Annons

Framtiden ser mörk ut för systemkameror.

Produkter
(logga in för att koppla)

jonasfj

Avslutat medlemskap
Känns som allt förändras, foto som hobby oavsett nivå. Åren 2008-2013 då jag var som mest aktiv känns som toppen innan det börja kulminera ,det var fotomässor, fanns mängder med fotomagasin, moderskeppet introducerade sina stream tjänster och fotosidan blev en given mötesplats ja en härlig tid. Jag har haft system och jag har provat spegelfri. Det kan hända att det är framtiden. Men för mig är det systemkamera som gäller, en stor klumpig sak med ett satans skönt grepp, är det bästa som finns.
Det är svårt att säga hur marknaden utvecklas för mycket av statistiken och redovisningarna tenderar att lägga samman olika segment eller så får man ett brottstycke från en marknad, t.ex. Japan.

Det är möjligt att entusiast/pro (låt oss säga 20.000:- och uppåt) har tappat sedan höjdpunkten som kanske sammanföll med att digitala kameror blev någorlunda bra och priserna gick ned (någon gång under det tidsintervallet du anger).

Min gissning som bygger på några datapunkter (t.ex. att Nikon och Canon tror att fullformat växer lite grann i år) är att entusiast/pro har planat ut och att det nu flyttar kunder från DSLR till spegelfri.

Anledningen till att det finns färre fototidningar beror nog på att nästan all information finns tillgänglig på internet. Dessutom konkurrerar utländska tidningar som är lätta att ladda ner till t.ex. en iPad med svenska utgivningar.

Jag tror att fotosidan.se tappar för att det är svårt att få en vettig diskussion vare sig i forumen eller i bildgrupperna. Min uppfattning är att nivån är högre i andra forum.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag är INTE på gång att köpa ny systemkamera.
1/ Orsak: De 2 som jag har tillika objektiv begränsar inte mitt fotograferande på något sätt inom mina fotografiska preferenser. Därtill är de nya sedan i somras.

2/ Väntar jag på något? Kanske. Men jag kan inte se ngn direkt innovation som skulle revolutionera mitt fotograferande. Begränsningen utgörs fortfarande av mig själv. Trots många års flitigt fotograferande har jag svårt att "hitta nya motiv" och det kan ingen kamera i världen ändra på. Den dagen jag hittar nya nischer kanske det kan bli aktuellt. Men i nuläget och överskådlig framtid sitter jag nöjd med såväl IQ, DR, upplösning och övriga finesser.

3/ Mina spegellösa är tillräckligt bra för mina behov.

Om fler har liknande inställning som jag utgör vi en grupp som "mörkar" volymerna på sålda systemkameror (åtminstone X tidsenheter framöver)

Mvh
//Lennart
Kan bara hålla med. Jag har kameror och objektiv som klarar det mesta.
De kan hantera det mesta jag vill fotografera. Jag har uppgraderat kameror tillräckligt många gånger för att veta att en ny kamera sällan ger mig bättre bilder.

Ger det inte bättre bilder så kan man ju fråga sig varför man skall spendera pengar på en ny kamera.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
...........Jag tror att fotosidan.se tappar för att det är svårt att få en vettig diskussion vare sig i forumen eller i bildgrupperna. Min uppfattning är att nivån är högre i andra forum.
Jag undrar också varför det inte funkar så bra för det handlar ju inte bara om systemen utan lika mycket om de som häckar här. Om man vill kunna läsa några kommentarer och diskussioner kring bilder så måste man nog faktiskt själv delta och inte bara läsa. . Men en sak som gjort att Fotosidan tappat mot andra kan ju ha att göra med att de bilder vi har på Fotosidan inte indexeras av exv. Google. Så ingen kan alltså hitta till FS idag via indexerade FS-bilder.

