Annons

Lightroom - uppdatera till version 6, ej CC!

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag vill nog ändå påstå att Adobe varit rätt tydliga med vilka förutsättningar som gäller och vad som kommer att gälla. För några år sedan var de luddiga men efter den kritik som kom ändrade man så att Lightroom CC skulle fungera, om än med begränsade funktioner, om man slutade prenumerera.

När det gäller den fristående versionen så har den varit på väg bort ända sedan Lightroom CC infördes. Jag var en stark motståndare till CC-varianten inledningsvis. När Adobe ändrade sina villkor kände jag att jag kunde övergå från en fristående version till prenumerationsvarianten.

Det paket som fotografer erbjuds med Lightroom och Photoshop måste ses som väldigt prisvärt.
Ja de har varit klara med det men det som inte alls varit klart alla gånger har ju varit hur de skulle bete sig som ville köpa uppgraderingar och få tillgång till nya koder. Det fanns och finns massor av inlägg ute på nätet från folk som lätt förvirrade försökte hitta rätt länkar. Adobe verkade inte särskilt intresserat av att göra tillgången till standalone-versionen särskilt direkt och transparent.

Det är klart att det blivit prisvärt, men jag vill helst slippa ligga hos Adobe med mina kortuppgifter som ju blir nödvändigt om man prenumererar. Jag har inget förtroende alls för Adobes hantering av kortdata sedan de meddelade mig att jag borde byta lösenord eftersom deras databas blivit hackad.

Jag kör vidare med 6:an så länge det går. Jag använder dock LR bara marginellt numera eftersom jag bytt RAW-konverterare. Jag har ännu inte känt för att migrera allt så jag har LR kvar mest av det skälet.
 

alfin

Aktiv medlem
Samma här, även om jag hittade köplänkar direkt till köp (som din) så var det ändå till cc. Har du googlat fram denna länk från någonstans, eller kan man nå den i någon struktur på adobe?
Jag hittade en liknande länk på ett forum och bytte region till Sverige. Tydligen är det en gemensam, global köpsite som alla länder länkar till med olika länkar. Nu har jag hittat flera andra länkar av samma typ på flera andra ställen.

Det verkar inte gå att klicka sig dit från någon Adobesida i världen. Å andra sidan ser alla Adobesidor likadana ut. Jag vet inte hur det fungerar, om de byts centralt på något sätt. Har de då missat länken centralt, saknas den på alla Adobesidor överallt.

Antingen är det en miss, eller så tar de bort möjligheten att kunna köpa den fristående. Jag tycker bara det skulle vara konstigt om de gör det i smyg. Tidigare har Adobe informerat tydligt om vad som gäller, tex när de slutade supporta Photoshop CS6.
 

AWid

Aktiv medlem
Possitivt tänkande?

Det kan ju möjligtvis vara så att Adobe snart tänker släppa en ny version 7.0 och därför stänger ner försäljningen av "stand alone"-versionen 6.x i avvaktan på detta. Då undviker man att kunder köper 6:an för att några veckor senare erbjudas en uppgradering till 7:an för 800 spänn till och därigenom känna sig grundlurade:) För CC-användarna rullar det ju bara på med en ny version utan några merkostnader.
Men - möjligen är min tes för bra för att vara sann:)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det kan ju möjligtvis vara så att Adobe snart tänker släppa en ny version 7.0 och därför stänger ner försäljningen av "stand alone"-versionen 6.x i avvaktan på detta. Då undviker man att kunder köper 6:an för att några veckor senare erbjudas en uppgradering till 7:an för 800 spänn till och därigenom känna sig grundlurade:) För CC-användarna rullar det ju bara på med en ny version utan några merkostnader.
Men - möjligen är min tes för bra för att vara sann:)
Tidigare har Adobes policy varit att om du köper och programmen uppdateras till en ny version inom typ 3 månader så får man den uppgraderingen gratis.
 

Mashavet

Aktiv medlem
Det här är en knepig diskussion.

Adobe har ändrat sin affärsmodell för att få bukt med den stora piratanvändning av företagets produkter som var ett faktum i över tio års tid. Deras lösning blev en prenumerationstjänst. Det var inte en helt okontroversiell lösning. Därför skapade man mervärden för att lättare få marknaden med på tåget.
Jag köper gärna Lightroom ärligt eller prenumererar på det ärligt, men jag har inget som helst intresse av Photoshop. Att man då är tvungen att prenumerera på och betala för bägge programmen i paket får mig att vilja söka efter en piratversion av Lightroom istället för att betala ärligt.
Är man dum biter man sig lätt i svansen!
 

