Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Panoramafotografering
- Trådstartare Cambo
- Start datum
Tony johansson
Aktiv medlem
Kan redogöra för mina begränsade erfarenheter av panoramafotografering. Använder mig av stativ med kulled (har bara kulleder på mina stativ) och med panoramafunktion på de större stativen.Tips om utrustning för panoramafotografering. Stativ finns men frågan är om jag ska skaffa kulled eller använda mina 3vägs huvuden. Levelplate, förstås och nodalskena. Min kamera är tung så det får inte vara för klena delar. Tacksam för tips o råd.
Har även en nodalskena som aldrig används. Behov av nodalsken uppstår framförallt om man skall göra ett panoraama på motiv nära kameran, men om man skall göra panoramor över vidsträckta landskap är det inte nödvändigt med nodalskena (som jag förstått det). Hoppas detta kan ge en inledande vägledning på frågan.
Tonyeagle
Aktiv medlem
Om ditt stativ inte har inbyggd kula (halvboll) så är den bästa kombon nog en levelling base (från 400-500 kr) och ett vanligt litet videohuvud ev. kombinerat med nodalskena (men denna är ofta onödig om du använder längre brännvidder än normalbrännvidden för din kamera ) Nodalskenan ger störst skillnad om du fotar panorama med detaljrika förgrunder som tar upp nedersta tredjedelen av bilden. Fotar du landskapspanorama där motivet eller största delen av bilden är längre bort än 10-15 m är skenan oftast onödig för att få en bra stitchning.
Stativets halvboll eller levellingbasen är för att du ska kunna ställa stativet i våg utan att behöva ändra längden på benen eller flytta stativet så att det står i våg. Videohuvud använder jag för att det ger en mjuk rörelser i sidled eller höjdled och därigenom är enkelt att flytta i panoreringsleden medan den andra leden är låst. Se dock till att om du ska använda videohuvud välja ett som har justerbart motstånd i bägge leder. Har själv inte använt trevägshuvud för panno men provat kula (dock ingen dyrare) som var helt värdelöst. Det funkar säkert bra med trevägshuvud bara det finns möjlighet till panorering vid basen på huvudet men det blir lite mer att hålla reda på och ställa in.
Stativets halvboll eller levellingbasen är för att du ska kunna ställa stativet i våg utan att behöva ändra längden på benen eller flytta stativet så att det står i våg. Videohuvud använder jag för att det ger en mjuk rörelser i sidled eller höjdled och därigenom är enkelt att flytta i panoreringsleden medan den andra leden är låst. Se dock till att om du ska använda videohuvud välja ett som har justerbart motstånd i bägge leder. Har själv inte använt trevägshuvud för panno men provat kula (dock ingen dyrare) som var helt värdelöst. Det funkar säkert bra med trevägshuvud bara det finns möjlighet till panorering vid basen på huvudet men det blir lite mer att hålla reda på och ställa in.
Senast ändrad:
jpgrahn
Aktiv medlem
Gör det inte för komplicerat och dyrt. Jag började med nodalpoint och skena och allt möjligt som man "måste" ha. Men jag fann snabbt att det går utmärkt att ta panorama helt på fri hand sas.
Nu tar jag mest landskapspanorama med lite längre brännvidd så det kanske gör det enklare. Se bara till att ha tillräcklig överlappning mellan bilderna så brukar mjukvaran fixa resten.
Nu har vi förstås olika krav men för mig fungerar detta bra.
Lightrooms inbyggda panoramafunktion är väldigt bra. För flera år sedan använde jag ett gratisverktyg, ICE, från Microsoft. Kunde aldrig sätta mig in i de specialprogram som finns för panorama.
Men som sagt, det beror förstås väldigt på vad man vill uppnå. Lycka till.
Nu tar jag mest landskapspanorama med lite längre brännvidd så det kanske gör det enklare. Se bara till att ha tillräcklig överlappning mellan bilderna så brukar mjukvaran fixa resten.
Nu har vi förstås olika krav men för mig fungerar detta bra.
Lightrooms inbyggda panoramafunktion är väldigt bra. För flera år sedan använde jag ett gratisverktyg, ICE, från Microsoft. Kunde aldrig sätta mig in i de specialprogram som finns för panorama.
Men som sagt, det beror förstås väldigt på vad man vill uppnå. Lycka till.
Tony johansson
Aktiv medlem
Kan bara instämma, det är också min erfarenhet.jag fann snabbt att det går utmärkt att ta panorama helt på fri hand sas.
