Annons

Sony A6000, felmeddelande

Produkter
(logga in för att koppla)

Otto O

Ny medlem
Hej!
Jag har en Sony A6000 som garantin just gått ut på, jag har tagit 188 bilder med den från att den va ny och den har legat i sin kameraväska sedan sommaren 2022.
När jag tog laddade den för att ta nya bilder kan man ta ett foto sedan dyker det upp ett felmeddelande i dispalyen , "Camera error. Turn power off then on", jag har gjort detta ett antal gånger men felet kvarstår.
Finns det någon som har ett quick fix på detta fel eller måste man lämna in den på reparation?
 

Bilagor

Spaceman Spiff

Aktiv medlem
De vanliga knepen brukar vara att testa:

1. utan objektiv
2. utan minneskort
3. utan vare sig minneskort eller objektiv

Om felet kvarstår kan man vara ganska säker på att det är kameran.
Du kan också testa att uppdatera mjukvaran.

Lycka till!
 

Erik X

Aktiv medlem
Vad är det för status på batteriet? Spänningsdippar pga hög inre resistans (läs åldrat batteri) kan få vilken mikroprocessor som helst att gå vilse och sätta helt omotiverade felkoder..
Li-jon ogillar att ligga oanvända länge (typ halvårsvis) med 100% laddningsstatus, märkligt nog :p
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har en Sony A6000 som garantin just gått ut på
Enligt konsumentköplagen har du reklamationsrätt i tre år. Om du köpte kameran före 2022-05-01 så ska säljaren visa att ett fel som uppträder inom sex månader efter köpet inte är ursprungligt. Om du köpte kameran efter 2022-05-01 så gäller istället samma sak i två år efter köpet.

Med ursprungligt fel menas ett fel som inte har uppstått pga av du har misskött kameran, utan att felet fanns från början.

https://www.hallakonsument.se/lagar/konsumentkoplagen/
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Enligt konsumentköplagen har du reklamationsrätt i tre år. Om du köpte kameran före 2022-05-01 så ska säljaren visa att ett fel som uppträder inom sex månader efter köpet inte är ursprungligt. Om du köpte kameran efter 2022-05-01 så gäller istället samma sak i två år efter köpet.

Med ursprungligt fel menas ett fel som inte har uppstått pga av du har misskött kameran, utan att felet fanns från början.

https://www.hallakonsument.se/lagar/konsumentkoplagen/
Men det var ju ingen DOA för han har ju tagit 188 biilder med den. Blir det inte svårt att hävda något annat då? .... d.v.s att felet skulle funnits från början. Det felet borde väl ändå upptäckts långt tidigare.

Jag undrar om det inte rör sig om ett bildstabikiseringsfel. Det är nog rätt ovanligt på Sonys spegellösa men kan säkert inträffa det med.
 

PMD

Aktiv medlem
Men det var ju ingen DOA för han har ju tagit 188 biilder med den. Blir det inte svårt att hävda något annat då? .... d.v.s att felet skulle funnits från början. Det felet borde väl ändå upptäckts långt tidigare.
Ett ursprungligt fel kan alltså uppträda långt efter inköpet. Om det inte har gått mer än två år är det upp till säljaren att visa att felet inte är ursprungligt.

Se förklaringen på Konsumentverkets webbplats "Hallå konsument": https://www.hallakonsument.se/lagar/konsumentkoplagen/
Eller lagtexten: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/konsumentkoplag-2022260_sfs-2022-260
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ett ursprungligt fel kan alltså uppträda långt efter inköpet. Om det inte har gått mer än två år är det upp till säljaren att visa att felet inte är ursprungligt.

