Annons

Tänkte försöka lära mig video, behöver några råd

jemostrom

Aktiv medlem
Tänkte lära mig video i år, behöver några råd
Jag tänkte lära mig lite mer om video i år ... vilket egentligen är ganska lätt eftersom jag inte kan nånting :D Målet är att jag ska kunna sätta ihop videos från olika sporthändelser och resor. Jag tänker mig att blanda video och stillbilder till något som jag sedan kan terrorisera de närmast sörjande med :D

Just nu är planen ett träningsläger i påsk (kampsport inomhus) och ett hinderlopp under våren (terränglopp).

Jag har börjat experimentera lite granna och det har väl funkat hyfsat men har stött på ett tekniskt problem, jag har problem med att få auto-focus att fungera så bra att videosnuttarna går att använda till något.

Jag har två olika kamerasystem, Nikon D4s och Lumix GX80, men har bara testet video på GX80 då jag inte kan tänka mig att släpa runt Nikon-grejorna på en semesterresa eller nåt liknande.

Men jag har inte lyckats få auto-focus att fungera på GX80n. Till en början trodde jag att det var min egen inkompetents men efter en några sökningar på nätet så har jag förstått att video + auto-focus på Lumix kameror inte alltid är något som fungerar.

Så jag har alltså börjat fundera på att skaffa något som fungerar bättre, men jag vet inte vad ska satsa på. Faktum är att jag inte ens vet vilken typ av kamera som jag ska satsa på.

En actionkamera verkar ju vara smidig när man är ute och går eller gör olika saker ... men jag har lite svårt att se att det skulle bli några bra video när det gäller t.ex. kampsport inomhus (jag använder normalt en 70-200mm för att komma tillräckligt nära), vet inte hur bra en kompaktkamera skulle fungera och vet inte vilken m43-kamera som skulle fungera (har objektiv och så men kamerorna kostar ju en del pengar). I dessa kategorier så verkar det som Hero 7/8, Canon GX7 och Lumix G9 vara olika alternativ som nämns ... men eftersom jag inte vet något så vet jag inte om det är lämpliga alternativ. Det är kanske så att jag ska börja med en actionkamera och lära mig för att senare fixa nån kamera ... men då faller nog påskprojektet bort.

Så min fråga är helt enkelt om det är någon som har några råd?
 

Falumas

Aktiv medlem
För att få lite liv i videos så är flera kameror, 2 är oftast nog men ju fler ju bättre. En som du sätter på ett stativ på en plats som har översikt över det hela och en du går runt med och fotograferar och tar lite videos från andra vinklar med.
När du sedan klipper ihop det hela med översiktkameran och den du gått omkring med blir det snabbt att se professionellt ut. Till och med premier elements fixar den bearbetningen galant. Själv undviker jag alltid transaktions mellan klippen utan klipper skarpt till nästa.

I ditt fall hade jag gått omkring med D4:an med enbensstativ och satt den andra som översiktskamera. Är ljuset bra är mobilen ofta ett gott alternativ också.

Testa det hela, i alla fall jag fick ganska snabbt en rätt bra känsla för hur man får till det. Filmade och fotograferade luciatåg på det viset med relativt gott resultat nyligen och har även filmat roddevenemang på det viset.

Största problemet är faktiskt ljudet, i alla fall för mig. Där behöver jag helt klart förbättra mig och behöver nog helt klart införskaffa en ren ljudupptagare, då optimala platsen för ljud sällan är på samma ställe som optimala platsen för att ställa en kamera.
 

Third eye

Aktiv medlem
Du bör skippa actionkamera i allafall, du kommer för långt bort.

Kameran du har bör klara hyffsad video.
Hur ställer du inställningarna och focus?
 

jemostrom

Aktiv medlem
I ditt fall hade jag gått omkring med D4:an med enbensstativ och satt den andra som översiktskamera. Är ljuset bra är mobilen ofta ett gott alternativ också.