Med de programvaror vi har till vårt förfogande går det alldeles utmärkt att fota panoramor på frihand och ändå lyckas stitcha ihop bilderna i efterhand, om dom inte är allt för "off" s a s.
Tonyeagle
Aktiv medlem
Ibland visar det sig också vara viktigt att ställa vitbalansen på ett fast läge annars kan du råka ut för att några bildrutor har ett färgstick som inte stämmer med den övriga bilden. Givetvis som någon ovan nämnde manuellt exponeringsläge dock utan autoiso som ju en del använder tillsammans med M (förhoppningsvis inte till panorering)
Erik Schalin
Aktiv medlem
Panorama är kul.
Kanske dags att göra den där panoramaboken jag har funderat över.....
Det går fint att göra handhållet.
Kanske dags att göra den där panoramaboken jag har funderat över.....
Det går fint att göra handhållet.
Jonas gbg
Aktiv medlem
► Jag låser också oftast exponeringen.
Men, ibland har jag kameran i autoläge (bländarförval med ISO låst - kameran får välja exponeringstid, fokus låst) och kan då få bra hjälp med detaljer i både ljusa och mörka partier av bilden. Eftersom dagens programvaror är mycket bra så får man nästan alltid snygga övergångar. Med andra ord, värt att prova!
► Om du vill göra en typ av panorama som har ett föremål nära kameran och bakgrunden längre bort (för att få kort eller extremt kort skärpedjup, för effektens skull eller för det märkliga nöjet att kunna göra något med extrem detaljskärpa behöver du en nodalskena och kamerans position justerad så kameran cirkulerar runt entrance pupil (är det väl?). Det är lätt gjort med digital kamera.
► Gör man en pano där människor går omkring är det bra att ta två omgångar bilder. Då kan man undvika ofrivilliga tvillingar eller knasiga rörelser i skarvarna av bilderna.
► Panos med många delbilder går att göra handhållet också, håll bara reda på raderna och försök ha någorlunda jämna avstånd mellan bilderna. Sätt sökarinställning till att visa Rules of third eller rutmönster om det är möjligt. Jag kör med ganska stora överlapp och se till att ta lite extra bilder runt om de som du tänkt ska utgöra slutliga bilden.
Ett exempel med normalobjektiv (PTGui halvvägs genom processen):
![090413_G1_07221-268_balconies_workflow_webS[1].jpg 090413_G1_07221-268_balconies_workflow_webS[1].jpg](https://obj.fotosidan.se/obj/xenforo/data/attachments/167/167964-14cfcd3e433d91132e157ecc067e75c2.jpg)
Panorama är roligt!
Lycka till!
Men, ibland har jag kameran i autoläge (bländarförval med ISO låst - kameran får välja exponeringstid, fokus låst) och kan då få bra hjälp med detaljer i både ljusa och mörka partier av bilden. Eftersom dagens programvaror är mycket bra så får man nästan alltid snygga övergångar. Med andra ord, värt att prova!
► Om du vill göra en typ av panorama som har ett föremål nära kameran och bakgrunden längre bort (för att få kort eller extremt kort skärpedjup, för effektens skull eller för det märkliga nöjet att kunna göra något med extrem detaljskärpa behöver du en nodalskena och kamerans position justerad så kameran cirkulerar runt entrance pupil (är det väl?). Det är lätt gjort med digital kamera.
► Gör man en pano där människor går omkring är det bra att ta två omgångar bilder. Då kan man undvika ofrivilliga tvillingar eller knasiga rörelser i skarvarna av bilderna.
► Panos med många delbilder går att göra handhållet också, håll bara reda på raderna och försök ha någorlunda jämna avstånd mellan bilderna. Sätt sökarinställning till att visa Rules of third eller rutmönster om det är möjligt. Jag kör med ganska stora överlapp och se till att ta lite extra bilder runt om de som du tänkt ska utgöra slutliga bilden.
Ett exempel med normalobjektiv (PTGui halvvägs genom processen):
![090413_G1_07221-268_balconies_workflow_webS[1].jpg 090413_G1_07221-268_balconies_workflow_webS[1].jpg](https://obj.fotosidan.se/obj/xenforo/data/attachments/167/167964-14cfcd3e433d91132e157ecc067e75c2.jpg)
Panorama är roligt!
Lycka till!
apersson850
Aktiv medlem
Eller så kan man medvetet få med samma person på flera ställen i samma panorama.
