Annons

Fullformat som nästa steg eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

bullen_freden

Aktiv medlem
Jag behöver hjälp med att tänka!

Jag fotografera idag i huvudsak djur och natur, fräst djur och då stort som smått, och har gjort till och från dom senaste 10 åren.
Och jag känner att jag skulle behöva/vilja ta ett steg "framåt" på ett eller annat sätt.

Jag använder en Canon eos 70d som primär hus, och ett sigma 150-500mm 1:5,6-6,3 för det mesta, I väskan så ligger det även ett Tamron 150-600mm 3,5-6,3, en Kenko TC x2 och det vanliga 15-55 kitgluggen. Och även en Eos550d som backup kamera. Jag filmar väldigt sällan.

Jag har gått i tankarna att kanske införskaffa ett fullformats hus, jag har en budget på 5tsk på direkten men skulle kunna skrapa ihop 10tsk men då blir det nudlar och vatten resten av året. Är det änns lönt för mig att fundera på att införskaffa en begagnad canon fullformat inom den budgeten just nu eller bör jag kanske investera i en eller ett par bättre gluggar och är det bättre att spara pengarna en tid framöver och göra annerlunda köp om 6-12 månader när ekonomin är bättre?
 
Senast ändrad:
Som så mycket annat så beror det på. Jag använder min cropkamera till djur/fåglar etc till 95%, detta för att jag väldigt ofta utnyttjar hela brännvidden. Det är ingen vits med att använda en FF och sedan beskära de 1,5-1,6x. Men de övriga 5% då, jo det är när jag har dåligt ljus, fotograferar i gryningen på vintern etc, då ger FF bättre bilder då man kan gå längre upp i ISO tycker också att FF är något mer förlåtande när man ska lätta upp i skuggor etc.

Så slutsats, använder du oftast 150-300 på ditt objektiv och fotograferar i sämre ljus så kan FF vara något för dig. Jag fotograferar en hel del med mina FF hus, men det är mest där jag vill ha kort skärpedjup samt vid sämre ljus etc.

Man kan såklart köpa ett FF hus som har en 1,6x fler pixlar, för då kan du besökta bilden till en cropstorlek och ändå ha lika många pixlar kvar som du har idag, men den är tuff för budgeten

Kan inte så mycket Canon, men deras 7D hus har väl fler möjligheter för actionfoto etc än 70D du har idag
 
Senast ändrad:
Angående pixlar: Du behöver 2,5 gånger fler pixlar på fullformataren för att kunna croppa ut motsvarande bild som med 70D om du vill ha lika många pixlar kvar (1,6x1,6- du beskär på både bredden och höjden för samma utsnitt). Har själv kört med 5D mkIII tillsammans med 70D. Använde då 1,4 konverter på min 5DIII för att nå nästan lika långt. Bildkvalitén blev då ungefär samma men autofokusen något slöare. Inte mycket lönt med andra ord om man oftast fotar på maximal brännvidd men ett bra val om man ofta också fotograferar på kortare brännvidder.
Jag hade då också makro, normalzoom etc för fullformat vilket ju kostar en del om du behöver köpa det också. TS normalzoom passar ju inte på 5DIII.
Jag tycker TS ska spara lite till och försöka få tag på en beggad 5DMKIV som har ungefär 30% fler pixlar än MKIII.

På denna resan körde jag kamerorna parallellt men 5:an pajade i värmen efter några dagar så jag fick köra 70D de sista 10 dagarna av 14. (Ha alltid en extra kamera med dig när du reser kort som långt)
 
Jag behöver hjälp med att tänka!

Jag fotografera idag i huvudsak djur och natur, fräst djur och då stort som smått, och har gjort till och från dom senaste 10 åren.
Och jag känner att jag skulle behöva/vilja ta ett steg "framåt" på ett eller annat sätt.

Jag använder en Canon eos 70d som primär hus, och ett sigma 150-500mm 1:5,6-6,3 för det mesta, I väskan så ligger det även ett Tamron 150-600mm 3,5-6,3, en Kenko TC x2 och det vanliga 15-55 kitgluggen. Och även en Eos550d som backup kamera. Jag filmar väldigt sällan.

