Annons

Tråkigt med Nikons blockerande

Produkter
(logga in för att koppla)

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Dom kanske tycker som jag, att ni är sponsrade av Nikon, och därmed väljer andra att samarbeta med? Dom får helt enkelt inte ut något av det.
Nej de har inga pengar för annonsering är svaret. Och det tror jag stämmer rätt bra. Prova att hitta en annons någonstans i Sverige eller webben.
 

Mike H

Aktiv medlem
Det enda samband som finns är att Canon inte valt att annonsera/sponsra etc. Vi för kontinuerligt dialog med dem och de har alla möjligheter att ta den plats de vill.
Och för tydlighetens skull, det finns väl fler kameratillverkare? Andra förslag:
Varför inte en liten härlig kompakt man får ner i fickan?
Varför inte ett objektiv från någon tillverkare som gör objektiv till flera olika kameror?
Varför inte en bra fotoskrivare?
Varför inte ett presentkort från något fotolabb?
Varför inte ett kamerastativ?
Varför inte en försäkring på en fotoutrustning?
Varför inte ...

Och du trodde tydligen att canon var enda alternativet?????
Varför tog du just det kameramärket? För att du trodde jag ville ha det?
Många frågor blev det nu. Jag väntar med spänning på svar.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Och för tydlighetens skull, det finns väl fler kameratillverkare? Andra förslag:
Varför inte en liten härlig kompakt man får ner i fickan?
Varför inte ett objektiv från någon tillverkare som gör objektiv till flera olika kameror?
Varför inte en bra fotoskrivare?
Varför inte ett presentkort från något fotolabb?
Varför inte ett kamerastativ?
Varför inte en försäkring på en fotoutrustning?
Varför inte ...

Och du trodde tydligen att canon var enda alternativet?????
Varför tog du just det kameramärket? För att du trodde jag ville ha det?
Många frågor blev det nu. Jag väntar med spänning på svar.
- - -
Så många frågor.
Så lite...

Jag förstår verkligen inte din upprördhet över en stor annons. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så ser jag också att den blockerar mig när jag ska in på fotosidan. Men ett klick så är den borta. Inget att hetsa upp sig över.
Överallt i dagens värld möts vi av reklam i alla möjliga sammanhang.
Vet inte var du bor men om du åker tunnelbana eller spårvagn eller vilken landsortsbuss som helst så möts du av reklam. Trots att du betalt din biljett.

Din argumentation mot reklamen på fotosidan.se tycker jag liknar de resonemang man mötte på högstadiet, på sjuttiotalet, jag är också femtitalist, om man kom med en T-shirt där det fanns ett tryck med ett känt varumärke. Plötsligt hade man sålt sig åt kapitalet. Eller något sånt.
Sedan blev det ju coolt med loggor överallt på kläder. Och nu är det ingen som reagerar överhuvudtaget.

Fotosidan är i mina ögon den bästa fotositen. Det redaktionella materialet tillsammans med de forum som finns. Finns några bra utländska också men på svenska är fotosidan överlägset bäst. Det kostar inte så mycket att vara med och skulle fotosidan kunna sälja reklam till andra fotorelaterade produkter så inte mig emot. Jag kan stå ut med dessa också. Även om jag förstår att det kanske i dina ögon verkar som om även jag är betald av Nikon för att skriva detta. Nästa år har jag haft Nikons produkter i 40 år och jag inser att det gjort mig aningen påverkad till att se vänligare och med större intresse på Nikons annonser än användare av andra märken. Men jag kan försäkra att jag inte är köpt!
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Och för tydlighetens skull, det finns väl fler kameratillverkare? Andra förslag:
Varför inte en liten härlig kompakt man får ner i fickan?
Varför inte ett objektiv från någon tillverkare som gör objektiv till flera olika kameror?
Varför inte en bra fotoskrivare?
Varför inte ett presentkort från något fotolabb?
Varför inte ett kamerastativ?
Varför inte en försäkring på en fotoutrustning?
Varför inte ...

