Annons

Smartaste sättet att fakturera som privatperson

Produkter
(logga in för att koppla)

froslunda

Aktiv medlem
Har ingen förtag kvar av olika anledningar. Hur gör man när man fakturerar som privatperson enklast?
Är det ens lönt att hålla på? Säljer bilder några få gånger om året, väldigt olika från år till år, oftast 5000-10000:- totalt / år.
Har ett heltidsjobb med min vanliga lön på.

Är det mindre än 40000 per år så behöver du inte skatta för det. Säljer du bara till privatpersoner eller är det företag som vill kunna dra av moms?

Använd ett egenanställningsföretag som erbjuder det som tjänst och som betalar skatt och sociala avgifter (mot en liten kostnad). Det finns flera, t.ex.:
Frilans Finans, Cool Company, Cansolo, Gigger, Pay2Me, Gigger, &Company

Här finns lite riktlinjer, även länkar till bl.a rättslig vägledning.

Uppgiften om 40000kr är inte helt korrekt, den är förmodligen något år gammal. Det finns en gräns på 50000kr, se mer på:

För övrigt är Skatteverket en bra källa till korrekt information så man inte behöver lita på gissningar eller vad folk tror och tycker.

Viktigt att veta: Som myndighet är Skatteverket -skyldiga- att ge korrekt information.

Har ingen förtag kvar av olika anledningar. Hur gör man när man fakturerar som privatperson enklast?
Är det ens lönt att hålla på? Säljer bilder några få gånger om året, väldigt olika från år till år, oftast 5000-10000:- totalt / år.
Har ett heltidsjobb med min vanliga lön på.
Använd ingen faktureringstjänst om det gäller försäljning av arkivbilder och det inte är något fotouppdrag. Skriv en vanlig faktura utan att lägga på moms. Om du vill vara laglig tar du sedan upp inkomsten som intäkt vid deklarationen och drar av utgifter som resa, bensin kamerainköp etc. Det kallas hobbyverksamhet och du kan läsa mer på skatteverkets hemsida. Finns också särskild blankett som du kan använda. OBS detta gäller bara vid försäljning av varor och inte tjänster. DVS du kan sälja bilder som du tagit men inte ta uppdrag och sälja din arbetstid. Skitenkelt och handlar det bara om 10-20 lax om året så är det lätt att kunna göra det lagligt skattefritt eftersom du får dra av dina kostnader.
Du hittar mallar för fakturor på nätet för olika program som t.ex. MS word.

PS som du kanske sedan sett på länken till skatteverket ovan så SKA du använda Hobbyverksamhet om du säljer saker du själv tillverkat (i ditt fall bilder).

Senast ändrad:
Förstår inte. Det var ju skattefritt upp till 50 000. Måste man ändå deklarera det?

Som jag uppfattat det så gäller summan på 50 000 bara försäljning av prylar du köpt tidigare. För försäljning av bilder för hobbyverksamhet skattar du bara om du gjort vinst under året. Köper du kameraprylar för 30k under året och säljer bilder för 10k behöver du inte deklarera det eller skatta. Är det det omvända så du gör 20k i vinst behöver du deklarera och skatta men kan göra avdrag för förluster tidigare år.

Varför det? På skattverket sida står ju:

En hobby kan till exempel vara:
hemslöjd,
biodling eller trädgårdsodling,
djuruppfödning,
jakt eller fiske,
hästsport,
konstnärlig verksamhet

Fotografering måste väl räknas som konstnärligt verksamhet?

Hittar inget där om att man får tjäna varken 40 eller 50 lax utan att skatta. Trodde det var nåt nytt. Förr vet jag att man skattade från första kronan. Det fanns (finns?) dock ett undantag för försäljning av vilda bär och svamp som man plockat själv. Var storleksordningen 10-12 000.

Nu hittade jag den här sidan där man påstår att inkomst från hobbyverksamhet är skattabefriad under 24 900 fr.o.m. 2025.

Där nämns också fotografering som exempel på hobbyverksamhet.

Man jag förstår inte stycket om egenavgifter. Menar de att man ska batala egenavgifter även om man tjänar under den där summan och alltså inte behöver skatta? Och min fråga kvarstår, måste man deklarera inkomsten även om man tjänar under den där summan?

Jätterörigt detta. Det bästa är nog att ringa skattemyndigheten och fråga. De brukar vara hjälpsamma. Men man tycker ju att de kunde ha korrekt, aktuell och begriplig information på sajten.

Senast ändrad:
Ja, regelverket är inte rättframt enkelt och delar av regelverket ändras från gång till annan så det är en ”flytande måltavla” eller hur jag nu skall uttrycka det …
Som sagts tidigare, kolla med Skatteverket och få det från källan.
Vid mina kontakter med Skatteverket brukar jag använda mail så jag har deras svar svart på vitt.

Varför det? På skattverket sida står ju:

En hobby kan till exempel vara:
hemslöjd,
biodling eller trädgårdsodling,
djuruppfödning,
jakt eller fiske,
hästsport,
konstnärlig verksamhet

Fotografering måste väl räknas som konstnärligt verksamhet?

Hittar inget där om att man får tjäna varken 40 eller 50 lax utan att skatta. Trodde det var nåt nytt. Förr vet jag att man skattade från första kronan. Det fanns (finns?) dock ett undantag för försäljning av vilda bär och svamp som man plockat själv. Var storleksordningen 10-12 000.

Nu hittade jag den här sidan där man påstår att inkomst från hobbyverksamhet är skattabefriad under 24 900 fr.o.m. 2025.

Där nämns också fotografering som exempel på hobbyverksamhet.

Man jag förstår inte stycket om egenavgifter. Menar de att man ska batala egenavgifter även om man tjänar under den där summan och alltså inte behöver skatta? Och min fråga kvarstår, måste man deklarera inkomsten även om man tjänar under den där summan?

Jätterörigt detta. Det bästa är nog att ringa skattemyndigheten och fråga. De brukar vara hjälpsamma. Men man tycker ju att de kunde ha korrekt, aktuell och begriplig information på sajten.
Du får inte utföra en tjänst åt någon annan under den kategorin så som typ porträtt etc vad jag läst mig till men ring och kolla med SKV

Vad räknas som en hobby?​

En hobby är

• något du utövar på din fritid
  • inte din huvudsakliga försörjning
  • inte arbete som du utför på uppdrag av någon annan.
Och porträttfoto etc är ju uppdrag från annan part.

ANNONS
Götaplatsens Foto