Jag har gått i tankarna att kanske införskaffa ett fullformats hus, jag har en budget på 5000tsk på direkten men skulle kunna skrapa ihop 10tsk men då blir det nudlar och vatten resten av året. Är det änns lönt för mig att fundera på att införskaffa en begagnad canon fullformat inom den budgeten just nu eller bör jag kanske investera i en eller ett par bättre gluggar och är det bättre att spara pengarna en tid framöver och göra annerlunda köp om 6-12 månader när ekonomin är bättre?
Djur och fågel blir inte bättre med ff. Köp en lins istället. Budget på 5 miljoner? Det får du bra utrustning för kanske en 600mm/4.0? med konvertar.

Börjar du fotografera landskap så är FF ett bar alternativ. Vänta tills ekonomin blir bättre. Det händer mycket på kamera fronten just nu.

Jag kommer gå från APS-C.till FF men jag väntar in bättre tider och jag fotograferar mest landskap och konstfoto/dokumentär.
 
Jag behöver hjälp med att tänka!

Jag fotografera idag i huvudsak djur och natur, fräst djur och då stort som smått, och har gjort till och från dom senaste 10 åren.
Och jag känner att jag skulle behöva/vilja ta ett steg "framåt" på ett eller annat sätt.

Jag använder en Canon eos 70d som primär hus, och ett sigma 150-500mm 1:5,6-6,3 för det mesta, I väskan så ligger det även ett Tamron 150-600mm 3,5-6,3, en Kenko TC x2 och det vanliga 15-55 kitgluggen. Och även en Eos550d som backup kamera. Jag filmar väldigt sällan.

Jag har gått i tankarna att kanske införskaffa ett fullformats hus, jag har en budget på 5000tsk på direkten men skulle kunna skrapa ihop 10tsk men då blir det nudlar och vatten resten av året. Är det änns lönt för mig att fundera på att införskaffa en begagnad canon fullformat inom den budgeten just nu eller bör jag kanske investera i en eller ett par bättre gluggar och är det bättre att spara pengarna en tid framöver och göra annerlunda köp om 6-12 månader när ekonomin är bättre?

På vilket sätt vill du "ta ett steg framåt" om jag får fråga? Begränsar ditt nuvarande kamerahus dig på nåt sätt?
Det du främst får med fullformat/större sensor är ju lite mindre brus på höga ISO, lite mer dynamiskt omfång och potentiellt högre upplösning. Kommer nån av dessa saker förbättra dina bilder?
Om det annars bara är bättre bildkvalité du vill ha så kan ett nytt objektiv göra mer skillnad än vad nåt kamerahus gör.

Till just djur så skulle jag dessutom säga att APS-C faktiskt kan vara bättre iom. att du får mer räckvidd.
 
På vilket sätt vill du "ta ett steg framåt" om jag får fråga? Begränsar ditt nuvarande kamerahus dig på nåt sätt?
Det du främst får med fullformat/större sensor är ju lite mindre brus på höga ISO, lite mer dynamiskt omfång och potentiellt högre upplösning. Kommer nån av dessa saker förbättra dina bilder?
Om det annars bara är bättre bildkvalité du vill ha så kan ett nytt objektiv göra mer skillnad än vad nåt kamerahus gör.

Till just djur så skulle jag dessutom säga att APS-C faktiskt kan vara bättre iom. att du får mer räckvidd.



Det är väll lite det jag har frågat mig själv oxå egentligen!
Det känns inte som att jag sitter "fast" i mitt fotande, tvärt om så har det känts som en ny våg av inspiration har kommit för min del, men utan att säga för mycket (eller hoppas på för mycket) så hade jag kanske vilja ta steget framåt mot en lite mer "profisionel" nivå, kanske försöka sälja lite bilder osv. När jag började med fotografering för si så där 17 år sedan så vart det mest porträtt och stockfoto som gällde och jag hade en rätt så stadig sido Inkomst på det, så det är väl egentligen ditt jag vill igen fast då Djur och natur.
 
Kan vi hålla diskutionen till min fråga, och försöka undvika mina felaktigt bygda meningar och stavfel.
#Dyslektiker
Ok!

Egentligen handlar sensorformat mest om beskärning. Att vilja ha större sensor är i den meningen samma som att vilja ha kortare brännvidd.

