Annons

Canon Eos RS/R5, är något av ryktet sant?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tror heller inte 8k kommer ske, om inte de går någon slag in-cam timelapse-funktion då kanske.
Och jag vågar inte tro att ens 120fps/4k sker även om jag verkligen hoppas.
Har precis köpt ny kamera så tjejen får byta ut sin 5Dmkiv om det visar sig vara sant :) Fick bara en blick som reaktion från henne :)
Jo det kommer nog 8K från alla de stora med början nu vad det verkar men ingen tillverkare kommer kunna implementera det idag utan överhettningsproblem. Sony har väl hållit på i fem år med sin A7s III men om man får tro de nya ryktena om vidoespecarna så kommer inte Sony att klara, att köra 8K utan tidsbegränsningar endast 4K 30 kommer att klara tidsobegränsad filmning i rumstemperatur vilket är fantastiskt som det är. Förmodligen klarar ingen 30 minuter i solsken.

Varför överhuvudtaget skicka med 8K under de betingelserna? Det kan väl aldrig vara tillräckligt för professionellt bruk? Kommer det inte dedikerade kameror för sånt meöd större kamerahus och inbyggd aktiv kylning? Att försöka lösa detta inom ramen för den storlek som spegellösa kamerahus idag har - oavsett tillverkare med dagens sensor och processorteknik verkar ännu inte vara görligt.
 

gamleJ

Aktiv medlem
En EOS R får jag inte köpa om jag inte ska äta upp min hatt eller något liknande. Jag har lovat mig själv att aldrig mer köpa en (system)kamera utan IBIS.
Annars verkar det vara en helt klart bra kamera.
Ja köper du eos R så får du nog spruta ketchup på hatten och börja tugga😃. Frågan är om det blir Canon nu när du har Ibis i både R6 och R5?
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jo det kommer nog 8K från alla de stora med början nu vad det verkar men ingen tillverkare kommer kunna implementera det idag utan överhettningsproblem. Sony har väl hållit på i fem år med sin A7s III men om man får tro de nya ryktena om vidoespecarna så kommer inte Sony att klara, att köra 8K utan tidsbegränsningar endast 4K 30 kommer att klara tidsobegränsad filmning i rumstemperatur vilket är fantastiskt som det är. Förmodligen klarar ingen 30 minuter i solsken.

Varför överhuvudtaget skicka med 8K under de betingelserna? Det kan väl aldrig vara tillräckligt för professionellt bruk? Kommer det inte dedikerade kameror för sånt meöd större kamerahus och inbyggd aktiv kylning? Att försöka lösa detta inom ramen för den storlek som spegellösa kamerahus idag har - oavsett tillverkare med dagens sensor och processorteknik verkar ännu inte vara görligt.
Dels har du möjligheterna med att plocka raw-filer på 33mp från en sekvens och gör du något filmprojekt har jag svårt att tänka mig att inspelningen rullar på 20 min utan att stoppa. Ett bröllop, ja då behövs nog ibland längre inspelningstid men då kanske inte 8K läget hade varit första val ändå med tanke på datamängd och redigeringstider. Även vid intervjuer känns 8K som overkill. Det känns som att i stort alla inspelningsval finns i R5 så något borde passa alla olika situationer som ska dokumenteras. 8K raw från hela sensorn i 20 min internt kommer troligen uppskattas mest av de som hörs på internet vilket i sig är avgörande för försäljningen. Konkurrenterna har ju haft överhettningsproblem i 4K men Canon har fått mest skit för att de inte haft valet att värma upp kameran ;).
 

PMD

Aktiv medlem
Varför överhuvudtaget skicka med 8K under de betingelserna?
Det undrar jag också. Som gammal konservativ bakåtsträvare (och uppenbarligen stort fan av the Department of Redundancy Department) så undrar jag vad man kan ha 8K till överhuvudtaget. Är det för att kunna beskära video om man hade ett för kort objektiv vid inspelningen?
 

PMD

Aktiv medlem
Ja köper du eos R så får du nog spruta ketchup på hatten och börja tugga😃. Frågan är om det blir Canon nu när du har Ibis i både R6 och R5?
Jag har alldeles för många kameror redan, så egentligen behöver jag inte en till, men eftersom de flesta av mina AF-objektiv är EF-objektiv så är förstås R6 och R7 högst intressanta (jag har endast halvformatkameror med EF-fattning, men EF-objektiven har jag samlat på mig i 30 år). Priserna på de senaste R-modellerna får mig dock att fundera på om det verkligen är värt att göra ytterligare en inteckning på huset. Eller sälja bilen och börja cykla.
 

nivas

Aktiv medlem
Det undrar jag också. Som gammal konservativ bakåtsträvare (och uppenbarligen stort fan av the Department of Redundancy Department) så undrar jag vad man kan ha 8K till överhuvudtaget. Är det för att kunna beskära video om man hade ett för kort objektiv vid inspelningen?
Det är väl ungefär samma frågeställning som när fullHD kom, och när 4K introducerades? Jag antar att så småningom kommer 8K att bli defacto upplösning för strömmad media, men med tanke på att 4K knappt har hittat till de vanligaste kanalerna så kommer det nog att ta ett tag. Tills det händer så är 8K användbart för att skapa 4K material; för att panorera, plocka ut utsnitt, reducera vibrationer med mera är 8K ett bra utgångsmaterial.
 