Och du trodde tydligen att canon var enda alternativet?????
Varför tog du just det kameramärket? För att du trodde jag ville ha det?
Många frågor blev det nu. Jag väntar med spänning på svar.
Nu pratar du om annat än du började med. Dina idéer om att vi skulle vara partiska är helt enkelt fel. Det är ju bara kolla på alla annonser som finns. Och det är jag som vet det och inte du. Så jag har ingen riktigt lust att försöka övertyga dig om något som jag vet är rätt. Du får tycka vad du vill.

https://www.fotosidan.se/contest/info.htm?ID=379639
https://www.fotosidan.se/contest/view.htm?ID=378195
 

Mike H

Aktiv medlem
Nu pratar du om annat än du började med. Dina idéer om att vi skulle vara partiska är helt enkelt fel. Det är ju bara kolla på alla annonser som finns. Och det är jag som vet det och inte du. Så jag har ingen riktigt lust att försöka övertyga dig om något som jag vet är rätt. Du får tycka vad du vill.

https://www.fotosidan.se/contest/info.htm?ID=379639
https://www.fotosidan.se/contest/view.htm?ID=378195
Jag menade nu priser i tävlingarna, så att det inte alltid är nikons produkter! Det trodde jag du förstod?
Nu är ni låsta till en enda sponsor. Klart man blir sur.
 

PMD

Aktiv medlem
Och för tydlighetens skull, det finns väl fler kameratillverkare? Andra förslag:
Varför inte en liten härlig kompakt man får ner i fickan?
Varför inte ett objektiv från någon tillverkare som gör objektiv till flera olika kameror?
Varför inte en bra fotoskrivare?
Varför inte ett presentkort från något fotolabb?
Varför inte ett kamerastativ?
Varför inte en försäkring på en fotoutrustning?
Varför inte ...

Och du trodde tydligen att canon var enda alternativet?????
Varför tog du just det kameramärket? För att du trodde jag ville ha det?
Många frågor blev det nu. Jag väntar med spänning på svar.
Du kanske får fler svar om du ställer dessa frågor till kameratillverkarnas agenter. Fotosidan bestämmer inte vad kameratillverkarna ska annonsera om eller sponsra tävlingar med.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag menade nu priser i tävlingarna, så att det inte alltid är nikons produkter!
Ja, det är kanske bättre om det finns fler märken representerade bland tävlingsvinsterna. Då är det väl bra att det faktiskt är så också? Om du följer Davids länkar i inlägg #304 så kan du se ett par exempel.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nej de har inga pengar för annonsering är svaret. Och det tror jag stämmer rätt bra. Prova att hitta en annons någonstans i Sverige eller webben.
Håh, är Canon så fattiga?? Jag trodde det var Nikon som hade problem eller beror det bara på att Nikon har något nytt att marknadsföra (D850 t.ex. )medan Canon möjligen inte tycker att de har det just nu.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Om du loggar in så slipper du väl "tiggarlappen"?
Nää, jag kör hellre med gamla Internet Explorer än MS Edge och just nu öppnade jag den. Jag är inloggad förmodligen vi någon cookie då Edge öppnas automatiskt om man går via Outlook, men reklamblaffan kom upp nu i Explorer igen lik förbenat. Så det räcker alltså inte med att ha bett att få slippa och att vara påloggad. Sedan kan det ju vara så att man i en del fall inte kan logga på innan man ser sagda "blaffa" heller, eller hur?
 

PMD

Aktiv medlem
Sedan kan det ju vara så att man i en del fall inte kan logga på innan man ser sagda "blaffa" heller, eller hur?
Så det förstås, men hur hade du tänkt att man skulle välja bort visningen av stora reklamytor utan att vara inloggad?

När man väl är inloggad så är man det ända tills inloggningskakan upphör att gälla, så man behöver knappast logga in speciellt ofta.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Håller med om att det är svårt att beslå Fotosidan med att vara partisk vid tester och övrig hantering av reklam. Så väl känner jag Martin Agfors som ju gör många av FS tester och hans breda kunnande och integritet att jag svårligen kan se honom som köpt eller medvetet partisk. Men en del av Fotopressen har jag tidigare själv undrat över då en del slutsatser och värderingar av jämförande tester givit en del konstiga resultat eller haft väldigt märkliga utgångspunkter. Numera läser jag inte sådana tidningar längre. Jag föredrar faktiskt Fotosidan och håller med Martain om att det väl inte finns något särskilt bättre idag på vårt språk.

