Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

F-stoppers om nya Google Gemini (Nano Banana) - It´s so incredibly good ....

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Fstoppers igen:
I warned you (photographers) , AI is comming for our jobs

Det går väldigt fort nu och det vi skrattade åt bara för någon månad sedan som konstigt AI-genererade fingrar eller naglar, skuggor som kommit fel. Vi har ju haft några sådana här diskussioner förr. Nu har nog både Google och OpenAI utmanat fotograferna på allvar om vem som egentligen skapar de "bästa" bilderna som i detta exempel när det gäller "produktfoto".

Jag såg även en film som Tony och Kelsey Northrup gjort på samma tema där de mest andades uppgivenhet inför utvecklingen. Det verkar verkligen gå fort nu och branschen verkar fortfarande i ett yrvaket förnekelsestadium - ungefär som man undrade om Titanic verkligen var på väg att sjunka - när den var just det. Inte lika lätt att vifta bort AI som en fluga som snart fryser ihjäl när vintern kommer längre.

Samtidigt håller verkligen AI på att bli en del av folks vardag när alltfler får AI i knät genom att den byggs in i applikationer och webbläsare också. Många tar nu också hjälp av AI i vardagen "som en personlig assistent" för att själva bli effektivare eller för att hjälpa barnen att bli bättre på att göra sina läxor (exv. med Chat GPT:s nya "Learning Mode".

... och t.o.m. Generativ AI byggs nu in i Adobes RAW-konverterare Lightroom vare sig användarna vill det eller inte, vilket säkert förargar en del som inte alls gillar denna utveckling. Nu handlar det inte om nya traditionella bildbehandlingsverktyg i Lightroom utan om dialoggränssnitt där man kan beskriva vad man vill i text eller genom att tala in det via mikrofon.

Jag ser ju själv i min dagliga användning av OpenAI (både Chat GPT 5 och Open AI:s API) vilken otrolig hävstång detta är i väldigt många sammanhang och hur mycket mer förfinade dessa AI-modeller blivit på bara det halvår jag använt dem rent praktiskt.

Journalisten i filmen undrar vem som kommer ringa in en studiofotograf, modeller m.m. när man kan få bilderna direkt utan extra kostnader istället för att vänta veckor på dem. Intressant var ju att i detta exempel så var det produktbilden som tagit med en I-Phone som blev bättre i AI-sammanhangen än den han tagit med kontrollerad ljussättning och allt och sin proffskamera. Även det förvånande.

Senast ändrad:
Journalisten i filmen är väl Tony himself?
Jag tittade på filmen och bestämde mig för att kolla själv. Jag tog en gammal bild tagen framför ett hotel i Polen och bad om en ny himmel, ändrade fönsterbågar, en ny reklamskylt och till sist en Range Rover parkerad framför hotellentrén.
Skitenkelt, och resultatet blev helt OK. Mycket bättre än tidigare enstaka försök jag gjort med olika bildgeneratorer.

Min fråga är nu vad jag ska ha en kamera till...
...och det är dags att sluta lita på bilder. Tidigare tror jag att jag oftast kunnat se om en bild manipulerats eller genererats av en generator. Inte nu längre.

[...]
Intressant var ju att i detta exempel så var det produktbilden som tagit med en I-Phone som blev bättre i AI-sammanhangen än den han tagit med kontrollerad ljussättning och allt och sin proffskamera. Även det förvånande.
Det där tror jag mest var en slump. Det var ju inte samma bild han ville ha manipulerad på samma sätt i de två fallen.

Journalisten i filmen är väl Tony himself?
Jag tittade på filmen och bestämde mig för att kolla själv. Jag tog en gammal bild tagen framför ett hotel i Polen och bad om en ny himmel, ändrade fönsterbågar, en ny reklamskylt och till sist en Range Rover parkerad framför hotellentrén.
Skitenkelt, och resultatet blev helt OK. Mycket bättre än tidigare enstaka försök jag gjort med olika bildgeneratorer.

Min fråga är nu vad jag ska ha en kamera till...
...och det är dags att sluta lita på bilder. Tidigare tror jag att jag oftast kunnat se om en bild manipulerats eller genererats av en generator. Inte nu längre.
Bra idé. Hade släkten hemma just och tog några bilder. Man kanske bara kan ladda upp ett gäng referensbilder för framtiden och sedan bara be Nano Banana eller Chat GPT att fixa nya bilder efter årstid, tillfälle och tidens gång så slipper man helt ta en massa oinspirerande familjebilder själv, så man kan koncentrera sig på vad man tycker är mer intressant att fota.

Å f_n vad det kunde ljugits i sociala media om vilka fantastiska sammanhang man hamnat i - problemet är ju bara att jag inte är med i några sådana - ja Instagram har jag ju men där har jag inte varit på ett halvår :)

Det var ju lite olika vitbalans på bilderna, tror mest det är det.

Det är dock fortfarande rätt många företag som inte vill använda AI i sin officiella kommunikation.

