Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Laptop

Produkter
(logga in för att koppla)
Dustin kommer sluta sälja till privatpersoner någon gång under hösten.

Jag hade en Lenovo Legion AMD tidigare funkade helt ok.

Dustins konsumentdel kommer vara tillgänglig fram till någon gång i höst och Dustin återkommer med specifikt datum vid senare tillfälle. Tills dess kommer butiken vara öppen som vanligt och produkter som köps fram tills dess kommer täckas av garanti och support. Företaget hintar även om att en slutrea kan komma att ske i samband med avslutet i höst.

Dustin grundades 1984 och riktade sig då till företag. Det var inte förrän 2004 Dustin slog upp portarna för vanliga konsumenter att köpa datorer och hårdvara via deras onlineplattform. För tillfället finns det inga planer att slå upp portarna för konsumentdelen igen.

Den Legion jag länkade till tidigare, den hamnar väl ganska nära priset för ASUS + extra RAM. Men hur skärmar och detaljer har jag inte tittat på, men båda ligger ju under 15000 iaf
Jo kollade på dom och googlade, rätt många klagade på skärmen la av blev svart

Senast ändrad:
Det fick bli skärmen som avgjorde och valde en Lenovo oled med 500 nits fullt stöd för färger inkl pantone. 24 gb ram och 1tb minne båda utökbara. Sedan valde jag med Intel processor som jag haft i tidigare maskiner, aldrig haft amd. Grafik rtx 5060
Men var väldigt sugen på en gigabyte aero 16

Står i tankar om en ny laptop för foto och lite videoredigering. Den jag har nu blev gammal på två år, trött å seg. Funderar på gaming typ. Vad för grafikkort behövs? Är 5060 intel bra.

Vad behöver jag titta efter?
Får gärna hålla iaf 5 år

Skulle man klara sig på denna

Om inte motivera ?
Köp en macbook air m4, bra pris och mycket snabbare än Windows på foto och video redigering

Nu har ju trådskaparen skaffat en dator så det kanske inte gör så mycket med ett litet sidospår, men jag är lite nyfiken på om någon vet vad man ska köpa för Windowsdator för att komma upp i samma prestanda och byggkvalitet som den enklaste Macbook Air M4 har, som nu säljs för 11500:-?

Jag provade en Macbook Air M1 för några år sedan och tyckte den var helt fantastisk vad gäller hårdvaran, fantastiskt stabilt byggd, fantastisk skärm, fantastisk batteritid, ja det mesta kändes faktiskt helt fantastiskt med datorn, men jag är så van vid Windows att jag inte kom över tröskeln för att kunna tycka att Macen var smidigare att jobba med. M4 ska ju då vara rätt mycket v vassare än den M1 som jag tidigare provat, men vad ska jag välja för Windowsmaskin för att erhålla samma prestanda och kvalitetskänsla?

Nu har ju trådskaparen skaffat en dator så det kanske inte gör så mycket med ett litet sidospår, men jag är lite nyfiken på om någon vet vad man ska köpa för Windowsdator för att komma upp i samma prestanda och byggkvalitet som den enklaste Macbook Air M4 har, som nu säljs för 11500:-?

Jag provade en Macbook Air M1 för några år sedan och tyckte den var helt fantastisk vad gäller hårdvaran, fantastiskt stabilt byggd, fantastisk skärm, fantastisk batteritid, ja det mesta kändes faktiskt helt fantastiskt med datorn, men jag är så van vid Windows att jag inte kom över tröskeln för att kunna tycka att Macen var smidigare att jobba med. M4 ska ju då vara rätt mycket v vassare än den M1 som jag tidigare provat, men vad ska jag välja för Windowsmaskin för att erhålla samma prestanda och kvalitetskänsla?
Ett av de tyngsta momenten man kan göra nu för tiden i datorn är DeNoise i LR. Min förra Windows dator med integrerad grafik gjorde detta på 10min men med min nya med ett RTX4060 så går det nu på 10s (ner till 7s har jag mätt upp). Då har båda mina datorer legat på 12000:-. Jag har inte gått igenom hela tråden men jag såg en M1 där det tog 90s och en M2 där det tog 20s, hur det skulle gå för en M4 är det kanske någon här som vet?

