Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Det är egentligen två problem jag stör mig på:
Så länge jag kan minnas så har jag varit rätt missnöjd med hur mina Sony-kameror hanterar blå himlar. De blir ofta alldeles för blå-grå-daskiga direkt ur kameran med kamerans egna JPEG-filer. Jag fattar inte att Sony efter alla dessa år inte lyckats fixa detta. Alla mina Samsung-mobiler jag haft har ju lyckats hantera detta bra mycket bättre.
Like länge har alltid mina Sony-kameror överexponerat "i solsken" ca 0,7 - 1 steg. Detta gäller just relativt starkt dagsljus/solsken. Även detta har Samsung lyckats mycket bättre med.
Samtidigt vet jag ju att exv. Canon sedan länge haft ett bättre fokus på att få användbara JPEG rakt ur kameran. Det har väl sedan länge varit ett säljargument mot yrkesfotografer som snabbt behöver skicka in bilder från exv. olika event utan alltför stor handpåläggning.
Det ska ju samtidigt sägas att dessa problem för det mesta är relativt enkelt åtgärdade men varför ska vi behöva lägga tid på detta när det borde tagits omhand vid källan för länge sedan?
I detta fall använde jag min A6700 (som ju är Sonys senaste APS-C systemkamera) med ett Tamron 17-70mm och sitter nu och efterbehandlar ca 500 resebilder. I övriga är jag helt tillfreds med den kombon men ser trots allt att dessa gamla problem fortfarande inte är åtgärdade.
Det borde rimligtvis vara fler än jag som har samma problem.
2-0 till min Samsung A35 mot mina Sony A6400 och A6700. Det är ju inte särskilt svårt att förstå att fler och fler använder sina mobilkameror istället för Sonys systemkameror.
Så länge jag kan minnas så har jag varit rätt missnöjd med hur mina Sony-kameror hanterar blå himlar. De blir ofta alldeles för blå-grå-daskiga direkt ur kameran med kamerans egna JPEG-filer. Jag fattar inte att Sony efter alla dessa år inte lyckats fixa detta. Alla mina Samsung-mobiler jag haft har ju lyckats hantera detta bra mycket bättre.
Like länge har alltid mina Sony-kameror överexponerat "i solsken" ca 0,7 - 1 steg. Detta gäller just relativt starkt dagsljus/solsken. Även detta har Samsung lyckats mycket bättre med.
Samtidigt vet jag ju att exv. Canon sedan länge haft ett bättre fokus på att få användbara JPEG rakt ur kameran. Det har väl sedan länge varit ett säljargument mot yrkesfotografer som snabbt behöver skicka in bilder från exv. olika event utan alltför stor handpåläggning.
Det ska ju samtidigt sägas att dessa problem för det mesta är relativt enkelt åtgärdade men varför ska vi behöva lägga tid på detta när det borde tagits omhand vid källan för länge sedan?
I detta fall använde jag min A6700 (som ju är Sonys senaste APS-C systemkamera) med ett Tamron 17-70mm och sitter nu och efterbehandlar ca 500 resebilder. I övriga är jag helt tillfreds med den kombon men ser trots allt att dessa gamla problem fortfarande inte är åtgärdade.
Det borde rimligtvis vara fler än jag som har samma problem.
2-0 till min Samsung A35 mot mina Sony A6400 och A6700. Det är ju inte särskilt svårt att förstå att fler och fler använder sina mobilkameror istället för Sonys systemkameror.












