Annons

Tjyvhålla surt förvärvade pengar?

Produkter
(logga in för att koppla)

J O Härnström

Aktiv medlem
Hej.

Vad är det som gäller egentligen, kan man undra.
Enligt e-global så skulle Canon RF 24-105 f4 finnas hemma på lager.
Ett tryck på köpknappen den 11/10 resulterar i följande meddelande:
"Thank you for shopping at eGlobal Central! We have received and are now processing your order.
If you are checking out by credit card, the payment is only authorized at the moment and the funds are not captured yet. The authorization may be released after 10 days without any payment processed. However, we may capture your payment in between or after this period when we process the shipment of your order. Please kindly note that this is not a duplicate transaction, and a new payment authorization may occur."

Det går några dagar och den 15/10 kommer ett nytt meddelande:

"We sent you this email to inform your order has been cancelled due to one of below reason(s).

  1. As per you request – We do understand your concerns and look forward to have you back.
  2. Incomplete payment – Please place your order again by using our alternative payment gateway - credit/debit card.
  3. Unavailability of stock – We didn’t want you to wait for longer time.
  4. Unable to complete security verification within 5 working days.
  5. No response to our emails – We’d love to hear back from you!
If you need further assistance, write us an email or submit us a ticket. Our dedicated customer service associates will respond to your request with utmost priority.
Have a lovely day ahead."

Varpå jag mailar dem och ber dem betala tillbaka vad de preliminärt dragit på mitt konto.
Får följande svar idag 16/10:
"Dear Customer,

Greetings from eGlobal Central!

Please be kindly informed, that the item you have ordered has run out of stock and we won't have this item any soon

We tried to get from suppliers, but they could not give us possible restock dates

Your order was cancelled and the amount will be visible on your credit card within 5-7 days

We would like to apologize that we could not fulfill your order

Should you have any further inquiries, please feel free to contact us."

Jag var i kontakt med min bank igår och frågade vad som gäller och får då besked att säljaren kan bara hålla dragningen i 5 dagar från beställningsdagen (11/10)
Men nu är pengarna låsta ytterligare 5-7 dagar, alltså totalt 10-12 dagar från beställningen.

Jag är ingen stjärna på avtal och ekonomiska transaktioner men tycker att detta luktar bondfångeri.
Misstankar om att säljaren kan uttnyttja mina pengar under dessa dagar dyker upp i min annars ganska tomma skalle.

PS. Objektivet verkar vara slutsålt på många ställen. Möjligen covid-effekt eller sug efter gluggen eftersom nya kamerahus har lanserats. DS.

Ha en bra dag och lycka till med bildskapandet.
Janne
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Helt sannolikt kan de på något vis nyttja pengarna den stund de har dem i sitt ansvar.
En bank där du har dina pengar stående kan göra allt möjligt med dem för att få avkastning. Men frågan är ifall en reservation faktiskt ger butiken i exemplet tillgång till pengarna.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Helt sannolikt kan de på något vis nyttja pengarna den stund de har dem i sitt ansvar.
En bank där du har dina pengar stående kan göra allt möjligt med dem för att få avkastning. Men frågan är ifall en reservation faktiskt ger butiken i exemplet tillgång till pengarna.
Precis, det är frågan.
Men som kund drabbas jag eftersom saldot på mitt konto minskar med den preliminära dragningen.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Precis, det är frågan.
Men som kund drabbas jag eftersom saldot på mitt konto minskar med den preliminära dragningen.
Ja, men bara medan de är reserverade. När reservationen släpps så syns inget på saldot eller i transaktionshistoriken.

Jag hade tom en transaktion. Ett köp som jag betalade. Men eftersom varorna aldrig kom fram fick ag tillbaka pengarna 90 dagar senare. I kontohistoriken ser det ut som att betalning och återbetalning skedde samma dag.
 

Visom

Aktiv medlem
Tror inte de har tillgång till pengarna, utan de reserveras på banken så att du inte spenderar dem innan köpet genomförs från deras sida. Finns många butiker som har detta förfarande, men inte säker på att jag hört att någon reserverat pengarna i 10 dagar....

Det enda som drabbar kunden är att pengarna är reserverade 5 dagar efter avbokningen, men om det ställer till bekymmer gissar jag att kunden kan ses i Lyxfällan inom en snar framtid...
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Just 10-12 dagar efter beställning och reservation reagerar jag på.
Eftersom mitt saldo minskar så finns pengarna någonstans.
Banker bedriver ingen välgörenhet, förmodligen tjänar de in pengar på det reserverade beloppet, medans jag som kund förlorar under tiden.
Jag tror jag ringer banken idag igen...
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Nytt besked från banken idag.
"De reserverade pengarna snurrar i luften någonstans.
Det finns ingen tidsgräns för hur länge pengarna kan reserveras.
Säljaren bör släppa reservationen inom 3 dagar efter att köpet hävts"
I mitt fall bör den preliminära dragningen vara borta 19/10 efter helgen.
 

apersson850

Aktiv medlem
Nej, pengarna behöver inte finnas någon annanstans än på ditt konto. Det är skillnad på total behållning och disponibel behållning. Du kan ha 50000 på kontot men bara kunna disponera 40000.
För övrigt finns ju alltid dina pengar, om du har dem på ett bankkonto, någon annanstans. Det är liksom per definition. Vill du inte ha det så får du skaffa kontanter och lägga dem i madrassen.
Principen med banksystemet är helt enkelt att kunderna lägger sina pengar hos banken, istället för i madrassen. Banken åtar sig att förvara pengarna och, ibland, betala ut lite ränta för att de har pengarna tillgängliga. Banken lånar sedan ut dina pengar till de som behöver, och tar för detta betalt med en högre ränta. Mellanskillnaden avlönar bankens anställda, och ägare.
Om banken har tio kunder, som alla sätter in 10000 kronor, kan banken i teorin låna ut 100000 till någon. Men även om banken bara lånar ut 50000 kronor innebär det att om alla kunderna vill ha ut sina besparingar går banken i konkurs.
Av dina 10000 kronor kan banken reservera 5000 kronor åt någon, som ska sälja något åt dig. Då har du fortfarande 10000 kronor på kontot, men du kan bara komma åt 5000. Genomförs affären har du sen 5000 kvar, för de andra har säljaren fått till sitt konto. Blir det ingen affär lyfts reservationen, och du kan återigen komma åt alla dina 10000.

