Annons

Databas över objektivkorrigeringsprofiler - Lensfun

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterWem

Aktiv medlem
Jag har tidigare beskrivet raw.pixls.us som är en annan databas och som tar sikte på att samla in så många olika typer av råfiler som möjligt. Lensfun bygger precis som raw.pixls.us på frivillighet och att fotografer skickar in råfiler. Lensfun är mer tidskrävande då det behövs fler bilder samt rätt väder, rätt byggnad och plexiglasskiva i opalvitt.

lensfun-logo.jpg

En del tillverkare av programvaror såsom Adobe, Canon, Nikon och Capture One skapar sina egna objektivkorrigeringsprofiler. För många mindre aktörer används Lensfun. En databas som bygger på öppen källkod och där envar kan bidra med objektivkorrigering för sitt objektiv. När man väl bidragit kan alla andra med samma objektiv dra nytta av profilen.

Exempel av programvaror som använder Lensfun är:
  • RawTherapee
  • ART
  • darktable
  • Topaz Studio
  • ACDSee
  • Affinity Photo
  • ON1
  • SILKYPIX
  • EasyHDR
  • Photomatix
  • Digikam

Lensfun kan korrigera distorsion, lateral kromatisk aberration och vinjettering. Databasen har ett 1000-tal profiler, men långt ifrån alla är fullständiga. Vilka objektiv som har stöd och i vilken utsträckning syns här https://wilson.bronger.org/lensfun_coverage.html

Att skapa profiler kan vara krångligt för den som inte är van vid Linux. Däremot kan alla ta bilder och skicka in sitt material så att rätt person kan skapa objektivkorrigeringsprofiler åt en.

Lensfun-databas.png

Fullständig guide i hur man går tillväga finns här på engelska.
Guide i hur man går tillväga men utan Linuxdelen finns här på svenska och är skriven av mig i ett försök att översätta ovanstående.
 
Senast ändrad:

thommym

Aktiv medlem
Jag måste fråga dig Peter om du är duktig på hur Lensfun laddar sin databas från XML-filerna? Jag kör lensfun-update-data både som lokal användare och som root, och xml-filerna är ändå olika. Verkar som om Darktable tittar i /usr/share/lensfun/ och hittar då inte min Tamron SP 70-200mm F/2.8 Di VC USD G2


$ grep "70-200" ~/.local/share/lensfun/updates/version_1/slr-tamron.xml
<model>Tamron SP AF 70-200mm f/2.8 Di LD (IF) Macro (A001)</model>
<model lang="en">Tamron SP AF 70-200mm f/2.8 Di LD (IF) Macro</model>
<model>Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD A009</model>
<model lang="en">Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD</model>
<model>Tamron SP 70-200mm F/2.8 Di VC USD G2</model>


$ grep "70-200" /usr/share/lensfun/version_1/slr-tamron.xml
<model>Tamron SP AF 70-200mm f/2.8 Di LD (IF) Macro</model>
 

PeterWem

Aktiv medlem
Man kan manuell ladda ned slr-tamron.xml och lägga den i /usr/share/lensfun/version_1


Kontrollera dock först om du i darktable hittar i rullgardinsmenyn i objektivkorrigeringsmodulen. Hittas den där men inte appliceras automatiskt är det annat som strular.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Hittade en råfil från D5 och Tamron 70-200 G2. Jag får fram att exiv2 får fram ett LensID som är 226.

Tamron-70-200.png

Ett fulhack som fungerar men som inte är snyggt är att i databasen döpa om <model>Tamron SP 70-200mm F/2.8 Di VC USD G2</model>
till
<model>226</model>

Tamron.png

Man ska kunna ändra så att det blir snyggare genom att associera 226 med Tamron 70-200.
På sida 85 https://clanmills.com/exiv2/book/IMaEA.pdf står det mer hur man lägger till en exiv2.ini (för Windows) och en .exiv2 för Linux. Tyvärr har jag inte fått det att fungera.
 
Senast ändrad:

thommym

Aktiv medlem
Testar den senare, men jag tror inde det blir annorlunda. Får du också 226 ute i vänsterdelen där metadatan finns i darktable?
Ja, objektivet rapporteras som 226.

Det här har jag jagat kring ett tag nu och det finns många fler som har samma problem med olika objektiv. Ingen verkar riktigt vilja ta tag i det. Inget stort problem och man kan komma förbi det genom manuell hantering. Ett litet skönhetsfel ...
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jag har version 0.25 av exiv2 och det är troligen därför jag inte har någon configuration file (.exiv2) i min Hem-mapp. Om du har 0.26 eller senare ska du kunna lägga in en ändring i .exiv2.

Problemen verkar bero på att vissa kameror sätter ett visst ID-nr för alla objektiv som inte känns igen samt att olika kameratillverkare har olika standarder för hur information om objektiv ska utläsas.
 

Makten

Aktiv medlem
Snitsigt! Jag kan komma med ett relaterat tips:

Härom dan upptäckte jag att gratismjukvaran Gimp (ungefär som Photoshop) har väldigt bra distorsionskorrigering, där man med lite pyssel kan korrigera även mustaschformig distorsion. Man kan nämligen lägga två korrigeringar på varandra och sen flytta radien där de så att säga möts.

