Annons

LR raderar inte filerna

Produkter
(logga in för att koppla)

Annika Kr

Aktiv medlem
Raderar filer i LR genom att välja "Ta bort från disk", dvs inte bara "Ta bort".

Då ska ju filerna försvinna för gott ner i papperskorgen. Men ibland gör dem inte det, allt som oftast inte faktiskt.

Har raderat dem ett otal ggr nu. Och varje gång jag ska importera in någonting i den mappen så nog sjutton ligger de raderade filerna där och skvalpar och vill åter importeras in. Himla irriterande.

Någon mer som varit med om det? Som en sista utväg har jag funderat på att sätta mig med en lista och manuellt radera dem via mappen i Finder, men vet ju att man inte ska in och rota där.

Kan någon förklara varför det blir så här?

Verkar som ett märkligt beteende. Nej det har jag inte varit med om.

Normalt sätt flaggar jag bilder med x och raderar de sedan från disken med standardfunktionen då och då.
De hamnar i papperskorgen och där raderar jag dem.

Det är inte så att du har stängt ner lr innan det hunnit jobba klart?

Eftersom du nämner att de raderade bilderna vill importeras igen så skulle jag gissa att att Lightroom kopierar filerna till en annan mapp när du importerar. Då är det destinationsfilen som raderas, inte den som ligger i importmappen.

För att undvika det kan du ställa in Lightroom så den flyttar istället för kopierar vid import.

Om ovanstående stämmer så kan du utan problem radera bilder manuellt från importmappen. De finns ju inte i Lightrooms bibliotek.

Raderar filer i LR genom att välja "Ta bort från disk", dvs inte bara "Ta bort".

Då ska ju filerna försvinna för gott ner i papperskorgen. Men ibland gör dem inte det, allt som oftast inte faktiskt.

Har raderat dem ett otal ggr nu. Och varje gång jag ska importera in någonting i den mappen så nog sjutton ligger de raderade filerna där och skvalpar och vill åter importeras in. Himla irriterande.

Någon mer som varit med om det? Som en sista utväg har jag funderat på att sätta mig med en lista och manuellt radera dem via mappen i Finder, men vet ju att man inte ska in och rota där.

Kan någon förklara varför det blir så här?

När du har kollat att verkligen samma filer och inte en kopia (markus inlägg ovan):

Det där har jag hört flera gånger. Är det en nätverksdisk? Är det en disk som du inte alltid har istoppad? Är det en virtuell mapp / samling? Kör du möjligen med för låga rättigheter? Prova att starta LR som administrator (högerklicka run as administrator).

LR är lite dåligt med felmeddelanden.

Eftersom du nämner att de raderade bilderna vill importeras igen så skulle jag gissa att att Lightroom kopierar filerna till en annan mapp när du importerar. Då är det destinationsfilen som raderas, inte den som ligger i importmappen.

För att undvika det kan du ställa in Lightroom så den flyttar istället för kopierar vid import.

Om ovanstående stämmer så kan du utan problem radera bilder manuellt från importmappen. De finns ju inte i Lightrooms bibliotek.

Tack, genom att flytta filerna istället för ha kopiera markerat så löste sig problemet, Nu är massor med filer äntligen kastade och ligger i papperskorgen.

Det är ändå ett mysterium var dessa filer låg från början? Jag gör ju alltid på samma sätt när jag kopierar över från SD-kortet. Jag har markerat Kopiera som DNG och markerar vilken källmapp jag vill ha dem. Och av alla bilder som jag importerat in senaste året så blev det denna hög med filer som kom fel, och de härrör inte från samma tillfälle.

Men det kanske det inte är någon mening med att grotta ner sig i, för nu kan jag ju ändå lösa det.

ANNONS
Götaplatsens Foto