Jag märkte detta själv efter jag blivit erbjuden av erbjuden Torsten Götlin att lägga upp en utställning på FSF (Federationen Svenska Fotografer) Fotografering och Fotokonst. När jag väl gjort det så såg jag att åtminstone en del av de trettio bilder jag har där blir synliga under "bilder" när man gör en Google-sökning på mitt namn. Man kan se en del bilder från Fotosidan också men de tror jag bara är tumnaglar från bloggar och min profilsida på FS. Varför fixar FSF-siten detta men inte den mycket större och resursrikare "communityn" Fotosidan?

http://www.fotografer.n.nu/sten-ake-sandh

Så jag tror det kan bli ett bra lyft om Fotosidan verkligen får till att även våra portfoliobilder blir indexeringsbara för exv. Google. Men FS är möjligen inte ensamma om dessa problem. Jag har hört att även Flickr haft samma problem (rätta mig gärna om jag har fel).

Jag har samarbetat en del med David Elmfeldt på FS för att lösa de problem jag haft med fotosidans bloggar och portfolios (bildvisningen) under vintern och nu tycker jag bortsett från indexeringen att det funkar fint fint för de behov jag har i alla fall.

Glädjande är också att David skrivit i mail att de nu jobbar med att få just indexering av Fotosidans bilder på plats och i drift. Jag ser fram emot den dagen när det sker. Tror det kan få märkbara positiva konsekvenser på exponeringen av både bilder och texter. De som är intresserade av bilderna ska ju kunna komma till en portfolio med vidhängande kontext utan att för den skull nödvändigtvis komma in via min blogg- eller portfolio-rot på Fotosidan.
 

afe

Aktiv medlem
Jag tror att fotosidan.se tappar för att det är svårt att få en vettig diskussion vare sig i forumen eller i bildgrupperna. Min uppfattning är att nivån är högre i andra forum.
Största problemet i FS forum är att nästan alla diskussioner tenderar att tas över av ett fåtal medlemmar som försöker "vinna", vilket förstås är omöjligt i en nätdiskussion. Ofta drar de iväg tråden åt helt andra håll än trådskaparen tänkt sig, eller ger sig in på språkdiskussioner och annat trams.

De stackare som försöker fråga om något eller hitta information ger snabbt upp och letar vidare på annat håll och syns aldrig mer till i tråden (eller ibland ens på FS).
 

thommya

Aktiv medlem
Största problemet i FS forum är att nästan alla diskussioner tenderar att tas över av ett fåtal medlemmar som försöker "vinna", vilket förstås är omöjligt i en nätdiskussion. Ofta drar de iväg tråden åt helt andra håll än trådskaparen tänkt sig, eller ger sig in på språkdiskussioner och annat trams.

De stackare som försöker fråga om något eller hitta information ger snabbt upp och letar vidare på annat håll och syns aldrig mer till i tråden (eller ibland ens på FS).
Håller delvis med att det kan dra iväg ibland och utav ett fåtal medlemmar.
Men orkar man inte med det kan man ju låta bli att läsa vidare.
Värre är ju egentligen om man inte vågar skriva vad man tycker och inte vågar stå upp för det för att några forumpoliser inte tål att läsa vidare.
Jag kan dock tycka att språket är oerhört viktigt, så vi vet vad vi pratar om och vad inläggen egentligen betyder. Annars blir det ju faktiskt bara rappakalja och trams.
Och jag tror inte heller på generaliseringen att alla stackare som frågar något försvinner eller ger upp. Jag har många exempel på TS som blivit hjälpta eller fått svar på både med det ena och det andra. Till exempel jag själv denna dag 8/2 2019.

Thommy
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag tycker de flesta får hjälp med sin fråga, sen får de ofta även lite bonuskunskap. Därefter brukar det spåra ur men det gör ju inget i mitt tycke om andra intressanta delar inom foto berörs. Däremot när det vänds på varje ord för att skapa diskussion ur ingenting blir det tröttsamt.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Tillbaka till huvudämnet.
Hur många här är på gång att köpa ny systemkamera?
Om inte, vad väntar ni på och varför. [...]
Det dröjer nog ganska många år innan det är dags för mig.
Men den jag har håller jag liv i och köper systemkomponenter till.
På önskelistan finns ett 24-70 och ett 17-35.
Och även en WiFi-modul.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Tillbaka till huvudämnet.
Hur många här är på gång att köpa ny systemkamera?
Om inte, vad väntar ni på och varför.
Att de spegellösa skall bli billigare och bättre?