Jag har ibland funderat på MAC eftersom jag har en iPhone, ipad och AppleTV men jag har program som jag använder som inte finns till MAC, sen är det såklart också en tröskel att byta operativsystem

Ett av de tyngsta momenten man kan göra nu för tiden i datorn är DeNoise i LR. Min förra Windows dator med integrerad grafik gjorde detta på 10min men med min nya med ett RTX4060 så går det nu på 10s (ner till 7s har jag mätt upp). Då har båda mina datorer legat på 12000:-. Jag har inte gått igenom hela tråden men jag såg en M1 där det tog 90s och en M2 där det tog 20s, hur det skulle gå för en M4 är det kanske någon här som vet?

Jag har ibland funderat på MAC eftersom jag har en iPhone, ipad och AppleTV men jag har program som jag använder som inte finns till MAC, sen är det såklart också en tröskel att byta operativsystem

Nu har jag inte satt mig in i alla brusreduceringsprogram som finns och som sägs göra sådana magiska underverk med bilderna, men tiden det tar att köra igenom en fil måste väl vara väldigt avhängt vad det är för motiv, hur mycket brus det finns i bilden från början och vilken upplösning filerna har, eller har jag fått det hela om bakfoten?

Nu har jag inte satt mig in i alla brusreduceringsprogram som finns och som sägs göra sådana magiska underverk med bilderna, men tiden det tar att köra igenom en fil måste väl vara väldigt avhängt vad det är för motiv, hur mycket brus det finns i bilden från början och vilken upplösning filerna har, eller har jag fått det hela om bakfoten?
Innehållet verkar inte spela roll, det tog alltid runt 10 min eller nu runt 10 sek. Upplösningen skulle kunna spela roll, men inget jag har märkt. Med den gamla datorn så tog det alltid 10 min oberoende om det var en 25 eller 45Mpix bild. Jag har inte använt min 45Mpix kamera så mycket nu med den nya datorn så jag vet inte hur lång tid det skulle ta, men troligen inget avgörande. Helt klart var det grafikkortet som spelade roll för LR DeNoise. För Topaz DeNoise så är det ingen större skillnad mellan datorerna.

I övrigt var det samma uppsättning mellan min två datorer, i7 processor, såklart 2-3 år nyare generation på den sista. Båda hade 16GB RAM

Nu vet jag inte hur länge brusreducering tar i Lightroom, eftersom jag använder den inte, eftersom den skapar en ny fil i Lightroom mappen. Jag skickar alltid bilder efter grundredigering i Lightroom till Photoshop och där använder jag Topaz, och i Topaz går det snabbt. Sen när jag är klar i Photoshop så sparar jag bilden. Men skickar aldrig tillbaks till Lightroom, där vill jag bara ha min råbilder.

Nu vet jag inte hur länge brusreducering tar i Lightroom, eftersom jag använder den inte, eftersom den skapar en ny fil i Lightroom mappen. Jag skickar alltid bilder efter grundredigering i Lightroom till Photoshop och där använder jag Topaz, och i Topaz går det snabbt. Sen när jag är klar i Photoshop så sparar jag bilden. Men skickar aldrig tillbaks till Lightroom, där vill jag bara ha min råbilder.
Det är väl ändrat i LR att den skapar en ny fil har jag för mig.

Köp en macbook air m4, bra pris och mycket snabbare än Windows på foto och video redigering
Eftersom FS hade en annons till Webhallen på MAC M4 så var jag inne och tittade, men av alla varianter de hade så var ju största disken 512GB, vilket betyder att samtliga går bort då 1TB är ett absolut minimum. Det sista året fick jag sitta och plocka bort program från datorn för jag låg i princip på rött sista året. Då hade jag ändå all användardata och foto mm på externa diskar

macOS erbjuder möjligheten att installera applikationer eller appar från AppStore att placeras på extern disk. Och sådana finns små som halva sockerbitar direkt i usb-c porten upp till 512GB har jag för mig.

Jag tror det är svårt att slå en MBA M4 i pris, så min rekommendation är för dig att fortsätta med Mac och välja den.

Har du dock behov av en Windowsdator som liknar den i kvalitet, prestanda och batteritid så skulle jag föreslå en Surface Laptop. Ca 1000-2000 kr dyrare, men ändå den som är närmast en MBA i upplevelse.

ANNONS
Götaplatsens Foto