PMD

Aktiv medlem
Vad vinner man med 8K-video istället för 4K för strömning?

Mer konkret: hur utbredd är presentationsutrustning som klarar 8K och var går gränsen för vad det mänskliga ögat kan uppfatta?

(Och hur mycket bandbredd behövs för att strömma 8K?)

För att plocka ut stillbilder ur en video så vinner man förstås en del.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det är väl ungefär samma frågeställning som när fullHD kom, och när 4K introducerades? Jag antar att så småningom kommer 8K att bli defacto upplösning för strömmad media, men med tanke på att 4K knappt har hittat till de vanligaste kanalerna så kommer det nog att ta ett tag. Tills det händer så är 8K användbart för att skapa 4K material; för att panorera, plocka ut utsnitt, reducera vibrationer med mera är 8K ett bra utgångsmaterial.
Jag ser hellre 1080p och 4K där komprimeringen inte äter upp dess potential, istället för ännu en höjning av upplösningen där potentialen äts upp av komprimeringen.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
7D var vid introduktionen bra mycket bättre än många andra kameror, men med dagens mått sätt så är den rätt medioker. 7Dmkii blev mycket bättre, men enligt de tester som jag läst så verkar tex AF under liveview på 90D ge fler keepers.
7D serien är också ökänd för att ha en hemskt inkonsekvent AF. Hade man tur fick man ett bra ex. Hade man otur så var det en utmaning av sällan skådat slag att få rätt skärpa.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Jo det kommer nog 8K från alla de stora med början nu vad det verkar men ingen tillverkare kommer kunna implementera det idag utan överhettningsproblem. Sony har väl hållit på i fem år med sin A7s III men om man får tro de nya ryktena om vidoespecarna så kommer inte Sony att klara, att köra 8K utan tidsbegränsningar endast 4K 30 kommer att klara tidsobegränsad filmning i rumstemperatur vilket är fantastiskt som det är. Förmodligen klarar ingen 30 minuter i solsken.

Varför överhuvudtaget skicka med 8K under de betingelserna? Det kan väl aldrig vara tillräckligt för professionellt bruk? Kommer det inte dedikerade kameror för sånt meöd större kamerahus och inbyggd aktiv kylning? Att försöka lösa detta inom ramen för den storlek som spegellösa kamerahus idag har - oavsett tillverkare med dagens sensor och processorteknik verkar ännu inte vara görligt.
Det stora problemet är nog inte att man bara klarar 20 minuter inspelning, utan snarare att kameran efter detta måste svalna kanske lika länge. Man kan förstås lös det genom att ha flera hus att växla mellan. Det här kostar förstås en del men har man råd med maffig dator att redigera med och massvis med lagringsmedia kanske man inte ser det som ett problem. Sedan är det ju inte ens säkert att det faktiskt blir 20 minuter, tänd några lampor och temperaturen i rummet ökar och tar ned tiden för inspelning och ökar tiden för avkylning.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Ibis lär fungera på EF men troligen inte samarbeta med befintlig is. Med RF objektiv som har is samverkar båda systemen och kan på så vis lyckas med 7-8 steg. Tror jag😃.
Jag hade rätt i stort. Intervjun innehåller information kring r5/R6 i övrigt också som säkert kan intressera men just detta ämne avhandlas 25 min in i videon.

 

PeterWem

Aktiv medlem
Laddade ned några råfiler och testade. Bild nr 78 tagen på ISO 160 lyckades jag ljusa upp 7 steg utan minsta tillstymmelse till bandning. Imponerande!

Stjärnbilden nr 20 tagen på ISO 6400 och 10 sekunder kan man ana det i skuggorna redan utan att ha ljusat upp bilden. Syns nere till vänster om det snöklädda berget. Det är dock inte den slumpmässiga färgbandningen från föregående sensorgeneration som drog färglinjer över hela bildfältet och där även ljusa delar drabbades. Ser mer ut som fixed pattern noise som man känner igen från 5D II och tidigare.
 

martinator

Aktiv medlem
Det undrar jag också. Som gammal konservativ bakåtsträvare (och uppenbarligen stort fan av the Department of Redundancy Department) så undrar jag vad man kan ha 8K till överhuvudtaget. Är det för att kunna beskära video om man hade ett för kort objektiv vid inspelningen?
Tja - fundera på varför det fanns 70 mm film när det för nästan alla räckte med 8 mm för semesterfilmen.
 
ANNONS