Annons

Tjyvhålla surt förvärvade pengar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Jo, det är en gammal fin tradition. Lustigt nog har Swish helt upphävt det och visat att det går att överföra pengar i realtid till och med mellan privatpersoner.
Det har gått att göra i många år men under en period av högre räntor så var det ju extremt lönsamt att tjuvhålla på pengarna.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag tror det var länge sedan man hade en guldreserv som motsvarade värdet av de pengar som är i omlopp.
//Anders
Var det inte deGaulle i Frankrike som ville byta USA dollar mot riktigt guld med hänvisning till vad som stod tryckt på sedlarna? Han synade i princip United Bluffs bluff och det visade sig ju mycket riktigt att det var den bluff deGaulle misstänkte. Efter en viss kris i relationen så nobbade amrisarna att skeppa guldet i Fort Knox till Frankrike. En sedel är ju inget annat än en skuldförbindelse och det visade sig med all tydlighet att USA inte hade för avsikt att betala denna skuld deGaulle tyckte USA faktiskt hade till Frankrike.

Undrar hur mycket USA egentligen har tjänat på att dollarn blev reservvaluta efter WWII? Om det var 1973-74 hade vi en inflationsom låg kring 20% i Sverige och till stor del var den importerad då USA betalade Viet Nam-kriget genom att trycka pengar som man prånglade ut över hela världen. Jag reste då och kommer ihåg att en dollar då låg kring 5 SEK i värde. För mig var detta ett problem då min reskassa var i USA dollar. På den vägen är det. Amerikanerna har länge gnällt på Europa som inte dragit sitt strå till stacken till västvärldens försvar men vi har nog betalat rätt stora summor genom åren via denna för många rätt okända mekanism.

Viva la France säger jag bara. Efter deGaulles syning av generalbluffen så var det fler som fick upp ögonen för hur denna del av världens monetära system faktiskt fungerar i praktiken efter den s.k. Bretton Woods överenskommelsen.

Det finns ju en gammal ekonomisk -ism som brukar kallas "Merkantilismen". De stater som levde enligt den föredrog att samla på sig reella värden i form av guld istället för värdepapper som ju bara är just papper. Problemet med det var dock att en sådan ekonomi lätt stagnerar p.g.a. sin brist på flexibilitet men fördelen var ju att den baserade sig på reella värden istället för papper som bara har något värde så länge folk har förtroende för att de har ett värde. När det upphör så rasar systemet som det gjorde i Sverige på 1600-talet. Sverige var ett av de första länderna i Europa att ge ut sedlar och det slutade med bankkrasch och med att chefen för banken Jacob Palmstruch dömdes till döden och avrättades.

Den dagen förtroendet rasar helt för den monetära världsekonomin kommer de som fortfarande lever som under "Merkantilismen" att vara vinnarna och de som kommer skratta hela vägen från snarare än till banken, för de kommer sitta på reella värden som fortfarande kommer erkännas som värden.
 
Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
Man kan ju undra vad det reella värdet i guldtackor egentligen är. Det enda egentliga reella värdet är väl land och sjö där alla naturresurser finns. Allt annat är ju förgängligt.
 

PMD

Aktiv medlem
MedinFoto har helt rätt, åtminstone om det fungerar som på mitt jobb. Vi säljer massor av prylar där betalningarna hanteras av Klarna - även kortbetalningar. När någon betalat med kort och sedan väljer att makulera sin order på ett eller annat sätt måste vi logga in i Klarnas system och kreditera eller delkreditera ordern manuellt. Detta sker förstås inte i realtid, utan när någon hos det säljande företaget har tid att göra det.

Efter att vi gjort det brukar det ta ett par bankdagar innan det reserverade beloppet är tillbaks till kunden. Det varierar lite beroende på vilken bank kunden använder - när jag själv gjorde en reklamation av en dator på Elgiganten för något år sedan sade de att det skulle tag ett par dagar, men pengarna var tillbaks på mitt konto efter någon timme.
Vem tjänar på att processen är så trög? Knappast den butik du arbetar i, väl?
Tjänar Klarna på det? Hur i så fall?

Fungerar det så att någon (säljaren, betalningsförmedlaren (Klarna) eller banken) kan göra affärer med de reserverade pengarna medan de är reserverade?
 

