Annons

Uppgradering: nytt Canon-hus?

ormenx

Ny medlem
Hej!
Jag har idag en Canon EOS 1100D, som var min första D-kamera och den har tjänat väl. Nu märker jag dock att jag använder den rätt mycket och har förstått att det är mer av en nybörjarmodell med mycket automatik (använder Tv och Av en del).
Det jag fotar mest just nu är macro, men även annat (bröllop, barnen, semester osv). Min fundering gäller att evetuellt uppgradera till ett lite mer (inte proffs) avancerat kamerahus. Objektiv har jag.
Vad rekommenderas?
Vad ska jag kolla efter?
Är det liknade prestanda på 600 och 700-modellerna? Likaså 60 och 70?
Svårt att greppa alla skillnader bara via de tekniska beskrivningarna, tycker jag. (vad ÄR det för skillnad på en 1100D och en 750D t.ex??)
Tack på förhand!
 

Hankki

Aktiv medlem
600-700 modellerna är storleksmässigt som 1100 medan 60, 70 och 80 är lite större. Största skillnaderna mellan din och en ny är bättre autofokus och bättre iso egenskaper.
 

AFJ

Aktiv medlem
Nu märker jag dock att jag använder den rätt mycket och har förstått att det är mer av en nybörjarmodell med mycket automatik (använder Tv och Av en del).
I det avseendet så skiljer sig din kamera inte så mycket från de andra serierna. Alla har det som Canon kallar "kreativa lägen", dvs P, Av, Tv och M.

Sedan finns det lite helautomatiska lägen men det gör det på i princip alla dessa kameror du tittar på så i det avseendet är det "same same".

Däremot är det mycket annat som skiljer när det gäller storlek/vikt, bilder per sekund, autofokus, ISO prestanda mm.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
F u 80D som har en bättre sensor (ffa om man kör råformat och lättar upp skuggor) så är det huvudsakligen bättre sökare, mer gedigen konstruktion, fler knappar för direktåtkomst av inställningar, autofokusprestanda, bilder per sekund och videoegenskaper man tjänar på att gå upp i prisklass till tre, två och ensiffriga EOS kameror.
 
Senast ändrad:

unoengborg

Aktiv medlem
Skulle nog också föreslå 80D, Ger bättre sensor, två inmatningshjul - bra om man t.ex vill ställa både bländare och tid själv, bättre sökare tack vare riktigt prisma.

Ett annat alternativ skulle kunna vara 6D som skulle ge markant bättre lågljusegenskaper tack vara större sensor, men då behöver du förmodligen byta ut dina objektiv också ifall de inte tecknar ut det större sensorformatet (dvs om du har EF-S objektiv):
 

Goore

Aktiv medlem
Jag skulle vilja säga att det är mer värt att lägga pengar på bättre glas i stället för nytt kamera hus.
 
ANNONS