Annons

När är en bild manipulerad?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag har precis jobbat med en bild och för diskussionens skull visar jag en före och efter bild.

Jag försöker alltid att exponera efter histogrammet och sen har jag ett ganska snabbt workflow i post. Bilden av Booksmile är tagen i Queen Benjasiri Park, Bangkok.

För det mesta lägger jag max 10 minuter på en bild.

Jag följer ett enkel mönster. Först skapar jag ett nytt lager där jag plockar bort distraktioner i bakgrunden, finnar, utslag och hår. Sen gör retuscherar jag ansiktet med frequency separation. Jag skapar ett lager där jag tonar ner högdagrar i huden och t.ex. skuggor under ögonen. Jag använder två lager curves för ögonen. Efter det börjar jag jobba med ljuset globalt. Jag använder nästan alltid curves för bakgrund och för att få ansiktet att bli den ljusaste punkten. Jag gillar när bakgrunden har lite kallare färger än subjektet, så sist fixar jag det. Allra sist, resize, sRGB om jag publicerar på web och lite skärpning av ögon och mun. Boom!

Det är i princip omöjligt att manipulera en dåligt fotografi med taskigt ljus till en bra bild. Det är lätt att få en bra bild att se ut som skit.
 

Bilagor

Senast ändrad:

iSolen.se

Guest
Jag tycker att redigera innefattar allt som händer efter att bilden eller bilderna har tagits. Om du gör ett grovt urval i kameran har du redan börjat redigera.

Jämför med arbetet på en tidning eller när en film görs.

I det senare fallet brukar det kallas klippning. Jag föreställer mig att regissören och klipparen tittar igenom materialet, gör ett urval, klipper ihop filmen, färgsätter och lägger på ljud och musik.

Redigering börjar med ett råmaterial och slutar med en färdig produkt.
Visst är det bra med olika ord för olika moment så vi vet vad vi pratar om? Redigera, gallra, klippa och visst, manipulera är precisare form av redigera, precis som retuschera (porträtt som man brukar avse) också är en underklass av redigera.

Har du något stöd för att redigera omfattar alltihop? Jag håller som du sett inte med men jag kan vara färgad av att de jag jobbar med är engelskspråkiga.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Redaktionella bilder heter editorial pictures, redaktör heter editor och redigera heter (to) edit

Att säga editera på svenska är helt onödigt och är svengelska, vi har ett bra etablerat ord på svenska, redigera.
Agree, använder inte benämningen editera utan säger redigera. Men att det svenska redigera motsvarar engelska edit photo och om det begreppet finns det mycket info.
 

Bilagor

iSolen.se

Guest
Agree, använder inte benämningen editera utan säger redigera. Men att det svenska redigera motsvarar engelska edit photo och om det begreppet finns det mycket info.
Retusch har jag flera gånger påstått att det numera används för att beskriva processen när man snyggar till porträtt eller liknande. Den där "skylten" verkar vara inne på samma spår.

Edit/Redigera är ett vitt begrepp så om det finns ett specifikare som montage eller manipulering använder jag det i stället.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Retusch har jag flera gånger påstått att det numera används för att beskriva processen när man snyggar till porträtt eller liknande. Den där "skylten" verkar vara inne på samma spår.

Edit/Redigera är ett vitt begrepp så om det finns ett specifikare som montage eller manipulering använder jag det i stället.
Tycker det var en bra sida och konkret :) Den tar upp det vi talar om i tråden. Du kan läsa själv.. https://chelseavphotography.com/edit-vs-retouch/

Det har varit min poäng också att begreppet retusch har vidgats.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag har precis jobbat med en bild och för diskussionens skull visar jag en före och efter bild.

Jag försöker alltid att exponera efter histogrammet och sen har jag ett ganska snabbt workflow i post. Bilden av Booksmile är tagen i Queen Benjasiri Park, Bangkok.

För det mesta lägger jag max 10 minuter på en bild.

Jag följer ett enkel mönster. Först skapar jag ett nytt lager där jag plockar bort distraktioner i bakgrunden, finnar, utslag och hår. Sen gör retuscherar jag ansiktet med frequency separation. Jag skapar ett lager där jag tonar ner högdagrar i huden och t.ex. skuggor under ögonen. Jag använder två lager curves för ögonen. Efter det börjar jag jobba med ljuset globalt. Jag använder nästan alltid curves för bakgrund och för att få ansiktet att bli den ljusaste punkten. Jag gillar när bakgrunden har lite kallare färger än subjektet, så sist fixar jag det. Allra sist, resize, sRGB om jag publicerar på web och lite skärpning av ögon och mun. Boom!