Jag hade själv långgående planer på att uppgradera till D850 från min D800e.
Mest på grund av fokusstackning, vikbara skärmen och förbättrade autofokusen.
Men blev inte av pga lång väntetid och lite väl dyrt.
Nu har jag nog mer siktet inställt på något som främst är lättare. Kanske nästa generation spegellösa från Nikon.
Hur tänker ni?

Thommy
Jag har en 5dsr och saknar egentligen inget för att kunna ta bra bilder. Däremot ser jag fram mot evf, vinklingsbar skärm, tyst slutare och mer precis af så en spegellös systemkamera lär det bli. Canon eos r lockar och kanske kommande rp. Det som stör lite är att Sonys af börjar bli så överlägsen att alla övriga fördelar med att fortsätta med Canon blir satta på prov. Med nya firmwareuppdateringen är a9 så bra att fokuseringen kan överlåtas till kameran medan fotografen komponerar och väljer vem som ska följas. I nästa generation sitter denna teknik i hus som är överkomliga för mig. I mitt fall är det alltså inte frågan om det blir systemkameraköp utan bara när och vilket märke det blir.
 

oXo

Aktiv medlem
Tillbaka till huvudämnet.
Hur många här är på gång att köpa ny systemkamera?
Om inte, vad väntar ni på och varför.
Att de spegellösa skall bli billigare och bättre?
Väntar på en spegellös uppföljare till EOS 5DSR, älskar min nuvarande 5DSR men skulle vilja ha ner vikt och storlek.
Med vänlig hälsning Mattias
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag undrar också varför det inte funkar så bra för det handlar ju inte bara om systemen utan lika mycket om de som häckar här. Om man vill kunna läsa några kommentarer och diskussioner kring bilder så måste man nog faktiskt själv delta och inte bara läsa. . Men en sak som gjort att Fotosidan tappat mot andra kan ju ha att göra med att de bilder vi har på Fotosidan inte indexeras av exv. Google. Så ingen kan alltså hitta till FS idag via indexerade FS-bilder.

Jag märkte detta själv efter jag blivit erbjuden av erbjuden Torsten Götlin att lägga upp en utställning på FSF (Federationen Svenska Fotografer) Fotografering och Fotokonst. När jag väl gjort det så såg jag att åtminstone en del av de trettio bilder jag har där blir synliga under "bilder" när man gör en Google-sökning på mitt namn. Man kan se en del bilder från Fotosidan också men de tror jag bara är tumnaglar från bloggar och min profilsida på FS. Varför fixar FSF-siten detta men inte den mycket större och resursrikare "communityn" Fotosidan?

http://www.fotografer.n.nu/sten-ake-sandh

Så jag tror det kan bli ett bra lyft om Fotosidan verkligen får till att även våra portfoliobilder blir indexeringsbara för exv. Google. Men FS är möjligen inte ensamma om dessa problem. Jag har hört att även Flickr haft samma problem (rätta mig gärna om jag har fel).

Jag har samarbetat en del med David Elmfeldt på FS för att lösa de problem jag haft med fotosidans bloggar och portfolios (bildvisningen) under vintern och nu tycker jag bortsett från indexeringen att det funkar fint fint för de behov jag har i alla fall.

Glädjande är också att David skrivit i mail att de nu jobbar med att få just indexering av Fotosidans bilder på plats och i drift. Jag ser fram emot den dagen när det sker. Tror det kan få märkbara positiva konsekvenser på exponeringen av både bilder och texter. De som är intresserade av bilderna ska ju kunna komma till en portfolio med vidhängande kontext utan att för den skull nödvändigtvis komma in via min blogg- eller portfolio-rot på Fotosidan.
Jag brukade för länge sedan delta i en grupp som höll på med bildanalys. Jag gjorde några ambitiösa försök där jag först beskrev vad jag såg och sedan försökte mig på något sorts kritik enligt "sandwichmodellen", dvs. först positivt, sedan negativ för att avsluta med något positivt. En del blev förbannade, en del svarade inte och de flesta sa någonting i stil med tack. Efter ett tag tröttnade jag.

