PMD
Aktiv medlem
Ja, den lilla datorn styr exponeringen av filmen.Jaså. Har den ”en liten dator som sköter bildinsamlingen”?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja, den lilla datorn styr exponeringen av filmen.Jaså. Har den ”en liten dator som sköter bildinsamlingen”?
Jag hade en gång bara ett (50 mm)!
Nej, du har missförstått. Termen "analogt objektiv" är inte speciellt väldefinierad, tycker jag. Vad tror du att den betyder?
Kan du inte bara lägga ner ditt ordbajsande? Du tillför noll till diskussionen.OK, Sten-Åke, vad tycker du att "analogt objektiv" betyder?
Vad är motsatsen till ett "analogt objektiv"?
Hur avgör man om ett objektiv är "analogt" eller inte "analogt"?
Visst går dessa att använda även till digitalkameror, troligen något slöare i AF än de moderna objektiven. Jag tänkte mest att den troliga förklaring till analoga objektiv i denna skrivelse är att det är objektiv som man hade på den analoga tidenRätt många av mina objektiv från filmtiden använder jag på digitala kameror. Det är samma objektivfattning då som nu, och samma autofokusteknik.
Det är ju det som är problemet. Nikon tillverkade kameror för film med AF från 1986 (borträknat F3AF) till 2006 (oräknat F6 och FM10). Att det är manuella objektiv som avses är därför inte så uppenbart som flera torgför. Däremot hade hela diskussionen kunnat strykas genom att titta i skribentens profil.Visst går dessa att använda även till digitalkameror, troligen något slöare i AF än de moderna objektiven. Jag tänkte mest att den troliga förklaring till analoga objektiv i denna skrivelse är att det är objektiv som man hade på den analoga tiden
Om man vill hitta på egna sätt att uttrycka sig på och inte acceptera allmänt språkbruk så kan man förstås göra det. Det gör kanske inte livet enklare eller personen mer populär, men …Helmekaniskt är i så fall en bättre term. Ett analogt objektiv är för mig ett objektiv som liknar ett annat.
Fast ”styr” är inte samma sak som ”sköter”.Ja, den lilla datorn styr exponeringen av filmen.
Om man vill införa nya betydelser för etablerade termer får man förstås också göra det, men …Om man vill hitta på egna sätt att uttrycka sig på och inte acceptera allmänt språkbruk så kan man förstås göra det. Det gör kanske inte livet enklare eller personen mer populär, men …
I det här sammanhanget är det samma sak. Åtminstone har de båda orden överlappande betydelser. I andra sammanhang är det kanske inte så.Fast ”styr” är inte samma sak som ”sköter”.
Det gör ”man” hela tiden. Det är så språk funkar.Om man vill införa nya betydelser för etablerade termer får man förstås också göra det, men …
Nej. Eftersom det var jag som använde termen ”sköter” så tror jag att jag är bättre än du på att tolka vad termen skulle betyda.I det här sammanhanget är det samma sak. Åtminstone har de båda orden överlappande betydelser. I andra sammanhang är det kanske inte så.
Giddy-up!Herregud