Testa det hela, i alla fall jag fick ganska snabbt en rätt bra känsla för hur man får till det. Filmade och fotograferade luciatåg på det viset med relativt gott resultat nyligen och har även filmat roddevenemang på det viset.
Tack, jag ska testa och se hur det fungerar


Största problemet är faktiskt ljudet, i alla fall för mig. Där behöver jag helt klart förbättra mig och behöver nog helt klart införskaffa en ren ljudupptagare, då optimala platsen för ljud sällan är på samma ställe som optimala platsen för att ställa en kamera.
Jag köpte en Zoom H1n för en annan sak (intervjuer i jobbet) och den har fungerat rätt bra för att ta upp ljud. Har inte gjort några seriösa exempel men vid ett tillfälle så vandrade jag runt med den stickande ur kameraväskan och spelade inte lite musik. Resultatet med tanke på förutsättningarna (jag rörde mig ganska mycket och inte nära själva musikerna) var helt OK. Bättre placering och lite planering borde ge bra ljud (i alla fall med mina mått mätt).
 

jemostrom

Aktiv medlem
Du bör skippa actionkamera i allafall, du kommer för långt bort.

Kameran du har bör klara hyffsad video.
Hur ställer du inställningarna och focus?
Jo, actionkamera tror jag inte fungerar i detta fall. Problemet med GX80n är att den börjar jaga fokus om jag har den ställd på kontinuerligt fokus (det är den info jag har hittat på olika sajter & youtube också). Dvs jag kan ställa upp kameran och börja filma, om jag sedan går fram och tillbaka (sakta) så börjar den plötsligt jaga fokus så att hela bilden blir suddig. Samma sak om jag spelar in medan jag vandrar genom längs ett skidspår genom en gles skogsdunge, på 20-30 m så jagar den fokus tre gånger eller så.

Jag har inte testat med en helt statisk scen (ännu) men när jag filmar nåt som liknar det jag tänker mig filma i framtiden så jagar den fokus.

Om jag ställer den på fix fokus ... så är fokus OK, så länge som jag inte har något som rör sig framåt/bakåt då blir de naturligtvis oskarpa. Problemet är att jag inte kommer att veta vilket avstånd de personer jag filmar kommer att befinna sig på + att de kommer att röra på sig.

Så om du har något tips på detta sak hanteras så är jag tacksam.
 

Third eye

Aktiv medlem
Jo, actionkamera tror jag inte fungerar i detta fall. Problemet med GX80n är att den börjar jaga fokus om jag har den ställd på kontinuerligt fokus (det är den info jag har hittat på olika sajter & youtube också). Dvs jag kan ställa upp kameran och börja filma, om jag sedan går fram och tillbaka (sakta) så börjar den plötsligt jaga fokus så att hela.....

...... Så om du har något tips på detta sak hanteras så är jag tacksam.
Ah, ja då förstår jag frustrationen.
Har tyvärr inga tips på m43-kameror, jag filmar med Sony A7iii och Canon 80D som gör det riktigt bra. Speciellt 80D är enligt mig superkul att filma med. Men då blir det onödigt dyrt byte.

Hursom så lycka till, du kommer få bra tips som passar glas du har från andra är jag säker på :)
Lycka till, det är en jäkligt kul syssla detta med film :)
 

Falumas

Aktiv medlem
Som översiktskamera brukar jag ofta använda en Nikon 1 (Nikons motsvarighet till fyratredjedelar). Jag brukar sätta på ett 50mm/1.4 objektiv på den och ställa den en bra bit bort och köra på så liten bländare ljuset tillåter. Det brukar ge hyfsat skärpedjup och räcka med att jag manuellt fokuserar den i början och sedan får den bara gå.
Sedan brukar jag sätta en Nikon D800 lite närmare som får filma lite mer "inzoomat" i händelsens centrum och annan vinkel.
Så har jag ofta en mobil som jag sätter också på lite avstånd som tar ytterligare en översikt men som även får med publik och omgivning.
Sist har jag en Z6 som jag springer omkring med ett enbensstativ på och fotar och tar småsnuttar med lite här och där. Med den kan jag lite mer aktivt försöka fånga det som händer just då.