Sedan kan man lägga till antal pixlar och sensorgeneration i ekvationen för att börja räkna på vad man får ut i bilden i form av teknisk kvalitet. Plus att större sensor fångar mera ljus. Man borde kanske sikta på storformat?

När jag själv gick över till fullformat var det i mångt och mycket baserat på någon sorts vana. Från analoga tiden satt det i ryggmärgen en känsla av filmrutans storlek. En känsla som var svår att bortse ifrån. En känsla som lockade mig till att återigen ha det formatet i kameran.
 
Kan vi hålla diskutionen till min fråga, och försöka undvika mina felaktigt bygda meningar och stavfel.
#Dyslektiker
Jag behöver hjälp med att tänka!

Jag fotografera idag i huvudsak djur och natur, fräst djur och då stort som smått, och har gjort till och från dom senaste 10 åren.
Och jag känner att jag skulle behöva/vilja ta ett steg "framåt" på ett eller annat sätt.
---

Jag har gått i tankarna att kanske införskaffa ett fullformats hus, jag har en budget på 5tsk på direkten men skulle kunna skrapa ihop 10tsk men då blir det nudlar och vatten resten av året.
En begagnad 6D med attraktivt lågt antal exponeringar bör du hitta under 5.000:- Jättetrevlig kamera, inte så snabb vad gäller antal bilder/sek och lite bökig att filma med samt få fokuspunkter men det räcker och blir över med vad kameran har att ge i både bildkvalité och handhavande.
 

Bilagor

  • Ulriksdal-sentapril-406-Lightroom lågupplöst-2.jpg
    Ulriksdal-sentapril-406-Lightroom lågupplöst-2.jpg
    1.1 MB · Visningar: 23
Kan vi hålla diskutionen till min fråga, och försöka undvika mina felaktigt bygda meningar och stavfel.
#Dyslektiker
Grundinlägget behöver du inte skämmas för, dyslektiker eller ej. Men oftast förkortar man tusentals kronor som kkr (kilo-kronor) eller kSEK.

För övrigt håller jag med flera andra inlägg. För små djur är fullformat ingen mening. Den brännvidd man har på är alltid 200 mm kortare än vad man behövde, oavsett vad man har på. Då är fullformat ingen förbättring.
 
:)

nä nä. Budgeten är satt till 5 000 teskedar.

Nudelsoppa får avnjutas i små portioner
Har samma problem fast sämre ekonomi då bostadslån skall läggas om om två år. Vill ha D850 men tror jag får nöja mig med begagnad D810 till sommaren om allt går bra.
Jag tyckte 400mm med 2ggr telekonverter var en bra kombination till 135mm film. Använder du APS-C så kan du skippa telekonverten. Ingen ide att uppdatera kameran i dag då det kommer spegellösa och nya DSLR inom två år och det är en brytningstid prestandamässigt. Dock verkar det som priser blir mycket högre än idag , men man kan ju köp dagens toppmodeller begagnat då.
 
Senast ändrad:
Det är väll lite det jag har frågat mig själv oxå egentligen!
Det känns inte som att jag sitter "fast" i mitt fotande, tvärt om så har det känts som en ny våg av inspiration har kommit för min del, men utan att säga för mycket (eller hoppas på för mycket) så hade jag kanske vilja ta steget framåt mot en lite mer "profisionel" nivå, kanske försöka sälja lite bilder osv. När jag började med fotografering för si så där 17 år sedan så vart det mest porträtt och stockfoto som gällde och jag hade en rätt så stadig sido Inkomst på det, så det är väl egentligen ditt jag vill igen fast då Djur och natur.

Att ta "professionella" bilder handlar mycket mer om att kunna använda det man har än vad man har. Detta är ju nåt du borde veta om du tom. tjänat pengar på ditt fotande. Du kan få "professionella" bilder med det du har redan.
Det är när man känner begränsningar i det man har som det kan vara dags att uppgradera.
 
Det kan vara inspirerande i sig med nya grejer. Men för bättre bilder är det inte säkert att det är rätt.
Om kassan är skral kanske istället gratis inspiration från Youtube kan vara bra? Det finns åtskilligt att titta på hur man gör olika bilder både med enkla medel och påkostade.

För egen del ville jag få bättre iso-prestanda jämfört med min gamla Nikon D2, vilket en D3 då gav.
Bilderna blev kanske inte bättre men det gick att ta bilder utan blixt i fler sammanhang och med kortare slutartider.

