Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Hittade bilder mitt SDkort dom är inte mina

Produkter
(logga in för att koppla)

JanneO

Aktiv medlem
Jag skulle försöka fiska upp en bild som jag råkat radera i kameran vilket jag inte lyckades med men istälet fanns det ett antal bilder som jag definitivt inte tagit. Jag måste fått ett begagnat kort men jag har haft det rätt länge så jag tycker det borde hunnit bli överskrivit. Jag tänkte först ladda upp ett exempel men eftersom det inte är mina bilder så är det väl inte lämpligt. Alla som jag hittat är DNGfiler tagna med en Nikon D3X kan det ha någon betydelse?

D3X använder CF-kort och kan inte ta bilder i DNG-format, så för att det ska ha hamnat några sådana bilder på kortet måste de ha konverterats i en dator och sedan skrivits på kortet därifrån. Om nu inte ditt program istället har fått nippran och inbillar sig.

Det kan ju hjälpa om du berättar hur du har fått tag på kortet. Nytt förslutet i plast- & kartongförpackning eller begagnat?
Nytt i förpackning brukar köpa på Webhallen men kan vara någon annat ställa det var mer än tio år sedan så jag är inte säker men jag har aldrig fått något använt kort någon gång så att det såldes som nytt är jag säker på.

Jag har hittat JPEG från, om jag minns rätt, ett kort från PNY. Små i filstorlek. Spelade ingen roll hur man skrev över minneskortet. När man återskapade fanns de fortfarande där.

Jag har hittat JPEG från, om jag minns rätt, ett kort från PNY. Små i filstorlek. Spelade ingen roll hur man skrev över minneskortet. När man återskapade fanns de fortfarande där.
Så fabrikatet på kortet kan ha betydelse. Det här är ett Trancendkort och är det vanligt att packa om kort det här såg ut som en fabriksförpackning?

Vad är det för datum på filerna? Och finns det EXIF och/eller ITPC metadata med t.ex. originaldatum? Några andra ledtrådar i EXIF, vilket objektiv användes mm?
Har du sparat på kvittona från webhallen mm, så att du kan hitta datum när kortet köptes? Eller logga in och kolla köphistoriken?

Vad är det för datum på filerna? Och finns det EXIF och/eller ITPC metadata med t.ex. originaldatum? Några andra ledtrådar i EXIF, vilket objektiv användes mm?
Har du sparat på kvittona från webhallen mm, så att du kan hitta datum när kortet köptes? Eller logga in och kolla köphistor

iJag hittar inte kvittot men jag köpte det till en Lumix G2 som jag köpte på Expert så det är troligt att köpte kortet där också. När jag öppnar filerna i Photoshop säger programmet Gick inte att läsa in filen i full storlek men jag kan justera bilden i cameraraw men det det går inte att spara så det enda sättet jag har haft för att spara bilderna är en skärmdump.

Kan det inte vara några testfiler som tillverkaren har använt? Att de fyller kortet med några bildfiler och ser att det går att skriva och läsa. Så formateras det men filerna ligger kvar

Kan det inte vara några testfiler som tillverkaren har använt? Att de fyller kortet med några bildfiler och ser att det går att skriva och läsa. Så formateras det men filerna ligger kvar
Knappast, några verkar vara från en möjlig Bröllops fotning som skulle kunna vara på Gotland kanske och det finns mycket mer har inte tittat igenon så mycket men en del är exotiskare platser också. Har funderat på om DNG kan vara ett stryktåligare format. Det är i princip bara DNG som finns kvar.

Minneskort borde väl ingen ta i retur med risken det innebär för nästa ägare. Det är inte något som följt med en begagnad kamera?

ANNONS
Götaplatsens Foto