Annons

Hjälp om att Hitta Modeller jag kan fota :)

Produkter
(logga in för att koppla)

AWid

Aktiv medlem
.........................

Jag byggde då en docka. Jag ställde upp mitt stativ. Tog två kuddar som jag fyllde en tröja med. Trädde detta över stativet. Drog upp mittstolpen och hängde en cykelhjälm som hjässa. Tog sedan en liten bit ljusbrun golskyddspapp som ansikte och hängde på ett par solglasögon.

Det blev ju inte riktigt på riktigt, men jag kunde åtminstone laborera en hel del med ljussättning.
Snälla - kan du inte ladda upp en bild:)
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag själv är nybörjare på studioljus och övar nu hemma.
Familjen är snälla och ställer upp för det mesta, men häromkvällen var ingen hemma och jag ville testa en grej.

Jag byggde då en docka. Jag ställde upp mitt stativ. Tog två kuddar som jag fyllde en tröja med. Trädde detta över stativet. Drog upp mittstolpen och hängde en cykelhjälm som hjässa. Tog sedan en liten bit ljusbrun golskyddspapp som ansikte och hängde på ett par solglasögon.

Det blev ju inte riktigt på riktigt, men jag kunde åtminstone laborera en hel del med ljussättning.
Ta självporträtt!
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Varsågod! Kan även betraktas som ett självporträtt :)
(Bortse från bord och växter i bakgrunden. Orkade inte flytta dessa bara för att prova ljuset).

Hm, jag lyckas inte få FS att ställa bilden upp
Bra försök. Jag vill inte vara negativ, men jag tror inte din docka kommer att hjälpa dig att bemästra ljuset.

Några saker jag försöker titta på när jag sätter upp belysningen är hur ljuset definierar ansiktet. Med det menar jag skuggor från näsa och hur kinder, mun osv ser ut. För mig är det viktigt att ljuset når båda ögonen och det som för det mesta hindrar detta är skuggan från näsroten.

Jag tror fortfarande att det bästa, om du inte har någon som har tid att ställa upp, är att ta självporträtt. Det flesta kameror stöder fjärrutlösning med mobilen. Testa det!
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Bra försök. Jag vill inte vara negativ, men jag tror inte din docka kommer att hjälpa dig att bemästra ljuset.

Några saker jag försöker titta på när jag sätter upp belysningen är hur ljuset definierar ansiktet. Med det menar jag skuggor från näsa och hur kinder, mun osv ser ut. För mig är det viktigt att ljuset når båda ögonen och det som för det mesta hindrar detta är skuggan från näsroten.

Jag tror fortfarande att det bästa, om du inte har någon som har tid att ställa upp, är att ta självporträtt. Det flesta kameror stöder fjärrutlösning med mobilen. Testa det!
Jonas, du är mycket duktigare än jag på det här med foto. För mig var det värdefullt att göra den enkla övning jag gjorde.

Jag ska dock definitivt gå vidare och prova även med självporträtt. Men mina kameror kan jag inte styra med mobilen på annat sätt än att jag kastar den på avtryckaren.
USB-kabel till laptop funkar däremot.
 

Perssonkateri

Avslutat medlemskap
Hur gör du?

Hur gör du när du närmar dig folk på stan? Frågar du om du får ta en bild där och då, eller ger du dem ett kort och säger att de kan höra av sig? Och hur formulerar du det så det låter bra? Jag såg dina bilder, fantastiska!!! Drömmer om att våga fråga folk på stan, för ser ofta så mycket fascinerande personer men VÅGAR INTE! ☺
Går även att fråga om man får fota folk på stan och om personen har potential kan man göra om det någon annan gång.

Ex på stan m blixt:
https://www.flickr.com/photos/inmoduslux/30221785897/in/dateposted-public/

Ex i naturligt ljus vid senare tillfälle:
https://www.flickr.com/photos/inmoduslux/45751947822/in/dateposted-public/

Finns så många som är intresserade av mode mm och har sina Instagramkonton att fylla, så med rätt approach kan man få en del kontakter.

Första korta sessionen gör att du kan utvärdera om det är värt att lägga ned mycket tid vid ett andra tillfälle eller ej.

