Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

E-Infinity

Produkter
(logga in för att koppla)

timofej

Aktiv medlem
7:e Jan fick jag nedan svar från dem:

Hi John,

Thanks for shopping with us.

We'll dispatch orders from our Northern Ireland warehouse so you may expect everything to remain the same, i.e., there will not be import duties to pay when the product arrives at your EU address.

Feel free to contact us should you have further questions.

Regards,
CS Team
E-infinity
Men Nordirland ingår väl i Storbritannien som i sin tur inte ingår i EU. Jag förstår inte deras svar varför ska det vara momsfritt bara för att de skickar från Nordirland?
 

John8

Medlem
Men Nordirland ingår väl i Storbritannien som i sin tur inte ingår i EU. Jag förstår inte deras svar varför ska det vara momsfritt bara för att de skickar från Nordirland?
Frånhttps://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2020.9/382089.html#h-Sarskilt-om-Nordirland

Nordirland ses som EU-land vid varuhandel
Protokollet innebär att Nordirland även efter övergångsperiodens utgång ska betraktas som ett EU-land vid handel med varor mellan Nordirland och EU. Det innebär att handel mellan beskattningsbara personer med varor som transporteras till eller från Nordirland ska behandlas som unionsintern försäljning respektive unionsinternt förvärv.

Sedan finns en speciell överenskommelse mellan GB och Nordirland om skattefri handel av varor.

Sedan finns det tydligen en överenskommelse om handel mellan GB och Hong Kong men den har jag ingen fakta om. HK var en Brittisk koloni fram till 1997 så det finns massa överenskommelser mellan GB och HK.
 

PMD

Aktiv medlem
Kruxet är att "unionsintern försäljning" och "... förvärv" gäller varor som har sitt ursprung i ett EU-land (jag läste om detta förra veckan, men hittar det inte igen).

Det går väl att ifrågasätta om en kamera som är skeppad från Hong Kong till ett lager i Nordirland har sitt ursprung i Nordirland, men det hänger nog en del på hur tull-lager fungerar.

Jag tvivlar lite på att E-infinitys trick är vattentätt. Än så länge tycks det dock fungera.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Vore uppskattat om varje person som läser tråden som beställt eller beställer fr o m 1/1 2021 kan berätta hur det gått med till och moms.
 

alljoh

Aktiv medlem
Vore uppskattat om varje person som läser tråden som beställt eller beställer fr o m 1/1 2021 kan berätta hur det gått med till och moms.
Jag beställde en Sony a7r iv den 4/1. Snabb behandling av ordern och redan på onsdagen (trettondagen) fick jag besked om att ordern var processad och att jag skulle få tracking info inom 1-2 dagar. Och det fick jag från DHL på fredagen den 8/1. Där skrev dom att fraktsedel för leverans Belfast-Stockholm hade genererats men att dom ännu inte hade fått in kameran till terminalen i Belfast. Sedan hände ingenting förrän torsdag eftermiddag den 14/1 då jag fick info om att dom hade tagit emot kameran och skickat den till mig. Kom fram till mig som hemleverans via Dublin-Leipzig-Arlanda redan vid 12-tiden dagen efter dvs fredagen den15/1. Inget tal om någon Moms utan det tycks fungera som tidigare före Brexit. Möjligen tog det väl kanske några dagar extra pga leveransen nu gick via Belfast men det fungerade ju helt OK.
 
Senast ändrad:

John8

Medlem
Jag gjorde en beställning 8/1 som jag ännu inte fått... ingen uppdatering från DHL sedan 12/1. Kommer förhoppningsvis inom några dagar.

Edit: fick precis besked att mitt paket försvunnit. Dom erbjöd sig att återbetala pengarna alternativt skicka ett nytt paket. Jag valde det senare. Blir till att vänta 1-2 veckor till.
 