Det här var lättare att åtskådliggöra på den tiden när pengar var fysiska sedlar. Idag är tillgång oftast bara siffror i datorers minnen.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Men för varje krona i datorernas minne finns faktiskt fysiska pengar i motsvarande värde. Bankerna skeppar pallvis med pengar mellan sina depåer och riksbanken för att ”settla” dagens transaktioner. (Åtminstone var det så för tio år sedan när jag jobbade lite på bank)
 

apersson850

Aktiv medlem
Det enda som är någorlunda stabilt är guldreserven. Senast jag såg en värdering på guld- och valutareserven uppgick den till knappt en halv biljon. Men enbart guldet står tydligen för ungefär 43 miljarder just nu, enligt påpekande nedan.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Oj, det låter som en inflationsmotor: ”bankerna tillför nya pengar till systemet när de ger ut nya lån. Om en bank till exempel beviljar dig ett nytt lån till en bostad får du en skuld på ditt konto hos banken”
Inflationen drivs nog mest av penningpolitiken, som kan föras ganska lättvindigt av stater som har fiatvaluta.
 

apersson850

Aktiv medlem
En gång i tiden hade vi en guldmyntfot, vilket i praktiken innebar att Riksbanken garanterade inlösen av mynt/sedlar till motsvarande mängd guld. Detta försvann i teorin 1931, och i praktiken på 1970-talet.
Men guldreserven är en annan sak, eftersom den är ett tillgodohavande som landet har, för att ha tillgång till ett någorlunda stabilt värde, om man lite kvickt behöver skaffa sig något.

Ser att jag mindes fel. Det var guld- och valutareserven jag hade en uppgift på. Har rättat ovan.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Det blir lite av raljerande när jag gnäller över bankens och eglobals hanterande av mitt konto. Jag är inte orolig för att bli blåst på beloppet.
Men det måste finnas någon anledning till att någon av dem håller inne pengarna.
När man trycker på köpknappen går det blixtsnabbt att pengarna reserveras som preliminärt köp på kontot. Sunt förnuft säger väl att det borde gå lika snabbt att ta bort reservationen när man avbryter köpet t.ex pga. att varan inte finns.
 

MedinFoto

Aktiv medlem
Det blir lite av raljerande när jag gnäller över bankens och eglobals hanterande av mitt konto. Jag är inte orolig för att bli blåst på beloppet.
Men det måste finnas någon anledning till att någon av dem håller inne pengarna.
När man trycker på köpknappen går det blixtsnabbt att pengarna reserveras som preliminärt köp på kontot. Sunt förnuft säger väl att det borde gå lika snabbt att ta bort reservationen när man avbryter köpet t.ex pga. att varan inte finns.
Utan att känna till detaljerna i just detta fall så brukar det vara så att e-handels plattformen (dvs hemsidan) hanterar reservationen per automatik när du lägger ordern för att säkerställa att pengarna kommer att finnas tillgängliga innan ordern skickas vidare. Sedan går ordern förmodligen till något affärssystem för hantering, och när den makuleras av någon anledning ska det då trigga en händelse som makulerar reservationen på kortet. Ofta kan detta vara en manuell process (t.ex. får nån på kundtjänst en daglig lista av det som avbokats och ska hanteras; de får sedan logga in på nån portal för att selektivt plocka bort reservationer) och bankerna själva är inte snabbast i världen på att släppa reservationen heller.

Optimalt? Nä, men tyvärr en process som brukar vara lite trög och manuell för många företag. Säljaren har inte tillgång till de reserverade pengarna så det är inget avancerat bedrägeri.
 

afe

Aktiv medlem
MedinFoto har helt rätt, åtminstone om det fungerar som på mitt jobb. Vi säljer massor av prylar där betalningarna hanteras av Klarna - även kortbetalningar. När någon betalat med kort och sedan väljer att makulera sin order på ett eller annat sätt måste vi logga in i Klarnas system och kreditera eller delkreditera ordern manuellt. Detta sker förstås inte i realtid, utan när någon hos det säljande företaget har tid att göra det.

Efter att vi gjort det brukar det ta ett par bankdagar innan det reserverade beloppet är tillbaks till kunden. Det varierar lite beroende på vilken bank kunden använder - när jag själv gjorde en reklamation av en dator på Elgiganten för något år sedan sade de att det skulle tag ett par dagar, men pengarna var tillbaks på mitt konto efter någon timme.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Det blir lite av raljerande när jag gnäller över bankens och eglobals hanterande av mitt konto. Jag är inte orolig för att bli blåst på beloppet.
Men det måste finnas någon anledning till att någon av dem håller inne pengarna.
När man trycker på köpknappen går det blixtsnabbt att pengarna reserveras som preliminärt köp på kontot. Sunt förnuft säger väl att det borde gå lika snabbt att ta bort reservationen när man avbryter köpet t.ex pga. att varan inte finns.
Alla banker har alltid satt sig någon/några extra dagar på pengar som transfereras.
 
ANNONS