Annons

Uppgradera befintligt system eller byta till Z

Produkter
(logga in för att koppla)

timofej

Aktiv medlem
Kameran fokuserar rätt vid största bländare, men den sfäriska aberrationen* leder till att fokusplanet vandrar bakåt när man bländar ned. Därför blir det fel med spegelreflexkameror, som alltid fokuserar på största bländare.
Tack för förklaringen Martin! Betyder det att problemet uppstår när man INTE fotograferar på den största bländare? Är problemet större ju mer man bländar ner? Jag antar att det ökade skärpedjupet inte kompenserar för det?:unsure:

Men om det är något slags fysiklag borde inte ALLA kameror lida av det? Eller beror det på den optiska konstruktionen? Har Nikons motsvarighet en annan konstruktion som inte leder till fenomenet?

Generellt tycker jag att det låter väldigt konstigt att en stor tillverkare skulle släppa ett objektiv som de positionerar som "det bästa" med en konstruktion som inte går att fokusera korrekt.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Tack för förklaringen Martin! Betyder det att problemet uppstår när man INTE fotograferar på den största bländare? Är problemet större ju mer man bländar ner? Jag antar att det ökade skärpedjupet inte kompenserar för det?:unsure:
Korrekt, på största bländaren blir fokus rätt om objektivet allt i övrigt fungerar korrekt. Ju mer man bländar ned desto längre bak flyttar sig skärpeplanet, även om det märks mest de första stegen.

Problemet är just att det är så pass mycket. Fenomenet är inte alldeles ovanligt i sig, men ofta kan det yttra sig mer som att skärpedjupet växer mest bakåt, men inte framåt så mycket precis i början. Det är mer hanterligt, men när hela skärpedjupet hamnar bakom där man tänkt sig blir det rätt enerverande.

Men om det är något slags fysiklag borde inte ALLA kameror lida av det? Eller beror det på den optiska konstruktionen? Har Nikons motsvarighet en annan konstruktion som inte leder till fenomenet?
Det är olika från objektiv till objektiv. Ett optimalt objektiv lider inte av fenomenet och på de kortare brännvidderna gör inte Tamron-objektivet det märkbart heller. Det är vid 70 mm och kanske något under det som det är ett problem.

Jag har inte testat Nikons VR, så jag kan inte uttala mig om hur det upplevs. Som nämns i tråden så finns det uppgifter om att det objektivet har lite av fenomenet också, Dock har jag sett lite lösa rapporter om att det kan vara så att nyare Nikon ihop med nyare objektiv eventuellt kan ha lite lurifax för sig och kompensera för fenomenet. Är karaktäristiken känd så är det ju fullt möjligt, om man har en profil för hur objektivet beter sig.

Mitt 28/1,8G var det en del rapporter om fokusförskjutning på när det kom, och förvisso så är det ju en mycket kortare brännvidd, men jag har inte upplevet det som ett problem. Däremot har det ett inte helt plant skärpeplan utan det är lite vågigt, vilket kan vara bra att vara medveten om.

Generellt tycker jag att det låter väldigt konstigt att en stor tillverkare skulle släppa ett objektiv som de positionerar som "det bästa" med en konstruktion som inte går att fokusera korrekt.
Ja, jag tycker att det är konstigt att de uppdaterade objektivet till G2, utan att göra något åt saken. Ju fler pixlar kamerorna får, desto mer avslöjande blir det ju.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Får man fråga vilket objektiv du skaffade istället för Tamron 24-70 G2 ?. Jag har funderingar på Nikon F 24-70 2.8 VR. Men jag har läst att även detta kan lida av focus shift.

Niclas
Egentligen inget då, eftersom jag hade och har en mindre hög fasta som täcker samma område. Det var mer av praktiska skäl och för stabiliseringen jag tog hem Tamron. Senare köpte jag ett begagnat 24-120/4G VR, men det är förstås inte samma sak som ett vettigt 24-70/2,8.

(Jag hade/har två ex av 28-105/3,5-4,5 sedan länge också, men de passar bättre ihop med en kamera som D700 än D810 eller D850, även om de förstås inte blir sämre på de senare.)

Jag ska bara ha Nikon till Nikon framöver 😊 Fick ett ryck och köpte 4 Tamron under 2019, nu har jag gjort mig av med två av dem. Inte för att de inte är bra men genom alla år har jag aldrig behövt af-justera kameran då jag bara köpt Nikonobjektiv. Och till Z6:an finns ju bara Nikons egna så där har det blivit 3st under 2019 😉
Till Z6 har du ju ett riktigt bra 24-70/2,8 i originalobjektivet till Z, men det kostar förstås att ligga på topp...
 

selisfoto

Ny medlem
Jag har kört D800 sen den kom o har nikon 24-70 F2.8 och 70-200 F2.8 , 50mm 1.4 , 60mm 2.8 macro .
Köpte en Z7 med kit 24-70 F4 o 85 1.8 o väntar på 70-200 till Z
Enkelt sagt så spöar Z skiten ur det gamla så bara skriker om det o nu ligger min 800 mera som backup o endast 70-200 som används ännu.
När nya Z kommer så blir det en sån o min 800 åker med alla dessa objektiv .
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag har kört D800 sen den kom o har nikon 24-70 F2.8 och 70-200 F2.8 , 50mm 1.4 , 60mm 2.8 macro .
Köpte en Z7 med kit 24-70 F4 o 85 1.8 o väntar på 70-200 till Z
Enkelt sagt så spöar Z skiten ur det gamla så bara skriker om det o nu ligger min 800 mera som backup o endast 70-200 som används ännu.
När nya Z kommer så blir det en sån o min 800 åker med alla dessa objektiv .
Är det främst fokusegenskaperna och fokusfunktionerna som gör att du hamnat i den slutsatsen?
 
ANNONS