Annons

Fota Vintergatan

Produkter
(logga in för att koppla)

Ramstacity

Aktiv medlem
Hej, jag har en fundering. Jag har sett en del klipp på tuben där man fotar vintergatan "milky way" på engelska. Jag har testat några gånger tycker det går bra men problemet är att man bara ser en övre del av vintergatan Min fråga är helt enkelt är det så att man inte kan se vintergatan på breddgradaen där jag bor? Jag bor i södra Dalarna. //Kjelle Lägger in en bild som jag tog häromkvällen för att visa..
 

Bilagor

niniz

Aktiv medlem
Ja du ser bara en del av vintergatan alltså inte hela men om du vill ha med mer på fotot går det ju göra panorama så får du iaf med det som går att se från Sverige ( lite så har jag förstått att hänger ihop)

Du kan se från din plats bara se till att det är tillräckligt mörkt från störande ljusföroreningar. Bra att kika på kartan googla på lightpollution map eller liknande se din plats på sve kartan och håll dig från gul orange och rött så gott det går

Hoppas det var till lite hjälp
 

Ramstacity

Aktiv medlem
Troligtvis är det "lightpollution" finns kartor om du googlar så ser man vart man bör ta sig :)
Tack för snabbt svar. Jag har kollat in LP tidigare och vad jag förstår är det en sajt där man kan se vart den mörkaste platsen finns. Jag är mera interesserad av om det är så att man inte ser hela vintergatan hos mig eftersom den nedre delen inte kommer över horisonten. //Kjelle
 

Ramstacity

Aktiv medlem
Ja du ser bara en del av vintergatan alltså inte hela men om du vill ha med mer på fotot går det ju göra panorama så får du iaf med det som går att se från Sverige ( lite så har jag förstått att hänger ihop)

Du kan se från din plats bara se till att det är tillräckligt mörkt från störande ljusföroreningar. Bra att kika på kartan googla på lightpollution map eller liknande se din plats på sve kartan och håll dig från gul orange och rött så gott det går

Hoppas det var till lite hjälp
Tack för snabbt svar. Lightpollution hjälper inte mig eftersom den visar bara vart den mörkaste platsen är. Börjar mera tro att jag får leta reda på ett högt berg för att komma över horisonten. Panorama fungerar inte heller eftersom den inte är liggande hos mig vintergatan syns på högkant (den övre delen) // Kjelle
 

niniz

Aktiv medlem
Tack för snabbt svar. Lightpollution hjälper inte mig eftersom den visar bara vart den mörkaste platsen är. Börjar mera tro att jag får leta reda på ett högt berg för att komma över horisonten. Panorama fungerar inte heller eftersom den inte är liggande hos mig vintergatan syns på högkant (den övre delen) // Kjelle
ok menar att du får ta fler bilder som följer vintergatan å upp så mycket vi ser här och sätta ihop fler bilder till en i det här fallet på höjden då eftersom den syns uppåt nu då blir den lite längre av det vi ser

http://www.popularastronomi.se/stjarnkarta/

där kan man se vart den ligger å hur det ser ut nu i oktober exempelvis
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Från Sverige kan vi inte riktigt se hela kärnan. Dock på kan vi skymta den i slutet av våren och början av hösten.
Häng dig inte upp på det utan fota de delar du kan.
Denna är fotad åt motsatt riktning från kärnans väderstreck. Dvs mot den rikgit svaga delen (utåt vintergatan)

/stefan
 

Bilagor

ANNONS