AI börjar dock bli så pass bra att mellanchefer och fotografer förmodligen inte ligger jättebra till. Mellanchefsarbete löses redan nu bättre av AI än vad 90% av mellanchefer klarar. Däremot så krävs det dock fortfarande ganska mycket IT-kunskap för att sätta upp dessa AI-agenter för att ta över det jobbet. Bildarbetet klara dom redan färdiga lösningarna betydligt bättre.

Hade han startat en ny chat mellan försöken så hade det blivit en bättre jämförelse. I detta fallet så gjorde han det i samma, då tänker AI:t att han inte var nöjd med den första.

[...] då tänker AI:t att han inte var nöjd med den första.
Så är det plus att det är intresant att vi nu helt naturligt säger att AI:t tänker.
Jag hoppas det inte är sant för då är det kört för oss människor.
Fast det är klart, det blir förmodligen sant ganska snart och alla vi som såg Terminator på bio på mitten av 80-talet och blev förtjusta i Linda Hamilton har vetat länge hur det kommer att gå.

När du snickrar ihop en lösning med minne, llm och möjlighet att hämta och kontrollera svaren mot internet kommer du ganska nära ett tänkande.

Fördelning av arbetsuppgifter, insamlande och summering av uppgifter är allt sådant som AI numera sköter gallant. Gör du en egen lösning för ditt företag där AI:t även kan läsa interna informationskällor på företaget blir det väldigt kraftfullt. Det går dessutom att bygga dessa lösningar utan att företagsinformationen försvinner ut på internet.

Det var ju lite olika vitbalans på bilderna, tror mest det är det.

Det är dock fortfarande rätt många företag som inte vill använda AI i sin officiella kommunikation.

AI börjar dock bli så pass bra att mellanchefer och fotografer förmodligen inte ligger jättebra till. Mellanchefsarbete löses redan nu bättre av AI än vad 90% av mellanchefer klarar. Däremot så krävs det dock fortfarande ganska mycket IT-kunskap för att sätta upp dessa AI-agenter för att ta över det jobbet. Bildarbetet klara dom redan färdiga lösningarna betydligt bättre.

Promptningen kräver särskild kunskap och jag tänker ju lite så här att varför skulle fotograferna inte ha väldigt mycket att bidra med? De har ju bildseendet som många i den övriga organisationen inte alltid har. Fotograferna började ju videofilma - även från luften när det hårdnade på den vanliga fotofronten. Så varför kan inte fotograferna bedriva mångsyssleri och växelbruk som folk länge gjort här i Skärgården och åta sig AI-bild jobb vare sig det är stillbild eller video. De som är snabba nu och skaffar sig kunskaper och färdigheter har väl alla möjligheter att lyckas. Fotografer har väl ofta också i alla tider skrivit. AI kan ju även göra fotografer mer produktiva och det kan ju i bästa fall väga upp ekonomiskt.

Här har funnits fotografer som gjort annat parallellt också i många år- som att exv. driva företag som åtagit sig att sköta folks trädgårdar. Beskurit träd och buskar och sågat ned träd. En del hoppar in när det behövs under högsäsong och hjälper till i butikerna hos någon kompis i Vaxholm. Det kommer ju inte bara att gå åt helvete. Det öppnas en massa nya möjligheter också.

Att driva fotofirma handlar väl minst lika mycket om att driva business som att fotografera och AI kan i olika tillämpningar både i fotoflödena och i affärsverksamheten bidra starkt till en ökad produktivitet som kommer att bli nödvändig vad som än händer eftersom AI kommer sänka det ekonomiska värdet i de bilder även fotografer producerar.

Senast ändrad:
Så är det plus att det är intresant att vi nu helt naturligt säger att AI:t tänker.
Jag hoppas det inte är sant för då är det kört för oss människor.
Fast det är klart, det blir förmodligen sant ganska snart och alla vi som såg Terminator på bio på mitten av 80-talet och blev förtjusta i Linda Hamilton har vetat länge hur det kommer att gå.
Nä det finns inget mänskligt medvetande men väl så anvancerad logik och definitivt beslutsfattande.

När jag planerade en resa till Marocko på kul så löste OpenAI det otroligt bra med flyg, bussresor, hotell centralt i Chefchaouen i en riad, planering av sju dagars aktiviteter inklusive en dags foto med lokal foto guide. Agenten i OpenAI avslutade med att fråga om den skulle hjälpa till med själva bokningen också - vilket jag då avböjde. redan Idag är det otroligt snabbt, effektivt, välstrukturerat och flexibelt genom att hela upplägget är en avspänd resonerande tight dialog. I vår ska jag testa att låta den boka också.

Jag testade. Det blir faktiskt läskigt bra. Jag satt eld på några byggnader. Väldigt trovärdigt.

Det jag märkte var svårt (helt nybörjare på detta) var när man vill skoja till porträtt. Ge folk konstiga frisyrer o.s.v. Gör man många ändringar kring eller i ansiktet blir dragen mer och mer utslätade tills det inte går att känna igen personen.

Det sista jag gjorde blev bra. Spökade ut en kille som glamrockare. Stor pudelfrilla, näsring, örhängen, svart tisha med stjärnor på, svart läderjacka med nitar. Ändrade näsringen en gång och märkte begynnande utslätning så då slutade jag.