Därtill är funktionen för att räta upp bilder hysteriskt mycket bättre än allt annat jag provat, då man bara "greppar tag" i en punkt i bilden och drar den helt fritt åt vilket håll man vill. På några sekunder har man rätat upp och lutat en bild som annars kan ta tio minuters minutiöst pillande med reglagen i andra program att göra, där en ändring gör att man måste gå tillbaka och göra om en föregående. Så istället för att iterera så bara drar man och släpper. Magiskt bra. Det enda abret är att rutnätet över bilden inte är statiskt utan följer med, så den enda referens man har är kanterna på fönstret. Oväntat korkat med tanke på hur bra resten är uttänkt.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Visa bilaga 151457

Man ska kunna ändra så att det blir snyggare genom att associera 226 med Tamron 70-200.
På sida 85 https://clanmills.com/exiv2/book/IMaEA.pdf står det mer hur man lägger till en exiv2.ini (för Windows) och en .exiv2 för Linux. Tyvärr har jag inte fått det att fungera.
Nu har jag tittat. Gör så som jag skrivit ovan i bilagan. darktable kommer finna rätt objektiv och det kommer att stå att objektivet heter 226.

Starta därefter Terminalen och skriv $ exiv2 --verbose --version --grep config_path

Om du har version 0.26 eller senare har du en konfigurationsfil som heter .exiv2 i din hem-mapp. Jag hade inte på min och skapade en egen.

Därefter skriver du in t.ex.

[nikon]
226=Det modellnamn du önskar ha
 

PeterWem

Aktiv medlem
Två YouTubeklipp för den som vill testa att skapa vinjetteringskorrigering för sitt objektiv.
Att ta de bilder som krävs spenderar man mindre än en minut per brännvidd samt spenderar ett inköp av en plexiglasskiva från exempelvis Biltema. Opalvitt med 78% ljusgenomsläpp.

För att sedan ha någon nytta av bilderna lägger man dem i rätt mapp och kör skriptet. Jag har allt färdigt i ova-fil för VirtualBox. Installera VirtualBox och starta den virtuella miljön och importera ova-filen. Den är 7 GB stor.
 
Senast ändrad:

apersson850

Aktiv medlem
För mig som bara har Canonkameror med Canonobjektiv, finns det någon fördel med att sätta sig in i de här möjligheterna, jämfört med att använda Canons programvara, i och/eller utanför kameran, för att göra samma sak?
 

PeterWem

Aktiv medlem
För mig som bara har Canonkameror med Canonobjektiv, finns det någon fördel med att sätta sig in i de här möjligheterna, jämfört med att använda Canons programvara, i och/eller utanför kameran, för att göra samma sak?
Nej, inte om du inte har ett objektiv som Canon inte själv har stöd för.

Canon EF 50/1.0L saknas både i Canon DPP4 och i Lensfun. Däremot kan Lensfun få stöd för den bara en användare kommer över objektivet.
 

apersson850

Aktiv medlem
Mmm, och innan jag har någon nytta av det måste jag komma över ett exemplar...
Jag lovar att hjälpa till att uppdatera Lensfun om det skulle hända.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Mmm, och innan jag har någon nytta av det måste jag komma över ett exemplar...
Jag lovar att hjälpa till att uppdatera Lensfun om det skulle hända.

🤑 😜
 

permed

Medlem
Har försökt skicka filer till Lens Fun så att de kan skapa korrigeringsfiler.
Tyvärr fick jag svaret att dcraw och exiv2 inte stödjer Canons CR3 filer från Eos R5. Kan det finnas något sätt att komma runt detta?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Har försökt skicka filer till Lens Fun så att de kan skapa korrigeringsfiler.
Tyvärr fick jag svaret att dcraw och exiv2 inte stödjer Canons CR3 filer från Eos R5. Kan det finnas något sätt att komma runt detta?
Senaste exiv2 gör sedan nu i somras, men just nu är det nog lättare att göra om till DNG via Adobe DNG converter och utgå från dem. De färdiga profilerna bör inte skilja sig alls.

Har du ett fast objektiv kan jag hjälpa dig direkt med vinjetteringskorrektion och kromatisk aberration. Ett zoomobjektiv tar fem gånger så lång tid då man ska ta fem brännvidder.

Distorsionskorrigering kan jag hjälpa till självhjälp då familjen här hemma tar all min tid.

Vilka objektiv har du och vilket program använder du? De flesta program som använder Lensfun verkar man själv kunna lägga in sina egenskapade profiler hyfsat enkelt.
 
Senast ändrad:

permed

Medlem
Senaste exiv2 gör sedan nu i somras, men just nu är det nog lättare att göra om till DNG via Adobe DNG converter och utgå från dem. De färdiga profilerna bör inte skilja sig alls.

Har du ett fast objektiv kan jag hjälpa dig direkt med vinjetteringskorrektion och kromatisk aberration. Ett zoomobjektiv tar fem gånger så lång tid då man ska ta fem brännvidder.

Distorsionskorrigering kan jag hjälpa till självhjälp då familjen här hemma tar all min tid.

Vilka objektiv har du och vilket program använder du? De flesta program som använder Lensfun verkar man själv kunna lägga in sina egenskapade profiler hyfsat enkelt.
Tack för svar. Jag använder både zoom och fasta objektiv. Programmet jag använde är On1 photo raw 2021. Tack för erbjudandet och det stämmer precis att det är ganska enkelt att justera vinjetteringen, det har jag gjort både för mitt zoomobjektiv och mitt fasta objektiv som bägge saknas i On1. Jag skall prova att använda Adobe DNG converter för att se om det då går att skicka in filer då. Jag tänkte att jag ville bidra lite till de program som använder Lensfun så kommer det fler till gagn.
 
ANNONS