Det finns en bra grupp på Flickr som heter Critique där det är god stämning och lärorika kommentarer.

Jag är inte helt säker på varför det skulle vara så mycket bättre att göra bilderna sökbara?
 

torgnycar

Aktiv medlem
För att återgå till huvudämnet.

Sanningen är väl helt enkelt att tekniken "peakat".
Stora teknologiförändringar sker först med dramatiska framsteg, varefter de planar ut till en stabil nivå. Det är det som händer nu.

Antalet intresserade fotografer har knappast minskat märkbart, däremot intresset av att uppdatera sin utrustning. Det man redan har är gott nog, det finns få skäl att spendera pengar på knappt märkbara förbättringar. Under en lång period betydde en investering i en ny modell ett stort utvecklingssteg, numera innebär det allt färre fördelar att uppdatera till ett nytt kamerahus. Personligen satsar jag hellre mina surt förtjänade slantar på ett nytt objektiv än ett nytt kamerahus som endast ger marginella och knappast eftersökta fördelar. Istället för märkbara nyheter varje år, kan det handla om tre eller flera år.

Allt fler kommer att gå över till spegellösa system, men det kommer att ske i en lugn takt med teknikens mognad. Det förutsätter att de investeringar som privatpersoner med begränsad budget har lagt ner i form av objektiv och annan kringutrustning fortfarande kan användas. Canons "omvändelse" iom. EF systemet lär inte gå att upprepa.

Mobilkameror har i första hand ersatt kompaktkameror, knappast systemkameror. Det finns förstås marginalköpare som förr kunde köpt en systemkamera som nöjer sig med mobiltelefonen, men den gruppen förklarar långt ifrån nedgången i kameraförsäljningen, det handlar främst om "peak technology".
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tror faktiskt för tillverkarna av mer avancerade kameror att det är värre än så.
De som är 30 och lite där över har aldrig lärt sig fotografins grunder. DE är generationen som växte upp med mobilkmaror och olika sociala medier.

Några ava dem vill gå vidare och använda en mer avancerad kamera. Fast eftersom de inte kan grunderna och moderna kameror är ganska komplicerade med alla sina inställningar så får de sämre bilder än med mobilen.
Vi ser hela tiden hur någon köpt en Fuji eller annan kamera i klassen 15 000 kr.
Som sedan säljs billigt mindre än 12 månader senare.
Vi kan bara spekulera om varför men troligen för de fick inte de bättre bilder som de förväntade sig, Det blev sämre än med mobilen
Jag ser detta hos mina barn och deras fruar som några av dem fotar mycket.
Fotografering med en riktig kamera handlar mycket om att kunna sin kamera och en hel del om komposition och erfarenhet.
Fotografering är ett hantverk. Särskilt om man också tycker bilder helst skall ses på papper.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Tror faktiskt för tillverkarna av mer avancerade kameror att det är värre än så.
De som är 30 och lite där över har aldrig lärt sig fotografins grunder. DE är generationen som växte upp med mobilkmaror och olika sociala medier.

Några ava dem vill gå vidare och använda en mer avancerad kamera. Fast eftersom de inte kan grunderna och moderna kameror är ganska komplicerade med alla sina inställningar så får de sämre bilder än med mobilen.
Vi ser hela tiden hur någon köpt en Fuji eller annan kamera i klassen 15 000 kr.
Som sedan säljs billigt mindre än 12 månader senare.
Vi kan bara spekulera om varför men troligen för de fick inte de bättre bilder som de förväntade sig, Det blev sämre än med mobilen
Jag ser detta hos mina barn och deras fruar som några av dem fotar mycket.
Fotografering med en riktig kamera handlar mycket om att kunna sin kamera och en hel del om komposition och erfarenhet.
Fotografering är ett hantverk. Särskilt om man också tycker bilder helst skall ses på papper.
Vad är det som är nytt, förutom att folk har råd att köpa prylar för att sedan sälja dem med förlust? De flesta automatiska kameror för film med autofokus har ingen exponeringskompensation. I bästa fall kan man lura dem genom att ändra inställningen för filmkänslighet, om de inte är som min Canon som endast läser DX-koden. Hur bra fotograf var den typiske Instamatic-fotografen? Hela Kodaks affärsidé var ju att kamerorna skulle vara enkla och "tillräckligt bra".