Det är i princip omöjligt att manipulera en dåligt fotografi med taskigt ljus till en bra bild. Det är lätt att få en bra bild att se ut som skit.


Missförstå mig inte, men skulle kunna tolkas som en reklam för någon brun utan sol produkt, översta bilden visar på före och undre efter, vet man inte hur motivet ser ut i verkligheten kan man nog tro det. Vackra människor ser ofta bra ut även om man av olika själ inte är beredd att gå till fotografen för att fota sig.
 

iSolen.se

Guest
Missförstå mig inte, men skulle kunna tolkas som en reklam för någon brun utan sol produkt, översta bilden visar på före och undre efter, vet man inte hur motivet ser ut i verkligheten kan man nog tro det. Vackra människor ser ofta bra ut även om man av olika själ inte är beredd att gå till fotografen för att fota sig.
Jag är inte så förtjust i så mörka skuggor eller glansfläckar, lite mer redigering tack :)
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag är inte så förtjust i så mörka skuggor eller glansfläckar, lite mer redigering tack :)

Mja... Kan bli en ny trend annars, att man under sommarens starka sol som skapar skuggor och mörka partier, att fota en människas ansikte som får en del skugga på sig, så ser det ofta ut när man florerar runt i en trädgård bland äppleträd och höga syrén buskar, passar så klart inte för passfoto.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Visst är det bra med olika ord för olika moment så vi vet vad vi pratar om? Redigera, gallra, klippa och visst, manipulera är precisare form av redigera, precis som retuschera (porträtt som man brukar avse) också är en underklass av redigera.

Har du något stöd för att redigera omfattar alltihop? Jag håller som du sett inte med men jag kan vara färgad av att de jag jobbar med är engelskspråkiga.
Klippt och klistrat från Cambridge Dictionary:

edit
verb [ T ] UK ​ /ˈed.ɪt/ US ​ /ˈed.ɪt/

B2 to make changes to a text or film, deciding what will be removed and what will be kept in, in order to prepare it for being printed or shown:

Janet edited books for a variety of publishers.
The movie's 129 minutes were edited down from 150 hours of footage.

to be in charge of the reports in a newspaper or magazine, etc.:

He edits a national newspaper.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Missförstå mig inte, men skulle kunna tolkas som en reklam för någon brun utan sol produkt, översta bilden visar på före och undre efter, vet man inte hur motivet ser ut i verkligheten kan man nog tro det. Vackra människor ser ofta bra ut även om man av olika själ inte är beredd att gå till fotografen för att fota sig.
Asiater har ofta en aning mörkare hudton än Europeer. Flickan på bilden har en thailändsk far och en kinesisk mor. Ingen jag känner i Asien solar och de skulle aldrig ens kunna tänka sig att använda brun utan sol. Idealen är annorlunda och de flesta vill ha ljus hy. Det är därför man ofta ser folk med paraplyer en solig dag.

Ursprungsbilden är överexponerad så jag korrigerade för det. Jag har inte ändrat färgerna i ansiktet. Det är ljuset från en lågt stående sol som ger de varma tonerna som jag tycker är realistiska under de här förhållandena.

Jag har däremot gjort färgerna i bakgrunden kallare.

Blänk och skuggor är en smakfråga.

Jag tonar ofta ned blänk, som i den här bilden, men att helt ta bort gör ett ansikte platt och onaturligt.

Jag gillar att fotografera när solen börjar gå ned och det ger ofta ett lite hårdare ljus med skuggor.
 

Bilagor

Bengf

Aktiv medlem
Asiater har ofta en aning mörkare hudton än Europeer. Flickan på bilden har en thailändsk far och en kinesisk mor. Ingen jag känner i Asien solar och de skulle aldrig ens kunna tänka sig att använda brun utan sol. Idealen är annorlunda och de flesta vill ha ljus hy. Det är därför man ofta ser folk med paraplyer en solig dag.

Ursprungsbilden är överexponerad så jag korrigerade för det. Jag har inte ändrat färgerna i ansiktet. Det är ljuset från en lågt stående sol som ger de varma tonerna som jag tycker är realistiska under de här förhållandena.

Jag har däremot gjort färgerna i bakgrunden kallare.

Blänk och skuggor är en smakfråga.

Jag tonar ofta ned blänk, som i den här bilden, men att helt ta bort gör ett ansikte platt och onaturligt.