Kikar du på nätet lär det finnas portfoliosidor som visar på potentialen istället naturligtvis, men det är stor skillnad i kvalitet bland de man möter på stan.
 

cardazio

Aktiv medlem
Hur gör du när du närmar dig folk på stan? Frågar du om du får ta en bild där och då, eller ger du dem ett kort och säger att de kan höra av sig? Och hur formulerar du det så det låter bra? Jag såg dina bilder, fantastiska!!! Drömmer om att våga fråga folk på stan, för ser ofta så mycket fascinerande personer men VÅGAR INTE! ☺
Tackar för det. Jo det är en elevatorpitch som gäller och sedan tar man bilder direkt på plats. Rätt typisk sådan är;

"Hej, vi tar gatuporträtt idag och jag tyckte du hade en cool stil, så jag tänkte höra om du kan tänka dig att ställa upp på bild?
- var hamnar det här då?
Jag har en flickrsida som du hittar på den här adressen (ger visitkort som jag hade i handen när jag började närma mig) och som tack för hjälpen får du naturligtvis bilderna efteråt. (Konstpaus så personen hinner tips på kortet) Var tror du, ska vi köra?

Sedan har du kanske 5-10 min på dig att få det du vill ha. Efteråt frågar du om epost att skicka bilder till och kan ju göra dig för om vad de tyckte om det hela. Där får du bra insikt i om de kan tänka sig göra om det.

Är inget fel att påtala vad i stilen man gillade så länge det inte kan misstolkas, så om man har ljus hy och illrött läppstift undviker jag att ange det och väljer generella termer. Om övertalning krävs efter det bör bilderna skit i 4/5 fall för då är det inte bekväma av någon anledning. Oftast bättre att gå på nästa då istället.

Jag tyckte det var läskigt först men det ger med sig efter några hundra gånger. Gör du det rätt blir folk i värsta fall smickrade. Nej får man lära sig att leva med och säger någon att de har skyddad identitet eller liknande för man respektera det.

Största problemet är moralpoliser som vill ingripa och störa för att de anser att det är fel att fota folk som uppenbarligen ger aktivt medgivande. Dvs. Det är inte de du frågar som du ska vara rädd för 😀, de tycker i 99% av fallen att det var kul att du frågar.

Våga på - är roligare så.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Tackar för det. Jo det är en elevatorpitch som gäller och sedan tar man bilder direkt på plats. Rätt typisk sådan är;

"Hej, vi tar gatuporträtt idag och jag tyckte du hade en cool stil, så jag tänkte höra om du kan tänka dig att ställa upp på bild?
- var hamnar det här då?
Jag har en flickrsida som du hittar på den här adressen (ger visitkort som jag hade i handen när jag började närma mig) och som tack för hjälpen får du naturligtvis bilderna efteråt. (Konstpaus så personen hinner tips på kortet) Var tror du, ska vi köra?

Sedan har du kanske 5-10 min på dig att få det du vill ha.

Är inget fel att påtala vad i stilen man gillade så länge det inte kan misstolkas, så om man har ljus hy och illrött läppstift undviker jag att ange det och väljer generella termer. Om övertalning krävs efter det bör bilderna skit i 4/5 fall för då är det inte bekväma av någon anledning. Oftast bättre att gå på nästa då istället.

Jag tyckte det var läskigt först men det ger med sig efter några hundra gånger. Gör du det rätt blir folk i värsta fall smickrade. Nej får man lära sig att leva med och säger någon att de har skyddad identitet eller liknande för man respektera det
Jag har hittat modeller på gatan ett par gånger, även om jag oftast använder FB.

Det har, som du föreslår ovan, börjat med gatuporträtt. De flesta vill att man skickar dem några bilder, så det går t.ex. att skapa kontakt via Whatapp eller liknande.

Ibland hittar man någon som verkligen gillar att stå framför kameran och är bra på det. Varför inte föreslå att träffas igen? Om personen gillar bilderna är det stor chans att lyckas.
 

Perssonkateri

Avslutat medlemskap
Stort tack för utförligt och peppande svar. :) Hisspitchar är jag familjär med i min andra hobby, så det ska nog gå bra :) Tack för bra exempel.
Blir nog till att trycka upp lite visitkort då, tänkte faktiskt på det idag när jag såg en så coolt klädd tjej på stan, att med ett sådant hade det nog varit lättare.
Är det mer kreddigt att säga Flickr, än Instagram? Jag tänker att det kanske går åt båda hållen, det är fler som ser dem på Instagram, men Flickr är kanske "finare"? Har inte Flickr, men väl Instagram och tycker om att kunna interagera med folk. Flickr känns lite anonymt, har inte riktigt fattat hur det funkar, det verkar inte riktigt lika socialt? Känner heller ingen som använder det, ja, utom dig nu då, hehe. ;) Men det känns liksom lite dödfött (för mig) att använda Flickr för att s.a.s marknadsföra sig, om ingen ser bilderna... jag har också en tendens att (speciellt på instagram) dra till mig mer amerikanska och överlag utländska följare än svenska... Det är ju bra med exponering men synd om det är fel målgrupp liksom.
Verkar som om jag får morska till mig lite och (med visitkort i handen) gå ut på stan och vara lite modig. Gaaah! Och några hundra??? :O Huuu!