Den stereotypa observationen förr om man såg någon med systemkamera på utlandssemestern förr var att det var en glasögonprydd japan av manligt kön i sina bästa år.

Nu heter inte kamera Instamatic, utan har en app som heter Instagram. Skillnaden är att det är Apple, Google och Facebook som tjänar pengar istället för Kodak.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag är inte helt säker på varför det skulle vara så mycket bättre att göra bilderna sökbara?
Det är väl i enlighet med det allmänna mantrat på Internet: syns man inte så finns man inte.

Jag antar att det beror på vad man vill med att publicera bilder på Fotosidan. Om man enbart vill att Fotosidanmedlemmar ska få se dem så vinner man förvisso inget på att Google indexerar dem.
 

Bengf

Aktiv medlem
Tror faktiskt för tillverkarna av mer avancerade kameror att det är värre än så.
De som är 30 och lite där över har aldrig lärt sig fotografins grunder. DE är generationen som växte upp med mobilkmaror och olika sociala medier.

Några ava dem vill gå vidare och använda en mer avancerad kamera. Fast eftersom de inte kan grunderna och moderna kameror är ganska komplicerade med alla sina inställningar så får de sämre bilder än med mobilen.
Vi ser hela tiden hur någon köpt en Fuji eller annan kamera i klassen 15 000 kr.
Som sedan säljs billigt mindre än 12 månader senare.
Vi kan bara spekulera om varför men troligen för de fick inte de bättre bilder som de förväntade sig, Det blev sämre än med mobilen
Jag ser detta hos mina barn och deras fruar som några av dem fotar mycket.
Fotografering med en riktig kamera handlar mycket om att kunna sin kamera och en hel del om komposition och erfarenhet.
Fotografering är ett hantverk. Särskilt om man också tycker bilder helst skall ses på papper.

Kan hålla med delar av vad du skriver, sedan blir det mycket svårare just för vad en bild betyder för gemene man/kvinna/ungdomar/barn, Vi som som ägt systemkameror under många år kanske gärna vill överdriva att vi skapar så mycket bättre bilder än andra. Du har rätt om man tar ett annat lättare exempel som handlar om vad gillar vi för mat, så blir det kollisionskrock direkt om det är någon som nästan enbart äter Dafgårds frusna mat lådor, och kör med färdiga köttbullar från mamma scan och vill diskutera hemmalagade klassiska maträtter som man glömt bort hur dom rätterna smakade, för att det är så smidigt att bara värma maten i mickron numera. Det går snabbt och smidigt att ta bilder med mobilen, och några bilder på ungar som dricker saft i trädgården kanske inte går att trolla fram mästerverk för att man har en dyr systemkamera.

Det kan bli lite skämmigt att vi män som trimmat mopeder, skruvat på avancerade förstärkare och Hifi anläggningar och har senaste smartklockan, och så går lillungen som jämt slängt nappen och tar en jättefin bild med mobilen.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag är INTE på gång att köpa ny systemkamera.
1/ Orsak: De 2 som jag har tillika objektiv begränsar inte mitt fotograferande på något sätt inom mina fotografiska preferenser. Därtill är de nya sedan i somras.

2/ Väntar jag på något? Kanske. Men jag kan inte se ngn direkt innovation som skulle revolutionera mitt fotograferande. Begränsningen utgörs fortfarande av mig själv. Trots många års flitigt fotograferande har jag svårt att "hitta nya motiv" och det kan ingen kamera i världen ändra på. Den dagen jag hittar nya nischer kanske det kan bli aktuellt. Men i nuläget och överskådlig framtid sitter jag nöjd med såväl IQ, DR, upplösning och övriga finesser.

3/ Mina spegellösa är tillräckligt bra för mina behov.