Se förklaringen på Konsumentverkets webbplats "Hallå konsument": https://www.hallakonsument.se/lagar/konsumentkoplagen/
Eller lagtexten: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/konsumentkoplag-2022260_sfs-2022-260
Men att man upptäcker ett "ursprungligt fel" efter att garantin gått ut måste nog vara rätt ovanligt. 188 bilder på den tiden pekar ju på att kameran knappt använts överhuvudtaget. Det är väl det som definierat läget antar jag. Ett sånt fel borde upptäckts långt tidigare om det funnits vid något så när typisk användning.

Lycka till att få någon garantihjälp med detta.
 

PMD

Aktiv medlem
Men att man upptäcker ett "ursprungligt fel" efter att garantin gått ut måste nog vara rätt ovanligt.
Jag har inte tillgång till någon statistik om det så jag vet inte hur vanligt det är.
188 bilder på den tiden pekar ju på att kameran knappt använts överhuvudtaget. Det är väl det som definierat läget antar jag.
Nej, det är lagen som definierar läget.
Ett sånt fel borde upptäckts långt tidigare om det funnits vid något så när typisk användning.

Lycka till att få någon garantihjälp med detta.
Det är, som sagt, säljaren som har bevisbördan och måste visa att köparen har använt vara på ett felaktigt sätt. Annars är det ett ursprungligt fel.
Så det ska inte vara nåt krångel att få ett fel avhjälpt.
 

handfaste Hagbart

Aktiv medlem
På elektroniska prylar som kameror och annat så kan ett litet fel på en ic-krets förvärras och gå sönder. Vanligtvis inom ett år eller ett och ett halvt år. Men vid väldigt sparsam användning kan det ta längre tid. En välkänd historia inom elektronikbranschen. Det kan vara det som du råkat ut för, inte vanligt men det händer.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag har inte tillgång till någon statistik om det så jag vet inte hur vanligt det är.

Nej, det är lagen som definierar läget.

Det är, som sagt, säljaren som har bevisbördan och måste visa att köparen har använt vara på ett felaktigt sätt. Annars är det ett ursprungligt fel.
Så det ska inte vara nåt krångel att få ett fel avhjälpt.
Lycka till med det!

Saker kan ju faktiskt paja även om de inte använts på någon felaktigt sätt. Jag har inte ens tänkt den tanken att det skulle handla om "felaktig användning", bara att garantin faktiskt gått ut. Jag undrar jag hur praksis ser ut. Om man skulle öppna för att precis alla som kommer dragande med pajade grejor efter garantin gått ut ändå skulle få hjälp så skulle många branscher kollapsa.

Dra er till minnes diskussionen kring hur Canon först ställde sig till de som kom dragande med gamla felfokuserande kameror och objektiv utan garanti efter Lennart Aspman och Micke Risedal sett i sina omfattande och noggranna tester att var och varannat kamerahus de testade felfokuserade.

För dig gäller tveklöst kartan men för de som står där i butiken med sina defekta grejor gäller verkligheten. Det är två helt skilda saker.

Jag är långtifrån säker på att så många som faktiskt fick hjälp av Intervision (tror jag det var) skulle fått det om inte Micke banat vägen genom att prata med företaget. När det gäller AF-problemen tror jag på dolda fel i högre grad än i fallet i denna tråden. AF fel är svåra att avslöja för många medan trådens fel är binärt.
 
Senast ändrad:

afe

Aktiv medlem
Jag jobbar i detaljhandel (om än inte med foto) och om det gått mindre än två år sedan inköp av varan är konsumentköplagen stenhård. Det är vi som säljare som måste bevisa att felet inte beror på produkten.

Forutsatt att kunden har kvittot kvar skulle jag säga att det är solklart att det är det säljande företaget som skall stå för reparationen i det här fallet.. Undantaget om kameran använts med batterier som inte är original eller liknande - då gäller inte köplagen eftersom kunden inte följt tillverkarens anvisningar.

Sedan är det förstås en helt annan sak när det handlar om eventuell felfokusering jämfört med att kameran faktiskt ger ett felmeddelande.
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reaktioner: PMD
ANNONS