Jo men det finns flera problem redan idag. Det är redan nämnt att Adobe gör allt för att man inte ska hitta den fristående versionen eftersom man bestämt sig för att tvinga in alla i prenumerationer. Dessutom har de numera gjort om de personliga sidorna där man förr kunde hålla koll på sina licenser så att man den vägen kommer in i CC hursomhelst. Det här stöket drabbar även de som redan har en fristående version och bara vill ha en uppgradering av senaste version. Man får normalt alltid en påminnelse om det kommer nya uppdateringar inom samma huvudversion men om man exv. byter dator så har man ju ingen tidigare version installerad och då uppstår dessa problem om inte förr.
Men den viktigaste flaggningen de gjort är väl att version 6 är en återvändsgränd som de ändå kommer stänga med nästa version som förmodligen bara går att få via Creative Cloud. Så den som köper en fristående version 6 idag kanske gör en onödigt dålig affär så långt in i produktcykeln, så jag skulle också vänta på 7:an som Alfin föreslår och se om de faktiskt vågar att helt stänga ner den fristående versionen med version 6.
Det finns ju faktiskt andra konverterare som är minst lika bra i många avseenden och de tillverkarna (exv. DxO och Phase One) har inte flaggat för att helt stoppa fristående versioner än, förmodligen för att de vet att den dagen Adobe stänger till så kommer en del att byta både produkt och säga hej till Adobe för gott. Jag har själv redan gjort detta sedan något år tillbaka (även om jag fortfarande har LR 6 installerad men LR används alltmer sällan för jag har upptäckt att jag faktiskt inte saknar det alls.