De jag gjorde innan höll jag på och fixade mer med. Gör glasögonen större. Nej, lite mindre. Gör glasögonen rosa. Sätt strass på glasögonen. Gör en tatuering i pannan... de blev plastiga.

Men försöker man få det rätt från början så blir det jäkligt bra! Och det helt utan erfarenhet.

Det var kul att leka med. Men det är också jäkligt skrämmande. Man ska nog inte lita på nånting hädanefter.

Senast ändrad:
Promptningen kräver särskild kunskap och jag tänker ju lite så här att varför skulle fotograferna inte ha väldigt mycket att bidra med? De har ju bildseendet som många i den övriga organisationen inte alltid har. Fotograferna började ju videofilma - även från luften när det hårdnade på den vanliga fotofronten. Så varför kan inte fotograferna bedriva mångsyssleri och växelbruk som folk länge gjort här i Skärgården och åta sig AI-bild jobb vare sig det är stillbild eller video. De som är snabba nu och skaffar sig kunskaper och färdigheter har väl alla möjligheter att lyckas. Fotografer har väl ofta också i alla tider skrivit. AI kan ju även göra fotografer mer produktiva och det kan ju i bästa fall väga upp ekonomiskt.

Här har funnits fotografer som gjort annat parallelt också i många år- som att exv. driva företag som åtagit sig att sköta folks trädgårdar. Beskurit träd och buskar och sågat ned träd. En del hoppar in när det behövs under högsäsong och hjälper till i butikerna hos någon kompis i Vaxholm. Det kommer ju inte bara att gå åt helvete. Det öppnas en massa nya möjligheter också.

Att driva fotofirma handlar väl minst lika mycket om att driva business som att fotografera och AI kan i olika tillämpningar både i fotoflödena och i affärsverksamheten bidra starkt till en ökad produktivitet som kommer att bli nödvändig vad som än händer eftersom AI kommer sänka det ekonomiska värdet i de bilder även fotografer producerar.

Där tror jag du har helt rätt, men jag tror att en duktig promptare kan göra jobbet för x antal fotografer.

Jag testade. Det blir faktiskt läskigt bra. Jag satt eld på några byggnader. Väldigt trovärdigt.

Det jag märkte var svårt (helt nybörjare på detta) var när man vill skoja till porträtt. Ge folk konstiga frisyrer o.s.v. Gör man många ändringar kring eller i ansiktet blir dragen mer och mer utslätade tills det inte går att känna igen personen.

Det sista jag gjorde blev bra. Spökade ut en kille som glamrockare. Stor pudelfrilla, näsring, örhängen, svart tisha med stjärnor på, svart läderjacka med nitar. Ändrade näsringen en gång och märkte begynnande utslätning så då slutade jag.

De jag gjorde innan höll jag på och fixade mer med. Gör glasögonen större. Nej, lite mindre. Gör glasögonen rosa. Sätt strass på glasögonen. Gör en tatuering i pannan... de blev plastiga.

Men försöker man få det rätt från början så blir det jäkligt bra! Och det helt utan erfarenhet.

Det var kul att leka med. Men det är också jäkligt skrämmande. Man ska nog inte lite på nånting hädanefter.

Nu har väl folk gjort skrämmande bra fejkbilder ganska länge, till och med innan det blev digitalt.

Där tror jag du har helt rätt, men jag tror att en duktig promptare kan göra jobbet för x antal fotografer.
Här kommer AI vara till stor hjälp för den som inte kan prompta så bra, be AI hjälpa till och lära användaren att utveckla sin promptförmåga. Möjligheten att ladda upp bilder som referens gör promptandet enklare.

Dessutom går användarvänligheten frammåt med stormsteg just nu på själva promptandet.

Att kunna ladda upp referensbilder hjälper mycket, så att ha ett stort bildbibliotek är säkerligen till stor hjälp. Har man dessutom jobbat med en kund mycket, så vet man också vad denne vill ha. När möjligheterna i princip blir obegränsade är det en stor fördel.

De finns nog många yrkesgrupper som kan vara hotade. Modeller t.ex.. Armani och Gucci kommer nog inte att använda AI-modeller, men Ellos-katalogen kanske kan smyga in några.

Men det läskiga är ju inte det, utan att trovärdigheten i bilder vi ser snart är nere på noll. Nyhetsbilder förstås (även om jag litar på större svenska media på den punkten). Men även, säg, naturbilder. Två fåglar på en gren istället för en. Eller ingen. Eller gatufoto. En person i en intressant position läggs till. O.s.v.

Senast ändrad:
Fotografen behövs för alla som vill äga och ha kontroll på bilderna som man använder i sin reklam.
AI har ingen upphovsrätt.
Det kanske den faktiskt borde ha men frågan är hur det ska gå till när en och samma prompt kan ge olika resultat om de körs fler än en gång vilket exemplen Erik H beskrev vittnar om. Jag tror att vi kommer få se upphovsrättskrav komma för AI-skapade bilder också på sikt och jag ser faktikst inget konstigt i det när exv. en del av bilderna som skapas genom uppladdning av fotografens egna bilder.

ANNONS
Götaplatsens Foto