Annons

Förbjud nedladdning av bilder på fotosidan

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik X

Aktiv medlem
Det är ganska opraktiskt eftersom en hel del sidor inte fungerar ordentligt utan javaskript. Att ändra lite i about:config räcker för att kunna högerklicka. Något jag gjort eftersom FS idiotskript gör att jag bl a inte kommer åt EXIF-visaren.
Utan java slutar väl alla dansande tomtar att dansa? Har inte orkat prova iofs :)
Högerklick utanför bilden är uppenbarligen inte spärrat, 'save as webpage, complete' dumpar rätt mycket dynga på disken men bortsett från det så.. :p
 

iSolen.se

Guest
Bara semantik: knycka, låna, ta, förfoga över......... sak samma!
Verkligen inte. Att "låna", "knycka" "ta", "stjäla" en bild brukar betyda en olaglig handling "upphovsrättsbrott" som innebär att man laddar ner någon annans bild och sen publicerar den på ett sätt som inte bildägaren vill.

Du får ladda ner bilder från nätet och använda på eget sätt så länge du inte publicerar dem. Att kringgå högerklick-spara-som-stopp är helt tillåtet och ingen som fotosidan kan motsätta sig.
 

iSolen.se

Guest
Vad är den principiella och juridiska skillnaden?
Bra fråga. Ställ den till fotosidan som spärrar högerklick och lägger en transparent bild över den riktiga. Det är ju inte sparandet av bilden som är problemet.

Praktisk skillnad, om du lägger bilden i "my pictures" kommer du ha den kvar. Cachen töms ibland,
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Om man själv väljer att ladda upp och sprida något via internet så ligger det per definition på nätet och sprids.

Vill man inte att det ska vara tillgängligt så ska man låta bli att ladda upp något till en publik tjänst.

Även privata/publika molntjänster ligger per definition på internet.
Med risk för att någon kan nå dem.
 

lennart.sindahl

Avslutat medlemskap
Juridisk begränsning

Intressant diskussion!

Vad gäller tekniken så kan man väl konstatera att några "spärrar" inte går att skapa som säkert hindrar nedladdning. Finns bilden i elektronisk form på nätet går den alltid att spara, visa, sprida, printa.......

Men vad gäller juridiskt? Jag har svårt att se att det inte skulle vara tillåtet att spara en bild jag hittat på nätet. Men var går gränsen? Rimligen får jag inte använda bilden och tjäna pengar på den? Har en fotograf äganderätt till sin bild per automatik?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Intressant diskussion!

Vad gäller tekniken så kan man väl konstatera att några "spärrar" inte går att skapa som säkert hindrar nedladdning. Finns bilden i elektronisk form på nätet går den alltid att spara, visa, sprida, printa.......

Men vad gäller juridiskt? Jag har svårt att se att det inte skulle vara tillåtet att spara en bild jag hittat på nätet. Men var går gränsen? Rimligen får jag inte använda bilden och tjäna pengar på den? Har en fotograf äganderätt till sin bild per automatik?
Vanlig copyright lag. Förenklat: Du får använda den för privatbruk. Ej för uppvisning för allmänhet, ej tjäna pengar på det, ej sprida den vidare.
Samma vanliga lag som möjliggör att du får spela in från TVn och spela upp när du vill samt arkivera.
Du får t.o.m. skriva ut och ge bort till den närmsta kretsen.

/Stefan
 

lennart.sindahl

Avslutat medlemskap
Rimligt

Vanlig copyright lag. Förenklat: Du får använda den för privatbruk. Ej för uppvisning för allmänhet, ej tjäna pengar på det, ej sprida den vidare.
Samma vanliga lag som möjliggör att du får spela in från TVn och spela upp när du vill samt arkivera.
Du får t.o.m. skriva ut och ge bort till den närmsta kretsen.

/Stefan
Verkar ju rätt rimligt och logiskt. Detta är sålunda det vi får förhålla oss till om vi väljer att publicera bilder på t.ex. FS.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Verkar ju rätt rimligt och logiskt. Detta är sålunda det vi får förhålla oss till om vi väljer att publicera bilder på t.ex. FS.
Ja precis. Vi bör värna om våra rättigheter lika mkt som våra skyldigheter. Samma sak som att få fotografera nästintill vad vi vill på allmän plats. Finns ju personer som försöker försvåra detta för oss. Ibland pga okunskap om våra rättigheter, ibland pga andra anledningar. Därför tycker jag det är konstigt att en sida som Fotosidan försvårar en rättighet vi har. Däremot kan det väl komma en popup ruta, en fotnot om vad som gäller vid nerladdning av andras bilder. Det är aldrig fel med upprepning av en rättighet. Särskilt med tanke på hur många nya medlemmar fotosidan hela tiden får in.

/Stefan
 

iSolen.se

Guest
Intressant diskussion!

Vad gäller tekniken så kan man väl konstatera att några "spärrar" inte går att skapa som säkert hindrar nedladdning. Finns bilden i elektronisk form på nätet går den alltid att spara, visa, sprida, printa.......

