship/

The A6500 won't come cheap -- it's coming to Europe in December for $1,400 (€1,700 in Europe) with body only, or €2,800 with SEL1670Z lens. We'll have US pricing and more photos and hands-on impressions of the new A6500 shortly.

Då är vi tillbaka vid prisskillnaderna mellan Sverige och USA där det på fullt allvar är värt att överväga en Weekend i New York eftersom prisskillnaden är större än kostnaden för flygbiljetten.
 

Leaflet

Aktiv medlem
Sony spottar på bra. Nu kommer ju även den femte versionen av RX100. Pust...här gäller det att vara med i svängarna...😖
 

Photocon

Aktiv medlem
Jag blir så glad över denna nyhet av en enda orsak, men den får komma som slutkläm.
Som tidigare sagts "här gäller det att hänga med i svängarna.
Jättebra idé av Sony som antagligen resonerade på följande vis när A6300 konstruerades.

"-Nej, för f-n ingen inbyggd stabilisering eller petmoj på skärmen, men vi gör den så dyr som möjligt. Sen kan vi ju skippa ytterligare inmatningshjul. Och se för all del till att behålla en del av det trassliga menysystemet. Jo, ingen begriplig manual heller- den kan Gary Friedman få skriva en bok om som vi får procent på.
- Och se till att hålla tyst om att A6XXX redan är färdig för produktion innan vi släpper ut A6300 på marknaden.
Sen behöver ju populasen som köper våra kameror inte göra annat än knipa käft och öppna plånboken. De glömmer sådant bjäfs som FW (som ju inte rättar till ibis eller touchscreen) och blir så tacksamma över att vi "lyssnat" på dem när A6XXX kommer. Vi har ju visserligen försett den också med lite medvetna brister fast å andra sidan har vi ju gjort den dyrare. De små skitbristerna rättar vi till med A6YYY som vi släpper om 3 månader. Och 6YYY:s brister rättar vi till med A6ZZZ 1 april 2017"
"- Va, tjatar de om brister i objektivutbudet på svenska FS???. De ska vara tacksamma och glada för att vi har en solid kontinuitet i prishöjningarna för varje modell. Kantoskärpan på gluggarna och obalansen i husen får de ju på köpet"

Varför jag är glad? I veckan sålde jag de sista resterna av mitt Sonystem som bestått av både E- FE- och A-mount, såväl APS-C som FF. Sonysensorerna är visserligen mycket bra men jag föredrar att ha dem sittandes i andra kameramärken.
 

afe

Aktiv medlem
Jag håller med dig, Lennart! Hade jag köpt en A6300 för en vecka sedan i stället för den andra kameran jag köpte hade jag varit fly förbannad just nu. En A6500 med 35/1,8 blir alltså dyrare än en X-Pro2 med 35/2, vilket för mig är bortom all rim och reson.
 

Photocon

Aktiv medlem
Jag håller med dig, Lennart! Hade jag köpt en A6300 för en vecka sedan i stället för den andra kameran jag köpte hade jag varit fly förbannad just nu. En A6500 med 35/1,8 blir alltså dyrare än en X-Pro2 med 35/2, vilket för mig är bortom all rim och reson.
Precis mina tankar också. Inte för att jag vill vara någon enögd megafon för exempelvis Fuji, men därför att fakta eller rättare sagt historik talar för sig själv: För mig har det blivit uppenbart att Fuji inte bara gör bra kameror och objektiv. Man har genom åren visat att man har ett helt annat tänkande i sin filosofi. Oerhört mycket mer kundvänligt än Sony.

Det är knappast obekant att jag använder Fuji till min vardagsfotografering. Visserligen version 1 av X-kamerorna, men hoppas få råd att skaffa version 2. Även om version 1 tack vare generösa FW-uppgraderingar fortfarande levererar bra resultat.

Sony gör bra kameror. Inte tu tal om annat men deras filosofi spretar åt så många håll att man inte kan skönja någon klart definierad filosofi. Kan inte se att något annat kameramärke verkar ha så många styrmän som läser kompassen olika eller lägger rodret dikt babord och styrbord samtidigt. Grundstötning.
 

afe

Aktiv medlem
Det är knappast obekant att jag använder Fuji till min vardagsfotografering. Visserligen version 1 av X-kamerorna, men hoppas få råd att skaffa version 2. Även om version 1 tack vare generösa FW-uppgraderingar fortfarande levererar bra resultat.
Idag släpptes en FW till min Fuji som snabbar upp AF ytterligare, och ger fler fokuspunkter. Det är just sådant som fick mig att gå över, oavsett hur bra A6X00 är (åsså det där med objektiven)
 

Photocon

Aktiv medlem
Idag släpptes en FW till min Fuji som snabbar upp AF ytterligare, och ger fler fokuspunkter. Det är just sådant som fick mig att gå över, oavsett hur bra A6X00 är (åsså det där med objektiven)
Objektiven är sanslöst bra och prisvärda. Därtill storleksmässigt i proportion passande kamerahusen. Gäller även de ljusstarkaste objektiven.
FW:n du nämner är ju dessutom en "riktig" FW och inte bara en buggfix. Gjordes ett antal sådana till version 1 av X-kamerorna vad gäller AF, MF-förstoring, focuspeaking mm.

Jämför man ett exemplar av X Pro-1 som det var vid lanseringen för 4 år sedan med ett som tillverkats samtidigt men uppgraderat med 5 st FW upptäcker man väldigt stora skillnader vad gäller funktionella förbättringar som man först trodde bara var möjliga via hårdvaruuppgraderingar. Det tyder på långsiktigt tänkande.

Något för Sony att ta efter och för att citera dig ("åsså det där med objektiven"). Det borde inte vara svårt för Sony att göra riktigt bra objektiv för APS-C.. Här går det inte att skylla på registeravstånd som i fallet med FF.
Förvisso finns några bra bra objektiv från Sony, men också några ganska dyra "Citroner".
 
ANNONS