Tackar för det. Jo det är en elevatorpitch som gäller och sedan tar man bilder direkt på plats. Rätt typisk sådan är;

"Hej, vi tar gatuporträtt idag och jag tyckte du hade en cool stil, så jag tänkte höra om du kan tänka dig att ställa upp på bild?
- var hamnar det här då?
Jag har en flickrsida som du hittar på den här adressen (ger visitkort som jag hade i handen när jag började närma mig) och som tack för hjälpen får du naturligtvis bilderna efteråt. (Konstpaus så personen hinner tips på kortet) Var tror du, ska vi köra?

Sedan har du kanske 5-10 min på dig att få det du vill ha. Efteråt frågar du om epost att skicka bilder till och kan ju göra dig för om vad de tyckte om det hela. Där får du bra insikt i om de kan tänka sig göra om det.

Är inget fel att påtala vad i stilen man gillade så länge det inte kan misstolkas, så om man har ljus hy och illrött läppstift undviker jag att ange det och väljer generella termer. Om övertalning krävs efter det bör bilderna skit i 4/5 fall för då är det inte bekväma av någon anledning. Oftast bättre att gå på nästa då istället.

Jag tyckte det var läskigt först men det ger med sig efter några hundra gånger. Gör du det rätt blir folk i värsta fall smickrade. Nej får man lära sig att leva med och säger någon att de har skyddad identitet eller liknande för man respektera det.

Största problemet är moralpoliser som vill ingripa och störa för att de anser att det är fel att fota folk som uppenbarligen ger aktivt medgivande. Dvs. Det är inte de du frågar som du ska vara rädd för 😀, de tycker i 99% av fallen att det var kul att du frågar.

Våga på - är roligare så.
 

cardazio

Aktiv medlem
Är det mer kreddigt att säga Flickr, än Instagram?
Jag har inte Instagram för det är för kommersiellt för min smak med all smygreklam och med flickr styr jag rättigheterna (på Instagram tar de sig stora rättigheter vid användaravtalet) och kan koppla ett api mot min hemsida. Söker inte betaljobb eller följare, så det fungerar för mig.

Skulle säga att det är mindre creddigt om något 😀
 

Perssonkateri

Avslutat medlemskap
Dessutom, är det inte mest fotografer som hänger på Flickr? Jag vill ju gärna vända mig till en bredare målgrupp. :) fast man kanske använder Flickr i ett annat syfte? Som sagt, jag har aldrig fattat hur man använder Flickr, och varför och mot vem.


Tackar för det. Jo det är en elevatorpitch som gäller och sedan tar man bilder direkt på plats. Rätt typisk sådan är;

"Hej, vi tar gatuporträtt idag och jag tyckte du hade en cool stil, så jag tänkte höra om du kan tänka dig att ställa upp på bild?
- var hamnar det här då?
Jag har en flickrsida som du hittar på den här adressen (ger visitkort som jag hade i handen när jag började närma mig) och som tack för hjälpen får du naturligtvis bilderna efteråt. (Konstpaus så personen hinner tips på kortet) Var tror du, ska vi köra?

Sedan har du kanske 5-10 min på dig att få det du vill ha. Efteråt frågar du om epost att skicka bilder till och kan ju göra dig för om vad de tyckte om det hela. Där får du bra insikt i om de kan tänka sig göra om det.

Är inget fel att påtala vad i stilen man gillade så länge det inte kan misstolkas, så om man har ljus hy och illrött läppstift undviker jag att ange det och väljer generella termer. Om övertalning krävs efter det bör bilderna skit i 4/5 fall för då är det inte bekväma av någon anledning. Oftast bättre att gå på nästa då istället.

Jag tyckte det var läskigt först men det ger med sig efter några hundra gånger. Gör du det rätt blir folk i värsta fall smickrade. Nej får man lära sig att leva med och säger någon att de har skyddad identitet eller liknande för man respektera det.

