GoPro säger upp anställda och aktien rasar 26%
- Trådstartare bach7617
- Start datum
kiwi
Aktiv medlem
Man kan gissa att en stor orsak till detta är Karma. Inte som i det asiatiska ordspråket »Karma is a bitch«, utan deras drönare. Försäljningen föll nästan lika snabbt som drönarna gjorde det – och när de väl fick upp tingesten i luften igen hade DJI pumpat ut drösvis med Mavic.
/ Kiwi
/ Kiwi
bach7617
Aktiv medlem
Jag kan inget om drönare men efter att jag sett reklamfilmen av Mavic vill man ju ha en....Man kan gissa att en stor orsak till detta är Karma. Inte som i det asiatiska ordspråket »Karma is a bitch«, utan deras drönare. Försäljningen föll nästan lika snabbt som drönarna gjorde det – och när de väl fick upp tingesten i luften igen hade DJI pumpat ut drösvis med Mavic.
/ Kiwi
jag&bilden
Aktiv medlem
Jag kände på en kollegas Mavic och den förvånade mig otroligt med hur genomtänkt och välbyggd den är. Det finns säkert saker att önska med den men den är imponerade.Är inte förvånad. Deras ”karma” drönare är ett skämt i jämförelse med Dji’s Mavic på alla punkter.
Kan gissa att på actionkameramarknaden är det numera stentufft dessutom.
Jag var på ett pressevent med GoPro sommaren 2015, då de i första hand introducerade Session-modellen (som ju för övrigt inte blev någon succé).
Men de pratade också en hel del om att de behövde jobba med nya målgrupper och kanske i viss mån justera sin image en smula. Fram till dess hade de ju nästan uteslutande marknadsfört sig med häftiga actionvideos och blivit prylen att ha för alla surfare (med eller utan kite eller segel), skejtare, skid- och brädåkare, fallskärmshoppare, MTB-cyklister, basejumpers och liknande. För att citera programledaren Rob Dyrdek på MTV "If you are wearing a GoPro, you know you are gonna get hurt". Det här hade ju varit oerhört framgångsrikt och gjort GoPro närmast synonymt med actionkameror.
Men, redan då 2015 såg de själva ett antal problem, några av dem jag kommer ihåg att de tog upp:
- andra märken började också göra riktigt bra actionkameror
- allt fler mobiltelefoner började ge riktigt bra videokvalitet
- marknaden (bestående av actionsportutövare) började bli mättad
- suget efter koola action-videoklipp (på Youbube, i reklam osv) började avta
För övrigt började de med nedskärningar redan 2016, så nedskärningarna som kommer nu är bara det senaste steget i något som pågått ett par år.
Linmajon
Aktiv medlem
För det första underskattade de svårigheterna med att ta fram en konkurrenskraftig drönare. Det krävs massor med know-how för det, vilket de inte hade. Framför allt saknade den optiska och akustiska sensorer som bl.a. kunde hålla den stabil och undvika kollisioner med andra objekt. DJI hade ett grymt stort försprång där.
För de andra hade de svårt att göra Herokamerorna bättre än de redan var, och många som köpt dem insåg att det inte är så lätt att göra intressanta acionvideos.
Annars är den ju för många kunder att betrakta som förbrukningsvara.
Kina har också släppt en massa billiga, bra kameror med som duger för de flesta.
Sony mfl. gjorde inte livet lättare för dem heller.
För de andra hade de svårt att göra Herokamerorna bättre än de redan var, och många som köpt dem insåg att det inte är så lätt att göra intressanta acionvideos.
Annars är den ju för många kunder att betrakta som förbrukningsvara.
Kina har också släppt en massa billiga, bra kameror med som duger för de flesta.
Sony mfl. gjorde inte livet lättare för dem heller.
Jag kan inte mycket om drönare, men det du skriver låter logiskt.För det första underskattade de svårigheterna med att ta fram en konkurrenskraftig drönare. Det krävs massor med know-how för det, vilket de inte hade. Framför allt saknade den optiska och akustiska sensorer som bl.a. kunde hålla den stabil och undvika kollisioner med andra objekt. DJI hade ett grymt stort försprång där.
Det här tror jag är deras två kärnproblem - i början ville alla uppgradera eftersom nya modeller gav så stora och uppenbara fördelar jämfört med föregående. F.ö. ett problem alla systemkameratillverkare nog känner igenFör de andra hade de svårt att göra Herokamerorna bättre än de redan var, och många som köpt dem insåg att det inte är så lätt att göra intressanta acionvideos.
Plus som du säger att många köpare efterhand upptäckte att det var ett rätt stort glapp mellan de superläckra reklamklippen (inspelade på Hawaii eller i Alperna med superproffsiga utövare, filmare och med proffsig efterbearbetning) och de rätt tama klipp man själv får ihop när man åker bräda i Idre. Eller vindsurfar en mulen dag vid den kommunala badplatsen.
Håller med.Annars är den ju för många kunder att betrakta som förbrukningsvara. Kina har också släppt en massa billiga, bra kameror med som duger för de flesta. Sony mfl. gjorde inte livet lättare för dem heller.
Senast ändrad: