Annons

Mobiltelefonen som kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Som yrkesfotograf ska du i bild kunna uttrycka det budskap kunden vill förmedla för den målgrupp kunden riktar sig till. Jag vet inte om programvaran i våra telefoner kan fixa det?
Kanske inte helt och hållet än, men det kommer. Var så säker.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Eller, oavsett om man är proffs eller amatör, så ska man ju hitta vad man vill berätta, vart man ska ta sig för att göra det. I mitt jobb som fotograf är själva plåtandet en rätt liten del. Att lista ut vad berättelsen är och sköta logistiken är det stora. Vad AI kan bidra till handlar väl såhär långt om att fixa svår ljusmätning och förutspå fokus och sånt. Kanske en och annan bakgrund kan bli suddig. Men jobbet kommer man nog fortsatt få göra själv.
Det finns ju AI-genererad musik, men ingen jäkel lyssnar väl på det. Själva impulsen att ta del av mänskligt skapande är väl just att det är mänskligt.
 

PMD

Aktiv medlem
Jo, det kommer nog att finnas jobb för fotografer även i framtiden, men vi kanske har svårt att föreställa oss hur de kommer att se ut.

Genrebilder kommer nog att skapas helt digitalt, dock, och där försvinner väl en marknad för vissa fotografer.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Den här bilden tog jag för ett par år sedan....att ta den med systemkameran hade nog varit svårt..(för mig i a f), även om det visst ska finnas ”tyst läge” på vissa systemkameror.
/B
 

Michael Hosio

Ny medlem
Mobilen har helt tagit över kompakt kamerans roll, detta var en stor marknad för de stora aktörerna tidigare .

Om mobilen duger eller inte, det är väll upp till var och en.
 

Brix

Aktiv medlem
Vad du vill säga med din bild måste du nog komma på själv även framöver. Jag kan inte se tt det är något problem med att människor kan fånga sin vardag med hygglig teknisk kvalité - det har ju varit en målsättning sedan man släppte första varianten av Kodak Instamatic....

Som yrkesfotograf ska du i bild kunna uttrycka det budskap kunden vill förmedla för den målgrupp kunden riktar sig till. Jag vet inte om programvaran i våra telefoner kan fixa det?
Ett tag till framöver ja. Har aldrig sagt att det är nåt problem med att folk tar bilder i "hygglig teknisk kvalité", det är sen när mjukvaran automatiskt kommer fixa "proffsbilder" åt folk som det blir ett problem. Det kommer inte finnas nån poäng med fotografer längre.

I dagsläget är ju detta inget som mjukvaran klarar, men tro mig, det kommer.

Men du skapa väl inte dom bilder du gör bara om det inte finns en motsvarande att köpa hos någon bildbyrå?

Personligen minns jag bilder för at dom hade något att säga - inte för att dom hade en viss teknisk kvalité eller att det kanske var
(tekniskt) svårt för fotografen att producera bilden.
Folk kommer ju fortsätta ta bilder på sin familj och vänner, men mjukvaran kommer som sagt göra dem "proffsiga". Sen när det gäller andra mer generiska bilder på diverse motiv och objekt så kommer nog knappt som jag nämnde tidigare nån kamera behövas längre. Den kommer generera bilder automatiskt på det man eftersöker, bla. genom att använda GPS-data.
 
Senast ändrad:

Brix

Aktiv medlem
Den här bilden tog jag för ett par år sedan....att ta den med systemkameran hade nog varit svårt..(för mig i a f), även om det visst ska finnas ”tyst läge” på vissa systemkameror.
/B
Du kanske inte är så familjär med spegellösa systemkameror då? De har elektronisk slutare som är helt ljudlös ;)
 

nivas

Aktiv medlem
Använder du någonsin din mobil som kamera? Laddar du upp bilder tagna med mobilen på Fotosidan?
Jag har gamla fina bilder, men vet inte längre om de är tagna med mobilen eller inte. Om de är det kanske vi kan reflektera kring kompositionen i alla fall.... men en vanlig kamera är väl bättre. Vad tänker du om det här?
Ja, lite från och till. Har man bara mobilen till hands så får man göra det bästa av situationen, en bra fotograf använder sitt verktyg på optimalt sätt oavsett om det handlar om en Galaxy eller en Hasselblad.