Mer än så brukar jag inte hinna med och det brukar bli tillräckligt med jobb att sätta ihop efteråt. Nikonkamerorna slutar filma efter 20min, så timer med vibration är bra att ha med så att man vet när man måste iväg och starta om dom. När jag startar om dom så har jag Z6:an i trebensstativ filmandes.

Har tittat på en Zoom och kommer förmodligen införskaffa en. Den kan man ju också sätta på ett stativ på en plats där ljudet bör vara bra.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag är relativt en nybörjare på DSLR-video och för Nikon är AF heller inget tillförlitligt vid filmning. Jag har en D810 och när skärpan sitter där den ska så blir resultatet fint, men det är en långsam process. D4:an borde ha liknande för- och nackdelar. Säkrast är att ställa fokus manuellt. Problemet är om man flyttar sig själv eller motivet rör sig i djupled då är det väldigt svårt att hitta fokus manuellt snabbt och AF gör inte jobbet särskilt mycket snabbare. För ändamålet har jag en separat 7"-skärm med fokus peaking eftersom det är svårt att fokusera manuellt med den lilla displayen på kameran utan att förstora bilden, vilket heller inte är möjligt när tryckt på rec. Men med 7"-display, kamerabur, batteri och separat mikrofon blir hela "riggen" också otympligt stor och tung. Dvs inget att dra med sig på semestern. Det lär finnas smidigare DSLR-alternativ, men det är inget jag provat själv.
Med den vanliga gamla videokameran funkar autofokus utan problem och den filmar så länge den får ström och det finns plats på minneskortet. Men min håller efter åtta år inte riktigt dagens standard på bildkvalitet. Actionkameror har ofta extrem vidvinkel vilket innebär att man måste vara i händelsernas centrum för att få bra bilder. Det funkar nog inte med kampsport.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jo, film äldre nikon har ofta lite halvkass autofokus på video. Dom kör jag på stativ med manuell fixfokus och skärpedjup som räcker.
Min Z6:a har dock en autofokus som verkar fungera väl och fungerar att köra kort skärpedjup och livefokus.
 

jemostrom

Aktiv medlem
Som översiktskamera brukar jag ofta använda en Nikon 1 (Nikons motsvarighet till fyratredjedelar). Jag brukar sätta på ett 50mm/1.4 objektiv på den och ställa den en bra bit bort och köra på så liten bländare ljuset tillåter. Det brukar ge hyfsat skärpedjup och räcka med att jag manuellt fokuserar den i början och sedan får den bara gå.
Detta låter som något lämpligt att göra med min GX80, fixfokus verkar fungera bra. Tack för tipset att använda mer än en kamera
 

jemostrom

Aktiv medlem
Men med 7"-display, kamerabur, batteri och separat mikrofon blir hela "riggen" också otympligt stor och tung.
Jo, det blir lite mycket. Ska ärligt erkänna att jag aldrig använt videofunktionaliteten på D4:an ... mest för att det är den jag springer runt med och fotar med. Och på resa blir det lite för mycket att ha med sig.

Med den vanliga gamla videokameran funkar autofokus utan problem och den filmar så länge den får ström och det finns plats på minneskortet.
Ha, det hade jag inte ens tänkt på. Måste kolla upp det lite närmare.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Glöm systemkameror om du vill ha bra AF.
Köp en dedikerad videokamera. De löser uppgiften BETYDLIGT bättre men det är inte felfritt.
När jag/vi filmar musikskolans uppsättningar så använder vi:
1 kamera som statiskt filmar hela scenen hela tiden.
minst 2 kameror skötta av var sin person, helst 3.
A närbild
B halvkropp o de mot varandra agerande i bild.
C helkropp o lite mer scen.
1 kamera nära orkestern.