Men när det gäller beroende av reklamintäkter så är det väl rätt självklart att det kan ge en viss slagsida. Det är väl självklart att de som betalar bäst och man har bästa relationerna ofta gynnas av det skälet.

När jag själv jobbade i köp och sälj-världen så bjöd man ofta säljarna på golfdagar (för de som till skillnad från undertecknad uppskattade den sysselsättningen), flott traktering eller kanske en helikopter ut till Sandhamn och sedan "speedboats" hem till stan igen. Man sponsrade dyra presenter (som exv. datorer till säljtävlingar internt) och marknadspengar sponsrade frekventa utlandsresor (Budapest, Paris, Hamburg för att nämna det mer spektakulära) och det jagades sponringspengar inför alla de fjällresor som skedde i princip årligen under 90-talet då det i början fanns oanat med pengar när försäljningen av IT-prylar gick rakt upp utan att man behövde anstränga sig som nu på en stagnerad IT pryl-marknad. Inför varje resa fick folk skidställ och annat. På somrarna seglades det sponsrat och då bjöds det på flytvästar med reklamtryck på. Uppfinningsrikedomen hos leverantörernas marknadsavdelningar var ofta förbluffande.

Ingen leverantör sponrar eller bjuder på marknadspengar på ett bräde eller som betalning för reklam utan att förvänta sig motprestationer. Att tro något sådant vore rätt naivt. Det gällde verkligen under den tid jag pekat på och det gäller säkert även idag. Jag tror inte Fotosidan är i närheten av den smörjning som alla leverantörer som ville vara med då i IT-branschen då ägnade sig åt - stora som små, för den typen av pengar finns inte i dessa branscher idag. Men det är samma mekanismer då som nu och det är klart att Nikon säkert uppfattas av Fotosidan som en viktigare leverantör än många andra som inte kan bidra på samma sätt som Nikon tydligen fortfarande kan..
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Så det förstås, men hur hade du tänkt att man skulle välja bort visningen av stora reklamytor utan att vara inloggad?

När man väl är inloggad så är man det ända tills inloggningskakan upphör att gälla, så man behöver knappast logga in speciellt ofta.
Försök inte kröka det här Per för det är redan krökt.

Jag säger ju att jag redan valt bort reklamen vid tidigare tillfälle. Jag är uppenbarligen inloggad men "blaffan" är där likt förbenat.

Jag vet att man inte alltid behöver logga in men det är ju också så att "blaffan" kommer före inloggningsfälten och den kommer oavsett om jag valt bort reklamen eller inte med viss frekvens. Min fråga var vilka regler som gäller i logiken. Har man sett "blaffan" blir man förskonad om man går in helt nära i tid men sedan vips är den där igen.

Det är det jag frågade Elmfeldt om.
 

Ventures

Aktiv medlem
Hoppas Nikon får sälja många kameror nu. :) Tyvärr är jag en dålig kund och har bara bidragit med ett eller två nyköp någonsin. Men jag ser till att andrahandsmarknaden snurrar. Till det behövs ingen reklam.
Reklamen kan man f.ö. navigera runt om man alltid undviker förstasidan.
 

Christer2

Aktiv medlem
Läser någon av de, i denna tråd, "reklamindignerade" någonsin "kvällstidningar" på Internet?

Hur gör, och reagerar, ni när dessa tidningar börjar sejouren med en stor reklamblaffa för SAS, något bilföretag eller (väldigt ofta) för något spelbolag?
Klickar ni er vidare för att läsa nyheter och skandaler utan att tänka på reklamen eller är ni alla SAS-kunder och spelar ni på de spelbolag som erbjuder er alla dessa stora chanser att vinna och därför ser reklamblafforna som vänliga meddelanden från vänner?

Eller är kvällstidningarna alltför stora för att börja bråka med - och skulle dom bry sig?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Dessutom tycker JAG att fotosidan är köpta av nikon. Det är bara att läsa "testerna".
Om så vore fallet skulle alla andra annonsörer överge oss. Det finns bara en hållbar linje och det är att hålla sig neutral.

Hela branschen uppskattar att det inte går att köpa testresultat utan att de får ros när de gör något bra och ris när de underpresterar.
 
ANNONS