Största problemet är moralpoliser som vill ingripa och störa för att de anser att det är fel att fota folk som uppenbarligen ger aktivt medgivande. Dvs. Det är inte de du frågar som du ska vara rädd för 😀, de tycker i 99% av fallen att det var kul att du frågar.

Våga på - är roligare så.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Stort tack för utförligt och peppande svar. :) Hisspitchar är jag familjär med i min andra hobby, så det ska nog gå bra :) Tack för bra exempel.
Blir nog till att trycka upp lite visitkort då, tänkte faktiskt på det idag när jag såg en så coolt klädd tjej på stan, att med ett sådant hade det nog varit lättare.
Är det mer kreddigt att säga Flickr, än Instagram? Jag tänker att det kanske går åt båda hållen, det är fler som ser dem på Instagram, men Flickr är kanske "finare"? Har inte Flickr, men väl Instagram och tycker om att kunna interagera med folk. Flickr känns lite anonymt, har inte riktigt fattat hur det funkar, det verkar inte riktigt lika socialt? Känner heller ingen som använder det, ja, utom dig nu då, hehe. ;) Men det känns liksom lite dödfött (för mig) att använda Flickr för att s.a.s marknadsföra sig, om ingen ser bilderna... jag har också en tendens att (speciellt på instagram) dra till mig mer amerikanska och överlag utländska följare än svenska... Det är ju bra med exponering men synd om det är fel målgrupp liksom.
Verkar som om jag får morska till mig lite och (med visitkort i handen) gå ut på stan och vara lite modig. Gaaah! Och några hundra??? :O Huuu!
Hisspitch, visitkort och Flickr eller Instagram låter som ett recept för misslyckande.

Om du tycker att det är roligt att gatufotografera och har ärliga avsikter så är det lätt att vinna förtroende.

Det bästa är att bara fråga rätt upp och ner om du får ta några bilder. Sen knyter du kontakt och skickar några bilder som tack.

Efter det kan du fråga om de vill träffas igen för att ta fler bilder.
 

cardazio

Aktiv medlem
Hisspitch, visitkort och Flickr eller Instagram låter som ett recept för misslyckande.
Ja, vad vet jag som får fota cirka 80% av de jag frågar på det sättet.. ibland förstår jag inte var utspelen kommer ifrån Jonas. The proof is in the pudding.

Jonas tycker man ska fråga rätt upp och ned och jag har en annan metod som fungerat för mig i två år (som bemöter de frågor man får proaktivt) Du får välja det som fungerar bäst (du kan ju pröva båda och ser om du vill det 😀).
 

cardazio

Aktiv medlem
Dessutom, är det inte mest fotografer som hänger på Flickr? Jag vill ju gärna vända mig till en bredare målgrupp. :) fast man kanske använder Flickr i ett annat syfte? Som sagt, jag har aldrig fattat hur man använder Flickr, och varför och mot vem.
Flickr är nog inte rätt plattform för att nå ut brett. När du bestämt vilken publik du är ute efter och i vilket syfte du vill nå dem får du hitta rätt plattformar och sätt att marknadsföra dig på. Sedan skadar det väl inte att ha flickr också, men det kan ta tid från att jobba med effektiva plattformar. Du har ju även 500px mfl.

En fördel med Instagram är att de flesta har det och kan tagga dig när du lägger upp deras foto och då når du den personens krets. Ibland stöter man ju på kändisar och då kan det säkert ge en boost. Fotade någon sångerska från Afrika som hade miljoner visningar på hennes musikvideos t.ex. för ett tag sedan, men flickr länkar ju ingen till 😋.

Ska tillägga att jag brukar skippa sådana jag känner till - de är så väldokumenterade ändå. Linnea Claesson hade jag aldrig hört talas om, men folk bröt emellan och började ta selfies fast vi stod och fotade vilket verkade udda..
 

Perssonkateri

Avslutat medlemskap
Tycker du? Jag tycker det låter bra, och framför allt seriöst. Även om man inte är proffs (kanske speciellt då) så vill nog vederbörande veta vad man tänker använda bilderna till. Jag tycker det var ett bra svar, men om du redan har en bra approach som funkar för dig så är det ju kanon :)

Hisspitch, visitkort och Flickr eller Instagram låter som ett recept för misslyckande.

Om du tycker att det är roligt att gatufotografera och har ärliga avsikter så är det lätt att vinna förtroende.