Vitbalansen ställs manuellt innan och vi använder normalt 3 eller 4 Canon.
Sen har vi tillgång till ett par Panasonic oxå men man kan behöva köra grading för att försöka få de olika märkena hyffsat lika i färgerna trots att man satt samma vitbalans.

Ljud:
En Canonkamera har ett riktigt bra ljud o antingen kopplas den eller en zoom/Olympus rakt in i mixerbordet.
Minst 1 zoom/Olympus rätt nära scen/orkester.

Man kan inte bara leva på ljudet från mixerbordet. Det är jättetydligt o hörs väldigt bra vad skådespelarna säger men ljudet är helt dött. Så det måste mixas med annat ljud annars låter det för djävligt.

Skall man köpa en ljudupptagare så satsa på Olympus eller ännu hellre Tascam.
Själv har jag en Zoom H4n, de andra 2 är strået vassare.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ibland filmar jag kören själv.
1 D800 statiskt på stativ som filmar hela scenen.
1 D3100 på stativ som jag sköter själv.
Och AF är bara att glömma.

Zoomen upptejpad någonstans för ljud.

Systemkamerornas ljud är mest skit. Det komprimeras sönder. Skillnaden mot Zoomen hörs tydligt i ett par hörlurar när man redigerar.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Glöm systemkameror om du vill ha bra AF.
Nej, glöm systemkameror med kontrastbaserad video-AF, vilket det finns en hel del av, bl a alla Nikons befintliga spegelreflexer, Panasonic, många Olympus, äldre Canon utan dual-pixel (och ofta även de med DP om man kör 4K), gamla Sony osv. Det finns systemkameror som har bra video-AF numera. Sedan kommer förstås även frågan hur smart den är om man bara lämnar kameran åt sitt öde, vilket är lite av en separat fråga. Springer det många människor kors och tvärs så finns ju alltid risken att kameran blir förvirrad.

En sak man bör notera med videokameror är att de flesta som inte kostar multum har ganska liten sensor. Det underlättar givetvis, eftersom skärpedjupet automatiskt blir längre. Hanteringen är i viss mån annorlunda och de har inte de begränsningar i inspelningstid som de flesta systemkameror har.
 

AWid

Aktiv medlem
Kanske nämna ngra som har det o är bra i så fall?
Har hört att Z6 inte lever upp till en videokamera, i alla fall inte ännu men vet inte om det stämmer.
Varför dissar du en kamera och i samma andetag säger att du inte vet om det stämmer?? Obegripligt.
Annars har väl Z 6 av de flesta seriösa testare framför allt framhållits som väldigt bra på video.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Varför dissar du en kamera och i samma andetag säger att du inte vet om det stämmer?? Obegripligt.
Annars har väl Z 6 av de flesta seriösa testare framför allt framhållits som väldigt bra på video.
Nu verkar du inte riktigt hänga med.
Jag påstod att inga systemkameror är bra.
Martin höll inte med och räknade upp flera som inte är bra.
Själv tycker jag i så fall att man räknar upp bra modeller, det bör hjälpa till mer.
Och om jag förstått rätt så är inte en z6 lika bra som en videokamera när det gäller AF.
Z6 Bättre än dslr... jovisst men just den jämförelsen är knappast en fjäder i hatten. De gamla dslr är skitdåliga.
 

Falumas

Aktiv medlem
Dslr var dåliga på af. Z6 upplever jag som bra, har inte testat videokameror i prisklassen som en Z6. Dom billiga är inte bättre, men har givetvis större skärpedjup pga deras små sensorer vilket väger upp. Men dom små är kassa i dåligt ljus och kan inte få det korta skärpedjupet som kan vara trevligt i video.
 
ANNONS