Hujeta

Aktiv medlem
Helt sannolikt kan de på något vis nyttja pengarna den stund de har dem i sitt ansvar.
En bank där du har dina pengar stående kan göra allt möjligt med dem för att få avkastning. Men frågan är ifall en reservation faktiskt ger butiken i exemplet tillgång till pengarna.
Pengarna kan inte nyttjas som du antyder här till att tjäna in ränta eller liknande, utan det handlar enbart om att kunna slutföra betalningen när ordern är redo för bättre kundupplevelse. Istället för att slutföra betalningen direkt och hantera återbetalning (med sin handläggningstid från alla parter) eftersom att vid reservation så lämnar pengarna inte ditt konto förrän köpet slutförs.
 

PMD

Aktiv medlem
Var det inte deGaulle i Frankrike som ville byta USA dollar mot riktigt guld med hänvisning till vad som stod tryckt på sedlarna? Han synade i princip United Bluffs bluff och det visade sig ju mycket riktigt att det var den bluff deGaulle misstänkte. Efter en viss kris i relationen så nobbade amrisarna att skeppa guldet i Fort Knox till Frankrike. En sedel är ju inget annat än en skuldförbindelse och det visade sig med all tydlighet att USA inte hade för avsikt att betala denna skuld deGaulle tyckte USA faktiskt hade till Frankrike.

Undrar hur mycket USA egentligen har tjänat på att dollarn blev reservvaluta efter WWII? Om det var 1973-74 hade vi en inflationsom låg kring 20% i Sverige och till stor del var den importerad då USA betalade Viet Nam-kriget genom att trycka pengar som man prånglade ut över hela världen. Jag reste då och kommer ihåg att en dollar då låg kring 5 SEK i värde. För mig var detta ett problem då min reskassa var i USA dollar. På den vägen är det. Amerikanerna har länge gnällt på Europa som inte dragit sitt strå till stacken till västvärldens försvar men vi har nog betalat rätt stora summor genom åren via denna för många rätt okända mekanism.

Viva la France säger jag bara. Efter deGaulles syning av generalbluffen så var det fler som fick upp ögonen för hur denna del av världens monetära system faktiskt fungerar i praktiken efter den s.k. Bretton Woods överenskommelsen.

Det finns ju en gammal ekonomisk -ism som brukar kallas "Merkantilismen". De stater som levde enligt den föredrog att samla på sig reella värden i form av guld istället för värdepapper som ju bara är just papper. Problemet med det var dock att en sådan ekonomi lätt stagnerar p.g.a. sin brist på flexibilitet men fördelen var ju att den baserade sig på reella värden istället för papper som bara har något värde så länge folk har förtroende för att de har ett värde. När det upphör så rasar systemet som det gjorde i Sverige på 1600-talet. Sverige var ett av de första länderna i Europa att ge ut sedlar och det slutade med bankkrasch och med att chefen för banken Jacob Palmstruch dömdes till döden och avrättades.

Den dagen förtroendet rasar helt för den monetära världsekonomin kommer de som fortfarande lever som under "Merkantilismen" att vara vinnarna och de som kommer skratta hela vägen från snarare än till banken, för de kommer sitta på reella värden som fortfarande kommer erkännas som värden.
De Gaulle var sur hur länge som helst på att Frankrike tvingades gå med på Bretton Woods-systemet. Jag tycker att USA gjorde rätt efter andra världskriget att tvinga både Storbritannien och Frankrike att börja avveckla sina kolonier.

De Gaulle försökte ge igen på 1960-talet genom att börja växla in dollar mot guld, men det blev ju tvärstopp med "the Nixon shock" 1971. Det var slutet för Bretton Woods-systemet. USAs hegemoni i världsekonomin tog dock inte slut med det. Det är först med Kinas växande ekonomi som USA inte längre kan dominera lika mycket som förr.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Anledningen till att jag ville köpa en av världens bästa och mest användbara gluggar var att min gamla EF 24-105 f4 L IS är utlånad till min dotter.
Jag har testat några 24-70 f2.8 men det är inte samma sak. Nästan varje gång vid zoomning så fattas det nödvändiga fånget mellan 70-105 mm.
Nu ska min dotter få använda fasta 35, 50 och 100mm ett tag och då sitter mitt kära gamla 24-105 som aldrig sviker limmat på min EOS R.💚
 

Bessel

Aktiv medlem
Anledningen till att jag ville köpa en av världens bästa och mest användbara gluggar var att min gamla EF 24-105 f4 L IS är utlånad till min dotter.
Jag har testat några 24-70 f2.8 men det är inte samma sak. Nästan varje gång vid zoomning så fattas det nödvändiga fånget mellan 70-105 mm.
Nu ska min dotter få använda fasta 35, 50 och 100mm ett tag och då sitter mitt kära gamla 24-105 som aldrig sviker limmat på min EOS R.💚
Konstigt inlägg. Vad i hela friden har det med de Gaulle att göra?