Men vad gäller juridiskt? Jag har svårt att se att det inte skulle vara tillåtet att spara en bild jag hittat på nätet. Men var går gränsen? Rimligen får jag inte använda bilden och tjäna pengar på den? Har en fotograf äganderätt till sin bild per automatik?
Per automatik har du upphovsrätten, ja.

Gränsen går vid publicera bilden. Man får inte publicera andras bilder utan tillstånd.

Att maila en bild till en kompis eller att lägga den i lösenordsskyddade dropbox är också ok.
 

lennart.sindahl

Avslutat medlemskap
Pop

Ja precis. Vi bör värna om våra rättigheter lika mkt som våra skyldigheter. Samma sak som att få fotografera nästintill vad vi vill på allmän plats. Finns ju personer som försöker försvåra detta för oss. Ibland pga okunskap om våra rättigheter, ibland pga andra anledningar. Därför tycker jag det är konstigt att en sida som Fotosidan försvårar en rättighet vi har. Däremot kan det väl komma en popup ruta, en fotnot om vad som gäller vid nerladdning av andras bilder. Det är aldrig fel med upprepning av en rättighet. Särskilt med tanke på hur många nya medlemmar fotosidan hela tiden får in.

/Stefan
Idéen med pop-up ruta är ju begåvad! Vore ett bra sätt att sprida kunskap i frågan och säkra att ingen i oförstånd gör fel
 

iSolen.se

Guest
Idéen med pop-up ruta är ju begåvad! Vore ett bra sätt att sprida kunskap i frågan och säkra att ingen i oförstånd gör fel
Håller med, istället för att folk blir sura för att det är krångligt att spara ner bilderna, spara är lagligt, sprids kunskapen om att det är olagligt att publicera/ladda upp andras bilder.

Kanske inte en popup, de är störande och många browsrar blockar popups, men en text bredvid som visas när man högerklickar?

(just nu är hela högerklickmenyn borttagen, där finns en del annat som i alla fall jag använder förrutom "save as")
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Men vad gäller juridiskt? Jag har svårt att se att det inte skulle vara tillåtet att spara en bild jag hittat på nätet. Men var går gränsen? Rimligen får jag inte använda bilden och tjäna pengar på den? Har en fotograf äganderätt till sin bild per automatik?
Det är tillåtet att spara bilder på nätet på samma sätt som det är tillåtet att klippa ut bilder ur tidningen och spara.

Det är också tillåtet att sprida bilden i den närmsta familje- och vänkretsen, så kallad privatdelning. Men det är inte tillåtet att ladda upp någon annans bild på sociala medier eftersom det blir en för stor krets.

Har en fotograf äganderätt till sin bild per automatik?
Ja. Upphovsrätten tillfaller fotografen per automatik, men det finns lite varianter och undantag. I vissa fall är det den som arrangerat bilden och inte den som trycker av som har upphovsrätten.


Den ekonomiska rätten kan man sälja. Om du är anställd som fotograf har arbetsgivaren den ekonomiska rätten till bilden.
Det finns en ideell rätt till bilden som innebär att man bestämma över hur bilden får användas, även om någon annan har den ekonomiska rätten till bilden.

Att sälja en digital bild innebär normalt sätt att man ger någon rätt att använda bilden, inte att de övertar ägandet och upphovsrätten. En fysisk bild kan säljas som ett konstverk. Köparen får sälja vidare det exemplaret, men får inte upphovsrätten.

Läs mer här!
 

Recy

Aktiv medlem
Per automatik har du upphovsrätten, ja.

Gränsen går vid publicera bilden. Man får inte publicera andras bilder utan tillstånd.

Att maila en bild till en kompis eller att lägga den i lösenordsskyddade dropbox är också ok.
Om jag har en bild i min dator som jag inte har upphovsrätten till och den inte finns på nätet, jag kanske har laddat ned den direkt från ett minneskort, har jag då rätt att föra in den på nätet genom att tex maila den eller lägga den i min dropbox?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Om jag har en bild i min dator som jag inte har upphovsrätten till och den inte finns på nätet, jag kanske har laddat ned den direkt från ett minneskort, har jag då rätt att föra in den på nätet genom att tex maila den eller lägga den i min dropbox?
Ja du får hantera och vidarebefordra, men du får inte publicera eller på andra sätt sprida till många.
 

iSolen.se

Guest
Om jag har en bild i min dator som jag inte har upphovsrätten till och den inte finns på nätet, jag kanske har laddat ned den direkt från ett minneskort, har jag då rätt att föra in den på nätet genom att tex maila den eller lägga den i min dropbox?
Du får lägga den i den privata delen av dropbox, inte den publika.

Du får inte publicera den på facebook, fotosidan eller något öppet media som saknar lösenordsskydd.

Var du hittat bilden spelar ingen roll.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är också tillåtet att sprida bilden i den närmsta familje- och vänkretsen, så kallad privatdelning. Men det är inte tillåtet att ladda upp någon annans bild på sociala medier eftersom det blir en för stor krets.
Det måste väl bero på hur stor kretsen är? Man kan väl begränsa tillgången till bilden till en liten krets?
 
ANNONS