** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

D500 bilder per sekund beroende på minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)
5G har potential att ha en bandbredd på 100 Gb/s, men knappast vid introduktionen nästa år. Ge det några år så. Täckningen blir ett större problem.

Uppladdning går nog långsammare, men 10 Gb/s räcker för min Z7, ca 100 raw-filer per sekund.

Eftersom Nikon redan har börjat utveckla automatisk uppladdning till molnet via wifi så kommer de säkert att koppla upp sig till 5G när det börjar bli mainstream...

Det är då det blir intressant med Lightroom/Photoshop CC...
 
Det sitter faktiskt ett RJ45-uttag i min kamera. (EOS-1D X). Och inbyggd FTP-klient. NAS:en har inbyggd FTP-server.

Det hade min gamla D4 också...men använde aldrig i praktiken.

Med ett WiFi-tillbehör hade jag gjort samma fast trådlöst. Men jag har inte kunnat motivera mig själv att köpa wifi-modulen än.

I fält har jag en Raspberry pi som sköter direktuppladdning till Flickr. På den har jag alltså en 4G-dongel. Mellan kamera och Raspberry kör jag samma FTP-lösning som hemma. Men pajen agerar FTP-server och skjuter sedan upp bildens i molnet.

Jag har en D850 med Wifi, borde vara möjligt ladda upp lätt till NASen hemma.

Om överföringen går på några minuter kan jag ändra hur jag jobbar.

Om jag har 1000 bilder á 55 MB, pratar vi om... 10 minuter?
 
Uppladdning går nog långsammare, men 10 Gb/s räcker för min Z7, ca 100 raw-filer per sekund.

Eftersom Nikon redan har börjat utveckla automatisk uppladdning till molnet via wifi så kommer de säkert att koppla upp sig till 5G när det börjar bli mainstream...

Det är då det blir intressant med Lightroom/Photoshop CC...

Vilken port på valfri kamera kan leverera i närheten av det? Inte ens ethernetportarna klarar bråkdelen.
 
Det hade min gamla D4 också...men använde aldrig i praktiken.



Jag har en D850 med Wifi, borde vara möjligt ladda upp lätt till NASen hemma.

Om överföringen går på några minuter kan jag ändra hur jag jobbar.

Om jag har 1000 bilder á 55 MB, pratar vi om... 10 minuter?

Räknar du verkligen rätt nu mellan mbit och Mbyte. Det tar åtminstone mig över 10 minuter att ladda över 1000 bilder till min väldigt moderna Imac med bra med minne med en kabel.
 
Räknar du verkligen rätt nu mellan mbit och Mbyte. Det tar åtminstone mig över 10 minuter att ladda över 1000 bilder till min väldigt moderna Imac med bra med minne med en kabel.

Nej, det var snarare ett frågetecken om hastigheten "några minuter" skulle hålla uppväxlat till D850-, A7Riii- eller Z7-förhållanden och säg 400-500 bilder á 20MB, det lät lite för bra för att vara sant och när man räknar om till 100, 55MB så sticker tiden iväg även om det var rätt räknat från början.

Om det tar mer än en kvart kommer jag fortsätta köra över USB3 som rasslar på rätt bra.
 
Nya trådlösa accesspunkter ger i teorin 1733Mb/s, idealt får man ut 500Mb/s och praktiken mindre än 100Mb/s...börjar man lasta blir det ännu mindre.
Man kanske inte ska jämföra konsumentaccespunkter med 5G-celler.

5G är bl a Internet of things så det kommer bli mycket prylar som delar på bandbredden.
Ja, det kan eventuellt sänka tillgänglig bandbredd, men glödlampor och brödrostar lär inte kräva så värst hög bandbredd.
 
I fält har jag en Raspberry pi som sköter direktuppladdning till Flickr. På den har jag alltså en 4G-dongel. Mellan kamera och Raspberry kör jag samma FTP-lösning som hemma. Men pajen agerar FTP-server och skjuter sedan upp bildens i molnet.
Kan du alltså ställa in kamerans FTP-klient att ladda upp bilder till FTP-servern så fort de dyker upp i kamerans filsystem?

Det låter ju som en väldigt trivsam lösning. Men dyr med tanke på vilken kamera det handlar om.
 
Eftersom Nikon redan har börjat utveckla automatisk uppladdning till molnet via wifi så kommer de säkert att koppla upp sig till 5G när det börjar bli mainstream...
Ja, kanske, men knappast för konsumentkameror. Jag tvivlar lite på att det bland privatpersoner kommer att bli så värst populärt att ha ett extra mobilabonnemang för kameran.

Mycket hänger på prisutvecklingen för trådlös dataöverföring. Tekniken kommer att lösa mycket, men hur stor genomslagskraft den får beror på marknaden.

Det är då det blir intressant med Lightroom/Photoshop CC...
Som sagt så finns Lightroom inbyggt i Zeiss ZX. Det är en annan variant på var/när man ska göra sin råkonvertering.
 
Kan du alltså ställa in kamerans FTP-klient att ladda upp bilder till FTP-servern så fort de dyker upp i kamerans filsystem?

Det låter ju som en väldigt trivsam lösning. Men dyr med tanke på vilken kamera det handlar om.

Dyr? Just detta fanns inbyggt i D4. Ville man köra över wifi kostade det extra.
 
Ja, kanske, men knappast för konsumentkameror. Jag tvivlar lite på att det bland privatpersoner kommer att bli så värst populärt att ha ett extra mobilabonnemang för kameran.

...

Jag har haft abonnemang där man fått ett extra datasimkort gratis. Att stoppa i valfri gadget, padda, laptop, kamera.

Det kommer säkert till 5G också, om ens simkort kommer behövas. eSim är framtiden.
 
Ja, kanske, men knappast för konsumentkameror. Jag tvivlar lite på att det bland privatpersoner kommer att bli så värst populärt att ha ett extra mobilabonnemang för kameran.

Mycket hänger på prisutvecklingen för trådlös dataöverföring. Tekniken kommer att lösa mycket, men hur stor genomslagskraft den får beror på marknaden.


Som sagt så finns Lightroom inbyggt i Zeiss ZX. Det är en annan variant på var/när man ska göra sin råkonvertering.

Om man ska fotografera med en Zeiss ZX får man gå runt med en papperspåse över huvudet.

Jag menar att man kör Lightroom/Photoshop CC mot samma moln som kameran laddar upp råfilen till...
 
Vet inte om du hängt med i meshutvecklingen, vad för produkter pratar du om kontkret?
5G-celler (det var du som tog upp hemmanät). Några 5G-celler ute i verkligheten finns dock inte än så vitt jag vet.

Om man ska jämföra med ett mesh net ("nät-nät"?) så ska man välja ett som har separat backkanal. Då tål det last bättre.

Haha, om du har 50 lampor som ...äh. Hur många Hue har du hemma?
Jag vill inte ha lampor med sårbara operativsystem som är uppkopplade via WiFi till mitt hemma nät. Det finns för många rapporter om hur lätt det är att kracka sig in i en sådan för att bli root och sen kunna ha "skoj" i nätet.
 
Om man ska fotografera med en Zeiss ZX får man gå runt med en papperspåse över huvudet.
Varför det?

Jag menar att man kör Lightroom/Photoshop CC mot samma moln som kameran laddar upp råfilen till...
Jag förstod det. Jag upplyste bara om att det numera finns alternativ där man kör Lightroom direkt i kameran. Om det är bättre eller sämre har jag inte skrivit något om.
 
ANNONS