Det bästa är att bara fråga rätt upp och ner om du får ta några bilder. Sen knyter du kontakt och skickar några bilder som tack.

Efter det kan du fråga om de vill träffas igen för att ta fler bilder.
 

Perssonkateri

Avslutat medlemskap
Jag tänker nog prova för jag tyckte det lät vettigt. :) Måste bara samla mod först! :D
Ja, vad vet jag som får fota cirka 80% av de jag frågar på det sättet.. ibland förstår jag inte var utspelen kommer ifrån Jonas. The proof is in the pudding.

Jonas tycker man ska fråga rätt upp och ned och jag har en annan metod som fungerat för mig i två år (som bemöter de frågor man får proaktivt) Du får välja det som fungerar bäst (du kan ju pröva båda och ser om du vill det 😀).
 

Perssonkateri

Avslutat medlemskap
En sak jag läste igår på Flickrs hemsida var att om man använder samma bilder någon annanstans måste länk finnas till Flickr-sidan. Tycker det lät lite omständligt. Som om de äger dem bara för att jag lagt upp dem där. Även om det är en fin sida för att lägga upp bilder på vet jag inte om jag orkar hålla koll så alla bilder jag använder på tex blogg eller i framtiden hemsida har Flickr-länkar.
Jag gillar instagram :) Och precis, många har det så det kanske är lättare att nå ut bredare där. kanske får kolla på 500px med, men om det bara handlar om att visa upp sina bilder har jag även startat en portfoliohemsida via Adobe som ingick i ett paket jag köpte (PS och LR). Det kanske räcker?
Nä precis, kändisar får så mkt uppmärksamhet i alla fall :) Och haha, ja, jag visste inte vem den människan var förrän helt nyligen heller. Men det låter irriterande att andra börjar ta bilder när man försöker ta några foton.

Flickr är nog inte rätt plattform för att nå ut brett. När du bestämt vilken publik du är ute efter och i vilket syfte du vill nå dem får du hitta rätt plattformar och sätt att marknadsföra dig på. Sedan skadar det väl inte att ha flickr också, men det kan ta tid från att jobba med effektiva plattformar. Du har ju även 500px mfl.

En fördel med Instagram är att de flesta har det och kan tagga dig när du lägger upp deras foto och då når du den personens krets. Ibland stöter man ju på kändisar och då kan det säkert ge en boost. Fotade någon sångerska från Afrika som hade miljoner visningar på hennes musikvideos t.ex. för ett tag sedan, men flickr länkar ju ingen till 😋.

Ska tillägga att jag brukar skippa sådana jag känner till - de är så väldokumenterade ändå. Linnea Claesson hade jag aldrig hört talas om, men folk bröt emellan och började ta selfies fast vi stod och fotade vilket verkade udda..
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Ja, vad vet jag som får fota cirka 80% av de jag frågar på det sättet.. ibland förstår jag inte var utspelen kommer ifrån Jonas. The proof is in the pudding.

Jonas tycker man ska fråga rätt upp och ned och jag har en annan metod som fungerat för mig i två år (som bemöter de frågor man får proaktivt) Du får välja det som fungerar bäst (du kan ju pröva båda och ser om du vill det 😀).
Min erfarenhet efter 10 års gatuporträtt fotografering är att det räcker att fråga om det går bra att ta några bilder. Vissa tycker att det är roligt och andra är blyga eller vill inte av någon anledning och det får man respektera.

Min personliga åsikt är att gatuporträtt ska få personen att se så bra ut som möjligt. Därför brukar jag be dem att ta bort hår som är i vägen eller rätta till kläderna om det behövs. Det är viktigt att tänka på ljuset och bakgrunden. Det är att visa respekt!

Efteråt erbjuder jag att skicka några bilder och de flesta vill det. I Asien är det vanligast med Line som är ungefär samma sak som Whatsapp eller Messenger. Som jag nämnde ovan har kontakten i ett par fall lett till en mer seriös session vid ett senare tillfälle.

Om hisspitch funkar för dig så är väl allt bra, men jag skulle aldrig rekommendera det till någon som vill testa gatuporträtt för första gången. Det var aldrig menat som ett utfall mot dig. Ibland lägger man lite för lite tid på att formulera sig och det blir lite fel.Vad jag menar är att det är skillnad mellan dig som gör det här som ett proffs och en nybörjare.

Okänd flicka i Bangkok. Nikon D750, 50/1.4D, f/5.6, 1/320s, ISO 800
 

Bilagor

Senast ändrad:
ANNONS