(Lägger till en smiley, för säkerhets skull...) :)
 

kiwi

Aktiv medlem
Känner du dig bekväm med att handla på den sajten? Hade inte hört talas om den tidigare och lite sökningar visar att inte alla är helt nöjda... Dessutom verkar det som om de skickar från Hong Kong, vilket får en att undra över garantin.


/ Kiwi
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Känner du dig bekväm med att handla på den sajten? Hade inte hört talas om den tidigare och lite sökningar visar att inte alla är helt nöjda... Dessutom verkar det som om de skickar från Hong Kong, vilket får en att undra över garantin.


/ Kiwi
Nej, men prisskillnaden är avgörande.
Ibland på vissa objektiv kan prisskillnaden vara ännu större.
Det kommer att plana ut när Amazon etablerar sig i Svedala.
Bekvämlighet kan vara ett hinder.
 

PMD

Aktiv medlem
Om det är eglobalcentraleu.com det handlar om så skulle jag inte försöka handla därifrån.

RF 24-105m f/4 kostar
11790 kr i Sverige (billigast i lager på Prisjakt),
749 EUR (7865 kr) hos e-infin.com, och
251 EUR (2668 kr) hos eglobalcentraleu.com.

Det sista priset är för bra för att vara sant.

E-infin.com har mestadels fått goda omdömen i en tråd här på Fotosidan, även om några har varit missnöjda. Deras priser är markant lägre än svenska priser, men de priserna är mer trovärdiga än priserna hos eglobalcentraleu.com.

Tillägg: Det sista priset avser ett annat objektiv än de två andra, så jämförelsen blev fel. Jag hittar dock inte RF 24-105mm f/4 hos eglobalcentraleu.com.
 
Senast ändrad:

J O Härnström

Aktiv medlem
Om det är eglobalcentraleu.com det handlar om så skulle jag inte försöka handla därifrån.

RF 24-105m f/4 kostar
11790 kr i Sverige (billigast i lager på Prisjakt),
749 EUR (7865 kr) hos e-infin.com, och
251 EUR (2668 kr) hos eglobalcentraleu.com.

Det sista priset är för bra för att vara sant.

E-infin.com har mestadels fått goda omdömen i en tråd här på Fotosidan, även om några har varit missnöjda. Deras priser är markant lägre än svenska priser, men de priserna är mer trovärdiga än priserna hos eglobalcentraleu.com.

Tillägg: Det sista priset avser ett annat objektiv än de två andra, så jämförelsen blev fel. Jag hittar dock inte RF 24-105mm f/4 hos eglobalcentraleu.com.
Finns inte på e-infinity heller.
Eglobal har ungefär samma priser som e-infinity.
Jag och en kompis har handlat av eglobal tidigare utan problem med snabba leveranser.
Att det krånglar nu lite här och var är nog en covid-effekt.
 
Senast ändrad:

J O Härnström

Aktiv medlem
En sista feedback.10 dagar efter beställningen av objektivet som visade sig inte finnas i lager så har nu reservationen av dragningen på mitt konto släppts.
Eftersom RF 24-105 f4 inte finns på lager varken hos eglobal eller e-infinity så avvaktar jag med köp.
Mitt gamla EF 24-105 som är utlånat fungerar utmärkt och får växelvandra mellan min dotter och mig till nyår.
Under tiden har jag hittat ett fint ex av EF 24-70 f2.8 som efter en första test verkar lovande.
Detta objektiv har ett buktande skärpeplan (field curvature) som gör att skärpan kan hamna lite här och där utanför centrum. Med EOS R är det inget större problem eftersom det går mycket smidigt att välja fokuspunkt och ha full kontroll på fokuseringen. På ett helt annat sätt mot när man jobbar med DSLR t.ex 5D Mark III.
 

atotowi

Aktiv medlem
En sista feedback.10 dagar efter beställningen av objektivet som visade sig inte finnas i lager så har nu reservationen av dragningen på mitt konto släppts.
...
När man handlar på nätet skickar webbutiken en reservation på beloppet för att kontrollera att beloppet finns och reservera dom så att köparen inte kan handla upp dom på nåt annan ställe.
När varan skickas så begär webbutiken betalningen. Om man ångrar sig mellan köp och utskick så stoppar man bara ordern.Reservationen kan inte ändras men släpper efter ett antal dagar som banken/kortutgivaren kontrollerar.
Ångrar man sig efterleverans så gör återbetalning när varorna kommit tillbaka till webbutiken och kontrollerats. Ofta genom att betalningen backas dvs gör ogjord.
 
ANNONS