Med större sensor (även benämnd "fullformat") följde behovet att byta nästan alla objektiv så det kostade på.
 
Grundinlägget behöver du inte skämmas för, dyslektiker eller ej. Men oftast förkortar man tusentals kronor som kkr (kilo-kronor) eller kSEK.

För övrigt håller jag med flera andra inlägg. För små djur är fullformat ingen mening. Den brännvidd man har på är alltid 200 mm kortare än vad man behövde, oavsett vad man har på. Då är fullformat ingen förbättring.


"Grundinlägget behöver du inte skämmas för, dyslektiker eller ej. Men oftast förkortar man tusentals kronor som kkr (kilo-kronor) eller kSEK. "

Nej, verkligen inte. Varför skulle han det?

De som skall skämmas är de som gjort sig lustiga på hans bekostnad. Jag tycker att ni,
[B]esbtse[/B] Thomas Eriksson och fotobollfoto Petter Norman är skyldiga honom en ursäkt. Såvida ni nu inte tycker att det är ok att driva med folk med olika handikapp förstås.

"Haha...kolla! Han stammar", "Haha...hon sitter i rulltsol"

Känns det ok? Är det något ni gör IRL?

Jag har ett handikapp och skäms inte.

Ni kan börja med att gå igenom era egna inlägg här ovan och rätta era egna ortografiska fel.

Och du, ebtse, det heter objektiv på svenska. Inte lins. Lins är något annat än det du tror.

Den här kulturen på detta forum är den värsta jag sett någonsin. Gång efter annan har jag sett nyblivna medlemmar som avslutar sina medlemskap efter sitt första inlägg.
 
Att vi kan göra oss lustiga över varandras inlägg betyder inte på något vis att vi nedvärderar varandra. Jag tycker att det är kul när någon hittar mina ”misstag” i det jag skriver, och kommenterar på en kamratligt vis.

Jag respekterade kommentaren jag fick av trådskaparen och engagerade mig i trådens ämne som han bad om. Behöver det vara mer komplicerat än så?
 
Jag behöver hjälp med att tänka!

Jag fotografera idag i huvudsak djur och natur, fräst djur och då stort som smått, och har gjort till och från dom senaste 10 åren.
Och jag känner att jag skulle behöva/vilja ta ett steg "framåt" på ett eller annat sätt.

Välj den utrustning som du tror att du blir mest inspirerad av och tycker är kul. Det är värt mycket.

Ska man tänka strategiskt är 5000 spänn inte mycket, då kanske ett begagnad bra objektiv till det hus du redan har är smartare. Du måste ju ha både hus och objektiv om du går över till FF. Kan tyvärr inget om dina objektiv.
 
Att vi kan göra oss lustiga över varandras inlägg betyder inte på något vis att vi nedvärderar varandra. Jag tycker att det är kul när någon hittar mina ”misstag” i det jag skriver, och kommenterar på en kamratligt vis.

Jag respekterade kommentaren jag fick av trådskaparen och engagerade mig i trådens ämne som han bad om. Behöver det vara mer komplicerat än så?

Det här handlar inte om "misstag", det handlar om ett handikapp. Hans många fel är inte en produkt av misstag, det är själva handikappet. Det är skillnaden mellan dig (och mig) och honom.

Om jag haltar är inte för att jag inte vet hur man skall gå. Förstår du nu?

Om du hade pekat finger åt mig och gjort dig lustig över det hade jag inte funnit det "kamratligt". Det hade varit ett lagbrott. Läs punkt 1-3 och 4, paragraf 4 i diskrimineringslagen (2008:567).

Jag säger inte att ni två hade för avsikt att kränka honom. Baserat på ditt svar så tror jag att du inte riktigt inser att du gjort det och att det finns en kultur här som har normaliserat det.
 
Handikappet var inte känt före inlägg 9 och du kan betrakta mitt ”Ok!” i inlägg 10 som en ursäkt.
Den ursäkten hade varit lika viktig oavsett handikapp eller inte. Det var en medlem och medmänniska som inte uppskattade min lustighet och berättade detta.
Jag tog till mig och gjorde som önskat.
 
Senast ändrad:
ANNONS