Annons

När är en bild manipulerad?

Produkter
(logga in för att koppla)

Astroscapist

Aktiv medlem
Det är fullt normalt att man kan se en ojämn måne/sol på detta vis men en skarp förgrund. Ju närmare horisonten den är desto mer påtagligt blir den. Detsamma gäller att ju längre brännvidd man har desto mer ser man effekten.

/stefan
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Då har vi ett till ord att bena ut.

Redigera är i mina ögon vad du gör i photoshop när du valt ut de bästa och slängt de sämsta. Gallringen kan göras redan i kameran.
Jag har en texteditor på min dator. En textredigerare alltså. I den kan jag skapa nya dokument eller ändra i befintliga. Men jag kan inte gallra bort dokument. Då måste jag istället använda filhanteraren.

Redigera kan alltså helt klart betyda vad jag gör med innehållet i ett enskilt dokument.

Men jag tror att Jonas har rätt att redigera också är den övergripande processen. Så gallring i kameran är en del av redigeringsprocessen. En del av redigeringen.

PS
och i så fall är väl även att trycka på knappen för att exponera en ruta ett moment i reigeringsprocessen?
 
Senast ändrad:

iSolen.se

Guest
Jag har en texteditor på min dator. En textredigerare alltså. I den kan jag skapa nya dokument eller ändra i befintliga. Men jag kan inte gallra bort dokument. Då måste jag istället använda filhanteraren.

Redigera kan alltså helt klart betyda vad jag gör med innehållet i ett enskilt dokument.

Men jag tror att Jonas har rätt att redigera också är den övergripande processen. Så gallring i kameran är en del av redigeringsprocessen. En del av redigeringen.
Har jag aldrig hört förut, det är två separata processer och varje del har lyckligtvis sitt ord. Har du hört att någon fotograf, eller läst någon artikel el liknande som stödjer att gallra skulle ingå i redigering?

https://sv.bab.la/lexikon/svensk-engelsk/redigera

Kolla exemplen.

https://sv.bab.la/lexikon/svensk-engelsk/gallra

För att fortsätta textexemplet:

Du gallrar fram de texter du vill använda (filhanteraren) och sen redigerar du de som du tycker är bra nog att jobba vidare med (i word).
 

Bengf

Aktiv medlem
Tidigare så gallrade jag bland bilder men kunde inte förmå mig att slänga dom ( ta bort )- kanske skulle ångra mig. Tvekar mindre i dag, ett tag var det ofta Raw/jpeg det blev för mycket bilder, många var så pass dåliga och fyllde bara hårddiskar, det blir gallringar i datorn också så klart. Nu växlar jag mellan Raw eller jpeg, så någon blixtsnabb skjutare som fångar kanonbilden har inte hänt ännu.
 

PMD

Aktiv medlem
och i så fall är väl även att trycka på knappen för att exponera en ruta ett moment i reigeringsprocessen?
Med textanalogin skulle då skrivandet av texten ingå i redigeringen. Så är det nog numera när skribenten själv kan göra en hel del av redigeringsjobbet i sin ordblandare, men förr var det redaktören som redigerade.

Innehållet i begreppet "redigera" är nog lite suddigt i kanterna.
 

PMD

Aktiv medlem
De kan nog gå i varandra. Man provar lite om en viss bild passar och byter ut den efter ett tag när den skär sig mot andra bilder man har lagt till.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Efter att ha borrat en del i ämnet kommer jag i fortsättningen uttrycka mig såhär.

Begreppet redigera bör likställas med ordet editera.

Editera foto är ett begrepp där en bild genomgår enklare korrigeringar i ett bildbehandlingsprogram. Som justeringar av ljusstyrka, kontrast, färgtemperatur och en viss uppskärpning.

Bortom begreppen redigera/editera är när man med olika verktyg som klonstämpel, air brush mm gör (pixel)ändringar i bilden och kallas då för retuschering.

Från och med nu kommer jag säga att jag retuscherar mina bilder, med vissa undantag för enklare justeringar = redigering :)
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Då har vi ett till ord att bena ut.

Redigera är i mina ögon vad du gör i photoshop när du valt ut de bästa och slängt de sämsta. Gallringen kan göras redan i kameran.
Jag tycker att redigera innefattar allt som händer efter att bilden eller bilderna har tagits. Om du gör ett grovt urval i kameran har du redan börjat redigera.

Jämför med arbetet på en tidning eller när en film görs.

I det senare fallet brukar det kallas klippning. Jag föreställer mig att regissören och klipparen tittar igenom materialet, gör ett urval, klipper ihop filmen, färgsätter och lägger på ljud och musik.

Redigering börjar med ett råmaterial och slutar med en färdig produkt.
 
ANNONS