Senast ändrad:

Modelle

Aktiv medlem
Gott folk, som jag tidigare berättat bakåt i tåden har jag först mailat E-Infinity och fått besked att beställningar till EU skeppas från Nordirland. Fått fastställt från dels Skatteverkets hemsida och dels från DHL att Nordirland räknas som en handelspartner inom EU. Jag har köpt från E-infinity 21 01 07. Varan skickades från Belfast Nordirland 21 01 14. Emottagen i Växjö 21 01 15. I dag 21 01 22 har det gått en vecka och jag har inte fått någon faktura på moms eller andra serviceavgifter från DHL. Summa summarum... min bedömning kan inte vara annat än att både myndigheter och speditörer är uppdaterade vad gäller Brexit och de undantag som gäller. D.v.s att allt är som förut med E-Infinity. Tuta och Kör...
 
Senast ändrad:

kamrat

Ny medlem
Jag gjorde en beställning 8/1 som jag ännu inte fått... ingen uppdatering från DHL sedan 12/1. Kommer förhoppningsvis inom några dagar.

Edit: fick precis besked att mitt paket försvunnit. Dom erbjöd sig att återbetala pengarna alternativt skicka ett nytt paket. Jag valde det senare. Blir till att vänta 1-2 veckor till.
Samma här. :cautious:
Beställde en Sony a7c den 9/1, fick detta som svar från kundtjänsten när jag frågade varför inget hänt den 21/1:
"We have just been notified by our courier partner that your cargo has lost trace during transit and this is why you are still not seeing updates on the tracking page."

Valde också att de skickar ett nytt paket - kanske går bättre nu...
 

Sabud

Aktiv medlem
Rent statistiskt borde det försvinna en stor mängd paket från E-Infinity med dessa två till Sverige och under begränsad tid som utgångspunkt. Råttor i sädesmagasinet??

/Stephan
 

John8

Medlem
Samma här. :cautious:
Beställde en Sony a7c den 9/1, fick detta som svar från kundtjänsten när jag frågade varför inget hänt den 21/1:
"We have just been notified by our courier partner that your cargo has lost trace during transit and this is why you are still not seeing updates on the tracking page."

Valde också att de skickar ett nytt paket - kanske går bättre nu...
Då sitter vi i samma båt ☹ Skönt att inte vara ensam men samtidigt aningen oroväckande
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Rent statistiskt borde det försvinna en stor mängd paket från E-Infinity med dessa två till Sverige och under begränsad tid som utgångspunkt. Råttor i sädesmagasinet??

/Stephan
Man kan tänka sig att paket från E-infinity är begärliga. De säljer inte bara till Sverige, utan hela Europa och paketen bör väl vara tämligen små?
 

Modelle

Aktiv medlem
Det verkar som att allt fler företag från Storbritannien förlorar EU kunder och nu erbjuder att sälja med DDP.
"Delivered duty paid" (Levererat förtullat) innebär att säljaren avlämnar godset när det importklarerats och ställs till köparens förfogande på anländande transportmedel, klart för lossning på den angivna destinationen. Säljaren bär alla kostnader och risker förenade med att transportera godset till den angivna platsen och ska klarera godset inte endast för export utan även för import, betala alla tullar för export och import och fullgöra alla tullformaliteter.
 

PMD

Aktiv medlem
Det verkar som att allt fler företag från Storbritannien förlorar EU kunder
(. Nämen, vilken överraskning! .)
"Delivered duty paid" (Levererat förtullat) innebär att säljaren avlämnar godset när det importklarerats och ställs till köparens förfogande på anländande transportmedel, klart för lossning på den angivna destinationen. Säljaren bär alla kostnader och risker förenade med att transportera godset till den angivna platsen och ska klarera godset inte endast för export utan även för import, betala alla tullar för export och import och fullgöra alla tullformaliteter.
Det är förvisso en fördel för köparen att slippa importkrånglet, men frågan är om UK-handlarna kan konkurrera prismässigt.

Har bara E-infinity hittat kryphålet via Nordirland?
 
ANNONS