Sen till bilden: om bilden är bra - då är den bra!
Det spelar liksom inte någon roll om den är tagen med en lådkamera, senaste systemkameran eller med mobilen.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Du kanske inte är så familjär med spegellösa systemkameror då? De har elektronisk slutare som är helt ljudlös ;)
Finns i min spegelreflex, men man måste förstås fälla upp spegeln först. I vilket fall är det få kameror där utläsningen är så snabb att det är vettigt att använda i normalfallet. Då fungerar kameror som GR- och X100-serien med bladslutare bättre. De är förvisso inte absolut hundraprocentigt tysta, men de låter så lite att de normalt saknar relevans.
 
Senast ändrad:

Bokeh

Aktiv medlem
Det är nog endast proffsfotografer och prylbögar som kommer köpa kameror i framtiden, (om det inte redan är så), mobilen är tillräcklig bra för dom allra flesta.
 

Brix

Aktiv medlem
Det är nog endast proffsfotografer och prylbögar som kommer köpa kameror i framtiden, (om det inte redan är så), mobilen är tillräcklig bra för dom allra flesta.
Nja, för vissa av oss så har dedikerade kameror betydligt fler fördelar än bara bildkvalité som nämnts tidigare. Även om jag skulle kunna få lika bra bildkvalité med mobilen som med mina systemkamera-grejor så skulle den ändå inte ersätta dem.
 

PMD

Aktiv medlem
När mobiltelefoner byggs så att man inte automatiskt täcker objektivet med ett finger när man håller i dem så har kan kommit en bit på väg. Tills dess (och ett tag till efter det) är mobiltelefonfotograferandet ett "nödvändigt" ont.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det är nog endast proffsfotografer och prylbögar som kommer köpa kameror i framtiden, (om det inte redan är så), mobilen är tillräcklig bra för dom allra flesta.
Det är nog till och med bevisat om man kollar på statistik över bilder. De allra flesta tas med mobilkamera.
Alltså bevisat att den duger för de allra flesta,
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Nja, för vissa av oss så har dedikerade kameror betydligt fler fördelar än bara bildkvalité som nämnts tidigare. Även om jag skulle kunna få lika bra bildkvalité med mobilen som med mina systemkamera-grejor så skulle den ändå inte ersätta dem.
När mobiltelefoner byggs så att man inte automatiskt täcker objektivet med ett finger när man håller i dem så har kan kommit en bit på väg. Tills dess (och ett tag till efter det) är mobiltelefonfotograferandet ett "nödvändigt" ont.
Vi är alltså antingen proffs eller prylbögar :)
 

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Mobiler blir bara bättre och bättre. För min del har jag dock svårt för ergonomin, och avsaknad av sökare, speciellt under det ljusa halvåret
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag gav mobilen en chans igår när den för en gångs skull fick följa med på löpturen. Vacker kvällssol, blått vatten och en svan som nyfiket kom in till strandkanten. Tog några bilder förstås.
Väl hemma laddade jag in bilderna, jpg, i lightroom. Visst ser de fina ut på håll och på mobilskärmen men förstorat ser det för hemskt ut då bilden spricker upp i pixlar och artefakter. Råkar man ta en pangbild med mobilen så ångrar man sig att man inte hade en "riktig" kamera istället. Att fånga dokumentära ögonblick utan tekniska kvalitetskrav duger mobilen till förstås.
 
Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag gav mobilen en chans igår när den för en gångs skull fick följa med på löpturen. Vacker kvällssol, blått vatten och en svan som nyfiket kom in till strandkanten. Tog några bilder förstås.
Väl hemma laddade jag in bilderna, jpg, i lightroom. Visst ser de fina ut på håll och på mobilkärmen men förstorat ser det för hemskt ut då bilden spricker upp i pixlar och artefakter. Råkar man ta en pangbild med mobilen så ångrar man sig att man inte hade en "riktig" kamera istället. Att fånga dokumentära ögonblick utan tekniska kvalitetskrav duger mobilen till förstås.
Nästa gång tar du med kameraväskan på löpturen
 
ANNONS