BosseDä
Aktiv medlem
Jan af Lisö
Aktiv medlem
Jag brukar dessutom:
- Låsa skärpan
- Stänga av bildstabilisering vid handhållet.
Problem jag ibland får är tigerrandig himmel pga, vinjettering. Använder ICE från Microsoft.
- Låsa skärpan
Problem jag ibland får är tigerrandig himmel pga, vinjettering. Använder ICE från Microsoft.
Jonas gbg
Aktiv medlem
Låsa skärpan är med på min lista också men inte att stänga av IBIS. Vad är anledningen till att du gör det?Jag brukar dessutom:
- Låsa skärpan
Tigerrandig himmel (så som jag föreställer mig att det kan se ut) är kanske ett ICE-problem. Jämnar inte ICE ut exponeringen mellan olika delbilder?
Jan af Lisö
Aktiv medlem
Jag har IS i objektiven (numera även IBIS), minns inte exakt varför jag stängde av den vid manuell fotografering, men jag gör det alltid numera.
ICE har i vissa fall (inte alltid) lämnat en tigerrandig himmel. Då körde jag Hugin i stället, men den är mer omständlig. Det får jag främst på riktigt breda panoramabilder tagna ute i skärgården med mycket himmel.
ICE har i vissa fall (inte alltid) lämnat en tigerrandig himmel. Då körde jag Hugin i stället, men den är mer omständlig. Det får jag främst på riktigt breda panoramabilder tagna ute i skärgården med mycket himmel.
Jonas gbg
Aktiv medlem
PTGui och Hugin är båda baserade på Panorama Tools som fungerar bra. Min bild ovan blir såhär när panorama-bilden är klar:
![221-268_balconies_1d_rectilinear_webM[1].jpg 221-268_balconies_1d_rectilinear_webM[1].jpg](https://obj.fotosidan.se/obj/xenforo/data/attachments/167/167978-1533e01fb0b75be1477d07b45045d676.jpg)
...och den bör väl bli likadan i Hugin om man väljer samma projektion o.s.v.
(Ovanstående med Panasonic G1 och Kern Switar 26/1.1. Vilka konstiga saker man fick göra innan det kom objektiv till de spegellösa kamerahusen!)
IBIS får vara på hela tiden. Glömmer ofta stänga av den även när kameran är på stativ. Det är kanske så du tar dina panoramabilder?
![221-268_balconies_1d_rectilinear_webM[1].jpg 221-268_balconies_1d_rectilinear_webM[1].jpg](https://obj.fotosidan.se/obj/xenforo/data/attachments/167/167978-1533e01fb0b75be1477d07b45045d676.jpg)
(Ovanstående med Panasonic G1 och Kern Switar 26/1.1. Vilka konstiga saker man fick göra innan det kom objektiv till de spegellösa kamerahusen!)
IBIS får vara på hela tiden. Glömmer ofta stänga av den även när kameran är på stativ. Det är kanske så du tar dina panoramabilder?
Tony johansson
Aktiv medlem
Var hittade du denna byggnaden !?PTGui och Hugin är båda baserade på Panorama Tools som fungerar bra. Min bild ovan blir såhär när panorama-bilden är klar:
Visa bilaga 179551
A I Nikolis
Aktiv medlem
Jag brukar dessutom:
- Låsa skärpan
Att låsa fokus är väl snarare en nackdel beroende på hur stort skärpedjup man behöver. Har man t.ex en förgrund ganska nära så är det ju bättre att kunna fokusera där också, förutsatt att man gör det snyggt så att skärpedjupen överlappar i respektive sektion. Då kan man ju i princip får med lite focus stacking i panoramat.
Om du inte minns varför du stänger av IS så kanske det vore bra att kolla upp också, spontant låter det som att det kan vara en utdaterad idé som inte behövs längre.
Jonas gbg
Aktiv medlem
Dubbel bestämd form där - vi e la enna i Göteborg då eller?!Var hittade du denna byggnaden !?
Det är baksidan av huset på Östra Eriksbergsgatan 73 på den vackra ön Hisingen.
Tony johansson
Aktiv medlem
Argumenterar inte emot, grammatik är inte min starka sida.Dubbel bestämd form där
Å fan, det hade jag inte gisssat, även om tankarna gick mot Biskopsgården. Trodde nog att bilden var tagen utrikes, men där ser man.Hisingen.
Tack för förtydligadet.