Jag gillar att fotografera när solen börjar gå ned och det ger ofta ett lite hårdare ljus med skuggor.


En mycket tilltalande och snygg bild, för mig en prisvinnare. Helt rätt tänkt tycker ja att inte göra om bilder från verklighetens naturliga ljus och olika situationer att likna studiobilder i alla lägen. Svartvita bilder kunde bli mycket kraftfulla på fiskegubbar och dyligt, fins många vassa sådana på filmstjärnor genom åren som man mins.
 

Håkan_S

Aktiv medlem
Klippt och klistrat från Cambridge Dictionary:

edit
verb [ T ] UK ​ /ˈed.ɪt/ US ​ /ˈed.ɪt/

B2 to make changes to a text or film, deciding what will be removed and what will be kept in, in order to prepare it for being printed or shown:

Janet edited books for a variety of publishers.
The movie's 129 minutes were edited down from 150 hours of footage.

to be in charge of the reports in a newspaper or magazine, etc.:

He edits a national newspaper.
Översätter man till svenska och byter ut "text" och "film" till "bild" blir det.

"att göra ändringar i en bild, bestämma vad som kommer att tas bort och vad som kommer att behållas, för att förbereda det för att tryckas eller visat"

Att gallra och välja ut bilder ingår inte i bildredigeringen, på samma sätt som att det inte ingår att välja vilken tidning när en redaktör redigerar den.
 

snap01

Aktiv medlem
Jag har precis jobbat med en bild och för diskussionens skull visar jag en före och efter bild.

Jag försöker alltid att exponera efter histogrammet och sen har jag ett ganska snabbt workflow i post. Bilden av Booksmile är tagen i Queen Benjasiri Park, Bangkok.

För det mesta lägger jag max 10 minuter på en bild.

Jag följer ett enkel mönster. Först skapar jag ett nytt lager där jag plockar bort distraktioner i bakgrunden, finnar, utslag och hår. Sen gör retuscherar jag ansiktet med frequency separation. Jag skapar ett lager där jag tonar ner högdagrar i huden och t.ex. skuggor under ögonen. Jag använder två lager curves för ögonen. Efter det börjar jag jobba med ljuset globalt. Jag använder nästan alltid curves för bakgrund och för att få ansiktet att bli den ljusaste punkten. Jag gillar när bakgrunden har lite kallare färger än subjektet, så sist fixar jag det. Allra sist, resize, sRGB om jag publicerar på web och lite skärpning av ögon och mun. Boom!

Det är i princip omöjligt att manipulera en dåligt fotografi med taskigt ljus till en bra bild. Det är lätt att få en bra bild att se ut som skit.
För mig så är den övre bilden klart bättre ser naturlig ut. Varför har du gjort så stora förändringar o mörkat ner undre bilden när du ändå behållit blänket på kinden på den? Små förändringar på övre bilden hade räckt.
All redigering tycker jag ska se naturlig ut om inte annat avses.
För mig så upplevs undre bilden amatörmässig.
 

PMD

Aktiv medlem
Att gallra och välja ut bilder ingår inte i bildredigeringen, på samma sätt som att det inte ingår att välja vilken tidning när en redaktör redigerar den.
Jag tycker att den analogin är lite låghalt. Jämförelsen bör väl vara med att välja ut vilka texter och bilder som ska vara med i tidningen?
 

iSolen.se

Guest
Jag tycker att den analogin är lite låghalt. Jämförelsen bör väl vara med att välja ut vilka texter och bilder som ska vara med i tidningen?
Det håller jag med om men att likställa redigering/redaktörsarbete mellan bilder och texter är riskabelt över huvud taget, det är inte samma begrepp och arbetssättet är olika. Tex kan inte en redaktör (eller fotograf/journalist) klona bort den berömda colaburken från en bild men kan ta bort den från texten.

Om man lyckas hålla sig till gallra är det att välja en artikeltext, gallra är inte att ändra i texten. Att gallra bilder är att välja bilder, inte att redigera dem.
 

Håkan_S

Aktiv medlem
Jag tycker att den analogin är lite låghalt. Jämförelsen bör väl vara med att välja ut vilka texter och bilder som ska vara med i tidningen?
Det jag menar är, att när man redigerar en tidning så bestämmer man vad som ska vara med i tidningen.
När man redigerar en bild så bestämmer man vad som ska vara med i bilden.
I begreppet redigera ingår alltså inte att sålla bort tidningar resp. bilder.
 
ANNONS