Om fler har liknande inställning som jag utgör vi en grupp som "mörkar" volymerna på sålda systemkameror (åtminstone X tidsenheter framöver)

Mvh
//Lennart


Ja här kan jag hålla med vilket jag förövrigt också brukar göra när du skriver om annat också, jag har svårt att hitta nya motiv, började med instamatic kamera som 15 åring och är inne på 67:ende året, visst dreglade man över någon F4 i gång i tiden eller liknade. min aktivitet har avtagit sedan några år, det känns ensidigt att söka nya infalls vinklar och motiv, går inte att motivera nyköp av kamera, fast när man var yngre köpte man nytt i alla fall, och bilderna samlas på hög lite varstans runt datorn, å alla dessa bilder vad gör man, förr så hamnde dom i album och dia boxar. Och fast man hade extragrepp på Minoltan och 100-300 och såg ut som värsta fotografen, så kunde bilder från enkla kompakten även hävda sig mycket bra med många bildmotiv, vilket många mobiler klarar i dag på samma sätt som förr.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Nu finns det äntligen lite ny data.

Som jag gissat ungefär 10 gånger är det enkla kameror som tappar.

Nikon påstår att "high-end ILC" följer plan, vilket betyder svag tillväxt. De specificerar inte vad det betyder, men Thom Hogan gissar D850, Z7, Z6, D5 och eventuellt D500 och D750.

Däremot tappade Nikon försäljning av ILC under dessa modeller med ungefär 370.000 sålda enheter under 2018 och de förutser fortsatt nedgång med 150.000 det här året.

Nikon omstrukturerade sin affär under 2016/2017 och kan nu anpassa tillverkningskostnaderna proportionellt mot försäljningen av dessa modeller. De köttade också en del i andra fasta kostnader.

Även om aktieägarna inte är glada över att marknaden krymper på bekostnad av mobiltelefoner så är det helt fel att säga att systemkameror kommer att försvinna och Nikon står relativt starkt rustade för framtiden. Så gör även Canon och Sony.

Canon, Nikon och Sony satsare allt hårdare på entusiast- och proffsmodeller, vilket är bra för oss alla.

Canon planerar en spegelfri instegsmodell inom kort och senare en mer avancerad kamera och ett stort antal objektiv.

Nikon är på gång med en spegelfri proffsmodell som tros heta Z8 och kommer inom kort med 24-70/2.8 S och 70-200/2.8 S.

Ryktena om systemkamerans död är betydligt överdrivna!

https://dslrbodies.com/newsviews/nikon-2019-news/february-2019-nikon-canon/the-dslr-decline.html
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Nu finns det äntligen lite ny data.

Som jag gissat ungefär 10 gånger är det enkla kameror som tappar.

Nikon påstår att "high-end ILC" följer plan, vilket betyder svag tillväxt. De specificerar inte vad det betyder, men Thom Hogan gissar D850, Z7, Z6, D5 och eventuellt D500 och D750.

Däremot tappade Nikon försäljning av ILC under dessa modeller med ungefär 370.000 sålda enheter under 2018 och de förutser fortsatt nedgång med 150.000 det här året.

Nikon omstrukturerade sin affär under 2016/2017 och kan nu anpassa tillverkningskostnaderna proportionellt mot försäljningen av dessa modeller. De köttade också en del i andra fasta kostnader.

Även om aktieägarna inte är glada över att marknaden krymper på bekostnad av mobiltelefoner så är det helt fel att säga att systemkameror kommer att försvinna och Nikon står relativt starkt rustade för framtiden. Så gör även Canon och Sony.

Canon, Nikon och Sony satsare allt hårdare på entusiast- och proffsmodeller, vilket är bra för oss alla.

Canon planerar en spegelfri instegsmodell inom kort och senare en mer avancerad kamera och ett stort antal objektiv.

Nikon är på gång med en spegelfri proffsmodell som tros heta Z8 och kommer inom kort med 24-70/2.8 S och 70-200/2.8 S.

Ryktena om systemkamerans död är betydligt överdrivna!

https://dslrbodies.com/newsviews/nikon-2019-news/february-2019-nikon-canon/the-dslr-decline.html
Jonas, Ingen har påstått att ICL och systemkameror skall försvinna. Vi har citerat Canon som påstått de skall minska med 50%. Så överdriv inte för att skyla över dina tidigare inlägg.
 
ANNONS