Ventures

Aktiv medlem
Det kan ju möjligtvis vara så att Adobe snart tänker släppa en ny version 7.0 och därför stänger ner försäljningen av "stand alone"-versionen 6.x i avvaktan på detta. Då undviker man att kunder köper 6:an för att några veckor senare erbjudas en uppgradering till 7:an för 800 spänn till och därigenom känna sig grundlurade:) För CC-användarna rullar det ju bara på med en ny version utan några merkostnader.
Men - möjligen är min tes för bra för att vara sann:)
Jag skulle inte känna mig "grundlurad" eftersom uppgraderingarna sällan är särskilt revolutionerande.
 

tormig

Aktiv medlem
Jag köper gärna Lightroom ärligt eller prenumererar på det ärligt, men jag har inget som helst intresse av Photoshop. Att man då är tvungen att prenumerera på och betala för bägge programmen i paket får mig att vilja söka efter en piratversion av Lightroom istället för att betala ärligt.
Är man dum biter man sig lätt i svansen!
Det är bättre att köpa en annan produkt så Adobe får lite mer konkurrens.
 

skurken

Aktiv medlem
Det är så fult gjort, att tvinga in kunden i ett evighets-abonemang. För min personliga del så använder jag aldrig några av de andra programmen i CC. Att då sitta och betala en abonemangskostnad för en radda program som jag inte använder, känns inte kul.
Jag betalade 800:- för mitt Lightroom så efter ett års abonemang så har jag med råge betalat för vad hela mitt program kostade och sedan vill dom att jag ska fortsätta att betala!
Finns det några tips på bra program att använda istället för LR?
Jag har precis tagit hem On1 Photo RAW för att se om det kan vara ett alternativ?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Affinity kommer starkt. Påhejat av att Adobe lägger ner sina fasta licenser. Det ryktas om en LR-liknande produkt är på g.
Kommer nog ruska om branchen 2018.
 
Det är så fult gjort, att tvinga in kunden i ett evighets-abonemang. För min personliga del så använder jag aldrig några av de andra programmen i CC. Att då sitta och betala en abonemangskostnad för en radda program som jag inte använder, känns inte kul.
Jag betalade 800:- för mitt Lightroom så efter ett års abonemang så har jag med råge betalat för vad hela mitt program kostade och sedan vill dom att jag ska fortsätta att betala!
Finns det några tips på bra program att använda istället för LR?
Jag har precis tagit hem On1 Photo RAW för att se om det kan vara ett alternativ?
Då verkar du ha missat att Adobe har ett paket med Lightroom/Photoshop.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Är det Affinitet Photo som den LR liknande produkten eller kommer det ytterligare någon?
Vet ej.
Men i en annan diskussion så hävdade jag att Adobe är de enda som har ett så pass stort tänk i bildhantering o att ingen kan matcha det.
O jag blev motbevisad.... Och det kom upp att de jobbar på en "LR-kopia".
Jag förstår det, ögonblicket är helt rätt när Adobe släpper fasta licenser o samtidigt firar sina rekordintäkter. Många kunder letar just nu alternativ.
Fast vektorgrafik o video vet jag inte om Affinity har men det är väl bara o läsa på om man är intresserad.
Personligen är jag inte intresserad just nu.
VI får se om ett par år och man sitter där med en 4K kamera....
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det jag undrar över är i hur hög grad dessa "nya" programvaror stöder äldre kamerors RAW. Vi vet ju att det nästan alltid blir ett visst glapp i andra änden med levande programvaror också innan leverantörerna hinner göra nya importfilter/adapters till nya kameror och vi vet också hur det går när man lägger ner tillverkningen för då står man där och tvingas köra parallellt med flera program (om man inte orkar konvertera allt till sin nya programvara) eller så riskerar man att förlora allt tidigare arbeta man lagt ner om man helt lämnar sin äldre värld.
 

alfin

Aktiv medlem
Det jag undrar över är i hur hög grad dessa "nya" programvaror stöder äldre kamerors RAW. Vi vet ju att det nästan alltid blir ett visst glapp i andra änden med levande programvaror också innan leverantörerna hinner göra nya importfilter/adapters till nya kameror och vi vet också hur det går när man lägger ner tillverkningen för då står man där och tvingas köra parallellt med flera program (om man inte orkar konvertera allt till sin nya programvara) eller så riskerar man att förlora allt tidigare arbeta man lagt ner om man helt lämnar sin äldre värld.
Här hittar du kamerasupport för Affinity, Luminar och ON1:

https://forum.affinity.serif.com/index.php?/topic/27869-supported-raw-cameras-15x/
https://macphun.us/luminar2018-supported-cameras
https://on1help.zendesk.com/hc/en-us/articles/235402887-ON1-Photo-RAW-2017-Compatible-File-Types-and-Supported-Cameras
 
ANNONS